det kommer kanske ut imon då
Ja det verkar nästan som det.. Synd :/
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

men varför dröjer det? svt verkar inte gilla hästsporten idag… bandymatchen inkräktade på hoppningen idag, ca en halvtimma som försvann av den. och nu verkar dem inte vilja släppa ponnyakuten på svtplay…
Vill se!
En sak jag har tänkt på från avsnitt 1 är när den första tjejen på uttagningen vars häst går ut från boxen när hon sadlar, hon får tippset att hon måste sadla från rätt sida, vilket hon inte gjorde enligt Tobbe…
Vad är rätt sida att sadla ifrån?
Visset inte att det fanns en rätt och en fel sida att sadla ifrån.
#3 Men så har det alltid varit! Blev också sur när dom sa det när jag kollade på hoppningen…
Men på clinicen med Tobbe så sa han att dom på svt inte var särskilt glada över idén med ponnyakuten och att dom helst inte ville visa häst alls på tv.
Men då måste ju alla tvgubbar ha samma problem då det visas hästsport/hästprogram typ lite väääl sällan enligt mig då.

#6 Ja ingen tvingar dom väl? Låt nån annan visa häst på tv, finns säkert nån som kan göra det bättre.
#5 Rätt sida är från vänster men själv tycker jag det är väldigt konservativt att man bara ska sadla, leda, tränsa och sitta upp från vänster sida. Varför kan man inte göra det från höger liksom? Dessutom, om hästen inte står stilla osv så hjälper det knappast att bara byta sida.
Skynda långsamt så går det fortare.
Den har fortfarande inte kommit ut.
Har fortfarande inte kommit =(
Jag tycker nästan att det är "fel" att sadla enbart från samma sida. Jag vill själv iaf att mina hästar ska vara vana vid att man gör allt från båda sidor, ingenting ska vara konstigt för dom. Lika väl som jag sitter upp lika ofta från höger sida som från vänster. Dels för att hästen inte alltid ska behöva hålla mot åt samma håll och dels för att stiglädrena inte ska töjas olika mycket.
Som någon sa så får man väl inte ponnyn att stå stilla bara för att man byter sida som man sadlar ifrån? Men iof förtår jag honom med konsekvens vilket flickan inte hade ett dyft av. Hon behövde bli mer konsekvent och mer strukturerad. Men juts vilken sida man sadlar från tycker jag ju inte riktigt hör dit iof.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Nu är den ute! 
#5, det finns egentligen inte rätt och fel sida att sadla från. Men av någon anledning så lär vi oss på ridskolan fortfarande att man ska göra det från vänster sida, sadla, sitta upp och leda osv, pga gamla tider då det av praktiskt skäl skedde från vänster sida (tänk på hur vilken sida som värjan sitter på ex)
Hästars hjärnor funkar ju inte riktigt som våra, så om dom lär sig något från vänster sida måste vi lära om det även från höger sida. Dvs jag tränar "min" unghäst att göra exakt allt på båda sidorna, sadla, tränsa, longera osv. Det jag gör på vänster sida gör jag likadant på höger, för att han ska förstå det på båda sina sidor.
Ja att lära om dem från en sida till en annan brukar kunna vara svårt ibland. Jag brukar nästan alltid sadla och tränsa, sätta på grimman osv från samma sida av enkelhetens skull att spännena oftast sitter på vänter sida.
Men att hoppa upp, leda, longera etc brukar jag öva från båda hållen vilket brukar vara väldigt enkelt om man lär dem gå på båda sidor redan som föl~^^
Hakuna matata!

NU ÄR 4 UTE!!! :D

har sett alla tre, och nu tjuvtittar jag på 4an också :O hehe.
MEN sitter och tänker på. var hästarna aldrig ute i hagar under tiden? HMMM.. dom står bara i boxarna? kanske ni inte kan veta, men någon mer som lagt märke till det ? :)

#14 har också tänkt på det… skulle vara väldigt konstigt om de inte fick vara ute något :S

#15 hehe ja , faktiskt.. den enda som fick komma ut i hagen var ju Jamba ;P hehe.
Länk till avsnitt 4: http://svtplay.se/v/1869439/ponnyakuten/del_4_av_16
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

jag har sett det redan ;D hehe mysig serie

det var ju jäkligt skönt att Olivia fick träna för Brink som kompensation till att hon inte fick följa med till Tullstorp :P tyckte så fruktansvärt synd om henne när alla andra berättade att dem varit på tullstorp och hon själv fick sitta prata med kishti ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

# 19 Håller med dig :)
#19 håller med dej!
jag har oxå lagt märke till att det verkar som hästarna inte får gå ut?! ska dom stå i box i 2 veckor och sen bara ridas?
Hästarna går nog med all säkerhet ute i hagar. Programmet är knappt en halvtimme långt och nästan all tid är ju samtal/ridlektioner. De skulle nog inte se någon större idé att filma en häst som tuggar gräs.. Det ska ju vara underhållning på TV. :P
#19 Håller med dig!
Jaaa!
Nu ska jag se del 4!

