Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 10779 ggr
Tusen
2

Varför inte ett russ???

Med risk för att bli fullkomligt nermosad vill jag ändå ställa en fråga, till er ridmänniskor, en fråga som diskuterats i gotlandsruss i fokus.

Varför vill man hellre köpa en import med okänd stamtavla för ett högt pris än att satsa på en svensk ras till ett betydligt lägre pris?

Anledningen till att jag frågar är att vi russuppfödare vill veta vad vi ska göra för att få våra enormt duktiga russ sålda. Det finns naturligtvis skillnader i utbildning men om de har samma eller likartad utbildningsnivå.

viktoria91
1

jag hade föredragit att köpa en av uppfödare då jag kan komma och se hur hästen har det, föräldrar m.m. man kan få tips av uppfödaren om hästen man är intresserad av.

nu blev jag sugen på att kunna rida russ igen, härliga lagom envisa ponnyer som man verkligen lär sig rida på, inte åka med^^

nu har jag själv en import, visserligen d ponny så inte riktigt jämförbart då jag är för stor för russ=P henne föll jag helt enkelt förpersonliheten, fast jag efetr första turen med henne i skogen, var skötare först, sa jag att jag aldrig skulle vilja ha henne om hon så var gratis, men vad fel man kan ha^^

Tusen
0

#1 Ja, just ja. Det är också något vi har att försöka jobba bort:myten om "det envisa russet". Hur ska vi göra det?Glad

Är övertygad att de inte är mer envisa än någon annan ponny av B-storlek. Det beror väl på fostran bara?!Obestämd

viktoria91
0

#2 dem är lagom envisa, det gillar jag^^ faktiskt så har bara ett russ som jag mött varit envis och det var bara att den inte vill ta vänstergaloppen=)

tkr dem är väldigt trevliga=)

[countess]
0

JAg har aldrig mött ett envist russ =)

Zaphix
1

Hade jag velat haft en så liten ponny hade jag definitivt övervägt ett russ. Vill i framtiden ha en mindre ponny att köra, och då vill jag gärna ha ett russ. De verkar robusta och i lagom storlek.
Är ju dessutom ofta lättare att kolla bakgrunden på en helsvensk häst än en import.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Cilla89a
0

Om man tittar i de högre klasserna framförallt hoppning så är det mest importerade ponnyer med okänd stam, många ifrån Irland. Jag själv gillar dessa typer utav ponnyer, högresta, grövre och otroligt kloka i hoppningen överlag.
Sen till russen, så är det nog en utav de sista raserna jag skulle köpa, jag har bara dåliga erfarenheter vad gäller russ, och sen har jag aldrig sett något russ hävda sig direkt i varken hoppning eller dressyr.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Saiop
0

#russ kan också vara högresta, grova och kloka (A) hehe

WinterPrince
0

Jag kommer nog aldrig köpa ett russ då det inte är min typ av ponny alls. För lång för russ men även om jag skulle ha den som körponny. Jag har inte "klickat" med russ som jag träffat helt enkelt.

Däremot skulle jag aldrig köpa en häst med okänd stam. Jag är avelsintresserad och där är stam a och o.

Klasselover
0

När jag letade körponny så kollade jag lika mkt på russ som korsningar i kat. A och små B.. Det slutade med en liten B, korsning,  eftersom de russ som var intressanta inte kunde lämnas ut på foder före köp.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Linnea
0

#6 Kanske för att de flesta vill ha fina importer ist för svenskfödda hästar (som faktiskt kan bli lika bra).

Vet inte varför importerna är så poppis..

Skulle inte köpa import om det fanns motsvarande svenskfödd. Stödja dom egna uppfödarna lite och man måste inte ha en "färdig" ponny. Den måste inte ha vunnit SM 3 gågner för att man ska köpa. Tycker ja iaf. Jag tycker det är roligare att ta hästen uppåt ist för att köpa en sk färdig och mest göra sånt den radan kan. Men det är ju jag det..

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Jag skulle heller aldrig köpa ett russ att ha åt mig själv då jag vill att de ska ha mer utstrålning och sedan är jag inte aå mycket för urraser (jag föder själv upp Welsh Mountains).

Men när jag var liten hade jag ett russ, dock hade han en av Welsharna som pappa eller om det var farfar (var så liten att jag itne kommer ihåg) men han var ju otroligt snäll osv på alla sätt och vis. Så bra barnponnyer är de ju. Men som sagt är inte min smak på hästar idag =)

Hakuna matata!

konfys
0

Vilken intressant tråd Skrattande

Mvh

Caspianowner
0

Det rör så miljoner vackra hästar ponnyer på vår planet.

Russet i alla ära, men ingen ras jag sätter högt på listan och skälen varför är den samma som några här uppe redan har framfört.

De är dessutom inte alltid så roliga att tas med när de sätter den sidan till. Lite  för tuffa för de mindre barnen. men undatag finns, men inte många på så många som det borde finnas.

SEn är dem som oftast inte fagra att se på, tråkiga i

största allmänhet.

Färger skulle inte skada, samt avla med lite bredare inriktning och gärna mot ädlare och ödmjukare mentaliteter.

Men då istället är det ju mera rätt att köpa en ras som uppfyller dem önskningarna. 

Skulle jag nu mot förmodan stå mot ett Russ och en ostammad vacker ponny så köper jag utan pardon den ostammade.

bell
0

#0 Kan tänka mig ett russ om dottern behöver en större ponny för mig är individen viktigare än rase. Kollade på rasstandarden o det fick ju vara större än jag trodde Glad Undrar vad är doralskäck för något? Då jag vet att jag tidigare sett bilder på skäckade russ. Fann inget när jag sökte på doralskäck.

Linnea
0

Dorsalskäck är ett speciellt anlag, det vita kommer underifrån. Alla benen är vita och det vita går inte över ryggen. Mitt russ är 134 cm..

Linnea
0

#13 Det handlar om uppfostran inte ras.

Elshira
0

#16 Olika raser har ju olika temperament, man kan inte träna dem till att vara den lugna eller busiga typen (det är ju deras personlighet), hur snälla de är i allmänhet går ju givetvis att uppfostra.

Hakuna matata!

Caspianowner
0

# 16

Det torde sannorligt vara en fråga som uppfödarna borde ta tag i, istället för att sitta och gnälla över att folk inte köper deras hästar.

Elshira
0

Men sedan måste jag nog faktiskt hålla med som tidigare sagt. Russ är bra på travbanan - men någon annan stans hävdar de sig inte särskilt bra. Visst kan alla tävla lite lättare klasser, men upp i nivåerna så förvinner russen ganska så snart.

Hakuna matata!

ThunderClap
0

Jag är inte själv i läge att köpa mindre ponnyer, men har jobbat på ridskola där jag hjälp till att välja ut ponnyer som ska köpas in för ridskoleverksameht och skola dem för det ändamålet. Och vi tittade i stort aldrig på russ, dels till stor del för att det för ridskolan var lättare att använda hästförmedlare/handlare och det oftast är importponnyer som säljs då, men vi ansåg även att russ överlag och de russ vi tittade på inte var stadigt bygda nog och var fel i psyket för barn och att gå i verksamhet.

Linnea
1

#20 Jag lärde mig rida på russ på ridskola. Så olika de kan vara.

Tusen
1

Jättekul att så många skriver. Fortsätt gärna men ge också lite förslag på hur man ska kunna sprida våra inhemska raser (det finns ett par till)Skrattande

#19 Vi har ett russ som tränar medelsvår hoppning men hittar ingen ryttare.  Och hon är inget undantag. Jag vet många russ som är mycket välutbildade i både hoppning och dressyr men som tyvärr aldrig kommer ut och får tävla för att man överger dem för en import. Kan det vara därför du inte så ofta ser russ i högre klasser?

Elshira
0

Det är ju inte bara russ som inte alltid passar i ridskoleverksamhet ibland. Precis som att det finns undantag att t.ex shettisar inte alls lämpar sig åt småbarn så finns det russ som passar perfekt.

Hakuna matata!

[Angel88]
1

När jag jobbade i ett hoppstall för 1år sedan, stötte vi på ett litet ekipage med en liten kille och ett russ. Dem tävlade på näst högsta nivå nom dressyr för B-ponny eller om det var C-ponny. Med ofantliga vinster.. Den ponnyn var hel grymm…

Tusen
0

#13 Att man inte gillar en ras för man inte tycker de se fina ut måste ju var och en få tycka, men nog finns det en hel del färger på russen. Vilken färg är det som du saknar då alla färger är tillåtna utom skimmel och en speciell typ av skäck (ventral skäck-det vita kommer uppifrån)?
Ex på vanliga färger inom russen är brun i alla nyanser, svart, fux, isabell.  Olika typer av skäckar finns men är mer ovanliga.

velepa1986
0

Men de måste vara många som använder russen till ponnytrav? Jag hade ett russ som jag tävlade med. Helt underbar häst.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Tusen
0

#26 Visst är det många som går till ponnytrav men de kan ju så mycket mer!!!!
Som ponnytravare får de ju heller inte tävla längre än till 18 års ålder. Om de lever i 30 år så blir det rätt trist att inte få tävla mer om de gillar tävlandet. Dessutom är det många ponytravare som även tävlar i andra grenar så som hoppning, dressyr, klassisk körning och distansritt. Så det borde ju finnas marknad för russ inom andra grenar än travet också.Glad

konfys
1

# 13

Är det nån speciell ras som är mer ödmjuk än andra?

Alltså lättare för småbarn att hantera? Jag är inte så kunnig, men väldigt nyfiken på att lära mer Flört

Föll för att vår nyinköpta tjej verkade lagomt envis, verkar mycket tålig och otroligt söt!! Sedan är hon välinriden vilket var ett krav!

Exteriört såg hon mycket stabil ut!

Men även att hon är ca 135 cm, vilket jag förstår är större än det godkända måttet.

Sedan ska individen passa ihop med ryttaren. Min dotter är 10 år och skolad inom ridskoleverksamheten. Med en mor som inte kan så mycket om hästar så russet verkar vara en kanonras som vi kan utvecklas tillsammans med!

Färg i detta läget är ganska oväsentligt. Säkert viktigare för vissa och det kan jag faktiskt förstå. Men då krävs det ett bra djur också. Inte köpa bara för färgens skull…

Det är självklart individen som räknas! Och raser finns många, men i dagsläget skulle jag inte köpa import eller korsning om det inte är en häst som jag känner sedan innan…

Vill gärna värna om våra svenska raser/uppfödare -dels pga ursprung och dels pga att jag inte förstår syftet med korsningar. Förutom målinriktad avel…Ungefär som att se alla annonser om blandrashundar som säljs för billigare peng än seriöst bedriven avel endast för att tjäna pengar.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel. Jag vill gärna lära mer Glad

Importera för att bedriva en seriös avel förstår jag!

Mvh

Caspianowner
0

Jag har erfarenhete av Russ lite för mycket. en ras som inte tilltalar mig i varken från insida eller från utsidan, eller att rida på. Hoppas det svaret är tydligt nog.

Sen att det finns en och annan individ som är utanför ramen, men tyvärr inte alls många, som man kan tycka borde finnas.

Sen är jag svag för vackra, lätthanterliga individerna som ödmjukhet. Känslan att bara vilja ha mera av. kan de påvisa goda hoppegenskaper, goda vackra rörelsr, då lyfter jag, och öppnar plånboken därtill.

Denna känsla har aldrig jag kommit att känna med Russ. Tyvärr !!!

konfys
0

# 18

Tycker inte alls att det var gnäll, bara en fråga för att utveckla sin ras mer -vilket torde uppfattas som seriöst.

En jättebra ställd fråga och svar Glad

WinterPrince
0

Skulle jag köpa en första ponny till mitt barn (om jag nån gång skulle få ett) så blir det inte en shettis. I dagsläget tycker jag welsh mountain är bästa barnponnyn.

När ungen sen vuxit ur ponnyn eller avancerat i sin ridning så blir det nog inte ett russ iaf. Brås dom på mig blir det nog C eller liten D-ponny direkt (lång).

Även om jag är intresserad av körning där längden inte spelar någon roll så väljer jag inte ett russ då dom inte faller mig i smaken. Framförallt deras ganska grova huvud jag inte tycker om.

Men hade jag stått i valet mellan ett russ och en "okänd härstamning" som är likvärdiga varandra så hade jag nog ändå letat vidare.

konfys
0

# 29

Är det en specifik ras då, eller är det väldigt individuellt?

Kan man peka på att just den och den rasen är mer ödmjuk?

Har t ex hört att fjordingar är på ett visst sätt…

Och skaffa absolut inte ett fullblod osv…

Har som sagt inte jättemycket kunskaper, men tycker det är jätteintressant Glad

Mvh

Zadeira
0

Jag är inte intresserad av russ pga att de helt enkelt är för små för mig, jag är en liten tjockis jag, och jag vill ha en häst jag gärna kan skritta ut på ibland, och inte bara köra.

Men om vi snackar inhemska raser som vi ska bevara är jag mer intresserad av Nordsvensken. Det är en häst jag kan både rida, köra och leka med.

Själva russet i sig har jag inget emot, vi har två på jobb och de är visst busiga och ganska bestämda, men de är otroligt härliga båda två. Så hade du kunnat förstora upp russet hade det säkert passat mig.

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra russ som vi har här hemma är helt otroligt bra ponnyer stabila i psyket , hoppar bättre änmånga importer(använder ryggen rätt ) vilket man tyvärr ofta ser importer hoppa med helt fel tekning och bara rusa runt banan .

Klart många ponny barn vill ha improter för där rids det inte lika mycket utan bara full fart runt , bara gas och stopp , inget markarbete där inte.

Vi föder även upp welsh och har haft nwe forestar som gått MSV A hoppning och då har fråganvarit är de renrasiga  ja de är det .

Jag har jobbat på ridskola i 8 år och vi använde gärna russ i våran verksamhet då det är stabila , tåliga och barnvänliga hästar . De hästarna som var mest omtyckta var russen .

Welsharna räknades bort , då de var för heta, vi hade även någon korsning och import de var inte heller omtyckta . För stirriga och outbildade.

Jag kan ju inte förstå hur man kan slänga ut hundratusentals kronor på importer som inte kan gå i rätt form och vara väl grundridna när man inte vill köpa en svensk renrasig ponny för samma summa , där man vet stammen, uppväxten , kan se både mor och far föräldra osv .

Vi hade tex en New forest som vi skulle sälja när han var nybliven 5 åring , han hade fått gångartsdiplom , väl grund riden , gå i rätt form osv . hoppade lätt 1.10 med ryttare osv . När folk ringde så tyckte de att vårat pris var för dyrt för en svensk häst som inte hade gjort mera , men de kunde som sagt ge det dubbla för en import häst. Kan även tala om att den första som var och tittade på honom köpte honom och de sa att de hade varit och provridit så många äldre ponnyer , där det inte var en enda som hade rena papper , och där de hade sagt att hästen var sååå bra och hoppade hus , ja de gjorde de kanske men de var inte ridbara och välridna.

Tyvärr tycker jag även att det är ofta man ser på tävlingarna barn som har för heta och oridbara hästar och de bara drar och sliter i dem i stället för att rida ordentligt ….

Surviver
0

Jag skulle kunna tänka mej att köpa ett russ om jag får barn någon gång. Jag är själv uppväxt med russ och tycker att dom är jättebra läroponnyer, iallafall de jag växte upp med, jag har haft stor nytta av Russtiden även senare i livet.

Alex
0

Nu har jag aldrig ridit russ, eller haft någon större kontakt med dem, och har inget intresse av att skaffa något heller (men det är främst pga att de bara har tre gångarter… Flört).

Dock har jag lite funderingar kring detta ändå. Dels denna "envishet" som man påstår finns hos bl.a russ, shettis och islandshäst. Mer "urtyper" av hästar som ofta växer upp lite halvvilt, och om inte har de det nära bakåt. Väldigt mycket "flockhästar" med andra ord. I en fungerande flock måste man kunna lita på varandra, ge varandra trygghet osv. Och för att, som människa, visa en häst att man är stabil, trygg och att hästen kan lita på en och framför allt bör lyssna på en, så måste man ju vara lugn, tydlig i sitt språk och sätta gränser. Gör man inte det, ja då tar ju hästen självklart saker i egna händer, för varför ska den lyssna på någon som inte är trygg och den kan lita på? Där tror jag mycket att denna "envishet" kommer ifrån.

Jag vet ju själv, när det gäller islandshästar, att om man sätter gränser, visar tydligt vad man vill och ständigt ger hästen trygghet så får du världens snällaste och trevligaste häst som gör allt för dig. Om du dock istället är lite för "daltande" med hästen så ger du inte sken av att vara en stark och trygg person och hästen får inget förtroende för dig. Då får du en häst som varken lyssnar eller bryr sig om dig… Kan tänka mig att det är lite samma med russen?

Sen det där med tävlingar, så har jag fått uppfattningen av att många anser att en bra tävlingshäst som ska komma långt måste vara nervig och spänd, liksom lite "på tårna" hela tiden för att ge allt och prestera bra. En häst som är lugn och snäll i hanteringen tror de helt enkelt är seg i ridningen… Och jag funderar på om det inte även där kan finnas likheter mellan islandshästar och russ? För jag vet då i alla fall en hel hög med islandshästar som tävlar VM och går som avelshingstar och allt möjligt, som utan problem kan hanteras av små barn… Från marken är de helt enkelt lugnet själva. Så när man sitter på ryggen så blir de riktiga krutpaket, det är full fart och mycket vilja, utan att på något sätt vara "svårmanövrerade".

Kanske är det därför folk fått uppfattningen om att russ inte passar till sånt?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linnea
0

#36 Tror det är som du säger. En riktig tävlingshäst ska trippa till hagen i princip. Folk tror säkert mitt russ är segt att rida bara för att han är så pass lugn i hantering mm. Urhästar har såklart lite annat psyke än de raser som är väldigt avlade mot prestation eller annat.

