ponny-syndromet
ang gretzers uttalande.
hon säger, och jag håller med, om att många ponnytjejer har fina ponnyer som sköter allt själva. alltså tjejerna har föräldrar som ger dom superdyra ponnyer, och tjejerna egentligen mest hänger med på hästen, inte at det egentligen beror på så mycket skicklighet eller samspel, utan snarare att ponnyn gör jobbet och tjejerna får äran. gretzer menar att de lär sig fel och många därför får problem när de går över till storhäst.
Jag håller helt med, och anser att många av dessa tjejer skulle vara roliga att sätta upp antingen på ponnyer som inte gör allt jobb själva, och/eller på stora hästar som kräver lite arbete. nu finns det ju absolut välridande duktiga tjejer som verkligen förtjäner framgång, men jag tycker det är fler av det andra slaget. vad tycker ni?
tycker det är sååå ofta på tävling man ser små tjejer på supermaxade ponnyer som bara gasar runt hela banan.. Upp till diskussion!

Det finns många som har super duktiga ponnier som du skriver men samtidigt lika många som får göra allt arbete själv, heder till dom! Samtidigt finns de nästa lika många på storhästsidan som har det såhär…
Min första "riktiga" häst va en super-läromästare och det har gett mig så otroligt mkt och jag önskar att alla fick den chansen, för det är de man lär sig av, man lär sig hur det ska gå till och sen kan man vidare utveckla det och så småningom även lära ut det, om det så är till hästar elelr människor. När jag får barna och om dom blir hästintresserade ska jag se till att dom får ordentliga läromästare till en början så dom lär sig ridning. Det behöver verkligen inte vara superdyra läromästare bara dom gör det dom ska och har kunskapen i kroppen, sen är det skitsamma om den har supergångarter eller en enormhoppkapacite, det viktigaste är att barnen lär sig rida och kontrollera hästen.
Håller med helt och hållet ;D Fast jag känner några ponnyryttare som verkligen inte är sånna som bara styr, utan dem har lagt ner massor av tid och arbete att få det att funka och utvecklas tsm med hästen.
Men visst har jag sett många på tävlingar som har "självgående" ponnyer..
Dom flesta här runt omkring är sådana, köper svindyra färdiga ponnyer som sköter hela jobbet och dom behöver bar sitta där och trycka lite med skänklarna eller bromsa lite emellanåt…
#1, ja läromästare är super, men det är inte riktigt det jag menar… jag menar tävlingsponnyer i sina bästa år typ.. läromästare är ju snarare sådana som är supersnälla och duktiga, kanske inte nödvändigtvis superfina.. skulle åxå ha läromästare till mina barn, men itne köpa ponnyer för typ 100 000kr, för att dom ska få tävla SM. de får lära sig på riktigt genom att även tävla shettisar osv.
#3, visst är det synd? frågan är ju bara vad som kommer hända när dom blir äldre och måste gå över till häst. visst finns det sådanahär nom häst också, men ofta är hästarna lite mer svåra iaf..
Jag håller inte med dig.
De flesta ponnyer är ju destuom mer svår-ridna än storhästar om man bortser ifrån att det är mer kropp att rida ihop.
Gretzer var en idiot i sina uttalanden på den offentliga träningen för tränare här om dagen, hon har sjunkit markant i mina ögon. Jag har tappat allt förtroende för henne ärligt talat.

