FEL RAS!!!
Varför är det så vanligt att folk annonserar ut hästar med fel ras eller färg???
En Welshpartbreed som säljs som shettis: http://www.blocket.se/vi/10300531.htm?ca=23_3_s
En fux som säljs som isabell: http://www.blocket.se/vi/10553709.htm?ca=23_3_s
En Welshpartbreed som säljs som korsningsponny (visserligen inte fel): http://www.blocket.se/vi/10554017.htm?ca=23_3_s
Knabstrupperponny som enligt rubriken är en shettis: http://www.blocket.se/vi/10102263.htm?ca=23_3_s
Är inte det en BRUN ponny i mitten? http://www.blocket.se/vi/10633092.htm?ca=23_3_s
och detta är väl ändå inte en brunskäck utan en RÖDSKÄCK? http://www.blocket.se/vi/10515225.htm?ca=23_3_s

En fux kan väl aldrig ha vit man. Så det måste ju vara isabell. Tycker att det ser ut att vara isabell på fotot också så…Dom andra har jag inte tittat på så ingen kommentar om dom från mig. *ler*

Dn första var ju en korsning på shettis och welsh. Förstår inte varför du är så upprörd eg.

ja, den i mitten ser ju brun ut på bilden. Men den kanske blir fuxfärgad på sommaren.*ler*
#1 den ponnyn har inte vit man!!!! och även om dom har vit man så kan det vara en fux eller rödblack.

Ok jag som har en fux i stallet trodde att dom bara hade färgen på manen som han har. Har aldrig sett en riktig fux med vit man nämligen. *ler* Inte vad jag kommer ihåg iaf.

Min Sorro är ju rödskäck och har vit man och lite av min andra fuxs manfärg.

Jag är tveksam till den "bruna" shettisen - den har visserligen svarta ben men inte svart pannlugg. Vad blir det då? *förvirrad*
#7 Mörkbrun eller svartbrun kanske?
kacka: Hur ser man att hästen är fux och inte isabell?
/Amanda
#2 anledningen till att jag reagerar är väl att det inte är en shetland, för att en shetlandsponny ska vara en shetlandsponny så msåte den vara 100% shetlandsponny. Däremot kan en welshpartbreed vara så lite som 25% welsh. Så i detta fallet skulle det vara mer korrekt att kalla ponnyn för en welshpartbreed.

1 okunskap….man får mer far en welshpartbred
2 okunskap
3 okunskap
4 har en mamma som är skäck och det är inte tillåtet
5 nja mörk fux mer
6 ja, vist en rödskäck = okunskap.
#12 ibland kan det vara svårt.
Det finns TRE grundfärger: svart, röd (fux) och brunt. ALLA hsätar förutom möjligen cremellon har någon av dessa färger, ÄVEN en skimmel! Sedan finns det vissa tillägg som gult (albinanlag så som isabell på röd, gulbrun på brun och gulsvart på svart), skäck, black, skimmel (konstantskimmel eller avblekbar) och tigrerad (prickig).
För att få fram "tilläggen" så måste det finnas i generna. Om det inte finns något GULT (cremello, isabell, gulbrun eller gulsvart) så KAN det inte vara någon isabell. Men om man betäcker till exempel en gulbrun med en fux så kan det bli en isabell eftersom det gula kommer från den gulbruna och bleker grundfärgen.

100% fux och inget annat jag lovar

#15 Jag tyckte också att 4:anb såg ut att vara skäckfärgad så jag blev lite fundersam… så då är det varken en shettis eller Knabstrupper… Hm… "bara" en KORSNING alltså…
#15 tycker du verkligen att 5:an ser ut som en mörkfux????? Jag tycker att i hårbotten på manen och på benen ser det för svart ut för att vara mörkfux…

5:an nja, svårt att se dom mörka benen tyder på brun, jag skulle vilja pilla lite i pälsen men där kan jag snabbt ge mig…..brun är nog mer rätt.
Men en fux kan ha vit man och svans, se bara på alla haflinger
Den sista skäcken kan man faktisit inte se om den är brun eller rödskäck så häng inte ut folk för det

