Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 548 ggr
Scandi
0

Problem..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
gejsa
0

Vad är det för problem?

Scandi
0

mackan har ju haft sina två skritt viloveckor nu o denna veckan har angeöa (hans ägare)  enbart ridit honom. o satt igång honom i trav o galopp o så. Både jag o hon tycker att makcan har blivit hellt konstig att rida.. för lite mer än ett halv år sedan när jag red honom i veinge så kunde jag få honom att galoppera sakta o gfint o ställa sig i hörnerna o så o jobba på bra itraven o skritten. Vi kunde också rida ut o galoppera på åkrarna..d kunde man inte innan jag började rida honom typ han bara skenade väg med alla typ.. NU när sara har ridit honom ett tag så går d inte att galoppera lr äns gå på en åker för han blir galoen om han inte får galoppera o när man då försöker galoppera så blri d bara skn va det.. Inte heller går d att rida honom ordentligt.. jag har kommit fram till att han måste ha blivit fel riden på nåt sätt. Han var ju inte sån när enbart jag red honom. För nån vecka sen så berättade jag att makcan börjat trampa under sig o slappna av..tree dagar efteratt sara hade ridit honom så gick d knappt..:(

Scandi
0

sedan så har han blivit så hård i munnen.. hur mjuk jag än är i handen så mjuknar han inte.. jag måste ta tag i honom rejält (skäms :'( ) för att sedan mjukna i handen o sen mjuknar han lite.. inte kul.. sen har han fått en ful ovana att rycka ur tyglarna när man rider..hur mjuk man än är..

gejsa
0

Han kanske är för pigg bara.

gejsa
0

Låter som min gobban när han är pigg och har stått en tid.

Scandi
0

till och med ägaren har märkt d nu.. o säger att han vi får träna en gång i veckan nu till en början.. för annars kommer han aldrig hålla.. jag vet inte om jag gör rätt i att skylla på sara, men allt började ju efter att hon började rida honom..

Scandi
0

nej men han var sån redna i höst.. han har ju varit skit pigg o sån på åkrar innan men aldrig hemsk.

gejsa
0

Ja, som du vet så kan det ju vara fodret också. För mycket protein eller  ojämn foderstat. Bli inte arg nu men så är det många ggr när hästar är jobbiga att rida.

Fodret ska ju var jämnt fördelat på mj och smpr så det blir en kvot på minst 6. Lite svårt att förklara men har man tex en kvot på 5 bara så fattas det tex smpr är proteiner. Då kan vissa hästar bli jobbiga i hanteringen eller i ridningen. Vara oroliga överhuvudtaget. ja, det finns mycket som kan hända.

Tarek
0

min Tarek är en väldig periodare. Mycket beror på hur mycket jag rider och bad jag rider.. Tränar jag mycket dressyr och sånt är det inga som helst problem, då är han nästan lite seg… Rider jag lite mer "sporadiskt" och mer ut i skogen är han hel vild, bockar och försöker dra i galopp hela tiden… men det är ju min häst, det kanske inte stämmer på eran Skrattande

Snuttan2
0

Hur gick det med att fråga henne om att ta ut vetrinär och låta kolla på honom?

För jag tycker inte det låter som om han är riktigt frisk tyvärr….

Scandi
0

tror ej d är maten för han fick samma mat innan o då va d inga problem.. Nej ädr har inte varit nån veterinär men flera andra som tittat på honom  o de kan inte se ngt annat fel än att han börjat bli lite ålderstel..ägaren kan inte heller se ngt annat. han har ju bara blivit sån sen hon började rida.

DojoKelder
0

fast ingen va väl veterinär av dem?
jag hade tagit ut en vet. iaf och kolla igenom honom..
gamla hästar behöver ju lite extra koll..

Scandi
0

så kan han ej bli sån pga felridning på nåt sätt? vi ska ju börja träna på mån lr tis så om de e nån som kan se om d e ngt fel så e d hon..hon e duktigt på sånt. Hon såg d på en annan häst i stallet.Märker hon att ngt inte ser bra ut tar vi ju dit vet.

Snuttan2
0

Jag föreslår fortfarande vetrinär… - Finns mkt de kan se som inte vanlgia personer kan se…

Men tyvärr så är väll du i samma situation som jag, inte din häst och du kan därför inte ta ut vetrinären eller ta hästen till vetrinären… Jag har iallafall tur som har hästägare som har hästen i vila och inte rider på felen och använder andra sätt för att få hästen frisk… 

Har han blivit såhär sedan ni började rida skulle jag absolut lägga ned ridningen nämligen - för ridningen ger ju en reaktion den absolut inte ska = ngt är fel.

Scandi
0

nej asså han har ju blivit sån sedan sara började rida honom.. som t.ex hur han e nu när man rider på åkrar o så i öbrjan när jag började rida kunde man ju knappt rida honom där för han flög änstan i luften för han va så het men till slut så gick d jag o angela kunde galoppera jämnsides o jag kunde länga tyglaran o han gick kvar lika lugnt o stack inte iväg men nu e vi ju nästan tillbaka på ruta ett igen.när angela ridit honom e han helt underbar att rida o går fram jätte fint. men jag kan inte fixa till när d blivit" fel " e inte så pass duktig…….. d e själv ägaren som sagt att hon tror att han e felriden för han e sån i  början o sen blir han bättre ju fler dagar hon rider honom.. men d e ju d att han har blivit värre o värre.