Ponny taxerar ju ofta själv, och fixar oftast svåra situationer på ett helt annat sätt än vad en stor häst gör. Jag tänkte på det när jag hoppade Athena nu i lördags, jag kom på hindret lite galet och jag han bara tänka att jag skulle korta henne ett steg så hade hon gjort det alldeles själv, undra om en stor häst fixa den situationen utan en riktig halvhalt. Undra varför jag fortfarande rider ponny
nu har jag tävlat stor häst både i hoppning och dressyr
så jag vet hur det är också. Sen kan man som ponny ryttare fixa en bättre placering genom att rida lite mer noggrant, men vist får man en lättriden hoppglad ponny då blir övergången till stor häst lite knivigare och det är ett gammalt känt faktum.
nej det tycker jag inte. jag tycker dte var en bra fråga att ta upp av henne och håller med till fullo. har själv tänkt tanken fler ggr tidigare, blev glad att det uppmärksammades. kan inte påstå att ponnyer är mer svårridna.. inte i överlag. och speciellt inte dessa som syns ute på tävlingar. jag skulle gärna se någon av dessa tjejer sätta sig upp på mirran och hoppa en bana.. (nu menar jag inte att jag rider henne perfekt och ingen annan kan det, menar bara att jag skulle gärna se vad dom gjorde på en häst som inte tolererar att man gör fel)
vad sa gretzer på träningen för tränare?
(mitt #7 var till #5, inte till #6)
De ponnyer som jag oftast rider (te x Monessa) är inte de lättaste iaf!
Vissa hästar är läromästare och kan allt och så i stallet, men inte Monessa! I dressyren (elr snackar vi bara hoppning? Fast om man ska hoppa med egen häst, måste man ju göra dresyr m m också ;)) är hon het (som alltid ;P) och inte så jätteduktig. Är svår att få i form, men ibland funkar det, då går hon bra =) hon är också duktig i skänkelvikning ;P
Men när man har saktat av till trav i galoppen tar det ett litet tag att få henne samlad och koncentrerad igen, så det måste vi jobba på =) Och så är det en massa andra saker *trött*
Jag vet inte om det är så #0 iaf. Men jag vet ju att det finns några som har väldigt duktiga ponnyer i hoppning.
Monessa älskar att hoppa =) men måste träna så hon blir mer lydig. I dressyr också, då blir hon väl lite mer lydig i hopp ;)
Lorita: om du tänkte: korta upp så kanske du automatiskt spände emot lite i magen och faktiskt fångade upp henne..? Alltså gjorde du en halvhalt/uppfångning… :p Jag tror att storhästarna du jämför med krävt en mer genomtänkt halvhalt för att de antinge är dåligt ridna och för att de framförallt är större och det krävs mer styrka ifrån dig för att kunna sitta emot då (förstås).
Ems: Jag tror jag stör mig på din frågeställning. Det är lite dyra bra ponnyer vs biliga dåliga ponnyer…
En ponny som har lätt för sig till att göra rätt och bra temprament att jobba är ju en bättre läromästare än en som är dåligt bygd och inte har rätt temprament för att bli riden.
Att jag tycker ponnyer är mer svårridna överlag är pga av två saker. 1. Extriören. De har ofta sämre extriör för bra arbete och får därför svårare att göra rätt och kräver MER utav ryttaren för att faktiskt inte fuska. 2. Huvudet. Ponnyer är envisare och har rätt ofta sämre temprament. Sedan så är ponnyer oftast sämre ridna/inridna än storhästar och får därför än sämre temprament och blir änsvårare att rida på ett bra sätt…
De som vi pratar om ute på större tävlingar, som gör det "för lätt för ryttaren" enligt Gretzers uttalande är oftast dem med mkt storhästblod i sig. Som ser ut som små stor-hästar. Det är alltså så gott som stora hästar som är under måttet många gånger… Iallafall om vi pratar om samma sak, ponny ELITEN inte allmäna tävlingar…
Jag orkar ärligt talat inte tänka efter på exakt vad hon sa :p & det är desutom rätt stor chans att jag felciterar henne aningen om jag gör det, så det känns inte särskilt rätt emot henne att göra det heller. Vi får lämna att disskutera den delen till de andra som såg den träningen (var live-sändningen som jag länkade till för att beskriva närmare vilken jag talar om).
ja jag pratar om typ elit, men givetvis finns dessa ekipage även ända ner till lokalt, men då ofta under klättrande klasser.
jag menar absolut de hästar som exteriört har möjligheter, ofta små storhästar som du säger, men även stora ponnyer. jag vill lägga fokus på "åkandet" av häst, och bryr mig egentligen itne så mycket om dom kan rida eller inte. snarare att dom skiter i allt utom att hästen ska hoppa. som en tjej häst faktiskt sa (utan att nämna några namn) att hennes häst inte behövde kunna gå i form, för det var en hopphäst. vilket enligt mig var det dummaste jag hört på flera år.. om inte till och med någonsin. och jag tycker denna attityd verkar ligga i många ponnytjejer som rider dessa programmerade tävlingsponnyerna.