#22 haha nej, kanske inte. men NÅGON snutt hade man väl kunnat se när NÅGON av hästarna är ute i hagen ? ;D
Det är ju massor av snuttar på Tobbes hästar i hagarna, konstigt att man inte får se deras, fast å andra sidan kanske han har mindre provisoriska åt dem som inte är lika fina att filma :P
Hakuna matata!
#26 - Precis. De går nog inte i de där stora hagarna. Sedan blir det lite enformigt att se samma ponny hela tiden. I boxen - i hagen - på lektion - i hagen - på lektion - i boxen. Tobbes hästar (lamor och kameler och vem vet vad) är väl lite roligare att se på så det kommer in lite variation! ;)

Måste lägga mig i den intressanta hag diskutionen. Är det bara jag som trodde att det var elevponnysar som gick i hagen ca 7 minuter in i del 3?
Jag fick lära mig när jag gick på ridskolan att man skulle sadla från en speciell sida, men det är inget jag brytt mig om riktigt, det gör nog inte dom på ridskolan heller. Vid uppsittning sitter jag oftast upp på vänster, för det känns naturligt, och det har bara blivit en vane sak, men ibland hoppar jag upp från höger också, spelar ingen roll egenligen. Det där med att leda, är något jag aldrig har hört, alltså att man ska leda ifrån en speciell sida.
#28, nej jag tycker det ser ut som det kan vara barnens ponnyer där faktiskt!

#28 visst var det barnens ponnier. men jag har med haft tanken på om de inte kommit ut något.
I detta avsnittet fick vi ju se hur Daniel fick lära sig att fånga sin häst. Tyckte det var synd att dom inte förklarade vad det var dom gjorde och hur.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#32 Håller med! Det kör så många stockshots också, jag vill lära mig mer… 
Jag skulle vilja se mindre av när barnen badar, äter och snackar och mer utförligt när de tränar på sina olika grejjer. Som när han med Destiny red, vi fick bara se dem skumpa runt lite och Tobbe berättade vad som var fel, vi fick aldrig se hur de tränade. Och Daniels träning med att fnga hästen, där vi fick inte veta vad han egentligen gjorde och så…Synd, för det skulle kunnat vara ett mkt bra program.
Hej alle sammans! angående hag dskutionen. Nej jag tror inte deras hästar få gå ut. Det är väldigt vanligt facktigst, att kända häst människor inte låter sina hästar gå i hagen pga skade risken. Dom kanske inte vill att barnens hästar ska sprida smitta om dom har bakterier på sig eller något. Tänk oxå på att hästarna rids och tränas ganska hårt och mycket. Så dom får ju ändå komma ut. Kommer ni ihåg när jamba blev utsläppt, Tobbe verkade inte så himmla glad över det. Det var ju bara för att jamba inte mådde bra. Så nä jag tror inte hästarna får gå ute.

#35 eftersom det är (eller kommer att bli) lag på att hästarna inte får vistas inomhus mer än 16 timmar/dygn så blir det ju jobbigt för de som inte låter sina hästar gå i hage/ridhus eller walker.
och en walker tycker jag verkligne inte motsvarar en hage.
#35 Tobbe låter ju sina gå ute och sen om man kollade (kommer inte ihåg vilket avsnitt) så såg man ju faktiskt barnens ponny gå ute i en stor fin gräshage som nämns här ovan…
Det kommer bli problem för många stall då. Bra, så lär de sig att det är onaturligt för en häst att stå inne 20 timmar om dygnet.
Angående lagen om utevistellse… Nu på vinterna går inte våra hästar många timmar ute. De står bara och fryser. Ibland när vi tar in dom så står dom bara och skakar. och ja, de är ordentligt täckade allihop. men när det är minusgrader, blåst och när det snöar så vill dom inte vara ute. tycker lagen borde gälla beroende av väder. och det funkar ju tyvärr inte så med lagar
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Kan faktiskt instämma med #39, ingen av våra hästar har frusit direkt (brukar vara ute 12 timmar/dag) men är det kallt spöregn, snöoväder eller annat riktigt dåligt väder så låter vi dem stå inne tills det gått över, de brukar dessutom göra sig hörda när det inte passar att vara ute längre.
Men hade en arabhingst som hade mindre vinterpälls än ponnyerna med kort sommarpälls. Vi hade honom utan täcke så långt in på hösten det bara gick men vid 0 till +5 grader står han och skakar även om det var skinande sol och var det då kallare än -15 så kunde han knappt vara ute. Vi hade ylletäcke samt ett tjockt vintertäcke med både hals och magplatta under, snöade, regnade eller blåste hade han även ett fleecefodrat regntäcke på sig, ändå skakade han som ett asplöv!
Vissa hästar är inte gjorda för att vara ute så pass många timmar/dygn oavsett väder.
Hakuna matata!
Vad det är skönt att ha hästarna på lösdrift.. Då behöver man aldrig oroa sig, hästarna går in när dom vill vara inne och går ut när dom vill vara ute =)
#41.. visst är det härligt. Idag låg två stycken och sov i ligghallen när jag kom och när vi kom tillbaka låg en annan och sov.
Mvh Emelie & Jack

