Rida för hälsan?
Någon har som kanske har någon sjukdom, eller skada, eller annat som ändå rider, kanske ridningen t.o.m hjälper er att må bättre och bli frisk? :)

Jag har reumatim och utan hästarna skulle jag inte vara så frisk som jag är idag, ridningen är inte det viktigaste, det viktiga är att jag får vara med hästarna.
Jag har fibromyalgi och håller på med hästar. Har väl inte suttit på hästryggen på två år pga helt andra orsaker än min sjukdom, men jobbar med hästar tre dagar i veckan och har ju "medryttarhästen" att pyssla med nån dagar i veckan.
För min del är det som Lorita sa, det viktigaste är inte ridningen utan att jag får vara med hästar.
Tyvärr kan jag inte alltid göra så mycket kroppsligt jag vill med hästarna pga fibromyalgin, men hästarna är medicin för sinnet iallafall.
Jag har ingen (i alla fall inte konstaterad) sjukdom, men dålig rygg finns i rakt nedstigande led i hela familjen. Jag är dock den som klarat mig allra bäst, har haft mindre smärtor och främst fått ont vid lite kraftigare ryggansträngningar (lyfta mycket och tungt t.ex, på fel sätt). Antagligen är det tack vare ridningen som jag sysslat med sen fyra års ålder.
Det är för övrigt väldigt tydligt nu, när jag inte ridit på ett år och ryggen är värre än nånsin…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har en "okänd diagnos", extrem ledvärk i grunden och en hel del andra "sympton". Och detta på verkar mig psykigt och fysikt. Går under utredning just nu och har gjort det i 1 år och lite till snart.. Men jag tycker hästeriet är mest viktigt för mig för att inte gå in i väggen! Läkarna säger att det är viktigt att jag fortsätter med hästarna för att undvika det, då jag mår jätte dåligt psykiskt nu pga "sjukdomen".. Även lärarna och personalen i skolan pushar mig och "tjatar" på mig att jag ska hålla i med hästarna för att må så bra som möjligt. Och det är ju faktist så, när jag är i stallet jag mår som bäst oavsätt hur ont och hur dåligt jag mår. Min häst är allt! Utan honom hade jag nog gått in i väggen som läkarna säger..
Så JA! Hästarna är väldigt viktigt för mig och mitt liv, för att gå odiagnoserad är hemskt!
ILOVEMYHORSE ! <3
: )
Jag har ledproblem, ska nu söka vidare hjälp. Utredd för reumatism för 3-4 år sedan, men det var det tydligen inte. Nästa steg Fibromyalgi?. Ridningen gör mig till människa, utan min häst skulle jag inte kunna röra mig utanför huset. räcker ja sitter still i 2 dagar så e ja lika böjlig som en järnstång. hihi. Måst inte bara rida, bara att få mocka, borsta ja bara jag får sköta om min häst så mår jag bra..
Även om man inte rider så är det ju bra för kroppen att bara komma ut och röra på sig lite så att leder och annat inte stelnar ihop. Det känns ju betydligt enklare och roligare än att bara ta en tråkig promenad, som Lorita säger det är bra för psyket med.
Men jag vet att i USA kan man få "Hästridning" på recept av doktorn :) Det är ju bra för den allmänna hälsan i stor utrtäckning!
Hakuna matata!
Hästarna har stärkt mig psykiskt under min 2 år långa sjukdomsperiod. Dock är inte ridning optimalt för mig men bara vara med hästarna betyder mycket :) och motivationen att ta mig upp i sadeln igen har gjor oerhört mycket för min rehab, jag är grymt peppad till att jobba så hårt jag kan och lite till för att hitta upp på hästryggen igen. Har ett överrörligt knä där knäskålen hållt på och hoppat ur i tid och otid, opererades i december. Dessutom en nervskada i min vänster arm som jag kämpar med.
Med vänliga hälsningar
Chess
#7 bra tänkt… Man måste våga för att vinna, skam till den som ger sig… det är mitt måtto!!!

