Munundersökning
Någon som vet hur mycket en vanlig munundersökning kostar för en unghäst?

Tror det skiljer sig en hel del beroende om du åker iväg med hästen eller tandläkaren/veterinären kommer till dig, om det är en klnik du vänder dig till eller en privat, och dessutom vad som behöver göras i munnen.
Så jag skulle gissa mellan 500-2000 kr.
Mina hästars tandläkare tar c:a 800 kr per häst och då är det i regel inget stort som behöver åtgärdas, någon hake, eller någon vass kant men inget mer än så, han behöver dra med raspen typ 5 ggr i munnen och så är det klart. Och i den 800 kr ingår körningen hit, som är typ 3 mil.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag har samma som #1
Hakuna matata!

var och raspade tänderna på min det gick på 1680: - men det ver ikl. ett medel mot hans mage så själva raspningen gick på drygt 1400: -

Undersökning + rasp kostar ungefär 800 för mig. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag betalar 350:-/häst tror jag det var. Då är det ingen veterinär utan hästtandvårdare. Han kommer ut till stallet och raspade tänderna på hästarna. Skulle det inte vara något alls som behövs göras så debiterar han inget, men om man göra vartannat år så brukar det alltid vara något.
Medarbetare på westernridning.ifokus
535 SEK för att veterinären skulle kolla munnen och ta ett par tag med raspen där det var vasst, när h*n ändå var i stallet. Det blir betydligt dyrare om hästen måste sederas.
#6 Jag betalade 800 för munundersökning (med sedering) och lätt raspning och då ska det sederas för bästa resultet (sederingen blir itne särskillt mycket dyrare någon hundralapp eller två). Om man inte öpnar munnen med den där metallsaken (kommer inte ihåg namnet) så är det betydligt svårare att få upp och se ordentligt i hela munnen och verkligen se allt i detalj.
Har dock en häst där man kunde göra det samt raspa utan sedering, men han (hingst) är en riktig klippa annars med, men det kanske var så ni också gjorde? =)
Hakuna matata!
Min tjej, och de flesta i stallet, står lungt med munstegen (tror jag det heter) i truten och gapar medan tandläkaren raspar och stoppar in armen och känner efter. Nu sist var det veterinären som undersökte, h*n stoppade in en gummigrej mellan tänderna på den sidan där h*n inte raspade, och det gick utan problem det med.
När tandvärdaren är ute så har vi ingen sedering, det tror jag knappast han har tillåtelse att ge. Hästarna står hur lugnt som helst. Stoppar in den där gummigrejjen å raspar. Till och med min unghäst, 3 år, stod som ett ljus.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Tack så mycket för alla svar:)
Min nästa fråga är då om det är någon som vet någon bra och billig veterinär/hästtandläkare vid Lund-området?

är ni några i stallet så kan ni ringa ut denna mannen. pappa har honom till sina hästar och är jättenöjd!

#11 han har vi med, kalasis :D han brukar dessutom vara snäll och komma trotts att jag bara har 2 hästar.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#11 han har vi haft ut till stallet och jag tror alla blev nöjda och glada. däremot så påstod min tränare att hans sk utbildning i USA inte var så lång och omfattande som det verkar men det vet jag inget om. Hon rek istället att åka in till vår ATG-klinik som fått ngn ny vet som tydligen var skitbra på tänder.