Haflingrar är ju fuxar men på färger i olika böckar etc brukar det stå fux med ljus man och svans.
#21 Observera att jag skrev "väl" i första inlägget… kolla på luggen! Den är röd och inte svart! Men många okunniga i hästfärger kallar fuxar för bruna och bruna för mörkbruna…
Jag hade en veterinär ute hos mig för ett fuxsto… han skrev "brun över hela kroppen"… hihi Visst… det är ju en halvsanning, men den korrekta benämningen är fux…

#21 på pannluggen, fux är toligt innan man fått pilla 
#22 haflinger är lägsta sorten fux, men en fux är det och i passet ska det stå fux och inget annat
#23+ #24 jag var hos en häst och chippade och id kollade. Jag var helt säker på det var en rödskäck när jag såg den men när man sedan såg närmare på den lilla lugg den hade så var det en brunskäck. Det kan vara jättesvårt och bilder kan ge fel intryck. Denna häst hade bara lite brunt i luggen. Resten var vitt, svansen också. Bilder kan ge en ljusare nyans. Luggen kan vara brun, behöver inte vara svart på en brunskäck
ang isabell/fux. om man inte har stammen, hur vet man då om den är fux med vitt hår eller isabell? tycker det låter konstigt.. enligt mig r isabell en häst med vita skyddshår. fux har rödbruna täckhår och skyddshår. alltså inte vita. det är iaf vad jag lärt mig?

Känns som det kvittar vad det är för färg på hästen. Tror inte att det är det man går efter då man ska köpa en. (inte de flesta iaf)
#26 det är svårt förklara. En isabell syns tydligt

#30 det är en fux ingen isabell
#26 Tyvärr måste jag säga att du lärt dig fel… En fux kan ha allt från mörkrött/brunt skyddshår till mer eller mindre vitt, men aldrig svart. För att få fram en isabell måste MINST en förälder vara isabell, cremello, gulbrun eller gulsvart, dvs bära på albinoanlag… Om ingen av föräldrarna har detta så är det inte en isabell!! ENKELT!!! Så du skulle alltså säga att ALLA haflingrar är isabeller?
#27 Om man avlar så spelar färgen roll. tex om man vill få fram en gulbrun och man TROR man köpt en isabell och betäcker den med en brun för att få fram en gulbrun så går det ju inte…
Både bruna, svarta och fuxar kan ha blekt skyddshår… Men en svart är svart i tex ljumskarna och runt ögonen… Men om jag hittar en skäck med så RÖD lugg som nr 5 och INTE svarta hår i skulle jag skriva rödskäck så vida den inte GETT brun avkomma med röd hingst…
Min bild föreställer alltså en SVART häst…

Fast om man avlar på färg så borde man vara så insatt att man ser att det är fel färg och köper inte hästen.
Här blir vi upprörda ;D
Jag är INTRESERAD av färg och många andra shettisfolk med… men visst finns det gränsfall… precis som #33… Om jag inte minns fel så är båda stona LJUSFUXAR och INTE isabeller….
Vissa är så udda i färgerna att man inte kan veta det förrän man fått föl efter hästen. Om man betäcker en fux med en fux så blir det alltid en fux… Om man då får ut något annat så är någon av föräldrarna felreggade.
http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=9fb030cb-3ea8-4c90-b392-8cb9f70f8bc1 Shambles Ray of Sunshine och Sandbackas Moritz är isabeller men Almnäs Just the Best och Schalenburgs Gold Fever är fuxar och Merkisayre Datldo är brunblack.

det är verkligen en djungel det här med färgerna.. jag ser ut som ett stort frågetecken i såna här frågor.. kan typ ingenting om färgerna..
#36 eller så köper man just den hästen för att den är udda och fräck i sin färg!
Här har vi en massa fuxar med ljus man och inte en enda isabell: http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=245ed52e-e926-41ae-8cab-c56a2fc08614
http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=ce601ed6-be6b-4a0d-8b1e-76be98297797
http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=7ce0b3f7-df4a-4716-97c7-62fb6f74e95f
http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=7ce0b3f7-df4a-4716-97c7-62fb6f74e95f

