Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2482 ggr
Zabbio
0

täckesskav -växa ut?

Hur lång tid tar det för ett skav att växa ut egentligen? :/

Crow har ju små, men otroligt fula, skav på bogen. Inte nerskavt i skinnet, men finns bara 1-2mm ljusbrun päls kvar. Nu har han gått helt utan täcke i flera veckor men syns ingen förbättring alls.. och idag blir det ju oväder så då måste han ha täcke.. början på lersäsongen i Skåne kommer väl nu.. ><

Han är en sån häst som klarar kyla väldigt bra men bara lite duggregn så står han och fryser. Oklippt och otvättad i några månader nu men den pälsen är inte vattentät..

På med fleecetäcket under utetäcket igen då.. det som hjälpt bäst hittils.. men vad säger ni, hur lång tid brukar det ta för ett skav att läka ut om det får vara ifred?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

WinterPrince
0

Jag tror du får vänta tills sommarpälsen börjar komma. Om han inte redan börjat fälla vinterpälsen så har nog iaf tillväxten stannat.

Så framåt april kanske.

Elshira
0

De kommer försvinna allt efter som sommarpällsen börjar växa ut efter som att dessa nerskavda strån ju är samma som vinterpällsen.

Hakuna matata!

Cilla89a
0

Som #2 säger så kommer det växa ut med sommarpälsen.
Brimad får enorma bogskav på vårkanten, skav av schabrak kanter, skav av sadelgjord m.m och det försvinner helt sen framåt sommaren.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tusen
0

Vill höja ett varningens finnger. Vid bogskav finns en risk att hästens hår blir så irriterat att hårstråna tillslut blir vita. Då ser det ut som om hästan har haft ett sår på bogen trots att den inte haft det.
Sen är fleece inte så bra att ha för pälsen då det är ett plastmarerial.  Använd ett bra bogskydd istället eller spraya med pälsglans på bogen. Då får hårstråna en chans att återhämta sig.

Men hår kommer hästen garanterat att få tillbaka.Glad Med sommarpälsen (som är på gång på flera håll)

Zabbio
0

Tack för svar :)

#4 jo jag vet det med vita hår.

Fleecetäcke under är faktiskt det som hjälpt mest, t.ex. har inte höfterna fått något skav efter att vi började med fleece. Bogskydd har inte hjälpt alls.. :/ älsglansar gör jag när täcket behövs, men känner att pälsen mest blir torr..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

HannaT
0

#3 Samma är det med Kalle. Han är verkligen ingen vacker häst just nu. Obestämd

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

velepa1986
0

På min brukar de bli till sommaren, när han lossar en massa och den är de lika längd på allt utan att jag tänkt på de :)

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/