Jag har fibromyalgi (sen 1997) förskjutna ryggkotor (medfött) och "misstänkt" whiplash (sen 2002) och är helt övertygad om att mina aktiva vanor i stallet fått mig att fortfarande gå upp ur sängen, dra på mig overallen och ta mig ut till stallet med ett leende (utan tabletter, annat än någon Impren/vecka denna vinter)
Mvh/Therese
medarbetare på arabiskafullblod.ifokus
Har problem med rygg, knä, höft och fotleder och ridningen stärker musklerna omkring så att jag orkar :) Och sen är det hästarna som gör att jag orkar mig upp på morgonen, alltid något positivt att se fram emot!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Har haft mycket problem med "utmattnings depressioner" och fått mycket hjälp av mina hästar. De är min medicin på fyra hovar :-) Är utbildad handikapp ridledare, är väldigt intresserad av ridterapi och hästens inverkan på människan. Super intressant, jag har sett riktiga underverk ske på hästryggen!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
jag har så kallat nackproblem, det är att jag kan få väldigt lätt nackspärr.. som när jag sitter t.ex vid datorn satt jag helt fel förut men nu så sitter jag som man ska. så sjukgymnasten och doktorerna säger att jag ska rida för när man rider så sitter man ju rakt i ryggen och då när man sitter rakt i ryggen kan man ju inte sitta med axlarna uppe vid huvudet flr då blire ju helt fel så ridningen gör mig frisk! också om man mår dåligt eller så och man går till hästen så kan man gråta ut (om man behöver det) inför hästen för man vet att hästen litar man på till 110 %. hästar är MITT liv.