är man inte ute på hal is om man köper en häst efter dess färg?
#42 det beror väl på vad man ska ha den till? Om man ska ha den till att avla fram isabeller, skäckar eller blacka så spelar färgen STOR roll… Om man ska ha den till ridning eller trav så spelar det väl mindre roll, men om man ska tex köra par eller fyrspann med hästen så spelar färgen också roll!

nu är vi på ridsport så jag utgår från att de flesta här vill ha en häst att rida på.. ;)

#40# Ja, ja, jag ger mig. *viftar med vita flaggan*
Jag hade nog hjärnsläpp när jag skrev så där. Får förklara mig med att jag hade suttit vid datorn i över 3 timmar.
När jag tänker efter så hade jag en islänning som var fux med vit man. *skäms* men bara i ca 4 månader.
Haflingern har ju också det bl a. Sorry! Nej, jag ska inte ge mig in på färger. Jag är skitdålig på det. Det får ni andra som är intresserde och kan lite mer än lilla mig.
#33 Det är inte rödblackar på din bild? 
#44 det där var väl ändå onödigt!!!! så alla är inte välkomna här? vad är du för Medarbetare egentligen? 
Kacka jag tycker du har helt rätt, både med vilka färger dom har och att det är viktigt.
fast jag måste lägga mej i och säga att man ska aldrig avla på en dålig individ trots den har superbra eller ovanlig färg. Ska man avla på färg får man inte glömma att även ha bra kvalité på hästen.

#40 #36 jag hade inte satt den högra till isabell den är så mörk kring mulen
#42, 44 jag skulle se säljaren som mycket okunnig och på gränsen till oseriös som den inte vet vilken färg dens häst har. Kan man inte se skillnad på fux och isabell eller brun och fux, då kan man inte mycket häst.
#49 färgen är bara en bisak det håller jag helt med om, sen är den är född har den ju färg och då ska rätt vara rätt.
#47 Kanske… hm… men oavsett om det är blackar eller isabeller så måste någon av föräldrarna ha detta anlag annars är de "bara" ljusfuxar…!
#49 Jag håller med att man inte ska avla på defekt och felaktig exteriör OAVSETT färg… Själv HAR jag avlat FEL. Jag har avlat på ett sto som gett eksem men som inte haft det själv. Hon avlas inte längre på.
Jag vet "seriöst" folk som avlar på hästar som gett missbildat föl… Men de försvarar sig att de andra fölen är så fina och att det är en så liten procent av fölen som blir missbildade att "det gör inget"… Jag tycker detta är FEL.
Jag tycker det att man borde ta bort hästar ur avel som inte ger bra individer, men i Sverige så är det det oftast att det krävs mycket för en hingst att bli godkänd exteriört men när han väl är det så krävs det mycket för att han ska kasseras. Så när de väl är godkända så kan de inte bli kasserade… Varför ska man ha kvar hästar som nedärver sig DÅLIGT?

#49 ja självklart. men om ingen avlar för att få fram Bra hästar med rolig färg så finns det ju snart inga sådana kvar. se på norsvensken, det finns endast EN godkänd isabellhingst, Isvind, i hela norden (iaf för nåt år sen, nu kanske det finns nån mer).
inom shetland finns iaf några Bra hästar med häftig färg, varför inte avla på dom för att få fler Bra med häftig färg att avla vidare på sen?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#52 Hur många gulbruna Nsv-hingstar finns det?? Även dessa bär ju på det GULA anlaget!
Många anser att de svarta shettisarna har den bästa exteriöra stammen…
#52 #53 läste oxå den artikeln i hästfocus (hästfynd då) och har för mig att Isvind var den enda med gulanlag öht (godkänd alltså). men nu finns det mågna avkommor efter honom så det borde finnas nån mer godkänd nu.
Dåligt att de inte ens vet vad deras egna häsar är för ras/färg!
/ Sara & Casper
#53 Transy-hästarna vinner ju hur mycket priser som helst och jag har aldrig sett en Transy som inte varit svart (säger inte att det inte finns andra färger på dom), sen finns det ju så många svarta att man kan ta dom allra bästa och avla på. själv tycker jag att dom är ganska tråkiga…skulle jag avla på shetland skulle jag hellre satsa på roligare färger. har man tur och hittar ett riktigt fint sto med gulanlag så kan man ju betäcka med en ruskigt bra hingst av annan färg, eller tvärt om och hoppas på en Bra avkomma med häftig färg.
medelmåttigt sto+medelmåttig hingst kan ju bli bra ändå, likaså toppsto+topphingst kan ju bli dåligt..måste nog ha lite tur ibland :)

