Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 612 ggr
Between
0

Bett

Vad är det för skillnad på ett tredelat och ett två delat? Hästen jag ahr köpt rids på tvådelat (hon är jätte lydig) och min sköt häst rids på tredelat(hon är också lydig) Spelar det någon roll om man har tvådelat eller tredelat?

Rita-S
0

Tredelat är lenare på ett vis mot hästens munn, då trycket inte trycker munnvikarna inn mot munnen, och sen nyper det inte lika lätt i munnen. Men vad ajg hört är det faktisk litegrann stärkare trots det inte kjänns så, jag gissar för att trycket fördelast bättre i munnen. I alla fall har jag fått det förklarat så av ridläraren jag frågade.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Between
0

Okej, men jag har ett tredelat bett som är helt nytt (använde det 1gång på min förrra häst) Kan jag använda det på min nya häst som brukar använda tvådelat?

[slo]
0

Tredelade har en förmåga att trycka på lanerna eftersom lederna på bettet oftast hamnar där… Så behåll ditt tvådelade är min åsikt ;-)

Snuttan2
0

Skillnaden ligger i hur bettet ligger i munnen. Sedan beror det på HUR det tvådelade eller tredelade bettet ser ut… Hur kort mittbiten är på det tredelade, hur delningen på det tvådelade ser ut osv…

Finns negativa och positiva saker med båda betten när man väljer och sedan får man titta på hur hästen ser ut i munnen och vad den tycker om för bett helt enkelt :)

Rita-S
0

det lär alltid va skillnader på bett och användning, och från häst till häst :) Den ena hästen kan gå knall på rakt stångbett, medan en annan häst inte funkar på annat enn tvådelat trens.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Snuttan2
0

Mer tankar om bett… Har upplagt behov av att pladdra onödigheter nu ju ;)

Man brukar ju säga att desto fler delar det är på bettet, desto mindre fördelas tryckt på = skarpare.

Smalare bett gäller samma regel på, det är smalare och ger därför skarpare tryck.

För tjocka bett är ju inte bra eftersom hästen faktiskt egentligen inte har plats i munnen för ett bett… 

Sedan beror det ju på om man vill ge tungfrihet eller inte, vart man vill att det ska trycka i hästens mun när man tar ett tygeltag… Jag skulle vilja ha ett rakt bett med lite tungrighet - har aldrig sett ett sådant faktiskt, skulle jätte gärna vilja prova det.

Jag gillar inte bett som ligger an emot tungan, är ett av mina problem med tredelat, även om de många gånger passar min hand och mitt ridsätt bättre för hästen. Bettet som jag beskrev ovan (rakt med lätt tungfrihet) skulle antagligen inte passa för mig att rida på NU eftersom jag knappast rider särskilt perfekt, men i mitt huvud och med mina mål efter hur min ridning ser ut när allt klaffar så skulle antagligen ett  sådant bett vara det bästa, om det även fungerade för hästen.
Kanske vore det bra för mig att rida med detta bett (om det nu är optimalt för mitt partway-mål) att rida med nu, för att tvinga mig själv till att börja rida så som jag vill Nu…?

Tummelisa
0

Bett är mer individuellet som våra skor! Det kan vara mycket lite som gör stoooor skillnad. Man kan vinna mycket på att prova många bett! Framförallt använda olika bett med jämna mellanrum för att minska skaderisken i hästens mun.

Ica_saga
0

Jag tycker som jag gör me de flesta ridsaker. Man ska variera sig! På Nordisen jag har så har vi ett tredelat med mässing, ett tvådelat pessoa bett, ett hackamore och funderar på att köpa ett stångbett. De flesta bett funkar hon på men hon gillar inte massa plotter i munnen eller för tjocka bett det märker man genom att hon går emot dessa. När hon går i mot dem kan hon göra på flera sätt. T.ex. Vrida huvudet, dra fram huvet, kännas stel eller kanske ta tag i bettet m.m. men alla hästar kan göra på sitt egna sätt.  De bästa är att  prova sig fram.  Man kan  kanske  låna  av nån eller  köpa ett bett och om det sen inte funkar kan man spara det för framtida hästar eller sälja detPenga mun eller ge det till nån kompis som behöver.Räcka ut tungan

Hoppas detta var intressant.

Kram AnnicaKyss