#39.40 visst är det så att alla hästar inte är lämpade för att vara ute mycket (eller stå på lösdrift för den delen). men det finns de stackars hästar som faktiskt aldrig får komma ut i en hage. det tycker jag är riktigt illa.
är det riktigt dåligt väder så tar jag in mina hästar tidigare. annars så är de ute så mycket som möjligt.
#36 Kravet på utevistelse enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning L101, kap 5 §1:
"Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan undanröjas på annat sätt. Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger."
Däremot säger föreskrifterna att hästar som hålls i spilta inte får stå i den mer än 16 timmar per dygn ( se kap 1 §10 i L101)
Usch jag gillar inte spiltor (som de ser ut idag många gånger). En stor spilta (typ mindre variant av box) som de kan stå uppbundna i och ligga ner i ordentligt har jag inte mycket emot (även om jag föredrar box och inte förstår varför de ska behöva sitta fast) men det finns så många skräckexempel…
Det värsta var nog på Bärby ridskola (islänningar) där de fick stå i gammla kospiltor och sitta fast med huvudet som korna gör~
Dessutom när de skulle görna ett insläpp så kommer 10 hästar in i stallet samtidigt, endel klämmer in sig två i en spilta och börjar bråka, en annan blev så rädd för "påfösaren" att den sprang rakt över en låg vägg så att benen "försvann" och hästen landade på rygg på andra sidan… Inte kollade man heller om hästen haltade eller var skadad utan slängde bara in den i spiltan.
Vet någon för övrigt om det är tillåtet att ha två hästar i sama box (men det antar jag att det är?), och i sådanna fall vilken storlek ska de då ha, måtten för de båda hästarna tillsammans eller? För där hade dem dessutom relativt svå boxar med två hästar i varje, måtten såg ut att passa en islänning + någon/några kvadratmeter extra.
Hakuna matata!

#44 jaha?
#46 Ja, du skrev i ditt inlägg #36 följande:
"#35 eftersom det är (eller kommer att bli) lag på att hästarna inte får vistas inomhus mer än 16 timmar/dygn så blir det ju jobbigt för de som inte låter sina hästar gå i hage/ridhus eller walker.
och en walker tycker jag verkligne inte motsvarar en hage."
och det stämmer inte (inte den närmaste tiden iaf). Det som står i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd för hästhållning gäller, där står att från och med 1/8 2010 får hästar som hålls uppstallade i spilta stå där högst 16 timmar per dygn (detta betyder inte att dom nödvändigtvis måste vara i hage resten av tiden). Dessutom blir det den 1/8 2010 krav på att alla hästar ska få röra sig fritt i sina naturliga gångarter varje dag (normalt sett, godtagbara undantag finns preciserade). Det finns således heller inga krav på hur länge de ska få vara "ute" i rasthage. Tycker det är viktigt att alla som har häst läser igenom djurskyddslagen och föreskrifterna gällande häst (L101) så man själv tagit ställning till dom och vet vad som krävs.

#47 1/8 är snart för mig, och det på tok för sent egentligen!
finns det speciella anledningar till att man har inne sin häst mer än nödvändigt så är det ju en helt annan femma. men en häst som faktiskt är frisk mår inte dåligt av att vara ute.

Reagerade som flera redan har gjort: Alldeles för mycket blaha, blaha i programmen och så visar de alldeles för lite av det man verkligen vill se, som när de tränar och hur de gör samt varför de gör si eller så.
De som satt ihop serien verkar inte riktigt fatta att det är folk som är intresserade av att se problemen och lösningarna som tittar. Bad, mat och annat prat är ju totalt ointressant. Hoppas det blir bättre i kommande program! Synd annars för själva programidén är ju kanonbra!!
våra hästar är oklippta och går ute 24 timmar om dygnet. dom fryser inte. vi har ligghalla mot blåsten, men halm så dom kan ligga och sånt i också. åsnorna däremot vill hellst gå in när minusgraderna börjar komma upp emot -15. Däremot har vi boxplats till alla ifall att.
del 5 är ute. :)
// Alexandra

ska kolla den imorgon ;) höhö
Idag fick jag iaf lite inspiration av programmet. När dom skulle träna lastning igen. Att hästen vänder huvudet när man flyttar höger eller vänster. Det måste jag kolla om det funkar med min häst.
Mvh Emelie & Jack
Är det bara jag som tycker att hopptränaren känns lite märklig när hon ska visa hur viktig markhanteringen är? Plötslig och burdus med rejäla ''skrikande'' signaler redan från början.. speciellt hennes egen häst borde väl ha sån grundlydnad att det inte behövs särskilt mycket? Tror att det hade krävtys mindre egentligen, hästen verkade så förvånad över att plötsligt bli ombedd att göra nåt.. och så att han stod och ''bufflade'' bredvid henne i början..
Tyckte i allmänhet inte att det såg trevligt ut alls. Hade förväntat mig liknande kroppsspråk och reaktioner från någon som blivit tillsagd att ta tag i sin häst som normalt sprangöver henne, inte från en föreläsare som ska visa hur det bör fungera med markkontakten med hästen..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

# 45 mm vet precis vad du menar! jag har själv arbetat där i några månader för ca 5 år sen! Små spiltor och visa boxar var oxå för små.
Man får ha flera hästar tillsammans i box,men nu kommer jag inte ihåg måtten! Men Har för mig att dom hade för smått! När jag var där så stod lektionshästarna 3-4st i en box. Och vid insläppet så rusade alla, ca 20-25st hästar rakt in i stallet och många halkningar och omkullspringningar,sparkskador mm. Kallabalik var det iaf vid insläpp!
Nu ska jag titta på avsnitt fem!!