#56 Jag kör nog med dom bästa råvaror, toppen hingst med toppen sto. Nu råkar jag ha ett diplomsto så en ingrediens till en gormethäst finns, varför blandain något sämre 
#52 helt klart fel avla på exemhäst. dock kanske det inte visar sej direkt och en avkomma från sto säger ju inget, måste ha hingsten i åtanke också. Synd det raporteras in så lite fel….
visst finns det missbildningar bland hästarna och hur man kan välja detta är för mej en gåta.
det finns jättemycket bra material, varför inte använda detta.
#52 givetvis kan man avla på färg men man måste också inse när man ska ta bort en individ ur avel. Inte sänka standarden för färgens skull. Vi vill ju trots allt föda upp sunda och hållbara individer
#54 varför bode det finnas godkänd hingste efter honom? inget som säger att många avkommor sklle resultera i en godkänd hingst. Och specciellt inte att den skulle ha gulanlag. Bara för pappan är isabell behöver ju inte fölet få gult anlag
#56 Transy är ju en väldigt utbredd stam så det är ju inget konstigt att den är bra. Det är ju en gammal genuin stam. och att svarta shetland är bästa färgen kan ju bero på att flertalet som visas är svart. Det är en lätt färg att renavla på också. svart+svart= Svart. Sen finns det en hel del hingstar som är homozygota för svart=dvs kan bara ge svart och brunt, inget annat oavsett färg på sto
#57 jättekul att du har ett diplomsto. Men… inget säger att hon lämnar bra föl för att hon själv fått bra kritik. Men du har en bra början där ju. Menar bara att ett sto som fattas ett poäng till diplom kan lämna lika bra och även bättre.

#57 vad hon lämnar får vi se början på i maj, om man ser bakåt på stammen så bör hon lämna mycket bra föl, men vist det kan ju bli fel. Men jag tar hellre och sattsar på ett guldsto än ett bronssto, sen att det finns många bra silverston set är det ingen tvekan om. Nu känns det rätt i alla fall och har man ett diplom/guld sto så tycker jag man också ska välja en guldhingst och det har jag gjort, den får vi se vad generna säger om detta. Större möjlighet till något bra har jag än om man korsar brons med brons 
#59 jag har också ett diplomsto som väntar sitt första föl. I april får vi se vad det blir.
Helt klart ska man satsa på säkra kort, men visst kan det bli fel det också.
personligen tycker jag färg spelar inn vid köp om man skall köpa en häst för avel, då tänker jag på särskilta raser där det är stränga restriktioner på färg, fjordhäst, frieser, haflinger osv osv. Om jag skall köpa en häst för att rida, inte avla så köper jag egentligen inte på färg, utan på hur hästen är annars. Aldrig fel om hästen i så fall även har min yndlingsfärg, men det är ju inte direkt utslagsgivande på ridkvaliteten ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

En liten fråga bara: finns det en möjlighet att hästarna är felreggade eller måste det vara okunskap? Själv är jag inte alls så kunnig inom avdelningen färger, men Mangis verkar inte ha mått dåligt av det. Vad jag vet… (Utom möjligtvis att jag gnäller över hennes "travarbruna" [egen benämning] färg, och inte 17 lär det bli bättre med Spender S som far till ölungen)