MagganS-B
0

# 29 Jag tror snarare att det är så att det är några av de fåtal individerna som blivit felbehandlade som du träffat på…..antingen på insidan eller på utsidan! Russet är en mycket intelligent ras, tyvärr ligger det dom i fatet ibland, eftersom folk då tror att dom är envisa. Russ är precis lika trevliga som andra hästar som är rätt behandlade och har förtroende för människor, eller behandlas dom på något annat sätt?????

# 36 Vi hade ett ponnytravsto som tävlade på elitnivå, hon stod på gången och sov innan tävlingarna och presterade alltid på topp! Nerviga hästar, nej tack! Dom har nån gång i sitt liv blivit av med förtroendet både för människor och annat! Jag har t.o.m. varit på hopptävlingar och sett undomar spöa sina hästar för att dom skulle bli "på tårna"!

Russ som är tränade är precis lika vackra som andra hästar, varför skulle dom inte vara det? Fult huvud skrev någon…då måste det verkligen vara ett undantag!

entill
0

#36. Jag tror du träffade huvet på spiken perfekt… Så är det med naturnära raser. Det är nog därför vi russmänniskor och isismänniskor inte tycker att det är några problem med envishet eller annat som andra hästmänniskor upplever som negativt hos våra raser. Att vissa ogillar russen p.g.a att de har fel färger eller för stora huvuden eller för korta ben eller något annat rent utseendemässigt, är ju inte mycket att säga om, alla har vi ju våra ideal. Och tro`t eller ej, men även russfantaster har sina ideal när det gäller färg och form. En del vill ha den lättare ädla typen, andra en större och grövre modell, andra gillar bäst den ursprungliga modellen - liten, torr och kvick i både tanke och handling. Detta gör att det finns möjlighet att hitta den modell man vill ha.

Att russen skulle vara en sämre hoppare än andra raser är en myt. Vid 3-årstester och kvalitetsbedömningar hävdar sig russen minst lika bra som andra raser. Inom körsporten är russen bland de bästa ponnyerna ute på tävlingarna, och som travare är de överlägsna. Det bästa är väl ändå att de kan användas till allt samtidigt.

Bild på ett typiskt russ

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Rita-S
0

jag tror man skal skilja på stärk vilja och envishet här, det är enligt mig inte samma sak. Jag har inte träffat på så många envisa russ, bara ett. Men jag har träffat många russ med en stärk vilja. Det krävs sin ryttare eller kusk för dom, men vinner du deras hjärta är dom lojala inntill sista slut är min erfarenhet med dom. Dom är inteligenta, stärka, modiga och snabba, och passar väl så bra innom hoppning, fält, dressyr, körning i olika grenar och western som nån annan ras jag vet om. Och jag tror inte det är alla barn som kan hanskas med så mycket häst i så liten kropp.

Jag gillar russet men dom är för små för min smak på det fysiska. Jag har inget att utsätta på utseendet. Charmiga och underbara små ponnisar är dom, snygga med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

viktoria91
0

dem russ jag har träffat har varit små hoppkanoner, ingfet hinder för högt elelr brett, vet dock inte hur dme är i dressyren var inte intresserad av det då när jag var så liten så jag kunde rida russ.

skulle jag få barn så skulle jag väla russ framför welsh, dem welsh jag har mött har varit aggressiva mot människor och inte tvekat att sparkat efter en, vill man verkligen inte ha till sina barn.

Caspianowner
0

Om nu så många av dagens Russ är så bra på hoppning som dressyr.  Varför vill då inte mer av Svenskarna köpa dem ????  

Varför finns det en massa ryttare överhuvudtaget som man kan se till typ importerade B ponnysarna eller till Welshponnyerna.korsningsponnyerna samt ponnysar utan stammar. Då finns det ryttare att hitta !!!!!!  men så fort det handlar om dessa Russ så ursäktar sig alltid detta med att det är så svårt att hitta ryttare till dem.

Caspianowner
0

# 41

Welshar aggresiva. ? ? ? ha ha  Nu har du tyvärr kommit ut på lite för djupt vatten. hurru du du där ! ! !

viktoria91
0

#43 nej det har jag inte, jag vet vad jag varit med om. dem welshar jag har träffat har varit aggressiva mot människor och lömska.

säher inte att alal är så men alla welshar jag träffat har varit det.

Caspianowner
0

# 44

Hur mycket häst / ponny har du träffat på egentligen ? ?

Vad besitter du för kunskaper egentligen, ifråga om häst / Ponny ? ?

viktoria91
0

#44 många. har ridit i 9 år o haft egen i snart 4,5 år.

själv då?

Caspianowner
0

# 46

Haft häst i 41 år. Totalt haft över 50 egna hästar.

[vamir]
0

Att shettisar inte är lämpade som barnponnyer/förstaponny (om den inte är oerhört snäll), har jag hört.. men jag har aldrig hört "aldrig ett russ" :P Själv tycker jag att russ är trevliga ponnyer, har bara träffat trevliga russ iallafall. Sen finns det ju säkert några dåliga, men de tror jag beror på hantering/uppfostran, eller att den inte trivs t ex… :)

Russ kan vara så mycket, mitt russ har gått trav, dressyr, hoppning och western, aldrig protesterat och har alltid tyckt att allt varit roligt osv, aldrig heller varit skadad. Så att folk inte köper russ längre tror jag inte beror på att dom är "dåliga", utan för små helt enkelt… :)

Caspianowner
0

# 48

Du glömmer en sak här.

Varför hittar då de så kallade Importerna, Welsharna, ostammade, etc. B ponnysarna . sina småryttare och syns ute på de stora banorna ?

kaka1234567
0

Jag köper hälldre ett russ som inte kan något en än import.

Jag tycker ett russ är engrov ponny med bra temprament.och en br alsigig het den bästa allurand ponnyn.Fins inte bättre enligt mig.Jag är just nu (har got opp) 54 och kan rida b ponnyer i en bra form så att den orkar bära mig.Och de tyrcker jag är bra då när jag skaffar häst.Ska nog lile bror få en med och då är han ju inte gätte dugtig och behöver någon som rider till den.

Och dena ras blir oftast en bra läromästare från hela början av sitt inridna liv.Har alldrig möt ett mislyckat russ alldrig.De går inte att få ett russ som man inte lär sig av eller är duktig MM

Dena ras är otroligt stark och mong sidig bättre en de flästa ponny(även en häst) raserna jag har möt och läst om.

jag för står inte varför folk är så kräsna dena ras är så överlägsen.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Caspianowner
0

# 50

ja är man inte ute efter att nå de stora banorna inom hoppning eller dressyren så finner jag Russen yperligt för en tonårings händer.

Elshira
0

Jag tror också att det är lite som det sades tidigare att de kräver sin ryttare. Är man bara bestämd är nog de absolut allra flesta mycket snälla och fina, men kommer någon som aldrig hållit på men hästar förr och ska göra något med dem så kan de bli lite tvära.

Själv har jag ju "flshiga/trippiga" welsh mountains här hemma (ni vet den där "här kommer jag" utstrålningen), men å andra sidan kan jag sätta upp vem som helst på båda hingstarna och rida bland ston och de lyder ändå ryttaren blindt.

Så att de är trippiga hänger inte ihop med hur de kan uppföra sig! Titta bara på araber t.ex de är många trippiga av sig, men gudar att ha att göra med ändå (nu pratar jag den vanliga fullblodsaraben, inte engelska).

Hakuna matata!

bell
0

Fördommar tror jag är den vanligaste anledningen till att russen inte säljs/köps som tävlingsponnyer. På 80-talet vill jag minnas att det var många russ på tävlingarna i Södermanland. (hur det set ut idag har jag ingen aning om). Men nu mera uppfattas de nog som trav-ponnyer…

Men det som russuppfödarna behöver göra är just det ni gör nu dvs PR. Ut o visa upp era ponnyer. Diskutera sakligt och konstruktivt vad som är bra med russ.

MagganS-B
0

# 51 Jag har fött upp russ både till trav och även annat i snart 50 år, haft upp emot 100 egna hästar, fler raser än russ (shettis, varmblod). Haft russuppfödningar med i SM i både trav och dressyr, kallar nog det för de större uppgifterna…..

Russet är överlägset, problemet är åldersgränserna för B-ponny! Så fort en unge behärskar sitt russ i någon disciplin, helt plötsligt är han/hon för gammal! Vansinnigt, alla ungar blir inte för långa eller för tunga för att rida B-ponny. I montén (travridning för dom som inte är initierade…..) får man vara 18 år om man är tillräckligt liten!

Tusen
0

#54 Man får t.o.m. vara 25 år nu för tiden för att rida russ.Skrattande Min dotter har inte vuxit en enda cm sen hon fyllde 15 år (24 år i år)och hon var inte stor då heller.

VeronicaP
0

#52 Man behöver inte vara mer bestämd mot ett russ än en welsh ska jag tala om , vi har som sagt både welsh och russ, russen är tom lugnare och stabilare i psyket än vad en welsh kan vara och halvbloden med … Tycker nog att du har lite fel uppfattning om russen där om jag ska vara ärlig.

Här uppfostras alla likadant från shetland upp till halvbloden , varken hårdare eller mjukare vilken ras det än är .

#51 mormorn till ena mitt russ har tävlat SM i hoppning , Henrik Ankarona hade ett russ som han tävlade i *SM just nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad den heter . Sen att det finns ryttare till de där importerna tror jag för att de bara behöver åka med där och inte rida häst ;)

#50 hade folk bara vågat köpa ett russ och ge sig ut och tävla så ska du se att även fler russ hade varit på de stora banorna ..

Ena russet vi har här hemma hade lätt kunnat gå lätt A om min dotter hade haft intresset att tävla inom ridsporten men hon har inte det , hennes karriär började inom ridsporten men hon ville inte forstsätta där då hon tyckte att det var så snobbigt och avundsjukt där , hon hade *väl oturen* att träffa på en eller annan otrevlig ponny mamma .

Har ni kollat in ett russ som travar ordentligt så ser  man verkligen vilken flygande och fin trav de har och har lätt för att sätta bakbenen under sig också percis som vilken annan häst som helst.

Tror det största problemet faktistk är folks förutsatta meningar om just russen precis som med shettisarna , tror knappt att jag har träffat några andra raser som är så arbetsvilliga som just dessa två :) lättlärda är de med och tåliga , starka och användbara till precis vad man vill :D

De blir vad man gör dem till , ingen häst föds dum, envis eller tjurig utan det är männsikan/ryttare/kusken som gör hästarna till det .

HannaT
0

Russ är underbara små hästar! Jag skulle absolut kunna köpa ett om det skulle bli aktuellt för mig att köpa ponny i framtiden.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Caspianowner
0

# 54

Jag har ridit en ansenlig del russ. Russ i över 10 års tid på ridskolor.  Under 70 in på 80 talet. och som privat. Så nog vet jag hur de är att rida som att köra dem sakerna allt.

Red sista Russet 08 PÅ ett så kallat Diplomsto. Ridbar men inget av potensial att bli vare sig stor hopponny eller dressyrponny. TRotts sitt fina Diplom.

För att ge en bild av min längd Så lämnar jag med en bild fr sommaren 09 där jag sitter på en liten 124 cm. (Tror jag hon var )

Normalt rider jag på Araber, men jag tar mig mina turer även på B:isar också. För det är vansigt roligt att rida dem.

viktoria91
0

tycker dte skulle finnas större russ i dponny storlek^^

Elshira
0

Det finns många ypperligt fina kanonruss, men det är allt för få rent procentmessigt i mina ögon som blir mer än bara "bra" ponnyer.

Med andra ord finns det för mycket skräp lite varstans, om det beror på att det är svårt att få till de fina eller om det avlas för mycket med bristande erfarenhet och kunskap vet inte jag. Men jag tror att det är dessa "halvtaskiga" russ som gör att många får en dålig bild av dem.

Men med en uppfödare som bryr sig om både temperament och prestation får säkerligen flertalet fina russ varje år. Så jag ser inte att felet ligger i rasen i sig, men över lag blir det ju då ändå allt för många "dåliga" ponnyer kvar.

Hakuna matata!

Tusen
0

#58 Att russet var ett diplomsto betyder inte att den var tränad för något. Den hade fått sitt diplom för att hon var vacker.Glad

Tråkigt att du har fått så dåliga erfarenheter av russ. Jag skulle gärna bjuda över dig till vår lilla flock av russ så de skulle kunna få en annan och bättre bild av russet.
Du är välkommen om du har vägarna förbi.

viktoria91
0

#61 är jag också välkommen?;) dem med mjölmular är så söta^^

Tusen
0

#62 Självklart. Hör bara av dig. Här har vi mjölmulade russ (och några andra också)

kaka1234567
0

Holler med #61.

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

De här en av världens bästa hopp och dressyr häst.Han är inte gätte gammal men kan typ allt man kan komma på.

Och är ur söt men är lite nafsig och sur men kan alldrig skada någon eller bita en hårt alls.Och an heter muffin **e.
**u.
ue. Julit 394AisaRusch 456 .Född: 17 maj 2002.Någon som känner igen hans föreldrar ??

_Mvh kaka
_

friskus
0

Jag skulle förmodligen inte köpa varken en import utan stam eller ett russ.

Är mest för shettis och welsh vad det gäller ponnyer.

Fast man vet aldrig individen är viktigare än rasen.

kaka1234567
0

Eller deta russ ??

**e.
**Intrig 378

u. Essy 2121

**ue.
**Favorit 214

Född: 27 april 1986

_Mvh kaka
_

juliapettersson
0

Blir förvånad över att så många säger att russen är envisa. Själv började jag min karriär på shetland, där snackar vi envishet (som gjorde mig till världens envisaste ryttare Flört). Alla russ jag stött på har varit väldigt ärliga och velat göra allt för sin ryttare/kusk.

Red två hopplektioner i grupp med mitt russto en gång. Hon hoppade allt med stor marginal utan att tveka, öronen framåt och full fart, medan welsharna hade betydligt större problem att ta sig genom banan med vägringar och vändningar.

sus-sharon
0

hade äran att ha ett riktigt guldgult litet russto när jag var lite yngre.

sjukt rolig att rida och hålla på med och superduktig i hoppning.

uppfattar ofta russen som något hårda i psyket, men det gör jag iofs med shettisar också. ypperliga ponnyer för lite äldre barn och vuxna, däremot har jag lite svårare att se små barn med dessa raser (helt enkelt till följd av tidigare erfarenheter).

skulle dock vara trevligt med ett russ på gården igen, det måste jag tillstå.

medarbetare på djurskydd.ifokus

entill
0

Många olika försök till förklaringar om russets bristande popularitet… En del ger uppfödarna skulden, andra skyller på att rasen är dålig… Om man har stor erfarenhet av att rida russ och ändå tycker att de är sämre än andra ponnyer, kanske man skall fundera över om det beror på ryttaren…?

Tyvärr visar det sig att det finns alldeles för mycket fördomar, inte bara om russ utan om flera raser. Fördomar har vi kanske alla, men jag tycker att det är något man verkligen skall försöka bekämpa.

Jag träffar väldigt många hästar av olika ras och typ när jag är ute som chipmärkare och mätman. Jag kan lova att det inte finns någon skillnad som beror på rastillhörighet. Med detta vill jag ha sagt att russet som ras inte är sämre än andra raser, när det gäller temperament och uppförande. 

Har hört talas om russ som haft stor hoppkapacitet, men inte lyckats i de högsta klasserna, beroende på att de har så stor självbevarelsedrift. Det tycker jag är positivt. Inte skulle jag vilja sätta min unge på en ponny som inte har vett på att avstå om den inte är säker på att klara uppgiften.

www.vikingponnycenter.se

kaka1234567
0

Gottlandsrussen är den bästa rasen någon sin fins ju nästan ingen bättre ponny ras eller ras överhunudtaget.

_Mvh kaka
_

poppysmarsvin
0

Jag vet inte riktigt varför man skulle göra en motsättning mella russ och importer… När man letar lämplig ponny till sitt barn så är det många olika egenskaper att ha i åtanke. En sådan bland annat är VAD ponnyn har gjort tidigare, och inte så mycket vad man själv får jobba fram… Det är ett problem som de flesta ponnyuppfödarna i Sverige har tycker jag. Man tycker det ska räcka med att det är svenskuppfött, men "glömmer" (eller har inte resurserna) att köparen önskar en hyfsat rutinerad ponny. Att den är 9 år och "blir vad du gör den till" är inte värt pengar för mig. En häst som jag själv ska utbilda och forma får i så fall inte vara över 4 år…!

Gillar man att vara en sådan som "visar tydligt vad man vill", eller som jag skulle uttrycka mig - lite "bossig", så kanske ett russ passar alldeles utmärkt. Så vill jag dock inte ha det, utan jag vill att hästen redan från början är inställd på samarbete och VILJA att vara till lags utan några större övertalningar/tydligheter. Då är det också den typen av häst/ponny jag söker. Lite känsligare hästtyp skulle man kanske också kunna säga. Jag daltar aldrig med hästar, utan förutsätter att de lyder helt enkelt. De flesta russ jag har stött på har inte frågat så mycket efter vad ryttaren önskar kanske, utan man har behövt att göra ponnyn uppmärksam på småsaker; inte klia sig mot mig, inte "smygtränga", inte kliva på mina fötter, lyssna direkt när man smackar och vill att de ska gå undan mm mm. Detta hittar jag hos ponnyer som är lite "högre i blod" och welsharna.

Vi hade dock i vår ridklubb (i Östergötland) ett russ som gick SM i hoppning och tog sin ryttarinna till många fina vinster för några år sedan. En underbar ponny som jag mycket väl skulle ha önskat till mina barn! Visst kan det vara lätt att "döma hunden efter håren" om man nu inte är så förtjust i de lite grövre ponnyerna, men det är först och främst hur de är "i huvudet" som intresserar mig.

Men tyvärr måste jag nog säga att jag har sett alldeles för många russ och russliknande ponnyer på lokala hopptävlingar som har varit av "gasa och styr" utan speciellt mycket ridning inblandad…! Det funkar upp till Lätt C, men sedan går det inte längre. Jag kan tänka mig att det funkar just för att russen inte jagar upp sig nämnvärt, men tyvärr så lär sig de små ryttarna inte ett barr på så sätt. Skulle man "rida" en hetare ponny på det sättet så slutar det i katastrof så småningom… Det är säkerligen inte russens fel, utan brist på träning, coaching av ryttarna/föräldrarna. Men det gör inte heller att man blir mer sugen på russen tyvärr….

Om någon har ett välmeriterat russ som man har svårt att få sålt för just konkurrensen bland andra ponnyer till salu, så har jag ett förslag. Jag vet att det finns små ryttare runt omkring vårt avlånga land som är tävlingssugna men där det av olika anledningar inte finns möjligheter att just köpa en ponny. Jag har flera lyckade exempel på där ponnyn har lånats ut till tävlingsryttare under ca ett år och på så sätt varit betydligt mer lättsåld. Att en häst TRÄNAR på en viss nivå säger egentligen inte ett dyft om dess tävlingskapacitet. Det är resultat på tävling man som köpare är ute efter.

MagganS-B
0

# 72 Tror du missat en del….russen är som du kallar det"höga i blod", högre än många andra ponnyraser!

poppysmarsvin
0

# 73. Men "högre i blod" menar jag fullblods/arabinslag. Vad menar du?

Cilla89a
0

Det hela är ju faktiskt ganska enkelt, smaken är som baken, vissa avgudar russ, andra nordsvenskar, halvblod, travare, fullblod, shettisar etc.
Det är ju inte fel på någon hästras alls, det är ju vi som människor som är mer tillämpade för den ena eller den andra rasen, beroende hur vi är som människor och vad vi har för ändamål med hästen.
För även om hästen är samma djur, så är de olika raserna totalt olika.

Zabbio
0

Gillar russ och tycker inte att rasen ska ändras för att passa folk.. då är de ju inte russ längre..

Däremot hade jag inte köpt något eftersom jag vill kunna rida :) Och islänningen jag har är lagom stor att köra med.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

kan det inte vara så illa att ett gotlandsruss inte är tillräckligt fint i allas ögon?

tyvärr (och det vet ju alla) så finns det gott om fördomar inom hästeriet och att inte gotlandsrusset skulle vara bra är väl en av dem.

minns så väl smulan som jag red ibland på ridskolan, ett litet sött men envist russto… =)

Alma-G
0

Om jag hade varit yngre och mindre hade jag nog kunnat tänka mig russ, även om Alla russ jag har träffat har hållt sitt rykte väl ^^
Dessa stog på ridskola båda två och hade egna idéer om det mesta -båse i hantering och ridning. Men så söta och fina djur dom är! Om dom är uppfostrade och väl ridna anser jag inget problem med russ.

Caspianowner
0

Kan någon förklara för mig vad man menar med högt i blod ?

Jag kan inte riktigt få ihop det på ett Russ.

# 75

Precis som du sa ;

Det är ju inte fel på någon hästras alls, det är ju vi som människor som är mer tillämpade för den ena eller den andra rasen, beroende hur vi är som människor och vad vi har för ändamål med hästen.
För även om hästen är samma djur, så är de olika raserna totalt olika.

Vill flika in med att säga också

Vad det gäller Russ så har jag fått det klart för mig även bland de gamla etablerade, att Russen av idag är inte den samma som den var för ett par hundra år sen. Den är inkorsad med andra raser så som Arab och Welsh och nåt mer jag nu inte minns. För att man ville förbättra upp Russen.  Man valde ut en grupp och sen har man sorterat individer allteftersom.

Varför också rasen är mer människans verk än vad moder natur skapade dem till.  

Så det här med Urhäst är passe för dagens Russ, 

Med andra ord sagt. Utan de rasernas inblandning hade Russen av idag troligen inte kommit att vara av något intresse alls för människan.

Så ska vi se saken om Russen på ett seriöst vis så är den vad den av idag är ´tack vare de anra ländernas rasers inblandning till hjälp.

Welshen som Araben har länge ansetts vara de bästa raserna som man kan använda för att piffa till de mindre lyckade raserna.

Så ni som inte gillar Welsh och Araber kan tänka på vad som ligger i era Russ ådror.

Linnea
0

#72 Du kan väl inte påstå att alla russ kliver över en, kliar sig mot en mm? Det beor helt på uppfostran absolut inte ras!

#79 Khediven som var en korsning arab/nånting har nr 1 i stamboken och föddes på 1800-talet. De två welsharna var i avel på 50-talet. Inte så mycket för att förbättra rasen utan för att russen då var så få att inaveln hade dödat rasen om man inte tagit in dessa hingstar. Khediven finns i alla stamtavlor men inte welsharna. Så hur mycket blod utifrån tror det att det finns i russen idag?

VeronicaP
0

#79 Alla har inte det i sina russ .. du är lite fel informerad där..

Peppe
0

Russet har inte en tilltalande exteriör eller tillräckliga gångarter för mig. sen att de är i b-ponnystorlek gör ju inte saken bättre Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ellinorrasmusson
0

Har läst igenom allas inlägg nu, och jag håller med den som skrev att smaken är som baken. Vissa vill ha lite mer arabliknande hästar och vissa vill ha lite grövre. Det finns faktiskt russ med arabdrag i huvudet lika mycket som det finns russ med huvud lika stora som en ardenner, eller ja.. helt enorma iallafall.

När jag får barn, och de vill ha häst så kommer russ vara en given ras, jag har bara stött på trevliga hästar. Jag är inte jättelång, eller jättetung, så jag rider själv då och då på mitt egna russ som är 126 cm. Tror att de flesta skulle ändra sina åsikter om dom såg honom, han är väääldigt speciell, det kan nog de flesta ponnytravmänniskor hålla med om.

Bifogar en bild på honom.

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Linnea
0

#82 Min och många andras har växt över och är c-ponnyer med gott mått.

#83 Han är jättefin!

Peppe
0

jag har föresten en irländsk import med okänd stam kan tilläggas. en ruskigt bra ponny som jag inte skulle släppa allt för lätt.

irländarna är ju kända för att vara kanonhoppare, och det är ingen överdrift. varför? jag vet inte, eftersom de inte dokumenterar nåt avelsarbete vilket är synd. hade varit intressant att åtminstone veta vad för raser som mixats. fullblod är jag dock övertygad om att det finns i min.

ellinorrasmusson
0

#84, tack så mycket :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Lorita
0

#80 Khediven var väll en Knabstrupper och det var han som förde in tigerfägen russ rasen.

#85 din är troligen minst 50% fullblod.

-----------------------------------------------------------------------------

Jag skulle mycket väl kunna tänke mig ett russ, nu har jag en annan ras så det får bli den rasen, alla mina har stam vilket är ett krav för mig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Linnea
0

#87 Det står att khediven är efter "böösen arab" undan ett russto. Vilken ras han egentligen var är det nog ingen som med säkerhet vet.

MagganS-B
0

# 82 Konstigt då att det finns russ som har 10 på gångarterna…..Du har nog missat att det finns russ som på utställning har fått upp till 45 poäng!

Högt i blod tolkade jag som varmblodig häst, russet är en varmblodig ras till skillnad från ex.-vis shettisar som är kallblodiga!

bell
0

#83 Underbar ponny du har Glad 

Alla har vi våra ideal och min favorit är skäck. Därför var tidigare russ helt ointressanta för mig (trodde de bara var bruna). Och ja, nu börjar de väl bli för små ochså för dottern… Ja jag tillhör dom som har köpt häst bara pga färgen Skrattande

Peppe
0

#89 jag menar gång för dressyr, inte en gång som får bra poäng enligt russets rasstandard…

jag kanske skulle uttryckt mig så att jag inte gillar russets rasstandard? modellen, typen?

jag gillar mer fullblodstypade hästar samt mer PRE-typ, högställda hästar. =)

Caspianowner
0

# 88

I vart fall så var det iallafall inget Russ. Men den ansåg vara av ARabtyp. vad man sa.

# 91

Du tog orden ur min mun. Du sa det jag ville få fram.

Caspianowner
0

# 85

Att många av Irländare får bra hopphästar är inget som är nytt !

Däremot har jag faktum fått bekräftat av Irländare själva att de har stenkoll på sin avel. Men de offentliggör dem inte. När en går för export så rivers deras handlingar till exportlandet. Därför att de inte ska kunna ta efter deras recept.

När jag fick det här vetat föll en del av mina ? ? ? ?pusselbitar ihop sig.

Caspianowner
0

Om man ser Russ som Varmblodig.

PÅ vilka underlag har man kommit sig fram till det ?

Gnistra
0

Russ, en otrolig allround ponny, en stor häst i liten förpackning! Själv har jag en liten uppfödning av russ och i grunden är det min dotters tävlings ponny Gnistra. Ett russ som startat i Banhoppning tom MSV, dressyr, fälttävlan (kvalade till SM), olika Western disipliner i beginers klasser, distans tom 5mil, körning i alla moment, brukskörning och bruksridning och ridorintering, mindre gymkana tävling och utställning 43 p, BIS o BIM på utstälning och diplom som 3 åring. Hon har aldrig varit skadad och är i dag 16 år och tycker att det är trist att vara gårds häst. Gnistras pappa Birk är en fantstisk allround individ som även startat SM i körning +  trav och många andra disipliner med min dotter på ryggen.

Nu är mitt problem att russ-ryttarre ej växer på träd, det är tunt med små ryttare som kan hjälpa till att rida, tävla och på det sättet  marknads föra vår små hästars allsidighet. Själv håller jag på med körning och vill ej byta ut mina russ mot någon annan ras. Vi har även en del halvblods hästar med hopp-stam, för att dottern har fotsatt inom risdporten och utbildar sig nu på gymnasium vid Flyinge.

Det är med stolthet o glädje jag  jobbar med russen!

Peppe
0

ingen regel utan undantag =)

Caspianowner
0

Det finns massor av småryttare som letar B ponnysar. men de fastnar för andra raserna än Russ.

Tusen
0

#97 Det finns massor med små ryttare men inga som har föräldrar som vill skjutsa eller satsa på russen. Det tar ett par år att lära känna ett russ och då har de blivit för gamla (ej för stora) tycker 13 år är en alldeles för låg ålder för att rida sitt sista år i t.ex. hoppning på ett russ.

Peppe
0

#98 jag förstår inte det där snacket, russen är knappast knepigare än de heta importponnyerna från t ex Munsboro som ungarna åker runt på…Obestämd

Alex
0

Folk har olika tycke och smak, det tror jag väl knappast någon säger emot, och alla slags hästar passar inte alla. Det är väl ändå därför vi har så många olika raser idag, för att det ska finnas nåt för alla? Glad

Men sen är det väl ganska mycket fakta att vi har lätt för att få fördomar också, att vi lätt generaliserar. Har vi t.ex träffat ett antal hästar av en ras och alla är på samma sätt, ja då tar vi förgivet att det är något som ligger i rasen. Det är sällan vi tänker på att det kanske är hos oss själva problemet ligger, att vi kanske inte kommer underfund med just den typ av häst, eller att det helt enkelt var en stor tillfällighet. Jag kan för övrigt säga att jag även talar för mig själv när jag säger sånt här. Flört

Men sen har vi som sagt olika smak också. Det som för en person är ett bra psyke och bra egenskaper, är inte det för en annan…

Dock funderar jag lite, med tanke på fördomar och russ. Kan det inte vara så att russen fått lite av en travarstämpel på sig, för det är väl ändå det de används mest till idag? Då kanske många drar slutsatsen att de är "travare", för om man ser på hur det är med de stora travarna så är det ju oftast inte den ras man väljer i första hand om man är ute efter att tävla på lite högre nivå. Så jag kan tänka mig att många automatiskt ser det som att en häst som är bra på travet är inte byggd för att hoppa högt eller gå hög dressyr, t.ex… Eller har jag fel?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zadeira
0

#99, håller med dig! Vi har ett russ på jobb och en Munsboro-import, och importen är inte alls lättare att rida. De är dock olika i sina knepigheter, och kanske föredrar många en "het importponny" än ett "envist russ"…

JoyBysen
0

Jag har inget emot Russ, men skulle inte köpa ett sånt om jag hade varit lagom stor att tävla det. Eller i så fall bara om russet hade varit smäckert och högrest.

Jag gillar mer heta, pigga och ädla hästar framför lite kraftigare, men jag gillar ändå de kraftigare hästarna om man bara ska rida för skojjs skull.

Så om jag skulle köpt en B-ponny skulle jag nog köpt en importerad eller en welsh eller liknande.

Och det att de skulle vara aggresiva?
Alla welshar jag har mött har varit envisa men inte alls aggresiva! Kanske lite nafsiga och busiga, men det kan ju alla hästar bli.
Och de russen jag har träffat har varit väldigt snälla och lugna, men ganska envisa, men det är ju bara kul Glad

Men när jag letar häst letar jag aldrig efter någon speciell ras (förutom islandshäst eller någon sån speciell) utan jag letar efter en individ med bar exteriör för de saker jag vill använda den till, så om det är en importerad ponny från irland med okänd stam eller om det är en svenskfödd Welsh spelar ingen roll.

[vamir]
0

#49 Såg förbi den frågan, för det jag ville få fram var att det absolut inte är något fel på russ enligt min mening :)

Alex
0

#101 Det tror jag många gör, för russen är ju smarta hästar (samma som islandshästar och shettisar, därav många ser dem som envisa) och en "het importponny" kanske springer runt av sig själv i full fart och det enda man behöver göra är att styra och bromsa lite ibland. Medan ett russ måste du rida, eftersom det inte gör vad som helst om det inte behöver.

Nu generaliserar jag en del, så ta inte illa upp någon. Flört Och så tar jag förgivet att russen är lite som islandshästar i huvudet, så skrik på mig om jag är ute och cyklar!

För jag vet att många som vart på turridning på islandshästar tycker att hästarna är tråkiga. Vilket jag inte blir ett dugg förvånad över… De går på led, följer hästen framför och har en ryttare på ryggen som inte riktigt vet hur de ska bete sig för att rida hästen på bästa sätt. Klart som tusan att hästen går med korta steg, sänkt huvud och grisepassar, när den inte behöver göra mer för ryttaren kan inte få den till nåt annat, utan "åker med" när hästen gör som den vill…

Jag minns ju själv från tiden på ridskola med "stora bruna" hur det var. Alla ville ju ha de lite hetare hästarna, dels så var man ju en "duktigare" ryttare för att man klarade av dem, så det var ju mycket tuffare, sen så var det ju mycket enklare också… Det enda man behövde kunna var att åka med och bromsa ungefär. Så har vi de hästar som ansågs "lata" som ingen ville ha för att det var så tråkigt att behöva jobba med att driva fram hästen och allt… Det fanns ingen lathet i de hästarna, bara man kunde rida så gick de bannemig bättre än många av de "heta". Så jag anser att det är en betydligt större konst att kunna rida dessa "envisa och lata" hästarna än att rida de "heta", för det krävs så mycket mer kunskap från ryttaren.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Linnea
0

#99 Åker runt på.. jag har sett många åka fina ponnyer men russen har ofta mer självbevarelsedrift så man kan inte bara åka utan man måste rida och verkligen vara med hästen. Inte bara styra. Lite generalisering kanske men det är vad jag har sett. Jag säger inte att alla som rider dyra importer åker häst men man ser sånt alltför ofta.

Alex
0

#105 Då var jag inte helt ute och cyklade i mitt förra inlägg med andra ord? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gnistra
0

#97, Det fins små ryttare, men här på  södra Gotland är det glest mellan ungdomarna o de som är igång med tävlandet har redan en hög med ponnier och även andra intressen att utöva eller så är ej föräldrarna intreserade och barnen får dåligt med stöttning hem i från. Jag skutsar gärna till träning o tävling om det är  med seriöst intresse det sker. Men det måste ju alltid ske med föräldrarnas goda vilja att stötta.

Mina russ är inga undantag, utan hela rasen är allsidig med rätt träning till rätt individ och skillnaden mellan trav russ och rid russ är i så fall endast härstamningen, vilka är startade i trav med resulat och de som rids eller ställs ut, alla russ kan om de får rätt träning!

Peppe
0

#105 ofta mer självbevarelsedrift? låter som om russen vore lika intelligenta som en människa Obestämd russ är väl hästar som alla andra? eller är det nån form av superras som kan tänka mänskligt?

ursäkta men jag tycker det går till överdrift ibland bland russfolket, börjar bli samma sorts försvarande som bland varmblodstravarna. jag har aldrig märkt av detta problem med russen nånsin någonstans. b-ponnyer överlag är billiga, russen inget undantag?

Linnea
0

#106 Ditt inlägg fanns inte när jag började skriva men jag håller med helt. Hur ofta hör man inte att folk säger att dom varit och ridit islandshäst? Man får ju då försiktigt påpeka att dom inte ridit utan åkt islandshäst.. Håller med i allt du skrev där.

Peppe
0

#107 alla hästar kan om de får rätt träning, inte bara russen…

nu låter väl jag som värsta motståndaren till russ men så är det inte, jag tycker bara ni har en annorlunda syn på saken. som om russ vore nån form av superhäst och att ingen annan fattat det än…

poppysmarsvin
0

Tja, där ser man vad viktigt det är med att reda ut begreppen. Vi menar två olika saker när vi säger "högt i blod". En ponny för mig som är "högt i blod" är alltså en korsning där det är ett stort inslag av fullblod/arab, och jag vill verkligen betona att jag med "högt" inte på något sätt lägger någon värdering i "bra - mindre bra". Hög andel fullblods- arabinslag = högt i blod, så menar jag. Risken med en sådan korsning är ju i stället att få en allt för het ponny som av den anledningen är svårriden för barn.