#45 Då är det gruppbox som gäller. För vuxna hästar är det 100% av vanligt boxmått, för unghästar är det nån viss % mindre yta som krävs. Alltså; två stora hästar blir 9+9 kvm.
#57 Ja det var som #56 säger, det var då defentitivt inte godkänt om det blir 9+9 osv. De stod på "spilt storlek", och för att kunna vända sig måste den andra hästen också flytta sig.
Hakuna matata!

längtar till avsnitt nr 6!! :D
Jag håller med #55 Gillade inte Maria.
Lastade ut hästen med utrustning - hade häten transporterats med utrustning? Det är isf väldigt dåligt. Om hästen får på utrustningen på plats med i transporten så är det okej, men då är det dåligt att dom inte visade/berättade det. Yvigt och burdust kroppsspråk. Hästen blev juhelt paff när hon skulle flytta den, itället för att tala om att jag vill kommunicera med dig så bara hon flängde på med att köra spöt rätt i magen på den. Vad spelar det för roll hur man sitter upp på sin häst? Vad spelar det för roll om nosgrimman sitter lite snett (det var ju inte mkt det var frågan om)? Bra att hon påpekade att den var för stor! Bra övningar i hoppningen!
Vid lastningen av skäcken tycker jag är bra att dom är lugna och metodiska. Men jag förstog inte varför det blev problem av att hon fipplade med godiset? Jag menar, det är väl bara bra att hästen får stå stilla en stund där inne.
Jättebra övningar för den hopprädda tjejen. Det är så roligt att hon har problem med hästen för att hon inte vågar låta den hoppa. Låter verkligen som att hon bryr sig om vad hästen tycker är kul =) Att hon verklgien vill försöka lära sig att hoppa för hästens skull, det låter så härligt.
#60 Det han menade med godiset är att det skulle i sådanna fall ha getts direkt (lite som när du klappar till en häst fast bakvänt, blir det försent förstår inte hästen varför det gjordes och kopplar inte det med vad hästen gjorde och effekten är förlorad). Sedan ville han att hästen skulel fortsätta vara koncentrerad och inte börja tänka på annat eller trampa runt så den gör fel då man måste börja om så smått.
Men även jag tycker att man faktiskt lärde sig något i detta avsnittet (5) =)
Hakuna matata!

#60 det med godiset var nog ett sätt att få in att det inte behövs och kan bli fel om man inte ger det direkt och rätt.
Nu tog det tid och hästen valde att själv backa och backade inte på kommando Hela programmet gick lite ut på att trycka på att man ska tänka och planera vad man gör, ordning och reda
#55 och #60. Maria sadlade helt säkert i bilen. tror verkligen inte att hon kör någon längre sträcka med sadel på(!) själv har jag nästan alltid sadel på Wilma när vi åker till träning, men då hanlar det bara om ca.10 minuter…
sen handlade det inte om ett spö i magen. trycket var inte värre än att trycka lite lätt med tyúmmen. tyckte hon gjorde ett jättebra jobb. hon är nogrann med sina hästar och vill ha en bra grund. inget fel alls på det.
// Alexandra
#63 Håller med dig om sista stycket!
#63 Ja jag kan också åka med sadlar häst 5-10 min till ridhuset ibland. Jag tror med att Maria sadlade på plats, men i bilen. Men det jag menar är att det är dåligt av dom att inte förmedla det. Det är en säkerhetsrisk att åka med sadeln på hästen och det är inget man ska lära ut tycker jag.
Det var inte att hon använde spöt i magen på hästen som var det jag ansåg hon gjorde fel utan hur hon från att stå och prata med eleverna om hur viktigt det är med samspel till att plötsligt vända sig och och med yviga rörelser och skrikig/lätt hispig röst helt utan förvarning börjar mana runt hästen. Det var allt annat än smidigt och samarbete, enligt mig. Hästen ser helt överraskad ut och blir spänd och konstig av hennes sätt att hantera den när hon flyttar runt den.

Att åka med sadel på är för mig lika otänkbart som att köra bil utan säkerhetsbälte, inte en meter att jag tummar på säkerheten.
Hästen tror jag blev sadlad i transporten efter framkomst, det är trots allt hennes tävlingsredskap och inte riskerar hon den med att åka med sadel på.
Dels vill jag inte åka med sadel på för hästens skull (givetvis) men jag skulle heller aldrig sätta på den innan med risken att de skrapar i sadeln mot väggen och gör fula revor eller liknande.
Så för min del är det i.af 2 uppebnara anledningar att int sadla innan ankomst.
Hakuna matata!

