Anledningen till...
… att jag inte gillar terränghoppning
Det är så lätt att de ramlar och med alla fasta hinder och svåra terränger kan fallen bli både väldigt mycket mer tokiga och illa än i vanlig hoppning. Självklart är det en hel del olyckor även i vanlig hoppning med, men om hästen river översta bommen så händer inte så mycket utan de kan fortsätta sin ritt till skillnad från terräng.
Man kan ju också se att i vanlig hoppning så ramlar ofta ryttaren av men hästen klarar sig på benen, medan i terräng så är det kullerbytta~
Nej hade jag en kär häst tror jag aldrig att jag hade utsatt dem för så pass extrema påfrestningar och med så stora risker att de gör sig illa ordentligt =/ Sedan finns det ju även andra hemskheter som jag bjuder på…
Här kan ni se några videor som förklarar varför…
Länk 3 (Visar lite om rollkur)
Och en lite bonus… som visar hur det fakttiskt ser ut när folk "sågar" hästen även om man inte tycker det verkar särskillt mycket (det har ju naturligtvis inte med någon specipik gren att göra)
Men detta vill jag absolut inte säga att jag tycker folk som hoppar är dumma eller så på något vis, för olyckor händer över allt även i andra grenar som trav och gallop, men självklart kan olyckor hända i vargaden även om man inte ens rider.
Men de visar bara vilka enorma risker vi utsätter hästarna (och oss själva!!!) för när man börjar komma upp i klasserna och man ligger på gränsen mellan att vinna eller försvinna (eller att olyckan är framme givetvis).
Jag har sett min beskärda del även i verkligheten så att liknande olyckor "inte händer här" är en lögn som tyvärr många tror på.
Hakuna matata!

Okej.. vad ville du egentligen ha sagt att du inte gillar terränghoppning? Eller att olyckor händer överallt? Tror ju majoriteten av olyckorna med häst sker i VARDAGEN inte på elit nivå, med människor som inte klarar av situationen eller inte vet vad dom håller på med eller bara har ren och skär otur..
Då kan jag också svara att jag älskar att hoppa terräng, jag hatar att hoppa på lösa bommar.
En häst som kan hoppa terräng och verkligen bjuder på det hela är det mest underbara du kan rida, det är en utmaning och något som ger lite adrenalin i kroppen. Att lära hästar hoppa terräng är också extremt kul, många hästar älskar det och dom lär sig så himla fort. Det är en helt underbar känsla när man hoppar ett vattenhinder och hästen bara frustar av glädje när dom galopperar igenom det hela :). Sen precis som i alla andra grenar så får du vara medveten om riskerna, de flesta terränghoppnings olyckor är inte så allvarliga, oftast nitar hästen och ryttaren åker av eller så slår dom i och snubblar över hindret, eller så halvhoppar hästen och blir stående med en stock under magen. Totala kullerbyttor sker väldigt sällan enligt min erfarenhet :), det krävs en viss typ av fart och trötthet hos en häst för att dom ska ta i så pass mycket att dom slår runt.
Men egentligen kan du råka ut för kullerbyttor bara av att trava på en åker eller på lite knöglig mark om du har otur..
Jo att olyckor förekommer över allt nämnde jag ju, men att gå ut på en åker och att hoppa ett fast hinder tycker jag är ganska vitt skillda. Visst är olyckor sällan så allvarliga att hästen eller människan gör sig allvarligt illa (tänkte på dödsfall/avlivning) men man kan ju inte neka att risken är större inom exempelvis terräng än att bara "lulla ut i skogen".
Hakuna matata!

#2 Det vet jag faktiskt inte, jag har inga siffror på det så jag vill inte fara med osanning i det fallet.. jag tror de flesta skador fortfarande sker i "vanliga" situationer än vid terränghoppning. Risken finns alltid men bara för dra ett exempel som egentligen inte bevisar någonting så har både jag och min vännina skadat oss och hästar på ridning på en helt vanlig åker men aldrig någonsin i terränghoppning. Men nu rider man ju betydligt oftare på åkrar än man terränghoppar så det säger inte så mycket..
Risker finns hela tiden man får vara medveten om det och jag kan göra det valet att ta den risken bara för att det är kul!
jag gillar trängridning till viss del. när det är lågt, lätt och bra underlag. då är det ok. men höga, fasta hinder kan jag verkligen inte förstå mig på. inom hästsporten är det flest dödsfall inom just tränggrenarna. senast förra året var det la 2 eller 3 ryttare som dog bara i sverige?? (är inte helt säker men har för mig det iaf)
sen att hästarna tycker det är kul. visst men det ska ju inte bli rent farligt! tycker faktiskt att det är ren idioti att rida på det sättet som visades i det första klippet. sånna banor är livsfarlig om något skulle gå fel. vilket vi ju faktiskt fick ett smakprov på. det vara ju flera stycken på samma bana! hade det varit flera olicka banor hade jag kunnat köpa att "det händer inte så ofta" men händer det fem gånger på samma tävling?? är det sällan då eller?
nej jag skulle aldrig i livet utsätta min bästa vän för något så fruktansvärt onödigt (enligt mig iaf)
ha kvar bankarna och kullarna. ta bort de fasta hindrerna och sätt dit buskar och bomhinder i stället så är jag med!
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Jag ser inge fel i terräng ritten, dock är felet i hästen och ryttaren (enligt mig) många av hästarna som slå runt iaf i första klippet, hoppar för tidiger eller kommer fel på hinder och många där enbart ryttaren åker av vägrar hästen.
En terrän häst måste vara 100% säker på när den ska ta avstampen och hur den ska hoppa och den får inte tveka, den måste vara säker och det krävs stor kunskap av ryttaren, ryttaren får INTE gör fel (såg många slita och dra och hålla på som med tyglarna i första klippet) det krävs alltså en enorm kunskap från ryttare och speciellt från hästen vilket jag tror otroligt få har…
I vanlig hoppning kan hästen hoppa för tidigt, "ops den rev, no big deal", terrängridning, hoppa fel "ops slog i och gick omkull med ryttare under sig", lite allvarligare? ja livsfarligt!
Jag har hoppat stockar i skogen, men dem e låga, låga hinder är ju sällan farligt, men sättet dom ibland bygger hindrerna eller höjden gör dem farliga! Nej bort med dem fast hindrerna!
ja 2-3 ryttare, men finns det någon siffra på dessa hästar som slår runt?