Gott uppförande har definitivt med god uppfostran att göra! Där håller jag med dig till 100%. Det jag menar är mer uppmärksamheten på hur jag som handler/ryttare vill ha det. En del hästar/ponnyer måste man tala om för hur man önskar ha relationen, andra frågar själva. Jag vet inte om det låter luddigt, men jag kan nog inte uttrycka mig tydligare tror jag. De russ jag kommit i kontkat med - även om de har varit trevliga att rida - har inte varit så intresserade av att själva ta reda på vad jag önskar, utan har varit mer av "om du vill nå´t så får du väl säga det". Sådana hästar trivs inte jag med, utan jag väljer i stället en häst som "känner vad jag tänker". Men jag är å andra sidan en utpräglad arabhästmänniska så det kanske inte är så konstigt. Det kryllar säkerligen av exempel på russ som skulle passa på min beskrivning av idealponnyn, men de har inte korsat min väg…

Frågan i tråden var varför (jag) man inte väljer russ, och jag svarar att jag i första hand tittar efter en uppmärksam och följsam ponny som i sin natur är villig att utföra det jag/mina barn önskar utan att komma med så mycket egna förslag. Det är svårt att hitta sådana ponnyer bland många raser måste jag nog säga, för det är ju samtidigt lite av ponnyns egenhet att göra saker lite "på sitt sätt". De jag har hittat har varit fullblodskorsningar och welshar. Därför är inte russ mitt förstaval. Men OM jag nu var och letade efter en mindre ponny och ett russ skulle visa sig motsvara mina önskemål så skulle jag inte dra mig för att köpa den!!

Linnea
0

#108 Inte bara jag som säger att dom har mer självbevarelsedrift. Det innebär inte att de är intelligenta som människor. Det finns många ponnyer som gladeligen rusar en hoppbana i full fart och kan ryttaren inte rida så kan det gå hur illa som helst. Russen anses av många som mer försiktiga, inte fega, utan som att dom inte gör något de känner sig osäkra på. En del ponnyer som "hoppar allt" är kanske inte så bra alla gånger. De flesta raser som är lite mer naturnära verkar vara på det viset precis som att dom är säkrare på foten, tåligare för väder osv.

Peppe
0

#112 okej du menar så… och kanske just det gör att dom inte är lika populära?

har aldrig upplevt det där, russet i förra stallet var i stort sett som en "irländare", dvs full rulle runt hela banan. han var dock inte så rastypisk i kroppen heller så han kanske var ett svart får Flört

Alex
0

#113 Fast det kan ju kanske ha vart för att det var ryttare som "kunde med" honom? Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

#114 mja han hade 3 olika ryttare, från ren nybörjare till lite äldre, men inga stjärnor direkt. man får ju inte tävla b-ponny vid så hög ålder så ;) red honom själv ett par gånger och han var väldigt taggad jämt, gjorde lufthopp och liknande när man försökte stå still på en åker osv. vilket vi tyckte var väldigt roligt ;)

Caspianowner
0

Trotts era uttalanden om era duktiga Russ så har ni det faktum på bordet ligger, Era Russ är svårsålda. Kan bara beklaga. Men jag känner definitivt inte ansvaret för att det så ser ut.

Jag har min fulla rätt som andra har sin att välja den typ av ponny som behagar oss. Bara för att det finns redan B ponnysar födda i Sverige, betyder det inte att dem är bättre än det jag kan se i andra länder. Tyvärr har jag sett för mycket bra ponnysar i våra länder omkring och har en klar bild om vad som finns för hästar att hämta hem. Detta gör jag också som måååånga andra med mig gör och gjort. och kommer att så fortsätta att göra.

För mig är det helt och hållet ointressant om hästen blivit tilldelad .

Vad de gäller Russens poäng :

45 p eller fått 10 p på travet. Det är inte den typ av ponny / häst jag vill ha. Varför jag också har sett mig om efter annan mer för mig passande ponny / häst.

Men Som någon sa ovan

Men OM jag nu var och letade efter en mindre ponny och ett russ skulle visa sig motsvara mina önskemål så skulle jag inte dra mig för att köpa den!!

MagganS-B
0

# 116 Svarade så, eftersom du ifrågasatte exteriör och rörelser på russen. Kan det vara så att russ är mer släkt med dom östligare ponny/hästraserna än vad vi tror? Ex.-vis kaspier…..Nånstans ifrån måste dom kommit och då förslagsvis från öster, eftersom ryssarna var här många gånger och också hade hästar med sig, sista gången i början på 1800-talet!

VeronicaP
0

#105 Instämmer helt med dig där , har tyvärr också sett det alltför ofta.

själv hade jag en New forest som första häst och han lärde jag mig hur mycket som helst på , han var en smart ponny som man verkligen fick rida för att kunna få han gå i rätt form och hoppa hinder osv , hade det varit ett russ eller en sheltand hade han hetat envis och dum och tjurig, nu fick jag veta att han var en väldigt klok och förståndig häst som tänkte efter själv och hade själv bevarelse drift :P

Han gick MSV hoppning och Lätt A dressyr , men inte med ryttare som trodde att de kunde styra runt honom , han var väldigt het och pigg och lurade många ryttare , har sett många flyga över hindret själv när de red honom haha men de lärde sig rida med ben och säte och inte hand :D

Peppe
0

att rida kan man få lära sig aldeles utmärkt på en import också, allt handlar om ens egen inställning och om man vill ta tag i det.

(jag ogillar när folk alltid drar upp sina egna fantastiska hästar som exempel, men nu kan jag inte låta bli. sitter själv med en irländare som man får jobba häcken av sig på, utan att överdriva. min tränare tycker att han är döden att rida när han inte vill, och hon rider och har ridit många så kallade problemhästar genom åren. men får man honom med sig så är han en riktig kalashäst som på riktigt är väldigt snygg och med schwung. jag har lagt ner blod, svett o tårar, bokstavligen, på denna häst. men bättre går knappt att hitta.)

det enda jag ville ha sagt är att "irländare är inte = bara sparka på o styr, och russ = du måste rida". det handlar ju alltid om individer.

och som caspianowner skriver kvarstår ju det faktum att importerna blir sålda men inte russen…. (?)

Tusen
0

Först vill jag säga att vilken underbart härlig tråd detta blev. Jätteglad för att många har uttryckt sina åsikter. Men få tips har kommit fram om hur vi "russuppfödare" ska kunna höja statusen och spria sann fakta om vår älskade svenska ras. Ge gärna fler förslag!Kyss

Jag kan inte svara för hur det är i övriga landet men hos oss är det svårt att få duktiga B-ryttare. Vi bor utanför stan med taskiga bussförbindelser och barnen är hänvisade till att få skjuts till oss. Då är det lättare att åka till andra ridhus och ridskolor och bli medryttare där. Och på ridskolorna i stan är russ sällsynta. Många ridlärare har alla de fördomar som tagits upp här om russ. Då är det svårt att sprida kunskap.

Sen finns det både slöa, lugna och heta hästar av alla raser. Även russ. Tycker det är fånigt när man säger att ett russ eller en shettis är envis då den t.ex. inte vill hoppa ett speciellt hinder. Ett halvblod i samma situation skulle aldrig kallas för envis.

Caspianowner
0

# 117

Jag har fått ett svar på den frågan 2004 vid en Världskonferans jag var på. Nä Russ och Caspian horses som de heter i väst är inte i nära släktskap. 

Jag själv vart väl vad man kan säga själv lite besviken att så inte var.

Men idag med de åren på nacken med rasen, så ser jag nu själv också ju fler individer jag har fått att göra med, att de inte är lika alls. Man kan säga att de är helt i olka dimensioner. 

Jag har även sett korsningar Caspier mot Russ, Både i Norge som i Sverige. Jag kan idag säga att inget av dem blev att önska fler av. varför jag sa nej 2008 till en väns önskan att få betäcka sitt Russto med en av våra Caspier. Russet i sig var det inga fel på extriört, men det är som att de här raserna  ihop inte har något bra att komma med.

Däremot på två Dartmoor från England Där slog det riktigt väl ut. De finns i Norge.

MagganS-B
0

# 120 Tack Malena för att du tog upp det här, men som du säger, inget nytt har framkommit om hur man skall få folk att bli av med fördomarna om russrasen! Själva föder vi ju mestadels upp russ som hamnar på travbanan, men flera har dock samtidigt varit jättefina allroundhästar som vår gamla Delila som startade i alla discipliner utom körsporten och tog många segrar…..

poppysmarsvin
0

Jag vet att man inom andra ponnyavels föreningar har diskuterat detta problemet med att just "para ihop" ens uppfödning med duktiga ryttare för att på så sätt utbilda ponnyn. Det är inte enbart ett problem för er som ägnar er åt russavel!

Om det är just till tävling ni önskar sälja så har de allra flesta köpare egentligen väldigt få men höga krav, ponnyn ska ha visat PÅ TÄVLING vad den går för. De ponnyer som kommer in från Irland (och Holland också för den delen..!) är oftast "färdiga" tävlingsponnyer, och kan tas ut efter en ganska kort tid. I Sverige har uppfödarna svårt att få ekonomi i att utbilda sina uppfödningar själva, och jag tror egentligen att det är mer där som problemet ligger. Man sitter med unghästar som man tycker är lovande, men det finns ingen som kan utbilda och visa ATT de motsvarar uppfödarens förväntningar.

Jag som köpare ger inte mer pengar på en unghäst bara för att den är välstammad med utställningspoäng mm om jag inte är avelsintresserad. Önskar jag en tävlingsponny till mina barn så är det totalt ointressant om det är ett diplomsto jag köper - det är prestationen som jag betalar för. Jag spetsar öronen liiite mer om det finns tävlingsindivider i stammen på en tilltänkt unghäst, än om det är utställningsmeriter. Arvbarhet med halvblodens Blup-index är ju tex ett mått på vad jag kan förvänta mig av avkomman. Vill jag ha en hopp-ponny så är det inte intressant för mig att föräldrarna eller syskon har gått som spjut på travbanan. Men om avelshästarna börjar visa framfötterna inom dressyr och hoppning (motsv MSV) så är det ett lite annat läge.

Man kan vända på frågan också. Vad är det ni uppfödare önskar av "oss" köpare? För det räcker som sagt inte med att hästen är Svenskfödd som kvalitetsmärke när man är ute efter en tävlingsponny. Allt som kommer in från "utlandet" är sannerligen inte värt pengarna heller - men "lycksökarna" som tar in "skräp" ifrån tex Irland blir lyckligtvis allt färre nu när det faktiskt är köparnas marknad. Kika lite på hur man resonerar i SvRP tex där man har en ganska uttalad tävlingsinriktad avel. För jag uppfattade att ursprungsfrågan var varför "jag" som köpare inte tittar på ett russ i stället för dyra importer när jag letar tävlingsponny.

Emelie89
0

Måste bara tillägga att nog kan russ hoppa om dem vill och om man tränar dem till det… Nu börjar det här låta som  "varmblods-snack" ;)

Mitt russ hoppade 130.140cm utan ryttare och då var hon endast 118cm ;) Och vill man kalla det "låg-klass" så får man väll göra det…. Obestämd

Det är väll bara det att nuförtiden används russ mest inom trav och då får dem den stämpeln. Men bildar man den från början att inte gå på travbanan så tror jag den skulle kunna bli minst lika bra som en "korsnings importponny".  Det är väll för att dem importerna säkerligen har lite allt möjligt i sig, större raser osv som kanske lämpar sig för dressyr. … Dessutom tycker jag att russet är en perfekt allroundponny! Man behöver aldrig välja EN inriktning när man har ett russ, man kan vara med i allt! ;)

Elshira
0

#124 Att de hoppar de höjderna utan ryttare är ju inte helt "omöjligt". Det är ju en himla skillnad på att löshoppa och att hoppa med ryttare.

Min Welsh Mountain (115) på 3 år  hoppade 115 cm med mycket marginal efter bara ett fåtal träningspass. Men att de hoppat så högst med ryttare på är ju en helt annan sak, då har de ju en ryttare de ska balansera upp med.

Och vad får russet att vara den "enda" allround ponnyn…? De flesta hästar blir ju vad ägaren gör dem till ;) Se bara på alla dessa fina travare som både hoppar, rider dressyr, western etc. etc ^^

Hakuna matata!

Caspianowner
1

# 124

Om din häst på 118 cm hoppar 130-140 så ska det mycket till att du inte har kunnat hitta en ryttare till den hästen.

Och jag kan då heller inte förstå att du inte har varit mån om att förverkliga dem sprången på bild eller film och sen varit ut och visat den kanonhoppande Russet.

Själv har jag varit mån om att ta vara på dem sprången när det gällt att visa vad min ras går för.

Bilden här får tala sitt eget språk.

Staketet intill är på 130 cm.

Lorita
1

Alla mina utom Kahlúa (föl) har löshoppats sin mankhöjd och lite till det brukar inte vara några problem för en frisk häst.

Jag funderar på A-B-ponny, det kan ju inte vara så många tävlingsryttare i dessa mankhöjder.

Jag avlar B-ponny, nu med ett tänkt längre uppehåll och mina har kapacitet för dom högre klasserna men hur många köpare finns det? Jag tror inte man ska se sina ponnys som elitponnyer utan som bara sunda barn-ponnyer som om man har tur med rätt ryttare kan nå eliten.

Jag vet när Kiara var med i unghäst talangen på knabstrupper riks och kom tvåa (fölat samma vår) då var det en tävlings fixerad där och hon tyckte jag skulle ut och tävla henne så kunde hon bli värd 100 000+ med det steget och hopptekniken.

Idag har jag kvar henne och har utbildat henne till en trygg barn ponny och jag planer nu att ge ridlektioner på henne för att nästa generation ska få en grund innan dom skaffar C-D för att tävla. Med rätt ryttare hade hon nog kunnat bli en riktigt bara tävlings ponny men det hade kostat att nå dit och sen skulle jag behöva sälja min älskling.

Jag hade lätt kunnat plöja ner 100 000+ om jag kulle tävla och utbilda henne till en elitponny, nu får hon lära barn att rida i stället Skrattande

Fidelia
0

#125 Jag vill nog tillägga att man ska hitta en ryttare under 13år som vill sitta på den lille ponnyn och hoppa den höjden.

Har själv en russhingst som vunnit L:B både hopp och dressyr, kvalat in till SM i bruksridning och startat på trav. Han åker transport med brunstiga ston och står tätt intill valacker på träningsgenomgångarna. Han skulle dessutom dö för sin ryttare. En oerhört lyhörd och känslig individ. Inte het och inte trög.

Hans avkommor ärver hans underbara temprament och flera av dem går på ridskolor och tävlas.

Jag har kanske haft tur när jag sålt mina russ. De är i aktiva hem med mycket kärlek.

Jag jobbar ofta på tävlingar där 75% av ponnyerna är importer med okänd härstamning. Många av dem rids dessvärre bara och ska prestera oavsett ålder, för det har ägaren betalat för. Hur rädda sedan föräldrarna är om sina barn ska väl också vägas in.

Skulle själv aldrig köpa en import jag inte vet något om. Det är ju inte de bästa som exporteras. Att de sedan kan tävlas på höga höjder redan som 5-åringar vet jag inte om jag ser som en merit. Men jag tar ju med i aspekten att mitt russ ska gå att använda även om den fyllt 30år.

Jag har haft närapå 100 hästar i olika åldrar storlekar och raser. De mest allround är ändå russen. Många andra raser är riktigt knepiga vid körning. Men även där finns ju självklart undantag.

En annan av mina favoriter är Newforest. Har tyvärr ingen i dagsläget. De är lika stabila som russen. Welsh med korsningar hör till dem jag haft svårast för med körningen.

entill
1

OK, nu har vi fått veta att man inte väljer att russ om man vill satsa på de högre klasserna i hoppning och dressyr, fine, men om man skall köpa en ponny till sin 8 - 9-åriga unge kanske det inte är en avårklassponny man skall satsa på. Tror inte heller att de flesta russuppfödare har siktet inställt på detta. Vi har redan den optimala allroundponnyn som lämpar sig för de flesta användningsområden (från att dra timmer till att hoppa hinder), men vi har också ett kulturarv att förvalta. Vi kan inte förvandla den till något den aldrig varit. De inkorsningar som gjorts tidigare ligger så långt tillbaka i generationerna att det inte längre har någon betydelse. När vi var ute och tävlade med vårt russto för 25 år sedan hörde vi ibland kommentaren: "det är tur för russen att man blandat in welshblod så att de kan bli så här bra"  Skrattande. - Hon har inte en droppe welshblod.

Nä, vad jag tror trådskaparen egentligen menar är: Hur skall vi komma ifrån fördomarna mot russ?

Har hört talas om familjer som råkat köpa ett russ av misstag, för att de glömt att fråga efter ras, och sedan blivit helfrälsta.

Vi har nog svårt att förstå vad det är för fel på exteriör och utstrålning hos våra russ.

www.vikingponnycenter.se

viktoria91
0

#129, gud vad vacker! vill vara liten igen och rida dessa underbara russ^^

Zabbio
0

Har faktiskt aldrig hört några fördomar mot russ. Jo, att de är lite envisa kanske, men inte att de skulle vara värre än någon annan ponny eller kallblodsras (ok, jag vet faktiskt inte om russ ens räknas som kallblodstyp, tänker på dem som härdiga och robusta+bra till körning = kallblod i mitt huvud :P men har aldrig tänkt närmre på saken) utan mer på det charmiga sättet.

Annars är mitt intryck överlag att de ska vara bra och tåliga barnhästar och fina, duktiga körhästar. Kanske inte elit tävlingsponny men alla ska väl inte ha elithästar heller? De flesta som rider rider väl inte för att tävla höga klasser? Måste vbara fler än jag som vill rida i skogen och träna lite för att bli bättre bara, kanske tävla nån liten klubbtävling max.. och då vill man inte ha en elit tävlings häst med allt det bär med sig..

Har inte träffat så många russ men de jag träffat har varit fina individer. Lagom tåliga och sammarbetsvilliga.

Hade det som sagt inte varit för att jag kan få (läs har) en ridhäst som är lagon stor att köra i islandshästen, så hade jag valt russ eller någon liknande att köra med.

Men vad är det egentligen för fördomar som finns om dem annat än envishet?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Som caspianowner varit inne på finns det i mina ögon bättre typer av ponnter än russen (men som sagt smaken är ju som baken).