Scandi
0

nej jag kan ju tyvärr inte d.. inte jag som bestämer.. o jag har varit på henne lite men tror hon e lite trött på mitt tjat..:P har tjajt om foderstat o hans ben o allt möjligt.. hade jag HAFT tillräckligt med pengar hade jag gjort det men nu e d så att jag har lite mer än 5000:- kvar på kontot seden mtt sobbarjobb i sommras.. då hade jag lite över 10000… så jag måste får pengarna att räcka så länge som möjligt.

Tummelisa
0

Det kan vara pga att någon annan ridit hästen och ridit "fel" men jag tycker du ska ta ut någon som kollar upp det för om hästen har ont så är det plågeri att fortsätta rida utan att söka upp problemet!

Scandi
0

nu e d så att JAG kan inte d då d  inte ej jag som bestämmer! tror du inte att jag hade märkt om han hade lidit????????????????ursäkta mig men..tror du jag vill att han ska lida? han har ju bara blvit sån sen hon  började rida honom.

Scandi
0

ursäkta att jag brusar upp!! men d lät precis som på dig att jag vill att han ska lida och att jag skiter fullständigt om d e nåt fel.. men så e d inte.

Snuttan2
0

Alltså eftersom det inte är din häst och du inte kan ta den till vetrinären så är det ju jävulskt svårt.

Hade jag varit en stark person och följt mina egna råd så hade jag sagt upp det med den hästägaren. Varför ska jag betala för och lägga ner så mkt på en skadad häst som hästägaren inte är vettig nog att ta till vetrinär för att kolla att allt är bra med?

Men, eftersom jag inte är en stark person själv och fortsätter vara kvar med travhästen jag ridit (haha, har inte ridit henne på ett par månader nu ens) så är jag kvar och fortsätter bara att iallafall jobba på det lilla som går för att göra hästen frisk. Och att sätta sig på hästen och försöka jobba den till att göra som man vill när något ganska säkerligen är fel på den är inte särskilt schyst emot den. Nu gör ju inte min hästägare det heller. Vad vi istället gör är att vi masserar ömma muskler, gör olika övningar ifrån marken på henne för att räta ut de fel vi är säkra på och jag stödjer henne i att ta ut all hjälp hon själv bestämer sig för att ta ut (vilket mest är kiropraktor).

Mitt råd är därför egentligen att bara sluta med den hästen. Det är inte värt att lägga ner känslor, tid och pengar på. Men, eftersom jag själv inte är så stark ens och följer det rådet så förstår jag om du inte heller är det ;)

Scandi
0

nä jag kan inte följa d rådet.. börjar gråta nu när jag läser d du skriver.:'( asså jag menar inte att du skrivit nåt dumt jag blir bara ledsen Men han ömmar ju inte eller nåt änr vi rider han tycker ju d e skit kul. men jag tror ÄNDÅ d e som han blivit fel riden.. men vad vet jag egentligen jag…… men funderar på att säg t ägaren att om d inte blir bättre sen vi börjat träna o d fortfarande inte går.. för han e ju bara hemsk o rida efter SARA har ridit honom. e han fortfarande sån så får hon välja antingen mig lr henne.. för jag lägger inte ut peengar på trännig som kanske inte leder nånvart. men d kommer bli svårt isf.. älskar den hästen..

Scandi
0

nä jag kan inte följa d rådet.. börjar gråta nu när jag läser d du skriver.:'( asså jag menar inte att du skrivit nåt dumt jag blir bara ledsen Men han ömmar ju inte eller nåt änr vi rider han tycker ju d e skit kul. men jag tror ÄNDÅ d e som han blivit fel riden.. men vad vet jag egentligen jag…… men funderar på att säg t ägaren att om d inte blir bättre sen vi börjat träna o d fortfarande inte går.. för han e ju bara hemsk o rida efter SARA har ridit honom. e han fortfarande sån så får hon välja antingen mig lr henne.. för jag lägger inte ut peengar på trännig som kanske inte leder nånvart. men d kommer bli svårt isf.. älskar den hästen..

Snuttan2
0

Hästar är snälla Gråter - De protesterar ju inte alls så ofta som vi människor skulle göra när det gör lite eller mkt ont eller är obehagligt….

Tror du att det är hon, har du pratar om det med ägaren? Vad tror hon?

Vad tröstsam jag är idag ;) Tror inte att deprimerade personer är så bra att prata med när man behöver lite tröst de har nog ofta rätt negativ syn på världen och får andra att må dåligt med. Kanske jag ska vara tyst istället?  ;)

Scandi
0

jag har ju märkt det o sen har ägaren också.. hon vet ju d med eftersom han va inte sån innan..men hon tycker vi ska träna nån gång o se.. jag får se hur länge jag orkar hålla på.

Snuttan2
0

Vi får köpa travhäst å dela på tillsammans annars vet du ;)

Scandi
0

hehe aaa d får vi ;) hih