Ras?
Jag känner att det börjar bli lite många inlägg från mig här, men men ;)
Min foderhäst fick jag hem för två månader sen, och i kontraktet har ägaren skrivit shetlandsponny, vilket man inte får kalla honom eftersom han inte har stam. I passet är han svensk ridponny. Jag är osäker på vad han är för ras, det skulle vara kul om man fick lite gissningar! :)
Han är 109cm i manke (3 år och växer, beräknas sluta på 112-113cm), har rätt smäckra ben, luftiga och lätta gångarter, mjuk rund galopp. Strl 95/105 i täcke, strl ponny i grimma/träns, strl shettis i sele.. Så han är ett litet ihopplock ;) Jag kan tänka mig att han ev. har någon ädlare ras i sig + shetlandsponny?
Några gissningar? :) Han ser liten ut på bilden, tagen uppifrån.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Det skulle kunna vara en korsning Caspisk häst Shetland.
Jag vet att det har kommit en del av dem kombinationerna ut på marknaden. Eftersom man inom den Caspiska föreningen i Sverige inte har längre ett register för korsning med Caspisk häst så har uppf i några fall registrera in sina avkommor av det blodet som okänt.
Har sett 11 st av Shetland med Caspisk blod 50 - 50 Din har liknande drag över sig som de jag sett.
Har du lite mer bilder som ger mig lite mer närbilder på hästen ?
Inte alls helt otroligt att det är en korsning Cspisk häst. benen och dess likheter till Caspiska hästrasen är slående.
och något med halsen som huvudet säger mig att så kan va.'
Har du information om vilka som har födit upp hästen. i vilken stad. Vilket år är den född.
Jag såg en annons häromdan med en häst till salu, kaspisk häst/shettis.. och hon var faktiskt rätt lik min häst! :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Att du kan sitta med en Caspisk häst är inte alls helt omöjligt, Av de bilderna jag sett är det ganska sannorlikt att det är det du har fått hem.
Jag själv födde upp en Caspisk hingst som jag sen sålde. De använde honom ganska flitigt bland Shetlandsston.
Med andra ord kan din häst kunna vara en avkomma till min uppfödning. Varför jag frågar vilket år är din häst född. ?
Ursäkta jag läste lite slarvigt Såg att du skrivit 3 år. Då är sonnorlikheten den att han är son till min uppfödning.
Jag vet också att 2007 kom det ett brunt föl som din häst på bilden har,
Har försökt skicka inlägg 3 ggr nu, men det verkar vara iFokus som krånglar..
Som du listade ut är han född 07, vet inget om uppfödare, men försöker ta reda på det via ägaren.
Du vet ingenting mer om din uppfödnings avkomma?
Nu funkar det iallafall ;) Här är en film på Lukas i rörelse, mestadels galopp..
[Film](http://sv.tinypic.com/r/294jwh2/6 )
det jag vet är att ett par shetlandsston som hade avkommorna vid sin sida dog under fölens tidiga ålder. Året 2007.
Det är inte helt omöjligt att den du har är son till ett av dem stona som dog.
Min uppfödning stod i Norrtäljetrakten och användes runt där ganska flitigt bland andra raser och då inte minst på Shetlandston. Stona vet jag inte om de var reggade som rena Shettlan Jag vet att det fanss Shetland som var reggade med okända stammar.
Jag anar att den du har såg jag sommaren 2007 och har bilder på den som föl. Jag ser stor likheter med din på det fölet jag träffade då.
Jag har inte bilderna i den här datorn men jag ska ta mig en genomgång att se igenom gamla minneskort. Jag ahr alla bilderna sparade på så sätt.
De namn de fölen sen fick har jag förstått kommit att bytas ut under resans gång. så vad de hette och hetat emllan vågar jag inte säga på rak arm.
Men eftersom jag nu har faderns DNA test som är utfört i USA så kan man med en kostnad på runt 300 kr gör ett test,
Vart kan man DNA-typa honom? Hur går det till? :)
Sett på filmen tre gånger nu
Ser mycket ut som den hästen jag såg som föl 2007. Bara lite mer utvecklad.
Huvudet halsen sitter där jag minns den och hans rörelser som de som oftast brukar se ut mellan Shetland och Caspisk häst är med i hela registret.
Säger igen sannorlikheten den är som jag ser det, att din kan vara son mycket väl son till min uppfödning.
Eftersom DNA testet på min uppfödning är utfört på ett labb i USA. Det är ett test som jag gjorde på honom för att min uppfödning ( din eventuella häst fader ) skulle bevisa att han var den han var till sina föräldrar, för att han skulle kunna registreras till ett register i England.
Ett test utförs på så vis att man rycker manen på sin häst och lägger det in en påse. Vad som ska följa med är hårsäckarna det är där man sen tar DNA testet.
Jag har nu mejlat ägaren och frågat om hon har kontakt med tidigare ägare eller uppfödare..
Lukas har en stjärn ovanför virveln i pannan, den sitter alltså högt upp.. Om du har bilder på fölet kan du kolla efter det :) Syns aldrig under pannluggen.. Syns inte bra på bilden men lite iaf.
Jag har inte minneskorten där jag nu sitter. Ska titta igenom dem imorgon när jag är på den platsen.
Har en del minneskort att sortera igenom. Men jag vet att jag har dem i en liten burk bland runt 30 andra.