Jag kan nog faktiskt ärligt säga att jag inte skulle kunna önska mycket mer av min engna snart 5-åriga Welsh Mountain hingst.

Han är bärig och välbenad, han har en stark rygg och en bra "ridhäst kropp". Han är vacker att titta på (för mig som tycker om mer ädla ponnyer) och ett uttrycksfullt huvud. Han har utstrålningen och han har traven. Just nu utbildar jag honom främst i dressyr (med tanke på hans trav) och har granntjejen på 9 år som rider honom. Har hoppat lite smått och han har en fantastisk teknik - bara jag hittar någon som också kan hoppa honom. han är inkörd och tanken är att han ska gå par med grannhingsten som också är hans halvbror. Han kan stå med stona mitt framför näsan men ändå lyda mig blint.

Och som ni kan se på de bilder jag skickar med så är det den typ av ponny och den typ av trav jag är ute efter. Och i mina ögon finns det inget att klanka ner på honom. Det enda som "saknas" på fotona är massa, men han har gått upp runt 50 kg (utan att vara fet som endel andra vill ha sina Welshar) sedan de togs och börjar idag få en ordentlig hingstkaraktär.

I mina ögon sett hade jag inte kunnat önska mig en bättre ponny då jag tycker att han har allt vad jag vill och kan önska av en liten ponny (bortsett från meriterna i tävling men det kommer ju med tiden).

Dock finns det en del russ som är när på det jag önskar men då är dessa ytterst få och de saknar ju då också en del av sin rastyp då det inte hör till rasen att de ska se så ut. Jag saknar helt enkelt den där "Wow-faktorn hos dem" även om de är trevliga ponnyer.

Bild 1

Bild 2

Hakuna matata!

Rita-S
0

#132 Han var riktig fin! Jag gillar Welsh, det finns definitivt sämre djur än dom :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Lorita
0

vad jag ville få sagt vad att det kostar väldigt mycket både tid och pengar att få fram en bra ponny till elitponny.

Det finns säker massa bara russ också men vi häst svårt i vårt land att få råd att visa vad dom kan. Däremot så kan man ju tipsa bra duktiga ryttare att köpa svenska ponnys till tävling, det finns massa fynd i vårt land Glad

//russ räknat vad jag vet som varmblod

Emelie89
0

#125, nu pratade vi ju om PONNYSAR och inte travare ;) jag sa inte att dem var ÄNDA allroundponnyn, utan jag sa att JAG TYCKER att det är en perfekt allroundponny ;)

Jag har sökt ryttare hur länge som hällst som får träna och tävla henne i hoppning och dressyr. Men det har inte dykt upp någon hittills som bott i närheten.. Men jag har börjat kolla runt på lokala ridskolorna nu efter någon liten tjej/kille… :) Så när det dyker upp nån som passar henne då hon också har en väldig motor så ska hon självklart tävlas och tränas i ridning utan tvekan :)

Tyvärr hade jag inte kamera då hon hoppade denna höjd…Det var inte riktigt meningen att hon skulle det… ;D Jag påstod heller inte att hon hoppar den höjden med ryttare… Hon är inte riden så mycket nu så just nu har det bara vart runt 70-80 höjder med ryttare eftersom hon inte är tränad…Det var bara en tjej och hennes familj som hälsade på min syster i sommras och hennes barn fick då "latcha" lite på ridbanan. Men hon har absolut kapacitet ! Som sagt, jag letar ryttare för fullt! :)

Det finns då levande bevis på att russ kan vara "ädla"…haha. Folk brukar tro att min dam är en welsh fast dem haft russ själv. Och som bilden ovan…Jätte fin!

entill
0

#132. Du har all anledning att vara stolt över din lilla fina welshhingst, och jag önskar dig lycka till med honom. Med det var inte det den här tråden handlar om. Alla är väl stolta över sina hästar och sin ras…

Det är stor skillnad på rörelserna hos ett russ och en welsh, och skall vara det. En bra trav hos ett russ är inte så spektakulär, men mycket ekonomisk, de kan hålla högt tempo under väldigt långa sträckor, vilket ger dem en fördel i svårare klasser inom körsporten.

www.vikingponnycenter.se

ThunderClap
0

#136 Och där kanske du slog huvudet på spiken, att russ är mer avlade för körning än ridning?  Welsh är väll mer avlade för ridning än körning om man jämför?, säger jag som inte är insatt i någon utav raserna….

entill
0

#137. Vet inte om russen direkt är avlade för det ena eller andra, men de har nog rötter i den s.k. "Östersjöklipparen" som fanns under 1600-talet. Det var en snabb landsvägshäst redan då.

www.vikingponnycenter.se

Rita-S
0

Jag tror inte russet upprinneligen är avlad för körning så som med varmblodstravaren. Dock har den väl kanske alltid varit en riktig allround ponny. Bara gissning från mig som inte är så innsatt i russets historia.. :)

Elshira
0

#137 Absolut! Det finns ju Welsh Mountains som går kanon på trav och det finns russ som hoppar som en kanonkula, men de är helt klart inriktade mer på varsin sak.

#136 Men att folk väljer kanske en Welsh framför ett russ är för att de kanske helt enkelt vill ha den ädlare ponnyn med mera rörelser (eller som från början av diskussioner, importer som presterar som sjutton).

Allt handlar ju om vad folk själva tycker om och vill ha och den stora  variantionen av hästraser finns ju just av den anledningen =) Folk vill ha hästar som är "startklara" då de växer ur ponnyerna så snabbt, det är ju sama problem för oss med Welsh Mountains med. De är för små får att folk ska hinna något om de inte redan är startklara. "Ni med russ" är ju inte de enda med problemet. En fin Welsh Mountain som är grundriden (och ev lite tävlad) går sällan på över 20 000 kr vilket även det är otroligt dåligt.

(Satte tom ut våran numera äldre hingst på annons förut som segrar L:A hoppning, utbildad MSV dressyr och gått trav med helt ok prestation. För 25 000 kr fans inte en kotte som hörde av sig.)

Det är "billigt" (dvs inget arbete behövs) och bra från utlandet helt enkelt!

Hakuna matata!

Lorita
0

#136 det du skriver om traven ger också russet en fördel som barn ponny, för welsh steget kräver sin ryttare.

Emelie89
0

Nu tycker jag det börjar bli väldigt mycket welsh i denna tråd…Den handlar faktiskt om RUSS.

ellinorrasmusson
0

#142, det blir nog så att det blir mycket om welsh då det är den  rasen man jämför..

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

viktoria91
0

mina blivande barn, om dem illar hästar, kommer definivtf få russ iställer för welsh. helt enkelt för tt dme är tåligare och snyggare=)

HannaT
0

#141 Där har du absolut en poäng.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Emelie89
0

#83 (#143) Din kuse är jätte fin, hoppas få se han live på banan i sommar då jag inte gjort det än… Lite roligt med skäckar. Jag har en skäck också. ;)

Peppe
0

#144 även om barnen hellre skulle vilja ha welshen? ;)

Elshira
0

#144 Att de är tåligare vet jag inte om jag kan hålla med om, men som du säger för dig är russen snyggare och då är det ju inget fel med det! Alla har ju rätt att tycka vad de vill och ingen ras (aovsett) är ju egentligen snyggare än en annan, allt ligger ju i betraktarens öga, det finns inget rätt eller fel. Bara olika smak!

Och efter som russet säljer sämre trots att de kan så måste det ju vara så att andra raser (långt ifrån bara welsh) förfaller sig bättre i andras ögon.

Hakuna matata!

ellinorrasmusson
0

#146, din var fruktansvärt söt! Var håller du till på för banor?

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

viktoria91
0

#148 min kompis welsh, brar stam och allr, hade ständigt problem men dågot det var klinikvetrinär hovslagar besök iaf en gång i veckan, vet andra welshar med diverse problem också. så jag klassar inte dem som tåliga.

Emelie89
0

#149  Hemma banan är Gävle men vi åker ibland upp till Östersund-Dannero och ibland ner till Solvalla och Eskilstuna.  Fast han kommer inte uty fören 2012! :)

Du då?

ellinorrasmusson
0

#151  Hemmabanan är jägers, men vi åker runt lite härochvar haha, vi får väl se om vi syns på banorna nån gång, vi kanske till och med möts om nåt år! Håll mig gärna uppdaterad om din häst, kul med en till skäck :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Fidelia
0

Jag tycker welshar är jättefina och älskar welshmouintain (som jag inte kan kalla ädla). Men skulle inte välja dem till mina barn då de har för mycket "nerv" och flyktinstinkter.

#140 Tyvärr har även WM hamnat i de lägre prisklasserna. Men i din annons är nog felet att han är hingst. Folk är ju livrädda för att köpa en hingst, även om jag litar till 100% på min och till 80% på stona.

Emelie89
0

#152  PM:ar dig så slipper jag bryta tråden så mycket ;)

exitingsvillemo
0

Jag har inga större erfarenheter av vare sig russ eller welsh, men rent utseendemässigt så tilltalar russen mig mer, då dom, i mina ögon, är mer proportionerliga (svårstavat ord;)) än welsharna (nu menar jag welsh mountain)

WM tycker jag har väldigt litet huvud om man jämför med resten av kroppen, dom ser lite småkomiska ut :P Nä ingen ras som tilltalar mig =)

Welshen ska upp i storlek (läs Cob) för att tilltala mig rent exteriört.

Russen däremot tycker jag har en mkt fin exteriör med bra ridbarhet både fysiskt och psykiskt.

På ponnytävlingarna runt omkring har jg nog sett fler ponnyer av russmodel än av welshmodel.

MagganS-B
0

# 140 Dom WM som går som kanoner på travet är nog bara räknade på ett par fingrar, undantaget är korsningen russ/welshen Pajas som vann ett antal SM, men å andra sidan hade han bröder efter samma pappa som också vann SM!

Elshira
0

#156 De går bra, men problemet är ju att de inte får vara högre än 122 (men de flesta ligger under 120) cm vilket gör det svårt att hävda sig bland ponnyer som är en dm högre (vilket väll är ganska så uppenbar), men Moobligt (blixten) var ju en Welsh Mountain som bara var 114 cm hög (om jag minns rätt) men gjorde enorma prestationer.

Men som vi redan diskuterat har de ju olika trav (och ska ha) och den ena passar bättre för trav och den andra för dressyr, och jag ser inte problemet med det…? Hoppning och körning är ju en annan sak givetvis

Och vad det gäller att welsharna har problem (rent fysiskt) är ju individuelt precis som med alla andra hästar. Men efter att ha fött upp både halvblod, svensk ridponny, new forest, arab och Welsh Mountain så är de inte mer "sjuka" än någon annan häst. Och ingen (häst över huvud taget) har vi behövt göra något speciellt med förutom vanliga sjukdommar som kolik eller hälta etc.

Och de är väldigt billiga att ha i försäkring = de är relativt skadefria hästar.

Men jag förstår inte var för ni har så svårt att acceptera att russ skiljer sig både rörelsemässigt, utseendemässig och psykiskt (åt de bättre hållet för att de är envisa etc kan jag inte hålla med om) mot många andra hästar. Själv vill ja också ha stabila lugna ponnyer men som redan sagt, folk tar hellre en irländare som det bara är att "tuta och köra med", de vill ut och tävla och få sina rosetter. Men att det är hästen som gör allt jobb och dessa ryttare bara "åker med" är det ju ingen som bryr sig om.

Jag tycker varken welsh mountain eller russ är dåliga barnponnyer, men faktum är att folk inte bryr sig om att "rida" längre. SOm på de flesta ridskolor här i närheten så betalar de för att rida - inte för att lära sig något. För det är ju "jobbigt" att lära sig rida på ett bra och vättigt set…

Hakuna matata!

xero88
0

Har träffat några olika russ under årens lopp.( Låter som om jag är uråldrig med mossa på. HIhi!!!) I det stora hela så har det varit både trevliga och användbara ponnyer.

Men det är ju en gammal ras som har en del gemensamt med påde islandshästen och shetlandsponnyn. Med en stor del eget huvud. Men det är bra tycker jag. Är man bara klar över hur man ska hantera dem så kan det bli hur bra som helst. 

Genom att vara lugn, bestämd, och konsekvent i sin hantering av en häst, inte bara russ, och helt enkelt göra klart vem som är ledaren i laget så att säga. Däremot så kan jag säga att jag stött på ett par stycken som varit "hanterade av barn" och dessa skulle jag INTE vilja att mina barn hanterade! Russ kan visst vara jättetrevliga barnponnyer. Det säger jag inte. Men det ska vara en vuxen som haft ansvaret under uppväxten och utbildningen. En som vet och har erfarenhet av att hantera hästar på ett korrekt sätt. Att överlåta ansvaret för ett russ ( eller annan ponny el. häst) på ett barn tycker jag är ansvarslöst. Detta är något som i kan sluta riktigt galet. I bästa fall har man en häst utan någon som helst respekt för människan. I värsta fall kommer någon till fysisk skada eller ännu värre. Detta ska inte behöva hända och ett barn ska inte bära ansvaret för detta.

Men rätt hanterat och utbildat så kan ett russ vara en superponny för barn. Det är en användbar ras som passar för de flesta typer av ridning och även som körhäst. Den har kanske inte kapacitet att bli den perfekta superhopparen eller dressyrponnyn men man kan nog komma en bra bit. Och alla vill kanske inte ha en temperamentsfull, nervig och imånga fall dyr ponny. Alla vill inte ens tävla.

Jag har inget emot russ. Har själv två korsningar med russ i. Fia har okänd härstamning.Men tjejen vi köpte henne av kände till vilka föräldrarna var och pappa är russ och mamma shetland. Nero är welsh/russ e. Bona-Fide RW83 och u. Neijlika 6443 e. Kurant 462.

Båda två är supertrevliga och pålitliga barnponnyer som de har mycket roligt med.

Fia kommer vi alltid att behålla men Nero ska säljas när Ammi har vuxit ur honom. Vi fasar för den dagen!!! Vi älskar den hästen! HAN ÄR SUPER!!! Hoppas att vi hittar ett riktigt bra hem till honom när det är dags. Hos snälla och seriösa hästmänniskor. Med en flicka eller pojke som behöver en bra kompis.

Mvh.Carro.Glad

xero88
0

Fia också.

exitingsvillemo
0

#157 jag förstår inte riktigt hur du menar med att russet´skiljer sig både rörelsemässigt, utseendemässigt och psykiskt mot många andra hästar.

Utseende som ex, i en stor grupp hästar är ex welshen betydligt enkare att plocka ut än russet. Russet ser mer ut som alla andra, än vad welshen gör. Så jag tycker inte alls att russet skiljer sig, utseendemässigt mot andra.

Psykiskt! Är russen annorlunda i psyket än andra hästar? Jag känner bara till russ som är arbetsvilliga, trevliga, underbara på alla sätt och vis när det kommer till den dagliga hanteringen. Självklart finns det undantag, men det gör det väl hos alla raser. Hästen blir vad man gör den till, även om rasen i sig kan bära på olika beteenden såsom flockinstinkt osv men vanlig hederlig uppfostran, kan alla hästar lära sig. Russet, absolut inget undantag.

Rörelsemässigt, russets rörelser skiljer sig inte nämnvärt mot andra rasers. Trots otroliga framgångar på travbanan, så kan den inte jämföras med varmblodstravaren och dennes steg, då det är 2 helt olika raser med olika exteriör.

I Dressyren kanske russet inte kan hävda sig lika långt upp i klasserna som welshen, ingen aning, har aldrig sett en welsh i tävlingssammanhang. Men störst idag, inom ponnytävling, är ju hoppningen och där skulle den kunna fungera finfint.

Caspianowner
0

Vad det gäller det här med Uråldiga raserna.

Det här är vad som jag kan hitta sägas om våra äldsta raser idag.

Den Caspiska hästen räknas som en av de äldsta hästraserna i världen näst efter de primitiva mongoliska Przewalskihästarna. Bevisen för att rasen funnits så pass länge är att den har mer liknelser i exteriör och drag med de gamla vildhästarna än vad de har med dagens modernare hästraser. Några exempel är den korta bogen, parietalbenet i huvudet som är annorlunda format och den har en extra kindtand i överkäken. Ytterligare bevis fann man i olika artefakter och konstföremål från Mesopotamien och gamla Egypten.

För den som vill fördjupa sig mer i de gamla raserna så finns mer att läsa om dem inne på Wikipedia.

MagganS-B
0

# 161 Ok att Den Caspiska Hästen är en uråldrig ras, men Gotlandsrusset är vår alldeles egna SVENSKA ras som vi skall bevara och använda!

palomia
0

#161 Jag tror att din åsikt gått fram för länge sedan… Du vill inte ha russ! Men jag skulle som TS efterfrågar veta vad ANDRA har för tänk.

Caspianowner
0

# 162

Att framhålla Russen som en urhäst är tyvärr en liten överdrift. Den är ju också en kombination av andra ingående raser.

Enligt Forums stora bok om hästen beskrivs den som en Nordeuropiesk vildhäst med inblandning av orientaliskt blod och lite Welshblod. Så är det ju med nästan alla raser och ingenting att orda så mycket mera om.

Diskussionen här har ju i huvudsak handlat om Russuppfödare som har problem med att sälja sina avkommor.

Förklaringen är väl helt enkelt att marknadern är intresserad av andra egenskaper än dem som är specifika för russet.

Ponnytrav är ju också en vikande marknad eller hur.

Många sådana här trådar startas och drivs outgrundligt nog av uppfödare som idiotförklarar marknaden pga att de väljer andra produkter än det som uppfödarna vill leverera.

Alla företag i olika brancher som envist hänger kvar vid sin produkt och idiotförklarar köparna när de väljer andra produkter är dömda till misslyckande.

Dem som lyckas i sin verksamhet kollar in vad marknaden vill ha och leverera detta.

palomia
0

#164 Det är ju precis det TS vill veta, vad vill köparen ha??? Hon idiotförklarar ingen och det har inte "russälskarna" i diskussionen heller gjort, tvärt om har dom varit väldigt ödmjuka i sina inlägg…Oskyldig

Elshira
0

#169 Jag sa att jag tycker russ har ett bra psyke (jag kanske var lite luddig i det jag skrev) =) För precis som flera sagt så blir ju alla hästar vad man gör dem till.

