Hjälp med vaccinationer!
Hejsan :)
Ska snart hämta hem Skrållan och har nyss fått reda från ägaren att hon inte är vaccinerad. (vilket jag trodde) Inte mot stelkramp eller nånting. Så jag vill såklart vaccinera henne på stelkramp. vet inte om hon har mask. Men det kan man väl kolla genom träckprov?. Är det nått annat jag borde vaccinera henne mot?
Visst måste man till vet. för att kunna vaccinera mot stelkramp?
Vad för maskmedel borde jag kunna använda?
Tacksam för snabba svar! :)
//Tovab

vet vaccinerar ja och skriver dessutom ut avmaskningsmedel. har hon inte mask (ta reda på det genom träckprov) så ska du inte avmaska!

kan tillägga att jag fick en räkning idag på två vaccinationer. 875:- som htitat… =S
Man måste inte åka till vet utan vet kommer ut till dig..
Stelkramp ska hon vaccineras mot, ja, vet inte hur det är med hästinfluensa på åsna? (det är en åsna vi pratar om va?) Finns ju kombivaccin stelkramp/hästinfluensa.. Även botulism om du tänkt ge henne ensilage eller hösilage :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#2 -För mig kostar det 500kr för reseersättning, 150 i grundavgift och 150 i bilavgift, och sen vaccinet på det ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#1 tack så mycket :) Träckprov kan man fixa direkt hos vet. va? Hur lång tid tar det tills man får reda på träckprov?
#3 Hon går på lösdrift med hösilage. Det kan man vaccinera hos vet. eller? :)
Hur mkt skulle det kosta?

#5 du måste köpa ett paket för att göra ett träckprov, kan beställas lite här t,ex http://www.kollamasken.nu/?sida=hast
Och där sår hur du går tillväga.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#7 det står att man ska skicka in det till SVA. :)
Kan man bara ringa och beställa tid hos vet. för vaccination?
så stelkramp och botulism hos vet. Kan man inte göra träckprov där också på en gång?
Träckprov samlar du själv in och skickar in för analys, tar ett par veckor :)
#10 okej, tack så mkt för hjälpen :)
Hästinfluensa kanske? :)
#12 vad är det för slags sjukdom? symptomer och sånt ;)
Jag är inte superbra på det ;) Så läs detta:
Hästinfluens- smittsam hosta
Det finns 2 typer- båda har ett antal varianter. Hästinfluensa orsakas av virus och sprids lätt. 3 Dagar efter att hästen har smittats, får den feber. Behöver inte vara särskilt hög 38-38,5 grader. Kan stiga upp till 41 grader. Rätt snart uppträder hostan som är rätt torr och skrollande i början. Kvarstår under en - tre veckor. I vissa fall kan hästen vara stel visa slöhet och nedsatt aptit, men många gånger kan den se relativt frisk ut. Låt hästen vila… Annars kan komplikationer tillstöta. Som te lunginflammation, hjärtmuskelskador, svullnader i ben eller i värsta fall - en för tidig död. Om ett fölsto fölar medan hon är sjuk i hästinfluensa får fölet ofta lunginflammation fyra-fem dagar efter födslen….fölet dör oftast vid nio-tio dagars ålder. De hästar som haft denna sjukdom blir immuna. Vaccination finns och räcker ungefär ett år, tänk på att vaccinera mot båda.
Taget från http://www.angelfire.com/ok/hubbakarlsson/sjukdomar.html
Det är obligatoriskt på tävling (lokalt vad jag vet).
Hon är avmaskad :) Men ska vaccinera mot stelkramp, botulism och hästinfluensa :)