har alltid haft problem med ryggen, totalt sned, ser ut som 2 s på rad. fick ingen hjälp utan att dem sa att jag skulle börja träna ryggmusklerna, hjälptr intr. började sen rida och märkte att ryggen blev bättre. när den var väldigt bra jag ick omkull och fick min klump över mig och har nu mycket problem med hela högersidan, nacke, axel, rygg, ben , höft. men inte stoppar det mig ;)
Jag har en ryggdeformitet, skolios, sedan 10-års åldern (är 17 nu) vilket påverkar mig väldigt negativt fysiskt. Har svår värk dagligen och speciellt vid ansträngning (även ridning). Däremot har jag inte ont under själva ridningen utan snarare efter. Gör väldigt ont att t.ex mocka många boxar, gå/stå länge osv.
Har även osteokondit i fotlederna (lösa brosk- och benbitar) som gör att jag inte kan belasta fötterna normalt ibland, samt värk i knän och höfter (antagligen pga ryggen).
Hästarna har hjälpt mig att fortsätta röra mig trots smärta, utan dem hade jag inte fått motion alls utan bara suttit hemma.
Ska dock steloperera ryggraden när jag gått ut gymnasiet, och efter rehabiliteringen kommer jag börja rida igen och förhoppningsvis slippa lite av värken.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#14 Jag har typ samma som dig,
men när jag kollade upp ryggen så sa läkarna till mig att du ska inte kunna ha ont för din skolios i så låg ålder som 14-15 (som ja va då).
Men då vet jag att fler har samma problem som mig, min rygggvärk + fötterna började oxå i 10 års åldern.
#15 Nu vet jag inte hur kraftig din skolios är, min övre krök är 52 grader och fortsätter att krökas med ca 1-2 grader om året. Större skolios = kraftigare värk.
Jag började ha ont i 12-13 års åldern och nu har jag konstant värk, så ser fram emot operationen som brukar eliminera en del av värken.
Alla ryggar är ju väldigt individuella, men klart du kan ha ont trots att du var 14-15!
#16 vet inte alls hur kraftig den är,
men läkarna sa att den inte va något att oroa sig för.
Och de sa att den va väldigt liten och att jag inte KUNDE ha ont för de lilla. Men jag har förbannat ont ibland, kan inte resa mig från sängen ibland :/
Va så länge sen jag röntgade ryggen nu, ska snart be om en tid igen.
#17 Aha okej. Även små förändringar i ryggen kan ju skapa värk och smärta, jag har t.ex mycket hård bindväv i revbenen som gör att jag, som du, har svårt att resa mig och andas djupt. Tycker du ska be om en tid på nytt som du säger så dom kan gå igenom dig :)
#17 jo det är planen inför framtiden :)
Ska be läkarna gå igenom ALLT från huvudet till lilltån :)
När ska du opereras? Och lycka till med allt! :)
#19 Låter bra ;)
Ska till kirurgen och diskutera operation nu i april, förmodligen väntar jag tills jag gått ut gymnasiet (2 år kvar), vill inte missa för mycket i skolan. Tack :)
Lika bra att vänta tills man e helt "färdigväxt" oxå!
Måste bara tillägga att du tar hur fina bilder som helst :)
#21 Jo precis. Åh tack så mycket :)
Jag har inget problem, men i mitt stall har det varit barn med utvecklingsproblem, ridningen hjälper de tydligen väldigt mycket:)
#23 Jobbar med utvecklingsstörning & funktionshindrade :)
De är helt fantastiska bland djur! Och de älskar att rida!
Skiner upp som solar! Det är underbart att se!
Jag mår psykiskt dåligt av saker som hänt under hela mitt liv, har haft ätstörningar och har mått allmänt piss i ca 5 år. När jag inte har haft några hästar i mitt liv har jag skolkat skolan, suttit inlåst i mitt rum med rullgardinen nere tillsammans med mina komplex. Men så fort jag fick chansen att köpa en häst tog jag det och att jag har min grabb nu hjälper mig oerhört mycket. Jag får annat att fokusera på liksom än de grejerna som är dåligt. :)
Har ont i ryggen, odiagnosticerat (fast efter flera månader kom jag till en ny läkare som sa ''men det ser jag ju att nåt är fel här'' när han kollade på min svank… de andra tittade knappt utan bara skrev ut piller och basd mig gå till sjukgymnast, som tyckte att det var märkligt att jag skulle ha ont pga otränad kropp när jag rider och klarar gym-maskinerna som jag gör) ska snart till röntgen.
Sjukgymnast säger att ridning är bra :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag har ett medfött rörelsehinder, Arthrogryposis Multiplex Congenita, och mina föräldrar blev rekommenderade att jag skulle få börja rida när jag var tre och ett halvt.
Jag började rida då och vad ridningen gett för mig går inte att beskriva i ord. Utöver balansövning, styrka, kordinations övning etc så är det ju en helt fantastisk känsla att faktiskt kunna ta sig fram ÖVERALLT där jag normalt aldrig skulle tänka mig att gå pga att jag inte skulle kunna eller orka. Det är en känsla som inte försvunnit efter alla dessa år (jag är 31 år idag)…
Sen tycker ju jag att det är extra skoj att jag på hästryggen är som alla andra - där syns det inte att jag är annorlunda…förrän jag sitter av… :)
Om jag inte skulle rida så blir jag genast mycket sämre, jag ramlar mycket mer och får ont i ryggen etc.
Idag har jag möjlighet att rida så mycket jag vill då jag har egen häst men tidigare red jag en eller två dagar i veckan på ridskola.
Är sjukskriven pga. psykiska problem, hade nog aldrig funnits idag om jag inte haft hästen och allt som hör till. Ger helt klart otroligt mycket att man har ett ansvar över något, och något man måste kliva upp till varje dag. Och att ha fantastiska stallkompisar gör ju det inte sämre. :)
Har ADHD, har alltså stora koncentrationssvårigheter, men när jag rider eller tränar hästen har jag oftast inga problem alls att hålla fokus. Och det är otroligt skönt. :)
Visst ställer ADHD'n till med att jag har mindre lätt för att rida för tränare, både rida och lyssna på instruktioner blir för mycket, men det fungerar bättre än många andra saker i alla fall.
Så hästar gör otroligt mycket.
har psoriasis och värk,en gammal skada i ryggen,en i nacken och ett pajat knä,så utan ridningen hade jag inte varit så bra som jag är i dag

Jag har wiplash och min sjukgymnast tycker det är positivt att jag rider så jag bygger upp rygg- och magmuskler.

Ja har ingen sjukdom, men har problem med fotleder och knäa sen en nu mera avslutat fotbolls karriär….
När ja inte rider blir ja mkt stelare och får ont för minsta lilla, ridningen håller lederna mjuka och igång och är snälla mot dem ;) Har problem med vänster höft sen typ ett år tillbaka då vi va ute och härja med mopederna mitt i vintern med is och snö och ja slog omkull och fick den över mig så de klickar och går ja mkt och länge (en hel arbetsdag som undersköterska) så känns de senare man är stel och de klickar och har sig :O
Gick över till enbart ridning när inte fotleder och knä klarade av fotbollen längre gå med konstant stukade fotleder är inge vidare x) Får se hur de går när ja ska mönstra
Ridningen är betydligt skonsammare mot kroppen!