Jag tycker de skiljer sig tillräckligt för att jag skulle plocka ut russen i en grupp i.af (inget illa menat om ni nu vill tolka det så).

Och gångarterna skiljer sig inte från "vanliga" ponnyer nej, inte nämnvärt men de flesta (nu ser jag i det stora hela inte bara de som visas på utställning och tävlas utan totalt) har bara en vanlig ordinär trav, ingen dålig med andra ord. Men vill man då t.ex komma upp i dressyrklasserna eller vid körning så får man jobba en hel del när andra har det gratis.

Jag förstår inte varför russfolket "gnäller" att de inte får sina ponnyer sålda, för alla ponnyraser (utom fina ridponnyer eller liknande) har problem med marknaden och har precis som ni konkurens med importerna. Vad får er att inbilla er russen är så mycket bättre än alla andra ponnyer att russen borde säljas i överflöd~?

För vad jag vet så säljs de flesta ponnyer idag för skämtpriser om man tittar på vad de borde vara värda. Man får ju knapt igen pengarna för att ha fött upp dem med allt vad det innebär (mat, vaccin, träning etc). Möjligtvis om man kommer upp i D-ponny men små ponnyer är "värdelösa" mer än för oss som själv sysslar med raserna.

Hakuna matata!

Tusen
0

Var och en är saliga i sin tro!

#164 Var går gränsen för urhäst? Eohippus? (Se bild) T.o.m Islandshästen har inblandade raser i sig från Vikingatiden (t.ex. russ faktisktFlört)

palomia
0

#164 Skickar med en länk till lite fakta om gotlandsrussen också.

http://www.lojstahedrussen.se/historik/

http://www.lojstahedrussen.se/om-lojsta-hed/

Lorita
0

Jag tror inte folk vet vad dom vill ha, tyvärr finns en väldigt stor okunighet bland många köpare. Se bara hur många som tror sig vet att russ är envisa urhästar. Jag är övertygad om att många köpare missar dom bästa bara för att man tror fel, det är ju lite dumt att försämra aveln för att vanliga hästköpare är okunniga.

Caspianowner
0

# 168

Ursäkta mig men bilden som stack till Är den bilden verkligen en passande omslagsida ?

Tusen
0

#1664 Du har helt rätt i att vi uppfödare inte enbart kan förlita oss på att det är en sällsynt ponnyras samt den enda inhemska. Som du säger verkar även ponnytravet tappa aktiva så då måste vi uppfödare hitta nya vägar.
Vad jag kommit fram till i denna diskusion är att vi måste få fram fler hopp- och dressyrponnys. Se till att låna ut våra russ till ridfolk och korsa individer med egnskaper som hoppfolk gillar. Det vore inte så svårt eftersom det finns massor med bra hopp- och dressyrponnys enligt rasstandard. Allroundhästen - som russet faktiskt är - behöver inte ge vika. Det gäller bara att som uppfödare leta efter små ryttare som kan utbilda russet i dessa grenar.  Ponnytrav är ju inte allt och de flesta kan ju bli hyffsat bra i de flesta grenar.

Bilden visar en av de mest allrounda russ jag känner till. Vår egen Tejas Monita (travrek. 146,6, monterekord 1.50,5, svensk rekordhållare i monté 2006, svensk mästare i galopp 2002, 2003, hopptävlad Lätt:A, diplomsto på 42 p , allroundmästare 2003, parkörning osv…)

Caspianowner
0

# 169

Jag tolkar det som att din slutsatts är, att det är köparna det är fel på.

Gå tillbaka och läs om mitt senaste inlägg.

Det jag menar är att, ( utan att ta ställning till om det må vara rätt eller fel)  Så är det sådana producenter som till sist får bita i gräset.

Linnea
0

#172 Vad är ditt förslag då? Att vi slutar föda upp raser ingen vill ha även om det innebär slutet för dom?

Caspianowner
0

# 173

Man får ju anpassa rasen till den nivå som det finns köpare till.

Entusiaster finns de väl alltid, men inte hur många som helst.

Men det är ju inget problem som Russen är ensamma om. Dem flesta raser lider väl av att ha lite för många entusiastiska uppfödare.

Elshira
0

#173 Vad hon menar är att vi kan ju inte bestämma över köparna vad som är bra eller inte för dem.

En häst i orätta händer blir sannolikt mer eller mindre "bråkig" oavsett ras… Och efter som russen (och alla andra svensfödda ponnyer) sällan är särskillt utbildade så blir det ju "bättre" för köparna att få en häst som redan är "klappad och klar" bara att ut och flänga på~. Vem vill då ha de trygga ponnyerna när man kan slippa göra "grovgörat" istället?

Hakuna matata!

Alex
0

#172 Jag kan inte se vart nån har sagt att det är fel på köparna? Bara att många har fördomar (vilket även visats i tråden, med "envishet", "dåliga hoppare" osv.), och vad jag har förstått det vill de veta hur de ska marknadsföra sin ras på bästa sätt för att folk ska förstå att de duger till annat än trav. Känns som att du tolkar vissa inlägg lite som du vill och skriver att uppfödarna borde ändra på sig, istället för att hjälpa dem med marknadsföringstips?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tusen
0

#174 Nu är du nog ute på lite hal is. Att anpassa en ras för att tillfredställa okunskap är inte rätt väg att gå.
Varje ras har en rasstandard och den bör ju följas. Annars är det ju en ny ras. Däremot måste man som uppfödare visa hästen mer på olika tillställningar.
Varje gång vi har varit ute och visat upp våra russ så har det kommit fram massor med människor och frågat, förundrats och beundrat våra russ. Så nog går det att sprida mer kunskap om våra små ponnys.

Länk 1

Länk 2

MagganS-B
0

Frågan var ställd enligt #0: Varför vill man hellre köpa en import med okänd stamtavla för ett högt pris än att satsa på en svensk ras till ett betydligt lägre pris?

Inte hur man mobbar en ras för att den var si eller så…..

Elshira
0

#77 Å andra sidan, vad är det som vilken annan ponny som helst med bra psyke och en bra kropp inte skulle kunna klara av som russet är så mycket bättre på (utom då möjligen trav)?

Allt handlar ju om träning och förutsättningar.

Hakuna matata!

Caspianowner
0

# 176

Jag vill inte vara ohövlig mot dig. Men ta tänk efter vad du egentligen skrev.

Du kan ju kan börja med att utveckla begreppet fördommar lite grann.

För övrigt kanske du skulle läsa hela tråden en gång till. även ta till dig det som smakar beskt.

Saken är ändå den att det finns många raser som ska konkurera på en begränsad marknad, som tyvärr under senaste tiden varit ytterligare begränsad pga av lågkonjuktur. Detta betyder att alla uppfödare inom alla raser borde gjort klokt i att hålla igen på aveln tills det blir bättre tider.

LÄser du lite på försäljningsajterna så ser du att det är full sjå att hitta nya ägare till befintliga hästar, som av någon anledning blivit till salu.

Lorita
0

#174 jag är rätt förundrad över att så många som köper häst inte vet hur en häst (oavsett ras) ska se ut, många faller för rent extriöra fel, fel som försämrar ridbarheten men som dom tror är rätt.

Jag hoppas inte vi seriösa uppfödare kommer gå så lågt att vi produserar hästar som inte är korekta för att en okunnig marknad vill ha dom.

Alex
0

#179 Inget, men många verkar ju tro att russet inte ens kommer upp i den nivån. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tusen
0

#179 Är inte ute efter att russet är bättre än någon annan ras. Frågan är fortfarande varför många hellre väljer en import med okänd stam framför t.ex. ett russ med samma utbildning och storlek.

Caspianowner
0

# 178

Det finns en urgammal slogan som lyder så här

" kunden har alltid rätt "

För 20 gången upprepar jag mantrat. Försök och känna av vad marknaden efterfrågar och levere vad den vill ha. . .

Det är fruktlöst att envist försöka att pracka på någon någonting annat.

Alla uppfödare har väl ändå en stark önskan om att deras avkommor ska ett varigt och bra hem.

Det sistnämnda bör man verkligen tänka på när man står och spottar fram avkommor som saknar köpare.

Elshira
0

#183 En välutbildad ponny (dvs med meriter) har inte svårare än någon annan att bli såld. Men importer är ju erkänt duktiga (även om psyket inte må vara det bästa på alla).

Alla vet ju att det är mycket "coolare" att rida på en "galen/flashig" häst än vad det är att rida på en snäll och välriden häst… Jag har haft ungar här hemma som skryter så det stänker om det bara för att de ens ha fått borstat eller lett en hingst ut i hagen. Även att "de" ridit in en "vild unghäst" (dvs en unghäst som sköter sig exemplariskt och jag leder…).

Många föräldrar vet ju inte ett skvatt om hästar när de köper häst till sina ungar och då blir det ju vad helst de pekar på. Sedan slutar det som med ponnyakuter (eller oftast betydligt värre) med "problemhästar" där barnen med det uteblivna stödet av hästkunnigt folk och föräldrar är de själva problemen.

Hakuna matata!

Alex
0

#180 Det har jag gjort, och läser du mina tidigare inlägg hittar du nog mycket tydligt vad jag menar med fördomar. Folk vet helt enkelt inte att russ kan med än prestera på travbanan. Jag står inte på någons sida på det här, och inte heller har jag intresse av att läsa på försäljningssidor om hur bra eller dåligt det går att sälja hästar, då det är islandshästar som intresserar mig och därför enbart deras försäljningssidor. För min del hade det kvittat vilken ras det handlade om (med undantag från islänningar då) för min kunskap är i stort sett densamma inom alla, framför allt inom såna här områden. Men pga att russet har lite samma bakgrundshistoria och uppväxt som islandshästen så har jag kunnat gissa mig till en del av deras psykiska egenskaper.

Så jag är neutral i frågan, kan enbart dra slutsatser efter det jag läst här, och jag kan inte hitta vart någon russuppfödare skrivit att det är fel på marknaden, bara att det finns okunskap och att russen inte fått visa upp sig tillräckligt. Så av vad jag kan se är det bara du som tolkat det som att uppfödarna tycker det är fel på köparna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tusen
0

#185 Ja, visst har du rätt i att det anses "flashigare" med en galen ponny men kommer nog inte ändra på mitt mål med uppfödning bara för att få ponnysarna sålda. Så desperat är jag inte ännu i alla fall. Funderar på att ta beställning på föl istället och visa upp föräldrarna på olika tillställningar istället.

Alex
0

#184 Och den meningen kan man ju diskutera, en okunnig kund har sällan mer rätt än en kunnig säljare… Flört Men det är väl ett litet sidospår. Men om vi ser det såhär då, för som jag har förstått det så har uppfödarna russ som marknaden vill ha, dvs bra hopphästar med trevligt psyke. Ändå är det svårt att hitta ryttare just "för att det är ett russ". Är det då uppfödarnas fel? Det handlar väl snarare om att det finns lite kunskap om russen, att folk inte tror att de kan vara så bra, och hur ska då uppfödarna visa detta…?

#185 Det där är väldigt sant, och trist. Det är ju så mycket mer status att kunna rida (eller "rida"…) heta och "galna" hästar bland yngre än vad det är att faktiskt kunna rida fram en lite "slöare". Kanske kan det vara lite så också, att irländska importer är vanliga och gör bra ifrån sig på tävlingsbanan, så de kanske ses som mer status att äga än t.ex ett russ?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#184 kunden har rätt att köpa vad den vill, men rätt nej, inte i detta fallet kunden är ofta mycket okunnig om vad den köper.

-----------------------------------------------------------------------------

Tyvärr så går just kunden/köparen på grund av okundkap på missar och tror dom köper bättre fasten dom köper sämre importer. Endel tycker också att Irländs import låter häfftigare än russ, tyvärr så läser inte folk inte annonserna utan sorterar bort väligt bra ponnys.

Jag har dom senaste åren råkat ut för alldeles för många barn som själva fått välja sin ponny utan hjälp av kunniga vuxna. barnen väljer då vad dom tror är bra tävlings ponnys, smala heta och sen sitter dom där efter ett tag med en problem ponny.

Russ motsvarar ett halvblod, en bra allsidig häst, men barnet väljer att köpa ett fullblod eller en minityr arab, för dom är ju mer som dom stora ryttarna tävlinghästar.

NettanLindholm
0

#189 Så rätt det sista du skrev !
Är precis likadant i "vuxenvärlden", med fullblod. Folk tycker att de är smäckrare och heta och därför SER mycket bättre ut, utan att egentligen tänka efter vad de egentligen vill ha och klarar av.. tyvärr!

Caspianowner
0

# 190

Inkluderar du Araberna i ordet Fullblod ?

Varför jag frågar därför många tidigare har gjort det.

NettanLindholm
0

#191 jo, egentligen borde de nog också vara där. tänkte väl först på engelska först och främst, men visst, araberna hör nog också till där på ett hörn.

Elshira
0

#192 Engelska fullblod kna jag hålla med om att en del kan vara nerviga osv (även om det är långt ifrån alla). Men som fd. arabuppfödare kan jag inte inom några ramar som helst hålla med om att araberna är på det viset, de kan vara pigga och alerta (då menar jag inte het) men går nästan alltid ändå att rida med sytråd i händerna ;)

Hakuna matata!

Lorita
0

Araber och fullblod passar just dom som kan rida dom så klart, men många köper hästar mer som en dröm än efter kunskap och faktiskt behov.

NettanLindholm
0

#193 självklart är det så ! Har själv haft arab, och nu äger jag ett engelskt fullblod, så vet hur de är . Det var med menat som att de klassas ungefär på samma sätt. Att folk köper arab och fullblod för utseendets skull och för att de tror att de kommer passa, utan att tänka efter. Det var mer så jag menade Glad

Caspianowner
0

# 189

Du och jag har ju diskuterat dem här frågorna tidigare till leda och jag kan inte se att det leder någon vart.

Det är samma promlemställning som kommer upp hela tiden. Vilket i princip går ut på att KUNDEN ÄR DUM I HUVUDET !!!!!!!!!

Man kanske ska fundera lite över hur det står till med dem som år ut och år in försöker kränga det som inte efterfrågas, och hela tiden bara klagar på tokiga kunder.

Alex
0

#196 Det är dina egna tolkningar att folk anser att kunden är dum i huvudet (eller är det du själv som tycker det, och därför tar för givet att alla andra också gör det?), eller kan du peka ut exakt vart någon skrivit det? Som jag skrivit i de senaste inläggen (som du verkar ha missat) så är det enda jag kan läsa mig till att det finns okunskap hos många, att en bra ponny är de man ser mest på banorna (=irländska importer) och att russ inte är lika bra ridhästar då de främst används till trav.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

palomia
0

#196 Kan vi få slippa fler av dina inlägg i den här frågan nu???Skrikandes Som jag skrev tidigare jag tror din åsikt gått fram. Ge någon annan utrymme att komma med något mer konkret förslag. Att du inte är någon ambassadör för russen framgår tydligt och det är just det vi vill komma ifrån… Frågan gäller hur vi kan göra russen mer attraktiva inget annat.

Emelie89
0

#198 du tog orden ur munnen på mig, helt rätt.

Caspianowner
0

# 189

Jjag väntar fortfarande på en bild eller film på din så kallade super russet på 118 cm som hoppar 130 -140 cm.

Emelie89
0

Varför måste du vara så extremt otrevlig hela tiden? Vad är det du tar åt dig av så mycket…

Och då får du nog vänta till sommarn innan jag löshoppar henne…Sen har inte jag nåt jag måste sitta och förklara mig för dig. Vill du prata "ur ämnet" med mig tycker jag du kan ta det med mig i PM om du nu ska hacka på mitt russ.  eller släpp det.

Följ ämnet nu i tråden eller gör som fler tycker. Lämna den eller starta en egen om du nu vill diskutera din ras. Är pratar vi russ.

Lorita
0

#196 ja, du har rätt många är dumma i huvudet när dom väljer häst och det beror på att många ponny köpare är mycket okuniga.

Sen späder ju okunniga förstå-de-påare på, att folk tror att ostamade importer är såååååååååååååååååååå överdrivet bra och stabila ponny inget att ha.

Det är tvärt om, B-ponny är till barn 8-13 år, dom behöver bra stabila hästar och ett vuxet vuxen stöd. Jag är säker på att vi förlorar många bra ponny ryttare pågrund av felaktiga import köp.

Fidelia
0

#200 jag har en shettis på 95cm som löshoppar 110cm och 90cm med mig på ryggen. Jag har inga bilder på det heller.

Tess-W
0

Jag är i grund och botten, och kommer alltid att vara en arabälskare, men även stor fantast av shetland, och dessutom ägt och fött upp några russ.

Mitt ena russ hoppade 120, stillastående, som 2åring, så visst kan de hoppa. Sen kan jag tycka att stämpeln "travponny" kan även jag hålla med om till en viss grad, då det är så många som väljer att avla på de individer som har travmeriter, eller föräldrar med travmeriter.

Anledningen till att jag slutade med russ (trots BIS och riktigt höga utställningspoäng) var dels just för att det märktes så tydligt att det var en så stor procent av russfolket som intresserade sig för trav, engagerade sig i det, och hade folk omkring sig som var lika frälsta i trav. Trav är det sista jag själv skulle ödsla energi på. Alltså fick även jag bilden av en travponny när jag hörde namnet russ.

Det kändes ganska meningslöst att föda upp russ när den enda marknaden som fanns var bland travfolk, och mina hade ingen direkt travstam.

Att import-ponnyer och ädlare ponnyer säljer bättre är förmodligen för att de under flera års tid har visat att de faktiskt kan prestera på hopp-och dressyrbanorna. Russen har visat att de kan på travbanorna, men inte i större utsträckning att de kan "allt eller något av det andra".

