Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 3370 ggr
Chestnut
0

Krafft's fodersortiment - hjälp?

Känner mig lite vilse. Sen jag senast behövde köpa kraftfoder till min häst har det tillkommit en massa nya produkter. Obestämd

Har ingen analys på grovfodret, hästen har fri tillgång.

Anledningen till att jag misstänker att kraftfoder behövs är att hon har tunnat ut över ryggen och fått "hömage". Detta får mig att tro en kvot som inte är korrekt utan för mycket energi i förhållande till protein. Så behöver alltså något med protein att ge extra. Dock inte mycket utan bara lite.

Dessutom har hästen satts igång för ca 1 månad sedan och rids numer regelbundet 3-4 ggr i veckan. Alltså håller hon på att bygga muskler.

Mitt första handsval hade egentligen varit lucern men har ingen möjlighet att ge strå och har inget vatten i stallet så kan inte ge sånt som behöver blötläggas (lucernpellets).

Hjälp? Har bara kraffts sortiment att tillgå.

Med vänliga hälsningar
Chess

Cilla89a
0

Krafft protein, eller krafft groov 125, är väl dem sorter med mest protein.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

LinneaG
0

Mina får groov 125, funkar kanon på min unghäst och mitt 16åriga sto som rids regelbundet.

Gronstedt
0

Jag ger Groov 125 OCH lite Protein, eftersom min plutta är extremt svårfödd, speciellt i den här kylan. Vill du bara ge lite så rekommenderar jag Protein, det är 330 g smrp/kg så du kan ge bara några hekto och ändå få ett rejält tillskott.

Chestnut
0

Fast Krafft Protein tror jag blir alldeles för mycket. Är väl Groov 125 som jag funderar på isf. Obestämd Det är svårt när man inte har någon analys!

Med vänliga hälsningar
Chess

viktoria91
0

till TS, tänk  på att dem andra krafft fodrena behöver också blötläggas, min fick foderstrupsförstopnning i somras av torra sådana.

Gronstedt
0

#5: Det är inte nödvändigt utom till hästar som har benägenhet för foderstrupsförstoppning, och för dem bör man blötlägga allt utom stråfodret.

Chestnut
0

Alltså, jag har alltid blött allt pelleterat till min häst då vår andra haft foderstrupsförstoppning. Men vet med mig att Kraffts pelleterade (med undantag från lucernet) sällan ger foderstrupsförstoppning. Blöter man upp t ex Grund i en hink med vatten sväller det i princip inget. Dessutom ska hon inte få några mängder direkt..

Med vänliga hälsningar
Chess

viktoria91
0

hon hade ingen benägenhet till det innan, aldrig fått det! men det hände ändå så dte kan hända alla.

Gronstedt
0

#8: Det gäller inte speciellt för Kraffts foder, i så fall. En del äter för fort av all mat, en del av speciellt smaklig mat, en del tar det lugnt oavsett vad det är för mat. En del dricker mellan varje tugga, en del dricker före eller efter maten. Allt sådant kan påverka benägenheten att "sätta i halsen".

I "mitt" stall finns 15 hästar, 14 får kraftfodret torrt, en får det blött eftersom hon slänger i sig maten och därför har benägenhet till foderstrupsförstoppning. Så man kan inte säga generellt att allt kraftfoder alltid måste blötas - det beror på hästen.

Cilla89a
0

#g kraffts sortiment behöver inte blötas mer än lucern pelletsen, sen att din fick foderstrupsförstoppning var ju olyckligt, men en häst kan få foderstrupsförstoppning utav vilket sorts krafftfoder som helst, även grovfoder.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

viktoria91
0

#10, jag vet ville bara varna då det inte är roligt att se=)

Smex
0

Jag tycker hon låter faktis bara muskelfattig. Om hon har fått "hö mage" är ju bara för att hon har inga magmuskler och det är ju samma sak om ryggen.

Vänta ett tag till tycker jag. Muskler tar cirka 6 månader innan dom blir kloka och hon har ju bara blivit riden i 1 månad.

men om du verkligen vill ge så ge groov 125. Någon näve i början innan du ökar vidare till kg. För hennes mage ska ju hinna vänja sig. men det där fixar du utan några problem =)

pluttanna
0

En häst emd rätt foderstat tappar inte msukler prga ingen ridning på det sättet ts beskriver.

Till Ts:

Eftersom att du endast är ute efter proteiner då du har hästen på fri tillgång så skall du ge det som innehåller mest proteiner. då är inte grov det bästa att ge då du då behöevr ge stora mängder för att komm aupp i rätt mängd vilket även ger ännu mer enrgi på köpet osm du inte behöver.

Kraft protein tycke rjag låter bäst då du då innte behöver ge så stor amängder för att komma upp i rätt proteinnivå. Eller soja som skulle vaar ännu bättre.

pluttanna
0

Ett ex: för att få 200 gram proteiner så måste du ge

1,75 kg grov som ger 17,5 Mj

0,61 kg KP som ger 7,3 MJ

0,55 kg soja som ger 6,6 MJ

Ganska stor skillnad med andra ord.

mariajalrup
0

Krafft protein kan jag varmt rek om det är bara just balansen mellan energi och protein du vill korrigera. Den är skonsam för magen och hästarna verkar ha väldigt lätt för att ta upp och tillgodogöra sig det. Jag ger ett tillskott på endast 2 dl/dag till mina och har märkt en enorm skillnad på kort tid, och inga biverkningar alls på det så jag är mkt nöjd.

Zahara
0

krafft har ju musli med och det låter som du ska börja med basen och sen gå vidare där i från, muslin behöver inte blötläggas så det bekymmret slipper du :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus