Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1981 ggr
Lina
0

Varför denna padden?

http://www.ryttare.com/page.asp?c=art&AvdID=174&ArtID=835

KAn inte riktigt förstå varför man använder sig av en padd som denna? Någon som vet?

viktoria91
0

den ser vääldigt tjock ut. bättre att köpa en sadel som passar=)

WhoCares-01
0

tror den ska höja upp bakvalvet medans den ska liga som vanligt fram. kan ju vara bra om man vet att sadeln passar när hästen är välmusklad men inte är det för tillfället pg.a. vila eller sjukdom.

är nog inget man använder på en häst i full kondition. då är det bättre, precis som viktoria91 skrev att köpa en passande sadel.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

CelsiusT
0

Men den ligger och fyller ut utrymmen mellan bossorna, där ryggraden ska kunna få plats att röra sig? Det ser väldigt konstigt ut.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
0

jag har lärt mig att ryggraden ska vara fri, ska inte vara grejer som kan ligga och trycka där, ser som sagt skum ut =S

sahara86
0

Den ser inte något vidare bra ut för hästens rygg, bättre att ha en sadel som passar utan padd.

pluttanna
0

Den ska lyfta bak på sadel. Inget som fixar sig om hästen musklar om sig. Utan felet är antingen för smal bom eller för böjd bom.

I och med att det är skummgummi så tror jag att ryggraden endock är fri och kan röra sig obehindrat.

trex
0

En sadel som passar hästen är AO. Att finna en ryttare som inte ger en endaste duns på hästens rygg är desto svårare. Därför kan det vara bra med stötdämpande under sadeln. ex varje gång du rider lätt blir det en duns på hästens rygg.

friskus
0

#7 Nej det blir ingen duns när man rider i takt.

Alma-G
0

Har sett att en del ridskolor har sådana, antagligen för att det kostar en del att köpa in ny, men dom har det ej på min ridskola.

Zadeira
0

#8, om du rider rätt och i takt blir det ingen duns, men tänk på alla dessa nybörjare på ridskolorna som inte kan det här med rida lätt ännu… De dunsar desto värre på de stackars hästarna…

pluttanna
0

#7 Skulle det vara stötdämpande skulle väl skummgimmit vara under hela sadeln och inte enbart i bak?

Tennisracket kallas det för annars.

WhoCares-01
0

#11 det skumpar mer bak eftersom sadelgjorden håller den främre delen i kontakt med kroppen bättre + att sätet är ju själva bakvalvet. det är där man sitter och därför är det också där hästen tar emot mest dunsar.

// Alexandra

pluttanna
0

Tänkte då mer på alla andra  så kallade stötdämpande paddar som är uppbygda plant över hela sadeln.

WhoCares-01
0

#13 jo de e klart… men andra paddar kan lätt "förstöra" passformen så att sadeln sitter fel med en störr, heltäckande padd. tror den här padden kan vara ett bra alternativ om man vill ha eett tjockare skydd utan att för det behöva byta sadel

// Alexandra