Alltså är det nog det, alla ni russuppfödare/försäljare bör inrikta er på, att ta fram dem i andra grenar. Det rimmar ju lite bakvänt att sälja en ponny som har stämpeln "travponny" med travstam som ex. galoppör.

Andra delen till varför jag valde att sluta med russ var helt enkelt för att deras personlighet inte stämde överräns med det jag ville ha. Jag är van vid arabernas personlighet som jag tycker är busenkel att förstå och läsa. Det gjorde inte jag med 5 av de 6 russen. När jag berättade det för en russuppfödare, så fick jag till svar att det var det problemet h*n som russfantast hade inför alla dessa "eldigare"raser.

Så det är väl en väldans tur att det ändå finns så många olika raser att välja på, så man kan få en individ som stämmer överräns med ens egen personlighetGlad

Avslutningsvis vill jag också säga att jag inte är intresserad av en importponny, utan ser det vettigare att gynna svensk marknad när jag skall köpa ponny eller häst. Men, tyvär inte russ, om den inte uppfyller de krav jag har som jag tycker är lättare att hitta i ex. welsh mountain, om man ser till storleken.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Alex
0

#200 Kan du inte komma med något vettigt som har med tråden att göra får jag be dig lämna diskussionen så vi slipper otrevligheter.

/Alex, Medarbetare.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

# 2005

Du har rätt Sanningen är ju besk

Alex
0

#206 Sanningen är att hon inte har någon bild på det, så det spelar väl ingen roll? Snälla, lämna det bara.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Denna kommentar har tagits bort.
MagganS-B
0

# 164 Du skriver att "kunden alltid har rätt"…..är det här nån tvist eller reklamation vi skall avgöra? Om en människa skall kallas kund så måste den ju vara intresserad av vad jag har att sälja, annars är det ingen kund!

# 200 Har också haft ett russ, egen uppfödning, som hoppade högre än hon var själv, inget alls ovanligt! Angående bilden på det gamla russtoet på Hemsidan om russen på Lojsta Hed. Det är så ett gammalt russto (säkert 24-25 år) ser ut efter att ha haft 12-15 föl, vet att andra hästraser som går ute året runt också blir likadana.

SSAA
0

Har läst igenom hela tråden nu, många intressanta, och mindre intressanta inlägg.

Jag själv lärde mig hoppa ordentligt på ett russ, hon var ett sto på 123 cm, lite nättare i typen, tävlade l:c-l:b i hoppning. Vi hoppade på träningar lika högt som d-ponnysarna (dock var jag inte så gammal då)  och jag fick efter nästan varje träning höra vilken supertalang jag hade för hoppningen. när vi tävlade en klubbhoppning vann vi pris för bästa ekipage, stlbedömning av hela tävlingen oavsett kategori. men jag fick aldrig chans att låna en ponny för tävling, oavsett ras (russ/welsh/irländare)

Det jag vill ha sagt är att russen var en jättebra start, man fick jobba ordentligt för att få dom att gå som dom skulle och hoppa det van ville, men när man väl hade kämpat nog gjorde dom allt för en!

Nu på senare tid håller jag mig till min welsh som jag utbildar, och lite hetare tex munsboroponnyer, eftersom att jag vet att jag KAN rida dom (självklart finns det undantag) ordentligt!

Om jag skulle köpa ponny skulle jag inte vilja ha ett russ, det känns mer som att russen är ett förstadium till de "riktiga" tävlingsponnyerna och jag kan tänka mig att det är så folk tänker, när barnen är i 11-12 årsåldern vill de gå vidare till någonting nytt, någonting spännande, fartfyllt. man vill hoppa mycket och högt! om man kollar på försäljningssidor på internet kan man se dessa Munsboroponnyerna som  säljs dyrt, men vad jag kan tycka till ett rättvist pris! de kan, och om man sen har börjat sin karriär på ett russ tex kan man nog rida flera av dessa ponnyer också, ordentligt.

däremot när man kollar på russen så har de i stort sett inte tävlat någonting, i satmmen finns det travare på båda sidor, de är små, det står aldrig att de har kapacitet för de största klasserna, mitt tips skulle vara att verkligen höja upp sina uppfödningar, att skiva i annonserna vilken kapacitet dom besitter. sen att via allmänna, stora tävlingsplatser hitta ryttare, bred ut er via ridskolor, mässor, (falsterbo, göteborg, stockholm) och marknadsför er ras som en kapabel hopp/dressyrponny! problemet är då sammanfattat som jag ser det att russen inte syns, även på sidor där man annonserar ut medryttar/foderhästar, kan det vara så att man känner att det är en hopplös marknad för russen och då struntar i att ens försöka marknadsföra rasen.

en tanke skulle kanske vara att ordna en monter på alla dessa hästmässor, att själv ta kontakt med tävlingsryttare och nästan tvinga dom att prova era kapabla hästar så att dom faktisk inser att det finns så mycket i dom! att få duktiga, talangfulla ryttare som kanske inte har råd att köpa och tävla en häst, chansen att komma ut. Den chansen fick jag aldrig, det är mycket därför jag inte rider russ längre!

Ursäktar ett lite rörigt inlägg men detta är mina erfarenheter och det är svårt att skiva en sammanfattning Skrattande

lisette
0

#206 det finns ingen anledning till att vara otrevlig. finns det inte en bild så finns det inte.

lisette
0

håll diskussionerna på en bra nivå, har redan tagit bort ett inlägg och vill gärna slippa ta bort fler!

marika-J
0

Oj oj oj säger jag bara, jag blir så frustrerad när jag läser flera av dessa inlägg i denna tråd.. Det är ju antingen eller, vissa verkar vara så inpräntade på att "Russ är små envisa saker som inte kan lära sig hoppa 20cm" medans andra säger att "Det finns inga andra raser, russen är och förblir bäst"

Jag kan inte föra någon annans talan utan bara prata utifrån egen erfarenhet. Jag är stolt ägare till 2 underbara russpojkar. Fick mitt första russ för 6 år sedan, från början var det meningen att han skulle bli min ridhäst, men mitt intresse för just ridning var inte det allra högsta så jag kom in på dethär med ponnytrav och nu är jag fast! Men innan detta red jag dressyrlektion och hopplektion på russet och han var verkligen lättlärd och rolig att jobba med, gjorde allt vad jag begärde utan att han ens var riktigt inriden när jag fick honom. Sen är dom även underbara med barn,det äldsta russet jag har är 11 år i år och han älskar verklign att tävla och har en enorm vinnarskalle, alltid pigg älskar att jobba, men så fort min brorsdotter ska till att rida honom är han världens bästa barnhäst, lugn och fin och lyssnar på minsta lilla hon tar i tygeln..

Det jag menar är att dom är riktigt kloka och anpassningsbara, om man jämför med när han tävlar i monté (travlopp fast man rider) har han en 20-årig ryttare och det är nästan inte så att hon orkar med honom ibland.

Sen finns det ju även en disskution russmänniskor emellan, att man som ponnytravmänniska inte vill köpa ett russ som inte har så kallad "travstam" medans de som föredrar utställning inte vill köpa ett "travruss" osv.. Då säger dom att eftersom de flesta väljer ett travstammat russ före ett "vanligt" russ kan ju inte den icke travstammade russet få visa vad den går för och tvärt om, och jag håller helt med! detta kan man ju då föra över till denna disskution, om flera provade att utbilda russen och dom får visa vad dom går för på tävlingsbanan (oavsett gren) tror jag att russet kan bli mer eftertraktat, eller iaf hoppas Skrattande

För mycket snack och för lite verkstad anser jag Flört

Men som sagt, skulle jag stå inför valet att köpa häst idag skulle det utan tvekan bli ett russ, enligt mig en riktig allround-ponny, som både är snygg, kan springa fort, hoppa högt och gå i form.

Och till er som står i valet och kvalet att köpa häst till erat barn, prova ett russ, jag lovar att ni inte blir besvikna! Glad

marika-J
0

Här har vi en bild på mitt äldsta russ Granns mamma Gracil som tävlar framgångsrikt i hoppning och dressyr.

Vilgot
1

Kan lägga in en bild på mig och mitt russ…

Hindret är strax över en meter och anledningen till att vi inte hoppar högre är att det inte finns något högre att hoppa över. Vi har däremot hoppat väldigt långa oxrar på samma höjd =)

Det som jag tycker är så bra med russ är att man kan hålla på med så mycket med dom, så länge!

Jag är sjutton år och rider fortfarande för fullt på honom, vet ingen annan b-ponny som skulle orka mig faktiskt. Jag rider dressyr, hoppar, tränar trav, busrider och även ibland lite western. En riktig allrondponnyras med andra ord =)

Sen är travet bra för oss med russ, då behöver vi inte sälja dom bara för att vi blivit för gamla för ridsportgrenarna =)

Tusen
0

#210 För några år sedan var vi med om att försöka få visa upp våra fina russ på Globen Horse Show. Ett snyggt program presenterades men vi fick nobben. Däremot tar man varje år in ett gäng Isisar (inget ont om isisar nu. Underbar ras som är väldigt lika russ, tycker jag) som töltar omkring några varv under publikens jubel (De kan faktiskt göra mer än att tölta). Skulle man inte då vara intresserad av att visa upp Sveriges enda levande inhemska ponnyras. Nej, det var man inte intresserad av.
Ville vi ha en monter så skulle vi få betala en ganska stor summa pengar. detta var omöjligt för oss då Russavelsföreningen är en liten förening som därför inte sitter på så mycket pengar. Russen är en mycket liten ras och får t.o.m. EU-stöd för att bevara rasen som räknas till näst intill utrotningshotad.
Sen har du nog fel i att det nästan bara finns små russ. Det är inte alls ovanligt med russ runt 128-130 cm i mankhöjd. Även om idealet är något mindre.

Linnea
0

#215 Jag är 24 och rider mitt russ som för övrigt är 134 cm om inte mer nu. Alla är inte små.

bell
0

#216 Islänningarna är mycket bra på att göra PR för sin ras. Ni borde verkligen låta er rasförening inspireras av dom. Finns massor att göra om man bara tänker till. Montrar på mässor kan delvis finnansieras av medlemarnas reklamplatser i montern. Hur ofta är ni med t ex i lokaltidningarna med era russ? Hjälper ni till o visar upp er på ridskolans julavslutning t ex? Glad

bell
0

#Dubbelt Skäms

Lorita
0

#218 islandshästen har ett helt land bakom sig som marknadför sin exportprodukt.

När man inte ens får lov att visa upp hästarna när man erbjuder ett bra program, då är det inte lätt att marknadföra sig.

MagganS-B
0

# 218 Svenska Russavelsföreningen har inte haft ekonomi att vara med på större arrangemang. På senare år har det blivit bättre och russen har representerats både i monter och i verkligheten på de flesta större Hästgalor. Till stor del med hjälp av medlemmarnas idéella insatser. På de ställen russen har visat upp sig med ett showprogram så har folk i allmänhet varit väldigt förvånade att dom varit så allround!

bell
0

#220 pluss att islandshästen för många är en inkomstkälla, vilket gör att föreningens intresse gynnar islandshästs näringsidkarna… (luddigt skrivet hoppas du förstår hur jag menar :))

#221 Ja och ett sätt som föreningen minska sina ekonomiska utgifter är att låta medlemmarna köpa reklamplats i montrarna :) Givetvis behövs fortsatt ideella insatser.

SSAA
0

#216 jag menade att det russet jag red på var litet, inte alla ;)

men lite  kortfattat menade jag att men ser russen i olika sammanhang ganska sällan. om man tittar i ridsportstidningar finns det ingaa annonser om russ, om man tittar på internet så låter försäljaren alltid så avvaktande, som om man frågar kunden om russet verkligen ÄR bra.

Man måste tyvärrr komma med riktigt bra, genomtänkta argument för att kunna visa russen på mässor o dyl, men om man var tillräckligt många som tryckte på ledningen på te.x göteborg/sthlm horseshow så skulle dom antagligen ge sig så småningom. och sen när man isåfall skulle sätta ihop ett program, ta era bästa kort, visa vad russen kan, för det är det jag tycker saknas!

Alex
0

Måste det vara på just de största eventen då? Kan man inte försöka visa upp dem på andra ställen, "mindre" tävlingar och så?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SSAA
0

#224, det är klart att man kan, men om man vill få russen att stiga i grad i folks ögon måste de ju bevisa att de kan tävla högre klasser, om man visar på ett större event finns det ju folk på alla nivåer som tittar, man når ut till en bredare krets.

på mindre tävlingar är folk generellt sett mer inne på sin runda och inte så mycket på show och uppvisningar, men visst kan man visa där med.

det gäller ju somsagt att nå ut till alla! :)

Lorita
0

#224 det är ju kul för folk att se andra raser också (islandshästar är ju ganska valigt)

På mindre ställen visar man ju mest som ryttare, rasvisningar där många raser visas det är kul för publiken att titta på Skrattande

Alex
0

#225 Nu tänkte jag kanske mer som något shownummer i pauser eller så, mest bara för att visa upp rasen och få folk att inse att "den finns".

#226 Absolut, men jag tänkte mest så länge, när det inte finns pengar till de större.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SSAA
0

#227, fast om man bara har ett shownummer med russ som springer runt på samma sätt som isisarna blir dom aldrig erkända som duktiga tävlingsponnyer, och det ÄR tävlingsponnyer som säljer idag.

Tusen
0

#218 och #224 Jodå. Vi visar upp oss så fort vi kan på alla möjliga tillställningar. Stora som små. (Se länk på inlägg #177). Vi har varit med på RILA husdjursmässa på Elmia och uppträtt för publik och arrangörer som blivit mäkta imponerade, vi är med på ridskolors julshower och sommar avslutningar, stans luciatåg, nationaldagsfirande (parad genom stan), blåbärshoppningar, cliniks på ridskolor, bröllops- och studentkörningar, balkörningar osv. Dessutom vill mina tjejer tävla själva också. Våra hästar visar upp sig över hela Sverige tror jag. Vi gör vad vi kan men vi måste också få chansen att visa upp våra fina hästar för ridsporten i större sammanhang också.  Här i Eskilstuna tror jag alla känner till våra russ då de allt som oftast  är med i lokalpressen. Vi gör nog allt vi kan men tyvärr vill inte alla ridskolor och mässor ha med russet. Det är inte intressant nog, tyvärr (fördomar?) Klicka på länkarna om ni är intresserade av att se vad vi gör för våra russ. Har tyvärr inte allt på film men här är en del.

På bilden hoppar hon bara 90cm tror jag.

Alex
0

#228 Jag sa aldrig att de ska springa runt som islänningar. Jag spann bara vidare på det #116 skrev, att ni hade ett program till Globen. Ett sånt program borde ju duga på andra ställen också, om det duger till Globen… Jag har ingen aning om vad programmet innehöll, men eftersom det var meningen att användas för att visa upp rasen borde det väl vara så ni vill visa den?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

entill
0

Jo, nog har vi varit ute och visat upp shownummer i olika sammanhang. Då det sker helt ideellt, finns det naturligtvis vissa begränsningar i hur många hästar man kan ta med sig. Det kostar en hel del att inkvartera hästar och folk. Redan i mitten på 90-talet reste vi runt på olika hästevenemang med vår körkadrilj med 6 gdk russhingstar. Bl.a. på Strömsholm och ELMIA. På senare år har vi visat tandemritt med russ flera gånger på ELMIA. De som sett uppvisningarna har varit imponerade, men handen på hjärtat, hur många "ridmänniskor" bryr sig om att titta på ett shownummer med "bara" russ?

Länk Tandemritt

Länk Hingstkadrilj

[

](http://www.youtube.com/watch?v=pn2QLkuifZs&feature=channel)

www.vikingponnycenter.se

SSAA
0

#230 aha okej, i see

bell
0

#229  Vad bra då gäller det ju bara att komma till nästa steg då Glad  Bara att ni fortsätter att skicka in nya program till shower. Måste bara fråga hur ni visar att ni är russ? Förenings/profil-kläder eller?

Man är aldrig bättre än sin nästa grej

SSAA
0

#231.

Men om man vill konkurera med importerna så är nog tandemridning inte det bästa sättet att marknadsföra sin ras! för egentligen, hur många ridmänniskor är intresserade av en ponny som kan ridas "vid hand".

Tusen
0

#234 Självklart men det var det enda jag kunde hitta på film. De hoppar även en hel del på uppvisningar och de tävlingar vi hittar ryttare till.

Alex
0

#229 & #231 Ah okej, då förstår jag. Men som #234 säger, kanske krävs det annat om ni vill visa att de går bra som tävlingshästar också?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

mallan-nog
0

Här är exempel på våra profilkläder och loggor…

Tusen
0

#236 Fast "Isisar" behöver ju inte hoppa för att bli populära.FlörtSkrattande

Alex
0

#238 Skrev det innan jag såg att ni hoppar och så med dem också. Flört Och tack och lov behöver vi inte hoppa med våra för att visa upp dem, även om det säkert hade kunnat roa publiken… Skrattande

Men det gäller väl att visa upp dem på det sätt man vill marknadsföra dem, samt att det måste vara något som får folk intresserade av att titta, även om det inte är "deras grej".

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bell
0

#237 Jag undrade mest om de brukade ha profilkläderna på sig eller hur de visar att det är russ… Bara en allmän fundering. Glad Men jag gillade era kläder, stilrena o tydliga.

#russuppfödare Gäller bara att hitta er nisch. Tror inte att ridmänniskor vill ha en travare till sina barn, jag vill inte det. Så fortsätt bara att visa upp era allround ponnyer som allround och inte som gren specifika individer.

Tusen
0

#239 Skrattande Vore kanske kul med lite hoppande Isisar också. Hi-hi!Flört

#240 Håller med. Vi kämpar på med vårt.Glad

entill
0

Ja, det är väl just som allroundponnyer vi vill marknadsföra russen. De flesta köpare av B-ponnyer är väl inte ute efter en svårklasshäst, utan en läromästare och familjehäst. Hur får vi då köparna att förstå att russen är ett bra alternativ?

