Grönt Kort
Hur går det till att ta grönt kort?
Är det svårt?
Hur många av er har gjort det? 
Man får gå på en kurs på den klubb/förening man går på. Där läser man på om TR. Sen efter några gånger får man göra ett prov, då får man ha TR o titta i. Så det är inget svårt.
Jag har grönt kort och tycker inte det var några större svårigheter.
Lycka till!
Ska börja kursen på Måndag :)
Anledningen är väl att jag ska kunna hoppa ett par pay&jump i framtiden och klubbtävlingar! :D
Tack :)

Det skiljer sig enormt mycket.
Min tränare bokade en provförättare och sedan åkte vi till henne och skrev provet, och hade med ett intyg från tränaren att vi kunde rida, tog typ 20 min och så var det klart och någon vecka senare damp det gröna kortet ned i brevlådan.
Vet andra som går kurs och har lektioner ett par gånger, sedan skriver provet. Vet även dem som visat häst för hand och ridit för att få sitt gröna kort.
Och även dem som bara skrivit provet.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Men är det obligatoriskt att rida/visa hästen för hand?
Jag har ju ingen tränare som kan skriva ett intyg och ta ner hästen till ridklubben gör jag inte :/

#4 vissa har det, andra kräver bara ett intyg från tränare/ridlärare att man kan rida.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#5 Okej!
Det löser sig nog :)
Tack för hjälpen!
Jag tror det äär obligatorisk att antingen visa upp att man kan klara av sin häst i alla gångarter eller att visa upp ett intyg på att du kan det. I annat fall får du ett grönt kort som bara gäller som tränarlicens t.ex. om du representerar ett mindre barn. Utan att ha fått ridningen godkänd får du själv inte tävla trots grönt kort.

krävs det grönt kort för pay'n'jump och klubbtävlingar? eller din klubb kanske har valt att ha det kravet?
det är inte så svårt iaf. du skriver ett prov och har TR till hands, du visar upp häst för hand och du visar att du kan rida/åka häst i skritt,trav och galopp.
#8 ja de kräver det tyvärr.
Men jag tror det kommer bli mer och mer runtom på alla klubbar!

#9 Jo, fast det gröna kortet är inte så svårt att fixa och det viktigaste är egentligen bara vanligt folkvett:)
#10 Jo precis! :)
Får hoppas att de går undan så man inte behöver vänta i evigheter innan man får kortet :D

#11 jag tror du får det direkt i handen så fort du gjort alla tre moment. jag fick det iaf men det var några år sedan:)
#12 Det hade ju vatt bäst :D
Undra om tex man får hoppa en pay&jump fast de kräver kortet men när man går kursen.. Vet ni något om det?
Jag har tagit grönt kort.
Då träffades vi ett par gånger nere på ridskolan & läste på i TR & vi fick även träna på att linda, visa häst vid hand & lasta.
Sen hade vi både ett praktiskt & ett skriftligt prov.
Det praktiska provet gjorde vi nere på ridskolan & det skriftliga fick vi åka och göra på en annan ridskola i närheten. Jag tyckte inte alls att det var svårt.
Jag tog grönt kort för en 7-8 år sedan tror jag (som barn, men gjorde de "vuxnas" prov) måste man förnya dessa om man inte tävlat på länge eller räcker dessa livet ut? =)
Hakuna matata!
#15, Jag tror nog att dom räcker livet ut. :)