Över lag så taxerar ponny själva, ja Athena är väl riden men inte så väl riden, det här fixade hon alldeles själv jag tar inte åt mig någon ära.
Vi löshoppad två hästar i somras med samma pappa, en med ponny mamma och en med storhäst mamma, två år gamla var båda. Båda hade bra teknik, bjöd mot hindren och tyckte det var kul men den med ponny mamma fixade att komma in fel mot hindret och reda ut problemet själv mycket lättare. Jag har hur många sådana exempel som hälst sen är det något som det i alla tider pratats om. Nu är det ju ponny ryttare där föräldrarna köpt en rosett plockare, alltså lättridna ponny framme och klara för att gör föräldrarna stolta. Inte alla ponnys utan dom som just är rosett plockare.
En stor häst måste man tänka mer på taxering och vägar, ponny är lättare om dom är bra hoppare.

Ute på tävlingar står jag mest bara och gapar. Dom kan inte rida! Inte alls!
Sen finns det ju, givetvis, dom som är jätteduktiga.
Dom som rider på toppen idag har många fått ta dom dåligaer hästarna, jobbat med dom och fått nöja sig. De har själva jobbat upp hästen, den stod inte färdig och klar från början, men meriter och allt.

#4 Jag förstod det men jag ville säga min mening om vad JAG tycker att barn och dom som inte är så duktiga på att rida ska göra, alla har självklart inte möjlighet men det är iaf en nivå att söka sig till.

Som Snuttan säger, ponnyer är överlag hetare och mer svårridna på hoppbanan än vad storhästar är. Pga felridna ponnyer och inte så mycket marktränade ponnyer.
Nu vet jag inte riktigt vilken nivå ni pratar om men om vi ska prata om den riktiga eliten så krävs det VÄLDIGT mycket av ryttaren om det ska gå bra. Det märkte jag själv i helgen, det var ganska många ponnyryttare från eliten som kom och tävlade bla Ingvarsson. Det såg SÅ lekande och lätt ut när de hoppade, kom rätt på varenda hinder. För att få en medalj i ponny-SM så måste man rida väldigt bra! Allting hänger inte på hästen. Men hopp ponnyer är ofta väldigt skarpa och heta av sig. För att nämna ett exempel av en duktig ryttare så tar jag Elenor Bellander, även min kompis. Hon hade min ponny innan jag köpte den. Hon är 91a, har varit med i EM nu två år irad, har Medaljer från NM och SM. Hon rider sina ponnyer från noll och upp. Hon har ca 5-6 ponnyer i stallet nu och många storhästar. Hon tar emot ponnyer som ofta vägrar och får de att hoppa igen. Hon var precis med i junior SM på häst och kom 12:a! Det är en duktig ryttare. Och det ser så lätt ut när de tävlar. Och särskilt maxade ponnyer har hon inte, hon sitter på skäcken som kommit tvåa på denna bilden.

Och här kommer en artikel om henne. :$ http://www.stockholmhorseshow.com/2005_bellander.htm
givetvis finns det bra ryttare! tanken var snarare mer ägnad åt dem som Inte är bra ryttare.

Malin baryard sa såhär på ett program på tv :
"Hästarna gör inte mer en vad ryttaren kan, så det lönar sig inte att köpa en dressyrhäst och tro att den ska gå skänkelvikning och i form fast inte ryttaren kan nått "
tror det beror mycket på ryttaren. jag har nu en ponny som jag vekrligen fått kämpa med, han ger inget gratis och ibland inte om man verkligen sliter heller. jag känner både själv att jag behöver byta upp mig för han har gett mig det han har å ge redan och sne har många andra sagt att det är lite slöseri med en "naturbegåvning", som dom så fint kallar mig, som har en ponny som inte ställer upp medans andra som inte rider har sina superponnyer.
så jag tycker att har man verkligen ska förtjäna en sån ponny på ett eller annat vis. Inte att man bara får för att föräldrarna är rika och ponnyn är fin. är ju inte rätt mot ponnyn heller många gånger.
håller med. jag fick själv jobba mig till en häst. sparade och sparade tills jag hade råd. sedan red jag till den och tävlade upp den, sålde den dyrare och köpte en ny häst. denna är jag jättenöjd emd och jag känner tat vi kan komma lite längre. mycket jobb med denna med, men det har jag inget emot.
Hihi, tur att hon inte sa nåt dumt om oss killar då ;)
Det finns väl ekipage bland stora hsätar också där ryttaren kan "åka med"…