Varför är alla så rädda för ponnytravare? De är precis lika bra allroundponnyer som de som aldrig startat. Showhästarna i filmerna här ovan är alla framgångsrika ponnytravare, som även tävlar i andra grenar.

www.vikingponnycenter.se

bell
0

#242 Fördomar Skäms Jag tänker för mycket på varmblodstravare.   Fördomsfull som jag är. Men körning o trav är för mig (som helt oinvigd) stor skillnad på. Jag ser det som positivt att ponnyn är körd men vill inte ha en travponny… Även om jag borde veta bättre. (Men men jag kommer i alla fall att utvecklas eftersom jag erkänner mina brister Flört)

xero88
0

Har inte hela alltet spårat ur, eller??? Flört

Russ är lika bra ponnyer som alla andra raser. De är användbara hästar som för det mesta har ett trevligt sätt. Det går inte att tvärt säga att en ras är bättre än en annan. Det beror helt på rasens förutsättningar samt hur hästen ifråga utbildas och hanteras. Givetvis också vad man tänkt att använda sin häst till.

Det spelar ingen roll vilken häst man väljer. De blir vad ryttaren/tränaren gör dem till. Sen kan självklart vissa ha bättre gångarter och andra vara bättre hoppare. Detta handlar ju om individens fysiska förutsättningar. Jag tror det finns för och nackdelar med alla hästar oavsett ras. Det finns nog inte någon som är perfekt i hästarnas värld heller. Vem bestämmer detta förresten?

Som vanligt är det ju manniskan som lagt näsan i blöt här också. Med att tycka, värdera och sitt behov av att förbättra. Vilket i sig både är av godo och av ondo. 

Hade naturen själv fått råda fritt hade det varit sundhet, anpassningsbarhet,rörelseförmåga, snabbhet, styrka och uthållighet som hade varit prioriterat. Inte vem som rör sig flottast, bekvämast och kan hoppa högst. 

Ni som väljer att köpa ett russ är kanske inte ute efter att tävla på elitnivå utan vill ha en allround ponny med lagom temperament att pyssla med, träna med och ev.köra. Kanske som travhäst. Det finns ju många som tycker att detta är bästa sättet att umgås med en häst. Vilket Ni än väljer så kommer det säkert att bli bra.

Lycka Till, alla russfans!!!Skrattande

MVH. Carro.

Lorita
0

#244 nu skriver du ner russet, det ju det tråden handlar om att folk tror och därför inte vågar sattsa på våra bra egna hästar.

Många köper därför importer, betaler mer men får absolut inte mer.

Alex
0

#242 Jag tror det kan vara som #243 skriver. Fördomar, och tänker man travare tänker man på varmbloden, som ju inte är optimalt byggda för att vara ridhästar, och dessutom måste "skolas om" till ridhästar då de bara lärt sig springa och inget annat ungefär…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cilla89a
0

Jag håller med #244 i att detta börjar spåra ut.
Det ska väl inte vara så konstigt att förstå att vissa hästraser är mindre populär än andra och att alla raser har fördomar?
Sen att russen råkar vara en utav de raser som är mindre populära är nog inte så mycket att göra åt, jag tror inte det handlar ett dugg om fördomarna emot russen, utan helt enkelt att hästmänniskor dras åt andra raser, sen varför man dras till en viss ras är inte alltid lätt att säga, jag dras till halvbloden och har gjort hela mitt liv, och varför? tja, jag vet inte, men jag dras till halvbloden i alla fall.

Sen varför folk hellre väljer importer framför russ är nog inte så konstigt, russen är små, de allra flesta ligger väl på B-ponny höjd, alltså får ungen tävla russet tills att denna är 13 år.
Hade russen varit större storleksmässigt, så tror jag säkerligen dem varit minst lika populära som new forrest eller connemara. Men eftersom russen är så små, så är det bara de allra minsta ryttarna som får tävla dem, och därav finns det inte så hög omsättning utav ryttare.

Tusen
0

#247 Nu ska vi inte jämföra äpplen och päron. Det är importer av B-storlek som ska jämföras med russ i B-storlek och båda har samma utbildning. Det är grunden i tråden.

VeronicaP
0

Kollar man då tex russen som går på travbanorna så kan man säga att de har vinnar skalle ..

Positiva , glada och arbetsvilliga hästar . kan man önska sig så mycket mer :P

Nog tyckler jag att detta russet är en väldigt vacker häst ,med vackert huvud ;)

poppysmarsvin
0

# 248 Jag är inte säker på att det tas in så värst många importer av just B-ponny storlek. Här har vi ju inom Sverige en uppsjö av både welsh mountain, welsh, dartmoor, russ, mängder med "inhemska" korsningar mm mm. De flesta importer jag har kommit i kontakt med är C eller D. Jag tror helt enkelt inte att det är så mycket ekonomi i att som importör (typ Munsboro) ta in så många B-ponnyer just för att ryttarna inte är lika tävlingsvana som för de större ponnyerna. Det ÄR ett jätteproblem hur man ska utbilda sina små ponnyer när tillräckligt kompetenta ryttare saknas, och ofta sköts utbildningen av familjerna/ponnyköparna själva… När jag tänker efter så har nog samtliga B-ponnyimporter jag känner till kommit in via väldigt målmedvetna köpare som själva ska ha sina ponnyer, och inte via hästhandlare.

För de som "bara" är ute efter en mysig ponny för lite träning och skogsridning till sina barn, har jag mycket svårt att se att de skulle välja en het tävlingsimport! De är säkerligen intresserade av russ! Och jag tror faktiskt att ett välutbildat russ med goda tävlingsmeriter också är säljbar till de som söker en tävlingsponny. Kan ditt russ visa på placeringar i låt säga hoppning så tror jag ju att det finns köpare för en sådan!

Diizkmedel
0

Om jag var kort skulle jag gärna velat hafft ett russ! Dem är alltid glada och pigga! =D

Fast nu är jag 1,66 typ. Så det kommer inte att gå xD

That that don't kill you can only make you stonger

xero88
0

#245.

Ta och läs inlägget en gång till, min vän. Du har fått det hela totalt om bakfoten! Dessutom kan Du ta en titt på mitt tidigare inlägg också #158. Om Du tycker att detta är att skriva ner russet så är Du nog på cykeltur i vintervädret är jag rädd.Flört

Tvärtom så är väl russet en alldeles utmärkt rid och körhäst utifrån sina egenskaper och förutsättningar. Den funkar likabra som vilken annan jämförbar B-ponny som helst.Glad

Men den som tänkt sig en ponny för de riktigt stora klasserna väljer kanske en ponny som står högre i blod sas. Med lite mera "Go" i sig. Som har lite mera dokumenterat bra stam om man vill uttrycka sig så. Du förstår kanske vad jag menar (ja,om Du vill förstås.) Därmed inte sagt att man blir en bättre ryttare och får bättre resultat för att man har en ponny av superklass. Så enkelt är det ju definitivt inte tyvärr! Det handlar om så mycket mer än så. Eller hur?

Det finns alltid folk med fördomar vad det än gäller. Så även bland hästfolket. Vissa gillar vissa raser framför andra. Smaken är ju som baken…Eller hur? De som vill ha ett russ och gillar russ kan väl få göra detta. Det är kanske just denna rasen som de har fattat tycke för.

De som sedan hellre vill ha en Welsh, New Forest, Connemara, Ridponny eller vad det nu än är för nån ras kan väl få göra detta. Om det sen är en import eller svenskfödd kan väl kvitta. Så länge personen hittar en häst som den trivs med och som fungerar till vad man nu tänkt sig att använda den till. 

Själv har jag både hunnit med att prova New Forest, Russ, Fjordingar,Araber,Eng.Fullblod, Halvblod, Korsningar och Islandshästar genom åren. Dessa har för det mesta varit trevliga hästar. Oavsett ras. Så jag säger inte att en ras är bättre än någon annan. Det är individen, dvs hästens personlighet och egenskaper som är det väsentliga. INTE RASEN!Glad

MVH. Carro.

Lorita
0

#252 jag tror inte man når bättre resultat med en import i dom stor klasserna, därför så tycker jag det är att skriva ner rasen att skriva att den inte är för dom som vill tävla. Jag tror det är fördomar och att många bra hästar går förlorade just därför.

Tusen
0

Där har vi ytterligare en fördom. Visst finns det russ med massor med "go"  i. Det finns i alla raser. Russet inget undantag. Det finns jättemånga russ med "go" som jag känner till och lika många utan. Vi har en med så mycket "go" att det därför har varit svårt att hitta en liten ryttare som klarar av henne. OBS! Hon är inte ouppfostrad och varken svår att styra eller stanna. Hon kräver bara sin ryttare. Flört 
Men nu har vi äntligen hittat en ryttare på 13 år som klarar av henne toppenbra, mjuk i handen och följsam är hon och orädd. Så nu ska vi ut på hopp- och dressyrtävlingar. Jippi!!Skrattande

xero88
0

Jag har INTE sagt att russ inte är till för de som vill tävla!!!

Men russ kanske inte riktigt passar för att tävla på ELITNIVÅ med i samma utsträckning som kanske t.ex en ridponny som oftast avlats fram med inriktning på prestation på tävlingsbanan.

Russ är och förblir en jättebra allround häst. Vilket jag kan tycka är bra. Det är en ras där det finns bredd. Jag är inte till 100% insatt i hur avelsmålet för russaveln ser ut. Men det kanske någon annan skulle kunna berätta. Det kunde vara intressant. Speciellt i denna debatt.

Om Du försöker att läsa inlägget femtielva gånger till så kanske du förstår vad jag menar. {#emotions_dlg.wink}

DET HANDLAR INTE OM VILKEN RAS DET ÄR! OM DEN ÄR IMPORTERAD ELLER INTE SPELAR INGEN ROLL! INTE HELLER PRISET!

DET ÄR PONNYNS/HÄSTENS EGNA MEDFÖDDA EGENSKAPER OCH FÖRUTSÄTTNINGAR TILLSAMMANS MED UTBILDNING OCH TRÄNING SOM  LIGGER TILL GRUND FÖR VAD DEN KAN PRESTERA. SEN SKA JU RYTTARE OCH HÄST OCKSÅ MATCHA VARANDRA FÖR ATT RESULTATET SKA BLI OPTIMALT. 

Det finns säkert ett och annat russ som tävlat på  högre nivå (ELIT)också. Men tar man en titt på kat B så är de kanske inte så många sammantaget. Däremot är det säkert desto fler i de lättare och kanske även i de medelsvåra klasserna. Det finns säkert andra underrepresenterade raser också om man tittar noga.

För att då hitta hästar som passar för de större klasserna så vänder sig folk ofta utomlands. Trots att vi här i Sverige mycket väl har ponnyer som håller måttet.

Själv tillhör jag den kategorin som vill ha en svenskfödd ponny. Helst med full stam. Gärna renrasig men ej krav. Huvudsaken är att det är en bra häst/ponny som fungerar till det den är tänkt för. Samt är frisk och kry.

Jag upprepar det jag skrev tidigare:

Russet är en alldeles utmärkt rid och körponny utifrån sina egenskaper och förutsättningar. Den fungerar lika bra som vilken annan jämförbar B-ponny som helst!!!

Jag hoppas att NÅGON förstår vad jag menar iallafall!{#emotions_dlg.smile}

MVH. Carro.

MagganS-B
0

Det största problemet är att när ungen börjat "klara av" sitt russ och dom börjar få lite prisrosetter, så är den helt plötsligt för gammal för att rida B-ponny! Helt horribelt! Åldersgränserna som infördes för många år sen stoppade russen i alla ridsammanhang!

Lorita
0

#255 och jag påstår att man kan använda rätt russ i högre klasser och fanns inte fördomar skulle fler bra svenska russ vara där. Att skriva något annat är i mina ögon att skriva ner rasen.

xero88
0

#257.

SUCK!!!

UPPENBART SÅ SPELAR DET INGEN ROLL VAD JAG SKRIVER ELLER HUR JAG FÖRKLARAR FÖR DU HAR HELT ENKELT BARA BESTÄMT DIG FÖR ATT INTE FÖRSTÅ!!!

HOPPAS ATT NÅGON ANNAN GÖR DET IALLAFALL!!!Flört

Mvh. Carro.

Tusen
0

#256 Där slog du huvudet på spiken, Maggan. Vi kanske skulle göra som Islandsmänniskorna och bara ha egna tävlingar för enbart russ. :)

Parla
0

Jag skulle mer än gärna köpa ett russ, älskar deras temperament.

Jag lärde mig rida på russ, den ridskolan jag började på hade bara russ och ingen var den andra lik. Dom hade både arbetsvilliga och sen dom som var envisa. Har i dagens läge en envis A-ponny, shettis modell, som min dotter rider och tävlar och vi har börjat prata om att skaffa en större ponny och vi lutar starkt mot att skaffa ett russ åt henne.

Har inte orkat läsa alla inläggen här och jag kommer nog trampa många på fötterna när jag nu skriver att, russet är den ultimata allround ponnyn som finns.

Lorita
0

#259 det gör även andra raser, welsh har engelska ridklasser tex.

Sen förtår jag inte åldersgräns jag tycker det skulle vara längdgräns, vi har en granne som är ca 150 cm över havet och helt lagom på mina B-ponny trots sina 22år, det finns ju ponny människor också alla blir ju inte 170-180cm som vuxna.

MagganS-B
0

# 259 Varför tog ingen upp det på avelskonferensen, det står ju fritt för varje lokalförening eller ridklubb att anordna sånt…..

Vilgot
0

Ja =D fixa tävlingar för enbart russ där inga ryttaråldersgränser gäller =D

Jätteträligt att inte kunna tävla min ponny när jag egentligen skulle kunna det om jag inte var för gammal =P

Caspianowner
0

Varför kan tex inte enskilda meddelammar själva dra igång med tävlingar för sina Russ där åldersgränserna inte finns till ?

Varför så avhängda på sina föreningar

Vilgot
0

Skulle gärna vara med och dra igång en tävling eller russträff i värmland/närke eller kanske någon annanstand i mellansverige =)

Det skulle ju inte bara behöva vara hoppning och dressyr, utan andra tävlingar också =D

Tusen
0

Mälardalens russavelsförening har i många år haft ett Allroundmästerskap på Sundbyholms travbana med grenar som hoppning, dressyr, trav,monté,galopp, presitionskörning och dressyrkörning samt ett utställningsmoment. Tävlingarna har pågått i tre dagar och varit jättepopulära. Ingen åldrsgräns vare sig på hästar eller människor. Tyvärr kräver detta ett jätteengagemang av arrangörerna och få ställer upp och hjälper till.

Caspianowner
0

Ja om det inte finns folk som vill arrangera sig för sin ras ja då ser det ju inte ut som att intresset är till trotts allt så stort. men detta rör inte bara Russen det är något som man kan se även inom andra raser också. Sitter en liten klick personer och där stannar det.

Andra ska göra jobbet. Känns igen. Som utomstående att se detta gör ju då inte saken bättre. Jag vill ju om jag ska driva med något veta att det finns andra eldsjälar.

Vilgot
0

#266 ska inte sno tråden, men finns det något ställe där man kan läsa om det och så?

Ngn dag kanske man kan hjälpa till om det ska vara i år igen =)

entill
0

Ja, det kanske snart är dags för att dra igång ett Allroundchampionat igen. Eftersom detta från början var min egen "baby" skulle jag ju tycka att det vore jättekul om det gick att återuppta. Själv börjar jag väl närma mig bäst före datum, men det kanske har tillkommit några ny entusiaster… Ni som är intresserade borde ta kontakt med era lokalföreningar och berätta vilka idèer ni har.

www.vikingponnycenter.se

entill
0

#268. Här kan du läsa lite om det senaste Allroundchampionatet vi ordnade på Sundbyholm. Grenarna som ingår har varierat olika år.

www.vikingponnycenter.se

Caspianowner
0

Många tror att det inte går att arrangera något utan att allting runt arrangemanget ska vara så flott med det senaste. och ditten och datten, Inget idag kan göras i sin enkelhet.

Mitt tips

Kapa någons sommarhage någonstans mitt i landet. 

Gör arrangemanget enkelt. Fantasin är bara det som sätter gränser.

Glöm bara inte kok korven och lite smörgåsar o dyl.

kristina-axtorp
0

#271 I Skåne- Russ har vi sedan många året något vi kallar Russ- Kul där russ utan varken licens eller ryttarlicens kan tävla enkelt i både hoppning och dressyr (med eller utan ledare), precisionskörning, tömkörning, agility, uppvisarklass. Vi brukar ha över 100 starter en sådan dag! Så det finns redan även om man skulle kunna ha det på fler ställen.

Hagelberg
0

# 0 Jag tror att om man sätter priset för lågt tänker folk -Jag ska ha en bra häst, ingen billig "vad som helst". Detta gäller oavsett ras. Vi russmänniskor är överlag dåliga på att sätta riktiga priser. Priset symboliserar ju även kvalitén på varan. Så tänker jag när jag ska handla (vad som helst, skor tex) om jag inte har mkt kunskap i ämnet och vet precis vad det är jag får, dvs vilket fyndpris det är.

Sen tycker jag mig se på till salu annonserna att det är många b-ponnyer som inte blir sålda, även där ingen skillnad i ras. De ponnyer som blir sålda är utbildade i ridning. Många russ blir inridna men inte utbildade. För mig är det en stor skillnad på en häst som är riden och en som är utbildad. Är jag ute efter en ridhäst som ska lära barn rida/utvecklas i ridning måste hästen vara utbildad. De flesta russuppfödare (jag bla) vill gärna sälja dem som föl och unghästar och där är marknaden inte särskilt stor, även där oavsett ras.

Har själv varit på jakt efter en utbildad b-ponny i flera månader. Då jag inte kan tänka mig annat än russ (gillar de flesta ponnyer men råkar vara russbiten) blev utbudet mkt litet. Utbildade russ finns inte på marknaden. Nu har jag hittat ett sto och det ska bli kul att ha denna dam i min verksamhet.

#272 Ni är så bra på att ordna med roliga tillställningar! Stor eloge till er!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.