Fri tillgång till hö?
Hej! Har under en tid funderat på att ge mina hästar fri tillgång till hö, med tanke på att det är kallt, men förhoppningsvis så vänder ju vädret nu! ;)
Jag har ett varmblod och ett gotlandsruss, väldigt matglada båda två. Då har jag fått varning över att dom kan äta för mycket så dom blir sjuka, har även tänkt på det själv. Synen att ponnyn äter ihjäl sig är ju skrämmande :S
Så, hur "vänjer" man hästarna med att maten inte tar slut så dom inte behöver kasta i sig alltihop (som för övrigt är en instinkt, att man ska äta så man inte blir utan, eller något sådant)?

Dem kommer troligen stå och käka konstant de första dagarna innan dem inser att dem alltid har tillgång till grovfoder.
Jag tror inte dem kommer bli sjuka, snarare må bättre av att ha fri tillgång, och är du rädd att dem blir tjocka så använd hö med låga värden.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Så länge de dricker bra så är det ingen fara (det bästa är ju att de äter dygnet runt).
Vill du inte de ska bli feta så kan man ge lite fin halm till som de kan pyssla med när höet är slut =) De behöver med andra ord inte just hö dygnet runt (men det är ju givetvis det bästa så länge de inte blir för beta) utan bara de håller igång magen med något, vilket är tanken bakom det hela.
Hakuna matata!
Gå in på www.sundhast,se där finns ett bra tips om hönät som ger begränsad fri tillgång på hö
¨
Jag måste säga att jag är skeptisk till slowfeedert, Det måste vara svårt att ära från det om det sitter tillräckligt långt ner (de måste ju vrida huvudet snett) och högre upp kommer det i en dålig ställning <8så de får böja halsen neråt och huvudet uppåt). Båda delarna är ju dåligt för deras kropp.
Sedan hade nog rutorna kunnat vara någon cm större i.af.
I mina ögon var det inte en särskillt bra lösning. Då hade jag hellre satsat på tidsinställda automater så man kan pyttsa ut höet när man själv inte kan ge dem hö emellanåt.
Hakuna matata!
Du kan ju alltid komplettera med halm också. Då har de att göra även sedan höet är slut. Men de har ändå sysselsättning och slipper stå med tomma magar.
Jag gör så med mina tre. De har alltid både hö och halm i hagen då jag vill begränsa konsumtionen lite till ponnyerna som gärna blir för feta med helt fri tillgång på hö. Jag har riktigt bra hö som är analycerat så jag vet innehållet i det.
Jag har ändå räknat ut hur mycket de behöver äta för att få i sig så mycket de behöver näringsmässigt. Sen får jag ju justera det hela lite under dygnet eftersom jag har en islänning på 1 år som behöver äta desto mera. Men det går bra. Eftersom mina står inne på nätterna så kan jag ju ge den större mängden hö till Bangsi på kvällen för att han ska få vad han behöver. Ponnyerna får varsin lagom tuss de också men även halm att tugga på. Det funkar väldigt bra och de är ganska lagom alla tre nu. Ja, Fia behöver nog gå ner ytterligare några kg. De får även morötter och mineraler. Kraftfoder ger jag inte då det inte alls behövs de har vad de behöver i höet ändå. Lycka till!!
MVH. Carro.
#4: Håller med dig där om hönät, är inte speciellt bra. Vi hade det i höst när det var lerigt i hagen så vi inte kunde ställ ut någon bal och det fungerade väl bra.
Men hästarna behöver ju äta ifrån marken och de behöver öppna upp käkarna ordentligt för att det ska bli bra, och de kan de inte med hönät. Och har man hönätet långt ned efter backen så kan hästskorna fastna i hålen, skaderisk alltså.
Vi hade hönät med ganska stora hål, och hästarna skakade oftast ur höt ur hönätet för att äta, men kändes ändå inte så bra..

Mina hästar två kallblod som lätt lägger på sig, har nu under vintern haft fri tillgång på hö i hagen och fått lite inne på natten. Dom är ute mellan 05-22 sen när dom kommer in får dom bara ett fack hö.
Visst har dom lagt på sig en hel del. Men dom har hållt värmen i ur och skur och ingen av dom har blivit dålig.