Ojoj, många bilder med andra ord.. Väldigt snällt om du tar dig tid! :) Om det visar sig att fölet har en stjärn på samma ställe som Lukas är det ju väldigt stor chans att det kan vara han..
Går du in på sidan här bakom länken kan du dels hitta din eventuella fader till din häst. och om så vidare till då eventuella farmorn till din häst som Morfar.
namnet du ska söka är då Ca Za Zorro. Hittar du den hästen på bild så ger den dig vidare stammen på hans båda föräldrar.
Jag har kvar Ca Za Zorro´s mor. Som dessutom är ett av de första Caspiska hästar som kom till Sverige.
Lite fler bilder på Lukas finns på hans blogg, www.foljlukas.blogg.se.. Kanske finns något som är till nån hjälp..
Ursäkta, men jag tycker han ser ut precis som alla andra russxshettisar jag sett…..rörelserna också! Dessutom har han mjölmule och är ljusare runt ögonen…..
# 23
Det är inget som Russen är ensamma om. Även inom den Caspiska sidan finns det individer med mjöliga mular och ljusa runt ögonen.
#23 precis min första tanke, korsning russ/shetland =)
TS> en rättelse, din ponny är inte reggad som svensk ridponny utan som korsningsponny.
#24 Jag förstår inte ens hur du kan sälja en hingst som ska användas i korsningsavel.
#23/25 - Jag tycker han är för liten och smäcker för att vara korsning russ/shettis..
Enligt ägaren är han registrerad som svensk ridponny, vilket är omöjligt, men det är vad hon säger.
Usch vad iFokus krånglar! Jag försöker om och om igen, har försökt 25 gånger att skriva inlägg nu, men dom bara försvinner!
# 25
Hallo där nu lille vän !
Om jag säljer en hingst kan jag väl för det första inte ställa några krav på hur den används.
Till syvenäs och sist är det väl ägaren till stoet som bestämmer sig för att använda hingsten. Det ligger väl helt utanför min kontroll.
#28 Jättefin! :) Hur hög är hon? Vet du hur hög Ca Za Zorro är?
Ca Za Zorro var runt 124 cm, Hans mor ( hon på bild ) runt 122 cm.
Ca Za Zorro gick bort nov 2007. Varför blev aldrig fastställt orsak till. Han insjukna och alltinga ska ha gått fort.
#31 - Jag läste på hemsidan att han dog av kolik..
Här en bild på Ca Za Zorro från Juli 2007. Bild jag tog när jag besökte honom i Norrtälje. ( 4 månader senare var han död, vad man trodde var kolik)
Han gick ihop med sina ston och sina avkommor. Han var känd för att vara en trevlig individ.
Många gilla honom och många ville ha en avkomma efter honom och det blev några korsningar.
Han fick bara en ren Caspisk avkomma.
#27 Jag är inte din lille vän!
#26 Det finns renrasiga shettisar som är lika smäcker som han, likaså finns det russ som är lika/mer smäcker än din ponny.
Storleksmässigt kan han mkt väl vara korsning russ/shetland då russen kan vara ganska stora.
Så jag tror att chansen är ganska stor att det faktislkt är russ/shetland i din ponny =)
# 34
Om det nu skulle vara Shetland Russ så är det ingen katastrof i det. Men det står det faktum här att det också kan vara en Caspisk likväl. Vilket vi nu försöker att reda oss fram till.
Jag har i vart fall den kontrollen att kunna ta reda på om den här hästen är en avkomma efter min uppfödning. Vilket inte många andra har till sina hästar de sålt vidare.
Så här har jag ett +
Lägger in en film som jag tog när jag var i England aug 2009.
Det är en liten filmsnutt på en Caspisk hingst som heter Persicus Yussef. Han är född i Iran kom till England 1994.
Persicus Yussef är far till mitt sto som i sin tur var mor till Ca Za Zorro.
#35 Men snälla du, detta är väl ingen tävling? TS ville veta vad vi andra tror att det kan vara för ras i ponnyn, vi vet att du VILL att det ska vara Caspisk det framgår i nästan alla trådar du skriver i.
Men fakta kvarstår, hon vill ha tips på raser som kan passa in på hennes ponny och det är det vi försöker ge henne.
Att du lägger in filmer på din hingsts morfar, lär ju inte hjälpa i letandet efter föräldrarna. Åtminstonne inte förrän man vet vilka föräldrarna till ponnyn är. Om du nu har så stor kontroll, varför inte bara ta fram de uppgifter som säger att det är din hingst som är pappa.
Då kan ju vi andra sluta tipsa om vad vi kan tänka oss att det är för raser i ponnyn!
# 37
Om nu så fallet skulle vara den att den här hästen går att spåra till den uppfödaren som tagit fram den här hästen. och kan kanske säga / påstå att den nu är efter en Caspisk hingst ex min uppfödning. Så kan jag med min uppfödnings DNA test enkelt ta reda på det. För en kostnad på runt 300 kr. Billigt eller hur ? '
Att jag la in filmen är för att hon själv ska få en egen möjlighet att se rörelserna. Och vad det gäller att tycka om något så är du inte den att tro du vet vad jag tycker om för raser, eller ostammade hästar med för den delen.
Tävling nä tack ! Det får stå för dig.
Jag t ycker det ser ut som ett russ ^^ :P
Jag tror faktiskt inte att det är russ i honom, mest pga benen och gångarterna som jag inte känner igen i varken shettis eller russ av dom jag sett..