älskar programmet :D
kommer delarna ut innan de visats på tv? ^^
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#68 Ja, de kommer ut ungefär en vecka före.
Fråga mig inte varför…

hehe okej :D
Rest in peace Valkyrie!
Jag har inte sett så mycket jag stört mig på förutom Jacob (?) han med ponnyn som bestämt skulle hoppa så högt. Han "skryter" typ med att han aldrig tränat dressyr och sen kläcker han en kommentar att han inte smörjer sin utrustning, det gör hans syster för han är lat(!) Whaaaat?! Synd att jag inte är hans mamma då hade han inte haft nån ponny kvar…
Annars gillar jag serien och flickan med Jamba är så söt som kämpar för att hennes ponny ska ha roligt..
Håller med #71! Fy skam att man får ha ponny om man ändå bara ska vara bäst hela tiden. Sedan att hans syster gör saker åt honom också! Medans Jamba-flickan är ursöt, dessutom har hon grym koll på allting :)
Men seriöst, det är ett barnprogram riktat till just barn!
Eftersom det inte är en in formationsfilm, utan just ett barnprogram, så visar de ju självklart en massa med barnen runt omkring också. Se programmet för vad det är istället..
Och det är riktigt dålig stil att säga att man stör sig på vissa barn.. De är barn!
Tror de skulle bli ordentligt ledsna ifall de sett såna här trådar och ser hur folk stör sig på dom..
Agera vuxna för sjutton, klaga inte på barn.
#73 Håller med dig!
#73 Jag håller med dig!.. Barn vill se barn som har roligt.. inte ett helt träningsprogram.. det visas ju som barnprogram!
Det är ju ett ridläger inte ett träningsläger… :)
#73 Nja det var väl lite att ta i eller.. Barn för all del men dom är ju ungdomar - tonåringar, inga bebispluttar heller. Om vi ska ta mitt inlägg som exempel nu då så är tex Jacob tillräckligt gammal för att ta kritik och tillräckligt gammal för att hoppa 1.20 tydligen så då borde man oxå vara tillräckligt gammal för att ta ansvar över att sköta sin ponnys utrustning själv och veta att det finns mer som ska göras när man har häst än att hoppa så högt som möjligt. Visst fel ordval av mig att använda "stör mig" det håller jag med om, my bad men resten….njae det får han nog ta om han skulle se detta.

#73 bra skrivet, programmet är bra tycker jag och ger barn väldigt mycket och det vänder sig till barn (och mig för jag gillar det)
76: Fast du, vad är killen, 12-13? Det är ett barn.
Bättre att bara acceptera att hans föräldrar har en annan syn på uppfostran än du har. Och vad spelar det för roll att han inte smörjer sin utrustning själv? Det viktigaste är väl att det blir gjort, inte hur.
Jag förstår att du inte skulle ha några problem alls att ta en massa påhopp om du var 12-13 år, men de allra flesta i den åldern blir ordentligt ledsna av det.
#78 Fast nej håller inte med dig men men..inget att diskutera vi tycker olika that's it :)

zaphix- håller verkligen med dig. Det är dumt att säga att man stör sig på en person.
Visst han kanske inte smörjer men det kanske är så att hans syster vill göra det?
Jag tyckte inte han skröt jättemycket precis, finns folk som skryter mer.
Om du kollar på hans häst så ser du väl hur fin den är? välborstad och fin så om den hade varit skitsmutsig och lerig som nästan alla skimmlar skulle jag förstå men han verkar ju ta hand om sin häst iaf.
Rest in peace Valkyrie!
#80 Jag vet inte om du läst vad jag skrivit men jag skrev:
"Visst fel ordval av mig att använda "stör mig" det håller jag med om, my bad"
"Om du kollar på hans häst så ser du väl hur fin den är? välborstad och fin så om den hade varit skitsmutsig och lerig som nästan alla skimmlar skulle jag förstå men han verkar ju ta hand om sin häst iaf."
Hur fin och välborstad den är? Okej inte riktig det jag går efter men men..
Summan är ändå att killen gillar säkert sin pålle och verkar vara en snäll grabb som gillar action MEN han behöver träna mer markarbete med sin häst och smörja sin egen utrustning så är det bara, allt är inte kul men det ska göras, det är MIN åsikt och om jag uttryckte min åsikt lite kasst det bad jag om ursäkt för högre upp och även citerat här i inlägget.

Asså nu förtiden kommer ju avsnitten på måndagarna? eller? 

#82 : Asså på Svtplay

#83 : Precis när jag skrev så fanns avsnittet. Sry alla 
Ponny akuten nr 6 är uppe! http://svtplay.se/t/122051/ponnyakuten
Hakuna matata!
Jag blev lite fundersam när man fick se tjejen som lasttränade igen. Om man nu tappar hästen så är väll det första man gör att försöka fånga in hästehn igen? Tänkte påp samma när hon som vill tävla gymankhana tappade sin häst i första (?) avsnittet. De pratar med tobbe först som får säga åt dem att hämta hästen…
För mig är det i.af självklart att hästen ska infångas så snart som möjligt för att inte skada sig själv eller hamna i bråk med andra eventuella hästar.
Hakuna matata!
Bra avsnitt 
Ja, nu börjar man ju få se lite träning kändes det som, helt klart mer intressant för min del.
#88 Håller med dig och man lärde känna ungdomarna bättre i detta avsnitt. Hoppas det fortsätter så, dom är så duktiga som kämpar på!
Jättebra avsnitt! Tror dom behöver jobba lite under press det är då det händer saker!
tyckte oxå att avsnittet var bra:) kul att se att Tobbe ska fixa ett nytt bett till henne:) och super bra att dom tog upp det så hon får lära sig hur ett Passoa funkar..
Tycker att serien blir bättre och bättre och mer spännande för varje gång:) nu längtar jag till Måndag när nästa kommer.