Jag vet en (nämner inga namn) ponny som vunnit SM, bytat ryttare och det gått åt skogen för… Jag tror att det är en väldig kombination mellan ryttare och häst. En ryttare kan inte ha en "värdelös" häst och få den att tävla superhögt och en jätteduktig ponny kan inte komma så högt med en ryttare som inte alls kan rida. Okej att det kan va vissa på regional nivå som köper dyra ponnyer och åker med, men i eliten så är det faktiskt inte så.
Ems med ditt sista inlägg i tankarna så låter det mest som om du är avundsjuk på de som haft bättre förutsättningar än du och har bättre hästar än du…
det finns även många många ponnies som har bytt ryttare flera gånger och hjälpt dem upp i klasserna…
Jag har också den erfarenheten att ponnies överlag gärna ger lite mer "gratis".. som liten vuxenryttare så har jag förmånen att kunna rida från c-ponnies och uppåt… ( dock gravid nu så vilken pålle som helst skulle gå av på mitten
)
Nu syftar jag inte endast på ELITEN då den är sååå minimal…
utan msv….
Sen är jag av den åsikten att hästen är mkt viktig… mkt svårt att komma upp i klasserna på en häst/ponny utan hjärta eller engergi samt dålig extriör… Jag tycker många gånger att ponnies "tänker lite mer själva"
Har även vart på träning hos Lasse Parmler( för 12 år sedan) som utalats sig kring olika kusars förmåga att tänka själva… Bla tyckte han då att irländarna var bra mkt duktigare på det än vad tyskarna är… Som vi alla vet så var det ju mkt connemara, fullblod och irish draught i många importhästar från irland… Så det har nog mer med hästen att göra än vad man tror…..
Wanilj: Fast eliten på ponny i Sverige rider väll msv? Eller pratar vi storhäst eliten nu..?

#28# Eliten på ponny kan gå upp till msv b på b-ponny, msv a för c-ponny och SVÅR på d-ponny som då är 135 cm.
#27# Håller med dig i irländarna där, det finns så kupiöst många irländska korsningsponnyer i större sammandhang. Även min är en import från irland, han kom in till sverige när han var 10 år!
Han hade då gått svåra klasser i Irland men var väldigt busig och inte så mycket marktränad, det är även rätt så känt att irländska hopp ponnyer har ganska mycket motor och inte är så jättebra på marken, klart det finns undantag, men överlag!
Fast är det så många svår-hoppning per år? Eliten rider väll mest msv-hoppningar även på D-ponny? Är väll bara ett par per år+finalen som är svår, eller har jag fått det om bakfoten..?

Jag kan faktiskt hålla med om att det finns vissa som har sina ponnyr som köp och släng , så fort det går dåligt så bytar de, men det är ju faktistk de själva som är de stora förlorarn ( även de stackars hästarna), för de lär aldrig bli lika bra som alla andra som har fått lära sig rida sina hästar från grunden upp i de höga klasserna ..
Oftast så är faktiskt de bästa ryttarna de som också fått den bästa utbildningen , genom att rida oerfarna hästar .. *ler*
Fast det Veronica pratar om förekommer nästan lika ofta på storhäst ändå väll.. Vilket mer är ett attityd-problem än bra eller dålig ridning i grunden skulle jag säga…

#30# Nej, nästan ingen! Japp de rider mest MSV B-A. Det är endast ett par tävlingar som är SVÅR. Som Linköping Horse Show, Baaghera Cup kval, innomhus SM går för D-ponnyer alla rundorna i MSV A. I ute-SM går två kval i MSV A och sista (finalen) i SVÅR. För att kvala till d-ponny SM så krävs det minst en felfri grundomgång i en 130 (MSV A) klass eller minst en placering.
Jag håller också med, fast inte helt! Jag tävlar väldigt mycket dressyr och många av de som tävlar är inte alls sådana som bara hänger med ponnyn. Vi kämpar för att få det vi förtjänar. Det är ju klart, jag vill ha en toppen ponny och toppen utrustning, men varför skulle det gå bättre då? Jag rider just nu en 20årig d-ponny och det går verkligen jätte bra för oss. Mina föräldrar ställer alltid upp, och jag skulle verkligen aldrig vilja byta det jag har nu mot någrot bättre.
Men jag retar mig verkligen på de bortskämda ungar som inte gör ett dugg för sin ponny, de skriker på sin mamma för att det inte gick bra på banan. Varför?