"Storleksmässigt kan han mkt väl vara korsning russ/shetland då russen kan vara ganska stora." - Det är precis tvärt om jag menar, att russen är för stora för att Lukas ska kunna vara det.. Visst finns det mindre russ med, men inte så små som jag tror skulle "behövas" för att få en sån liten.. I sånna fall en mkt stor shettis och mkt litet russ..
Jag tror som sagt att han har något ädlare i sig, jag har funderat på welsh då pga gångarterna. Filmen visar inte mkt trav men när han visar upp sig har han en trav som jag inte sett hos några kallblod öht..
Sen är det ju faktiskt möjligt att han inte har shettis i sig alls.
Finns det ingen som står som hästens uppfödare.
Hur vet man att han då är född 2007
#41 - Han är chipmärkt, och tydligen fick dom fram att han var född 2007..
Jag sa inte att det är okänd uppfödare, bara att jag inte vet vem och inte ägaren heller, men hon försöker nu kontakta förra ägaren och se om hon vet något..
#42 Men oj! Ser ju ut att kunna vara min lilla Lukas där.. Hästen till höger, så såg han precis ut när han kom till mig.
DNA-testa hästen så slipper du gissa.
Då det gäller rörelser och utseende finns det alla varianter på det inom varje ras. Det finns t.o.m. renrasiga russ som håller A-ponnymåttet. Så genom att se filmer eller kort på hästar är detg omöjligt att vagöra en korsnings raser. De kan ta upp vilka gener som helst. Men om det nu finns en misstänkt fader så ta och DNA-testa din ponny mot den så kanske du även kan få stam på din ponny även om den inte är renrasig. Det är alltid bra med stam.
# 45
Vill först att de försöker få tag på uppfödaren för att se vad den har att säga.
Jag är annars startklar för att ta emot klasslovers tagel från hennes häst och sända det vidare till USA. Jag har även under dagen kommit ikontakt med en person som har varit med en längre tid bakom det här med Caspisk häst och känner till en hel del omkring dem från sin sida. Hon har givit mig två andra Caspiska alternativa namn som har också användst till typ Shetland & Russ ston, stammade som ostammade. De avkommorna blev till i tron att de skulle hamna i ett Caspiskt korsningsregister, men när de sen var födda så ville hingstägaren inte riktigt ta sitt ansvar att så blev.
Det register de skulle ha registrerats till var i en engelsk förening som tillhandahar ett korsningsregister för Caspiska hästar.
Den svenska Caspiska korsningsregistret det tog man bort. Det var förresten ett register jag och min man och en vänninana till oss fick 2004 godkänt av SJV. Men den nya sittande styrelsen tog bort det.
Den svenska Caspiska korsningsregistret det tog man bort. Det var förresten ett register jag och min man och en vänninana till oss fick 2004 godkänt av SJV. Men den nya sittande styrelsen tog bort det.
Ett mkt bra beslut kan jag tycka
# 47
De som tog bort registret är de som har varit de som använt sina Caspiska hingstar på shetlands , Russ och lite av ostammat. som idag är registrerade i ASRP. med okända stammar.
Det finns russxshettis som tävlar som A-ponny i trav, varför skulle den inte kunna vara liten? Tycker den här tråden spårat ur, verkar vara nån slags tävling!
Självklart får ni tro vad ni vill och gissa, men jag tror inte att han är russ/shettis, därför vore det trevligt med andra gissningar.
#45 - För mig är det inte livsviktigt att veta hans stam, jag fick honom med okänd härstamning och för mig gör det ingenting om han förblir så. Och ang DNA-typning, jag är en student som lever på 1050kr i månaden och då betalar mamma en stor del av hästen, och då anser jag att det finns vikigare saker att lägga pengar på än att få reda på hans stam. Han har inte full utrustning och jag behöver en vettig sadel till honom, och det går före.
På bilden i #6 tycker jag att det ser ut som att han har en shettis bakdel och ben och ett russhuvud 
Det är ju väldigt svårt att svara på vilka raser han är korsning mellan, Shettis/Caspisk är heller inte omöjligt, men personligen tkr jag det ser ut som en korsning shettis/russ..
Skickar med en bild på en Caspisk hingst och ett 2-årigt russ, (Russet är den längst bak, han är dock ett stort russ med grova ben..)
Men iaf innom ponnytravet finns det många små väldigt smäckra russ, men även grova maxade B-ponnyer, så russen kan variera välsigt.
#49 kan bara hålla med.
Ponnyn kan likväl vara korsning shettis/caspisk/russ varför hejda sig vid bara 2 raser 
Tog längre tid än jag först trodde .
Men nu äntligen har jag hittat det fram.
Tyvärr visade sig att jag inte har bild på fölets ansikte, så man kan se om den ha den vita fläcken på pannan.
Det här är en korsning till min uppfödning som jag känner till från 2007. Här på bild bara någon dag gammal. Jag minns inte om det nu var det här stoet som gick bort dagarna efter den här bilden togs med sitt hingstföl, eller om det var det andra stoet som också hade en avkomma till min uppfödning, men det var ett stoföl och fläckig.
Ja då är frågan som kvarstår.
Kan det här vara samma lilla kille som du nu har som 3 åring.
Nu är ju din kille i vinterpäls så det är ju lite mer teddy att se igenom.