om jag minns rätt så är det 16 avsnitt (ett per läger dag). vilket gör att det blir lite olika program. Dottern & jag tycker att programmet är toppen. 
#91 Jag vet inte om dom han fixa det i senaste avsnittet? För jag lade i.af märke till att det nu satt en kedja eller liknande under bettet. Men det kanske hom hade förr…? Tänkte det är ju en steg i rätt riktning i.af för hennes del om man jämför med vanliga pessoan då hon kunde behöva dra en hel del.
Hakuna matata!
för dom nämnde ju i senaste avsnittet att Tobbe skulle fixa till bettet och ett nytt schabrak sa dom i slutet av filmen när han tränar henne..
:) jag tänkte aldrig på att det fanns en kedja men det kanske bara var det dom gjorde då?
Dom skulle fixa bett och schabraket till nästa gång, så hoppas vi får se mer av det då och får ordentlig förklaring i bild. Undrar varför dom inte gjort det tidigare.
Jag gillar Tobbes sätt att jobba, han arbetar med positiv förtärkning av både ungdomarna och hästarna. Tyckte det var bra att ungdomarna fick prova med hans hästar, det är ju inte magi utan alla kan och det tycke rjag är viktigt att han förmedlar. Den lilla tjejens kommentar efteråt att hon nog iaf trodde det var lite magi var så söt =) Enligt ungdomarna verkar det som han inte ställer krav och det är inte bra, man måste sätta upp tydliga mål och förhållningssätt för att komma vidare.
Jag gillar inte att Tobbe blir så stressad när dom tränar lastning. Han säger allt på en gång och stackars tjejen hinner inte med. Jag tycker det känns som om det är pga Tobbe som hon tappar hästen, han blir så stressig så han stressar upp situationen. Synd att dom inte fortsatte som i början med ett steg i taget. Förstår inte varför det ska gå snabbt plötsligt.
Håller med tidigare talare om attt det verkligen börjar bli roligare och roligare avsnitt. Lite lamt i början men det tar sig iaf =) Bättre det än tvärt om…
Vad var det för fel på hennes schabrak?
#96 Det undrar jag med =)
Tittade lite på filmen igen och bettet vill han byta, men hon har använt ett pessoa med käkrem innan men å andra sidan är det väll inte så jätte mycket bättre heller när bettet då pekar rakt upp i munnen~
Men schabraket kan inte jag heller hitta något fel på…? :S Tänkte om det var padden hon hade under, men det är de ju flera som har. Men det kanske är sytt så att det inte formas efter hästen (ni vet när man köper helt spikraka schabrak) och att det inte ger plats för ryggraden~? Annars har jag nog ingen riktig ide…
Hakuna matata!
#99 ja gick precis med i den xD
// Alexandra
haha så himla roligt! daniel som är med stod i stallet jag jobbade i här i linköping. vart helt chockad när jag såg han :) nu måste jag ju se hela programmet :)
// Vanessa
åh gick med nu! ^^
Avsnitt 7 är nu ute - går att hitta länk i alla första inlägget i denna tråd!
Jag tycker att Julia (som är hopprädd och har Jamba) verkar vara så oerhört rar!

Ja nummer 7 är ute! :D
#45 håller med om Bärby ridskola. Har varit där en gång, reagerade direkt på att hästarna stod i trånga spiltor och att det var två hästar i en box som såg ut att var gjord för en häst. Tror t.o.m det stod tre hästar i nån box. Sen tkr jag att deras stallgång är så himla smal :O
Julia med Jamba är ju ursöt! Hon bryr sig verkligen om sin häst! :)
Tycker Julia var jättemodig när hon vågade hoppa! :)
schabraket var ju smutsigt också snackade han om någon plast grej i detta program. :)

Laddar det extremt segt för er också?

#108 Jag trodde det bara var mitt bredband som var långsamt..
Idag funkade det faktiskt jättebra, kunde se hela utan avbrott men senast jag skulle titta så tog det en timme att se ett avsnitt.. Då är det inte mitt bredband utan nåt annat då..