Mahognybrun, läckert
skulle jag säga istället
nu vet du att din häst är brun, har man en isabbell så brukar man vara så nyfiken/intressera av sin häst att man ta reda på om den är fux eller isabell. Är det en uppförare så ska den ha kunskap och intresse för färg, färg är nämligen grunden för att förstå genetik.
#56 #58 Att de svarta stammarna är "bäst" beror sannolikt på att man, för många, många år sedan så gott som bara avlade på svarta shetlandsponnyer. Jag minns inte exakt varför, men man koncentrerade sig på den svarta aveln och därför är den mest renavlad.
Det finns även fuxar och bruna med suffixet "Transy". Ceres of Transy, en fux, blev BIS på ESG i Norge för några år sedan.
Nu hittar jag inga bra bilder, men när det gäller att se skillnad på ljus fux och isabell - använd vinterpäls och sommarpäls. För att ta ett exempel, Snædis är lite guldgul på sommaren i pälsen. Har tyvärr ingen bild på det, men hennes vinterpäls är riktigt ljust smutsgul (se bild). Alltså, rätt så stora förändringar i pälsen hos isabeller. Det händer inte hos fuxar. :) Sen så kan jag inte lova att det här håller jämt, men ofta. Kan ju vara ett sätt att ta reda på vilken färg hästen har innan man lär sig se det. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#66 du visar en bild på en extremt ljus isabell, speciellt i vinterpäls. Isabeller brukar bli mörkare på vintern. Men likt fuxar på vintern.
Svart plus svart måste inte bli svart… det kan bli fux med! Däremot blir avkomman till två fuxar alltid fux!
#67 det där med att isabeller blir mörkare på vintern stämmer inte riktigt… ALLA, och då menar jag ALLA isabeller jag sett både i verkligheten och på bild (har sett en hel del om man säger så då jag är heltokig i den färgen) har blivit betydligt ljusare på vintern!! måste ju ha nåt att göra med att håren blir längre och bleks därför mer, likt man och svans.
#67 Jag säger som Avatar, alla jag har sett har haft ljusare vinterpäls. Skulle de ha mörkare än den guldgula färgen de har på sommaren skulle de ju vara riktigt mörka.. Hästen på bilden har faktiskt den klassiska gula färgen på sommarpälsen. Så hon är inte alls en extremt ljus isabell. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#71 Precis, ganska exakt såna färger har Snædis också. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#68 ja visst kan det sålänge du har heterozygota hästar. Många shetland är homozygota för svart. 25% kan bli fux men det är ju bara en liten del OM ingen är homozygot
#69 jag skrev inte ALLA utan jag skrev att isabeller brukar bli…. jag har själv en som ser ut som en fux på vintern men hon är isabell på sommaren.
#74 tyvärr blir det fel väldigt ofta. Det där är en flugskimmel
#71 - Sådär blir isabellen (isis) jag känner också!! :)
det ni kallar för fux kan även vara palomino färjade hästar… brunröd kropp och ljus gul till helt vit man isabel är igentligen oxå palomino fast i dess ljusaste form
#77 Palomino och isabell är samma sak =) Inte fux
jag vet att fux inte är palomino… jag skrev ju faktigst att isabel är samma men att man brukar kalla det isabell fasten det är palomino i dess ljusaste form… dom hästar som jag tittade på såg mäst ut som palomino färjade… bruna och fux färjade hästar dominerar den skolan jag går i….

det där ser värkligen ut som den är palomino färjad
Nä inte palomino, det där är en helt vanlig fux

Här hittade jag en bild, inte alls jättebra, men man ser lite skillnad i alla fall.. Här har vi en isabell med sommarpäls på framdelen och vinterpäls på bakdelen. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#77 En palomino har inte brunröd kropp, mer guldgul.
Exempel: Här har du en Isabell och på bilden här till höger en Fux med flaxgen. Dvs. En fux med ljus man och svans.
Mvh Alex
Värd för Ridsport