#53 är den "eventuelle fadern" född brun? för att sen skimla menar jag.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
# 54
Nä han var född Gulbrun och var kvar med färgen när han var 5 år.

#55 ja då har han iaf agoutianlaget som jag var ute efter =)
om det nu skulle vara han som är pappa och skäcken som är mamma, vilken "besvikelse" då att "bara" få en brun med alla de roliga anlagen i omlopp! skäck, skimmel, gul… haha
Här en bild på den eventuellle fadern som 2 åring.
(Året innan jag sålde honom)
# 56
Hur menar du ?
#56 fniss, eller hur =)
Vad synd att du inte hade någon huvudbild :/ Lite svårt att se då.

#58 jag menar att det kunde blivit både en skäck, skimmel eller gul, eller kombinationer av dessa men istället blev det "bara" en vanlig brun. då måste man ju nästan bli besviken =)
# 61
TRor inte alla tänker i dem banorna. Vart fall gör inte jag det. Även om jag i sig är svag för skimmlar.
#63 jag tror inte hon är "ute efter" någonting, det var nog bara ett konstaterande 

ja det var bara ett konstaterande =)

#53 Jag tycker den fölungen är för mörk runt ögonen. Tror inte det är Lukas tyvärr.
#66 - Jag håller med dig, för mkt mörka detaljer..

#53: Är det rimligt att ett huvud med sådan "panna" eller vad jag ska kalla det för får ett rakt huvud som vuxen?

Försök hålla en trevlig ton är ni snälla. 
#56 Ja, ibland kan man allt ha otur… Mitt sto har en brunblack pappa och en brunblackskäck mamma. Själv är hon brun… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vid första tanke så tycker jag att det skiner russ, men de där benen spökar verkligen! Nog för att jag sett eleganta russ, men de är ändå inte lika högställda (särskillt inte när den andra halvan är shetland med). Men undantag finns ju alltid, så det avgörande i mina ögon är mulen som i.af jag tycker är ganska så speciell för de kaspiska hästarna.
Så jag måste tyvärr lägga min röst på kaspisk häst i detta fallet :)
Hakuna matata!
Nu har jag suttit och jämfört, ben, benställning, ryggar, kors, huvud, halsar ja tom mular. Och jag tror fortfarande på Russ/Shetland i det här fallet!
#70 *fniss* ja det kallar jag verkligen otur