Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1400 ggr
CelsiusT
0

skofunderingar

Ja, nu har jag lite funderingar kring hur jag ska göra med min pålle. Jag skor sjäv, men har nära kontakt med hovslagare och annat kunnigt folk, men besluten ligger hur som helst på mig. Att jag skor själv innebär ju även att jag har lätt att sköta hovarna och ev slå på skor efterhand om det behövs.

Min valack skodde jag med sulor senast. Det har resulterat i tappsko på vänster fram - slog på direkt. Nu fick jag tappsko på höger fram också, men det var när jag inte var hemma så han har gått i hagen flera dagar utan. Hela utsidan av hoven lossnade (från där sömmen kommer ut) så nu finns inte mkt att sko i (har inte hållit upp skon framför och mätt så vet inte om jag får i 2 söm kanske, men tror knappast det).

Det är dags att verka om ca 2 veckor, det gör att jag inte riktigt känner att jag vill verka och slå på ny sko på nakna foten då det så lätt blir ojämnt när man gör så (eller att man får sko den sedan igen och då har man redan verkat och spikat högre upp vilket innebär att det blir svårare att få på nya skon).

Han har inga som helst problem att gå barfota när han har haft tappskor, han ömmar inte det minsta och han halkar inte. Han går glatt på även när man rider honom utan sko.

Så frågan nu är hur jag ska göra. Antingen låter jag honom gå utan sko 1-2 veckor till så jag slipper förstöra hoven mera nu. Eller så skiter jag i att det igentligen inte riktgit är dags för skoning nu åsså verkar/skor jag runt om nu direkt och ser om det går att slå på även på tapp"foten" nu. Eller så sliter jag av den andra framskon också åsså låter jag honom gå barfota på båda fram och har skor bak.

Funderingen är ju även om jag kanske rent av ska göra så vid nästa skoning nu, att jag låter honom gå barfota fram och skodd bak? Eftersom jag är tveksam till om det är så bra att sko den trasiga foten nu. Å andra sidan kan det vara bättre att få på en sko som skyddar. Å andra sidan så är det bra väglag nu att gå oskodd, jag raspade till det direkt idag när jag kom hem och det är inte trasigt så att det vill spricka upp mer.

Vad har ni för tankar? Hur skulle ni resonerat? Vill bolla tankarna…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cilla89a
0

Beror helt på om det går att spika i hoven eller om den är så pass trasig att det inte går att spika. Går det att spika hade jag nog verkat och slått på nya skor, ska det ändå göras om 1-2 veckor så.
Om, inte så hade jag dragit av den andra framskon och låtit honom gå barfota tills att det går att spika. Ni har väl massor av snö ni med, så hoven borde väl inte slitas på så mycket, annars hade jag väl som du säger gärna fått på en sko för att "skydda", så han inte sliter. Annars kanske sätta på easyboots fram om det inte går att spika, då skyddas ju hoven.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

CelsiusT
0

#1 Ja, jag vet ju inte riktigt om det går att spika i hoven än, har inte hunnit kolla det, hann bara ta med raspen ut och fixa till kanterna. Om det alls går att spika i så är det bara 1-2 söm isf och frågan är om ens det går. Det är en rejäl bit av väggen som är borta.

Det lutar nog åt att dra av andra framskon endå. Han går ju fint och halkar inte utan skor, så kan ju lika gärna ha honom utan ett tag, har endå funderat på om man skulle se hur han klarar att gå utan helt och hållet. Vi har ju massa snö (även om det idag har varit töväder) så jag tror knappast att det gör mer skada att gå utan. Har inget behov av att vrål-rida honom nu heller utan det blir bara 2-3 ggr/vecka som jag motionerar honom, så det blir inte mkt till ridning endå. Skulle det vara så att det av någon anledning blir problem att ha honom barfota kan jag ju försöka få på sko senare.

Boots har jag inga till honom så den lösningen finns inte.

Ska man prova att ha honom utan skor så är ju igentligen nu bästa tiden. Jag rider inte mer än motionering, det är mjukt och fint ute och minimal risk att slita sönder hovarna.

Zadeira
0

Jag hade nog dragit av andra framskon. Eftersom du själv säger att han inte har några problem med att gå utan och att väglaget är bra nog till det nu så känns det onödigt att försöka slå på en sko som kanske ändå inte kommer sitta bra.

Elshira
0

Håller med #3 är det inga problem så skit i skon tills det växt ut ordentlig istället =)

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Hmm.. ja det blir nog så, till en början iaf..

Zabbio
0

varför har du skor om han inte har problem att bli riden barfota?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

#6 För att han har gått på travet tidigare och hade problem med sina fötter när han kom till mig för några månader sedan. Han har behövt ha skor för att inte fläka sönder fötterna. Men nu har dom börjat komma iordning och planen är att ta av honom skorna när fötterna tillåter och förhoppningsvis kunna ha honom barfota sedan.

Det jag såg idag var att hans spricka (på den framhov som fortfarande har sko på sig) har börjat kika fram igen, jag som trodde att det var färdigt då det sett så fint ut i det sista. Frågan är om jag vågar ta av skon på den hoven när sprickan fortfarande är så tydlig.

Äsh va jag velar… Jag har pratat med hovslagaren iaf och hon kommer ut och kollar på det så vi lättare kan diskutera oss fram till bästa lösningen tillsammans.

Zabbio
0

#7 ah, ok.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.