Jag tror det är mer på hoppning, vissa ponnys dom hoppar allt och reder ut svåra situationer själva. Rytaren behöver inte rida, det är dom ponnys som säljs som rosett plockare. En gång i tiden har en tuktig flicka/pojke lagt grunden för denna ponny, sen säljs den till en familj med föräldrar som har höga mål för sina barn. Dom barnen brukar det ofta inte gå så bra för i bytet från ponny till stor häst, den stora hästen kräver även utbildad mer ridning.
Jag såg faktiskt detta i somras av en dressyr ryttare på ponny, hon hade tydligen mycket priser med sin ponny och ville att föräldrarna skulle köpa en färdig stor häst till henne så hon kunde tävla vidare. Jag såg henne rida en lite mer outbildad häst och jag är övertygad om att bytet från ponny till häst där tar det stopp. Den hästen som hon red är nämligen lätta att få att gå i form men under hela ridningen så gick hästen ihoprullad och med sänkt lång rygg och hon märkte inget. En mer välutbildad ponny hade fått med sig bakkärran, en stor häst får man rida i form även om den är utbildad.
#30 Eliten för mig är A och B landslaget och det fåtal som verkligen klarar av att rida svår klass(ponny)…. Ska man jämföra klasser med stor häst så blir det svårt då det är rätt stort hopp från 1.30-1.40 upp till 1.50-1.60…
#26, haha klart det skulla vara kul om föräldrarna betalar mina hästar, så jag slipepr jobba för det, absolut. men jag skulle itne vilja ha en häst som är suuuuperfin, för om jag inte liger på den nivån så kommer jag ändå bara förstöra den.. jag satsar på en häst med nästa samma utbildningsgrad så kan vi jobba ihop. eller kanske en häst med lite under så jag kan jobba upp den lite..
#37… men du har väl en mkt fin häst nu??
Jag skulle nog säga att jag har en lagomt fin häst! hon är känslig för hjälper, vilket är både bra och dåligt. hon lyssnar på allt, vilket gör att tex en superliten vridning påmin axel gör att hon går i sluta, vilket är bra, men å andra sidan, om du inte är heeelt hundra i sitsen heeela tiden så blir det problem. hon hoppar bra på höga hinder, men kan inte trava bommar. det är otrooooligt mycket jobb med henne, men hon är ju väldigt fin =)
#39 skönt med en känslig och lyhörd häst… ställer dock krav…på gott och ont:o)
Men god potential har hon!!
jo, jag hoppas att vi kommer dit! ang känslig, man känner ju verkligen att man får träna sig på att inte göra dåliga hjälper.. men börjar vänja mig. det är bra träning iaf!
Ems, hur var det där logiskt?
Om varken du eller hästen kan, hur ska du kunna lära hästen då?
Finns en anledning till att man brukar prata om läromästar-hästar ju…
Brukar inte de flesta ryttare ändå förstöra eller hindra sina hästar..? Jag skulle i stort sett säga att det bara är en mkt mkt liten klick i världen som inte gör det… Därför skulle jag ha samma känsla av att jag förstör en sämre häst som en bättre, bortset ifrån att en bättre häst många gånger har lärt sig rätt tidigare och är bättre bygd och därför har naturen med sig att göra rätt och inte bli lika förstörd av mig. :p
vad menar du nu? man behöver inte vara proffs för att utveckla en häst vidare. man är väl inte antingen bäst eller sämst. eller? bara för att jag inte vill ha en häst som är typ Briar, för att jg skulel förstöra han, behöver väl inte det betyda att jag förstör en annan häst. eller hur. det är väl snarare en fråga om självinsikt.
Jag blev ärligt talat förvirad nu och minns inte vad jag menar. Ska försöka komma ihåg att komma tillbaka och se vad jag menade när mitt huvud fungerar bättre…
Jag tycker att du har rätt, själv har jag en liten d-ponny, som jag kämpar med på banan. Men det visar sig att jag lyckas bra med det. Är ofta placerad i mina klasser, då har jag lagt märke till att jag rider å då menar jag RIDER min häst. Vissa ute på tävlingsbanorna bara sitter å åker häst å spöar dom. Men gör som jag använd sänklarna! :P Haha…