Den absolut farligaste situationen är, "tanten" (40+) som sällan rider ut med sin privathäst i skogen, när riding ändå blir så händer olyckan så lätt.
Ofta har "tanten" bara ridigt på ridskola och återupptar ridingan när barnen är stora nog och då skaffar hon en privathäst eller blir medryttare. Något som ska förbjudas 

Såg ni i sista filmen att hästen blundar varje gång ryttaren tar i tygeln?
Flera av fälttävlansryttarna ser ut att ladda för avsprång för tidigt vilket gör att hästen hoppar för tidigt.
Skynda långsamt så går det fortare.
tycker hästarna hoppar slarvigt .. kanske beror på farten jag vet inte .
jag har hoppat terräng men inte så högt. hindrerna på den första videon var lite konstiga.

#7 tror du inte det är en normal blinkning då?

man måste ju bara älska hästarna för att de räddar sina ryttare vid ett flertal tillfällen.

#9 Isf blinkar den helt synkroniserat med ryttarens tygeltag. Den blinkar flera gånger i rad precis när ryttaren tar i den.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det är en mer påfrestande sport, det är större risker me den (då främst på högre höjder) men olyckor händer över allt hur säker man än försöker vara. Men jag menar bara att det är större risk, inte att det inte finns någon annan stans.
Jag brukar jämföra folk som tycker det är farligt att göra småsaker med att man lika bra kan dö i en bilolycka vilken dag som helst, men att vara en racerförare kommer ju fortfarande medföra större risker även om det som sagt händer när man kör "säkert" med.
Hakuna matata!

#12 det är faktiskt så att blåbärsridande "tanten" har högre % risk att råka ut för en farlig olycka.
#13 Jo men att vara "oansvarig" räknar jag inte in i detta, de är ju av ren "dumhet" så att säga.
Hakuna matata!
Det där med rollkuren har ju egentligen inte med terrängridning att göra.

Ooops - bäst att man ser upp! Eftersom jag är tant…..
.
#15 Nej den är ju dressyrrelaterad, men istället för att göra ett nytt inlägg om den och bettet så "slängde" jag in dem med. Ingen av dem har ju något att göra med terräng :)
Hakuna matata!
Jag tycker inte det är något fel med terränghoppning i sig. Därremot kan man ju diskutera vissa hinder. Nu vet jag inte hur det ser ut i sverige på tävlingar och hur olika nivåer ser ut.Men jag har sett några större tävlingar här i sverige och dom flesta hinder har jag då tyckt varit helt okej, något enstaka jag reagerat på.
Det som visas i filmerna är ju i första hand idiotiska hinder, på tok för riskabelt (tänk även på att hästarna antagligen har gått hoppning och dressyr innan + ridit en "lång" terrängbana=mjölksyra).
Självklart är det en större risk med terränghoppning. Det är storre risk med vanlig hoppning än dressyr. Det är större risk att rida än att inte rida. Är det värt det? Det är väl egentligen upp till var och en, sålänge man gör sitt bästa för att förhindra olyckor och är riskmedveten.
Att säga att en terränghäst måste vara säker tycker jag känns hemskt. Alla kan göra misstag!!! Människa som djur. På tävling där ryttaren är mer nervös än vanligt ökar risken för att ryttaren gör fel. När hästen befinner sig på tävlingsområdet med stress runt om så ökar risken för felsteg. Det måste finnas marginal för felsteg. Ett felsteg får inte per automatik innebära hemsk olycka, då är hindret idiotiskt. Självklart kan felsteg även på åker innebära olycka, men om ett hinder är utformat så att oavsett typ av felsteg så kommer hästen/ryttaren fara illa (och då menar jag inte blåmärke utan riktigt illa), då är det idiotiskt utformat.
Medarbetare på westernridning.ifokus