#109 Tar typ en timme för mig med - måste ladda var annan minut ungefär.
En av de fina ponnysarna i Ponnyakuten är till salu 
#111 vilken?
// Alexandra
Olivias häst 
Han är alldeles bedårande söt!
och hvem av ponnyana er det?
pikatchu då alltså
// Alexandra
Ni får ta bort länken om man inte får länka till annonser, men här är Picca som är till salu ;)
#108 i början hackar det och hela datorn hänger sig, men när det väl funkar så behöver det inte ladda :)
Julia är ju en underbart go tjej.
Gulligt att Isabelle fick ny passande utrustning.
Någon som vet om detta kommer att vara denna sommar oxå?
That that don't kill you can only make you stonger
#119 Jag tror inte det då Tobbe verkade tycka att det var ganska krävande och tog mycket tid även om det var kul.
Hakuna matata!
I intervjun här på rif hoppas han ju på en ny säsong.
#121 Ah oki! ^^
Hakuna matata!
#120 - Jo, Tobbe hoppas på en andra säsong också. När jag intervjuade honom så sade han att han hoppas på det för det fanns så många ansökningar. :)
#123,121,120 Vad bra =) Då kan jag nästan vara lungn :P

Då får man hoppas att det blir lite vuxnare 

Vet inte om man får avslöja sånt, men var inne på Julias ridklubbs hemsida, och hon och Jamba har varit med på klubbhoppningar upp till 60 cm (LD Jamba är kat B) hösten 2009! Så numera vågar hon ju bevisligen hoppa!
#126 Varför skulle du inte få säga sånt? :O
Jag brukar få ladda min en kvart innan, men det är inga problem om man ställer in sig på det! :)
#126 vad kul :D Men är Jamba bara B-ponny? Han ser så mkt större ut :O

Tyckte också Jamba ser större ut på TV, iallafall C-ponny, men det står (B) i startlistorna (A, C och D på de andra, så det är ju storleken iaf)
#129 men Julia kanske fick dispans att få starta i en lägre klass, pga hennes hopprädsla? Fast det låter ganska orimligt ändå xD
Jag var in och kollade på Julias ridklubbs hemsida nu, det står att det är en Julia Kortz som tävlat Jamba, men ponnyakuten-Julia heter Sandorov i efternamn :P

#131 Titta på tävlingarna på hösten, då är det rätt Julia som rider. Tror inte hon fått dispens, det är ju CR med valfri höjd om jag fattade det rätt. Hon har gått från 40-60 cm under hösten (och en hoppning innan sommaren så red en annan Julia Jamba)

Jag känner Julia så jag kan ju fråga? ;)
#131 aha okej, tittade inte på alla resultat. Men vad kul för henne att hon vågar hoppa! :D Och vad kul för Jamba :)
fick ett sms av en kompis som var på gbg horse-show idag =) hon har nyss börjat kolla på ponnyakuten och tycker et är jättebra och idag träffade hon Jacob på mässan tydligen =) själv stötte jag och en annan kompis på honom dagen innan när vi köpte biljetter =) lite roligt
// Alexandra
Jag såg honom också ett X antal gånger på gbg-horseshow, och alla småflickor gick fram och tog kort med honom x) Haha: )
men han är ju faktiskt grymt söt =) han lär ju bli en riktig tjejtjusare när han blir lite äldre
// Alexandra
Usc. Jag tycker verkligen inte om Jacob. En riktig snobb om jag själv får säga det.
Jag fotade och var funktionär på Stockholm horse game 2009, Och han var hur spydig som hällst och skröt och trodde seriöst att vi skulle bli imponerade.
Och sedan blev jag välsigt chokad då jag såg att han skulle vara med i Ponny akuten pga att hans häst är rädd för människor.
Men han blev inte rädd en ända gång även om jag och mina 2 kompisar stog med våra systemkameror och klickade när hindrerna och ett barn skrek hur högt som hällst, och han reagerade inte ens :/
Så jag börjar ju undra =S
Hahaha, jag och min kompis (WhoCares-01) såg Jakob när vi köpte biljett vid Göteborg Horseshow!
Såå coolt!
Jag förstår inte varför det är så coolt!
Någon som kan förklara?
Jag funderar också hur folk kan tycka det är så coolt att träffa kändisar (över huvud taget). Visst många är ju bra på saker (eller har gjort dumma saker som de blir kända för) men de är ju inga gudar, helt vanliga "människor" som alla andra…
Hakuna matata!
#141 Håller med! Visst blev jag glad när jag fick träffa John Witiker (stavning?) När han hällsade på våran ridskola och höll clinic och sedan fick en autgraf, men jag blev ju inte helt till mig.
Och alla verkar bara prata om Jacob ju. Och han är bara en liten kaxig unge som tror han är bäst. Blir SÅÅÅ irriterad på honom :P
(OBS! Min åsikt)
Ja man blir glad av att träffa någon kändis, men när folk blir "kändisar" för att dom träffat en kändis. Då går det lite långt
Hakuna matata!
Ja, precis!
Hahaha, ojdå… Bråka inte! Jag skojade ju bara! Lite humor får man väl ha? 
Lite svårt med ironi på Internet, men jag trodde man fattade…
#145 Hehe :P Vi menade inte dig, (vad jag menar i alla fall) utan ALLA som håller på och skryter osv bara för att dem träffat någon som varit på med på tv och som dem då antar är kändisar. Men då borde ju jag vara kändis. Jag har varit med på både reklam och i en serie…
#145 Ja jag tyckte det mer verkade som du var väldigt glad, men det finns folk som säger ungefär "Avguda mig för jag har träffat den här personen era loosers, fan vad jag är bäst". Finns ju givetvis olika "grader" men vet folk som betet sig/sagt ungefär det jag sa.
Hakuna matata!
Aha… xD Haha, då missuppfattade jag er… Trodde ni blev jättesura. Det här med att kommunicera över Internet är då svårt ibland! Tacka vet jag smileys! 
#148 Haha xP Aa 
ni kanske trodde jag också var sån. alltså att jag tyckte det var coolt och att jag skröt men jag menade det mer som en kul grej =)
// Alexandra

