Huskurer
Jag skulle vilja ha tips på bra huskurer/naturläkemedel för hästar. Har hört att granbarr är avmaskande, kan man blanda barr i kraftfodret tex?
Vad finns det mer för mediciner i naturen?
Torkade brännässlor ökar cirkulationen, bra vid ex inflammationer m.m. Johannesört används vid bronkit, blåskatarr och tarmparasiter. Kamomill är lugnande, inflammationshämmande och kramplösande. Anis mot värk och svullnad i buken, hjälper även mot tarmvred.
Kommer inte på mer på rak arm, men det finns hur mkt som helst.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ge barr om du vill (inte från silver gran eller liknande bara) menjag tvivlar på att det är effektivt mot mask. Troligen är det som med morötter; man trodde förr att de avmaskade men de gabv bara fler maskar = fler maskar kom ut. De preparat som finns för avmaskning nu för tiden är snällare mot hästen än de gamla huskurerna för det var, och effektivare.
Är inte alls emot huskurer, sårtvätt osv är ju aldrig fel att kunna, och lite smått och gott. Men alvarligare saker bör nog överlämnas åt experterna :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tycker man gott kan använda örtmedicin. MEN man ska tänka på att man inte alltid vet hur effektivt det är och därför bör man välja sina "strider". Alltså kan man ge örter tex om man botar på annat sätt men vill hjälpa till/påskynda läkningen (obs kolla så inte örten motverkar ev annan behandling). Tillfällen där man annars inte hade använt hjälpmedel alls och/eller hjälpmedel som är likvärdigt (ex vid sårtvätt så finns det dekokter som är likvärdiga/bättre än koksalt).
Jag använder ofta örtmediciner. Tycker många gånger det är väldigt effektivt, men ibland märker man ingen skillnad, ibland vet man inte om örten påskyndade läkningen eller om det hade gått lika bra utan. Men jag tycker det är lite kul också så mig gör det inte så mkt om jag inte alltid vet om det är just örten som gav effekt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi ger gurkmeja för lederna, tycker det fungerar bra. Han verkar inte lika stel och det knäpper inte i lederna längre. :)

Tack för tipsen. Att jag undrar just om granbarren är att om de äter det så kanske de håller mask borta. Jag har inte avmaskat min häst på många år för det har aldrig behövts. Och jag tror snarare att om man avmaskar regelbundet kan hästen bli immun och det kan ju inte vara bra att ge massa onaturliga preparat när det inte ens behövs. Dessutom är det ju så himla krångligt och kostsamt att avmaska nu för tiden då man först ska "kolla masken", sen kontakta veterinär som i sin tur kan skriva ut medicin (vad jag har fått höra).
Hur gör de vilda djuren tex för att läka sig själva? Jag tror ju inte alla hästar hade fått mask i magen och annat om vi människor inte funnits för dem. Så jag tror ju det är bättre med naturlig medicin så länge det finns och undvika den onaturliga så mycket det går. Men självklart använda den när det verkligen behövs.
#5 De vilda djuren får inte mask lika ofta och lätt som de tama eftersom de inte stannar på samma område på samma sätt och beståndet av mask blir så koncentrerat :)
Men om de får ett rejält maskangepp så har de ju problem.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 enligt dom veterinärer jag talat med i området skal man inte avmaska varken katt, hund eller häst om det inte finns mask. Man uppmanas att ta treckprov och kolla om där finns något hellre än att pösa på maskkurer. Det kan bli immunitet, men inte hos hästen. Hästen affekteras inte av maskkuren, det är det masken som gör, dom kan bli immuna.
Gurkemeja är mycket utbriden att ge som extra hjälp mod ledvärk och stela leder, både som krydda i mat och som färskvara om man får tag på det.
Annat som är bra att ge hästarna kan va klöverrot som skal va stimulerande för magen och bra för blodet och återproduktion av blodkroppar både röda och vita.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.