Vi satt på samma läktare som Jacob, några rader bakom. sprang dessutom på honom typ 50 gånger under dagen kändes det som. han var överallt, som vanligt, med sitt "gäng".
första gången såg vi honom också när vi skulle gå in på fredagen, då kanske du var där samtidigt Hannybee?
Jag såg även hon Isabell på mässan innan vi åkte hem igår.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#151 jag och Hannah var där på Torsdagen =/ så det var inte samtidigt men det kunde de ju ha varit =)
// Alexandra
Stackars dig som fick lov att vara så nära Jacob!
#151 Jaa, det var på torsdagen vi var där. 
#96 #97 #98 jag tror det var att hennes (isabell's) schabrak var för litet. tyckte han sa något om det Iallafall 
sen tycker ja det va bra att han gav henne att nytt bett eftersom hästen såg väldigt stressad och "ledsen" ut med pessoabettet.

Men gud ! Det är jämt så segt ! Avsnitt 8 har nt kommit på svtplay än :S…. Längtar ju fan ihjäl mig !
#156 jag tror det är så att avsnitten kmr upp på webben efter att den här veckans avsnitt är slut på tven. Men det brukar ändå dröja flera timmar till :/

#157: aha, tackk ..

Nu Allihop ! Avsnitt 8 är ute ! ;) Ponny Akuten Avsnitt 8
#159 *glädjeskutt* :D
#155 Tycker också det vra bra att hon fick ett nytt bett. Men det var hiskeligt dåligt att vi inte fick reda på varför. Jag menar, det hade varit nyttigt om han hade gett någon orsak till varför han tycker att hon ska ha ett annat bett. Han behöver ju inte dra upp hela pessoats inverkan utna kan ju visa på beteenden hos hästen och förklara varför han tror att det kan hänga ihop med bettet.
#161 håller med
#161 jag tror de va för isabelle drog väldigt mkt i honom i munnen och lixom trodde de va en genväg till att han va så stark i munnen , elr …

#161 det kommer lite fick vi i avsnitt 8 och jag tror det kommer mer, lite i taget,
Schabraket hade föresten en kan söm som låg under sadeln=att den tryckte hem och titta på era schabrak och fundera lite kanske 
#163, ja, hon red ju med knutna tyglar så att bettet konstant drog hästen i munnen, han gick ju och gapade. Tobbe sa ju åt henne att knyta upp tyglarna eftersom bettet var så skarpt. Antagligen det + pessoats dåliga effekter som var anledningen till att hon fick ett nytt bett :)
Inte konstigt att hästen blev stark efter att ha haft pessoa. Men väldigt bra att det gick bättre i slutet så att hon märker att det går med vanligt tränsbett också. :)
Avsnittet idag tyckte jag var riktigt vettigt och man kan se att en del gör fina framsteg, känns bra för ponnyernas skull att ngn har talat om för deras ryttare att det faktiskt inte är ok att flänga runt hur som helst, att rycka i munnen, att rida med skarpa bett utan att kunna behärska grundläggande hjälper etc etc.
Jag tyckte att träningspassen med Lisen och Peder var riktigt trevliga att se och att ungarna faktiskt tog till sig jättefint av kritik och lät sig coachas bra.
Varm och glad blir man av att se Julia och hennes relation till sin ponny.
Ser fram emot nästa program.
Är det inte en skäck med i programet egentligen? 

#168 Jo där är en skäck med. Kommer inte ihåg namnet just nu.
#168 Josefin (tror jag hon heter?) har shäcken Hugo. Den som är rädd för att bli lastad.
Bara jag som tänkt på att dom inte har börjat träna nånting med Pikatchu som är aggressiv i boxen? :O
Tkr träningspasset med Lisen var jättebra :) Hon sa ju faktiskt åt dom att det inte är ok att flängrida och dra hästen i munnen!

kunde inte ändra i huvudinlägget, men här är avsnitt 8
#171 Det gjorde de väll i avsnitt 6(+) när de släppte lös henne i hagen och tobbe tränade med att jaga runt lite osv. Han sa åt henne att strunta i grimmas osv. Eller var det någon annan? xD
Hakuna matata!
helt rätt det gjorde dom
stackars, stackars, stackars Juliette =( va tråkit att skada sig (även om det inte var allvarligt) när man fått chansen att vara med och träna för så många bra =(
// Alexandra
Tycker barnen är jätteduktiga, man ser ju verkligen utvecklingen på dom, i alla fall i ridningen. :)
Gillade verkligen hoppträningen, Lisen verkar vara en riktigt duktig instruktör.
Kanske dax för en ny tråd snart? Börjar bli segt att ladda..