har han underhals?
Nej, han har inte underhals, däremot är hans hals lite kort…

Ja, han har kraftig muskulatur på undersidan utav halsen.
Elin startade tidigare idag en tråd där jag svararde om underhalsar, ska se om jag hittar den eller någon annan som kanske ät bättre på att hitta saker?

Men vad är det för skillnad på hjorthals och underhals då? Trodde det var samma.

Hjorthals är skelettet, att halssättningen är lite fel och s-kurvan för kurvig. "Underhals" är att hästen har tränat upp musklerna felaktigt, det går att träna bort.

Ok! Då vet jag skillnaden. :)

Så då kan man ALDRIG rätta till en hjorthals? Är det "farligt"?

#6 man kan aldrig rätta till en hjort hals och det betyder hästen kommer inte hunna ridas i for och med rätt undertramp med risk för skador på rygg.

Nej, du kan inte rätta till en hjorthals. Är därför istort sett alla rasföreningar så väl inom hundraser som hästraser har med det på deffekter som deras ras absolut inte får ha och sådana djur bör absolut inte annvändas i avel.
Det gör att hästen inte kan jobba korrekt och innebär mer slitage eftersom djuret kommer röra sig på ett sämre sätt.

Men vrf får dom hjorthals då? Eller är det precis som att vi kan födas me ett ben ungefär?

#9 det är som om man är född med tex en kraftig svank, så drastiskt som att hästen saknar ett ben är det inte men vist det ställer till det när det gäller hållbarheten.

Ok så är hästen född me hjorthals så är den? Det är inget man kan göra nått åt?

Är som Lorita säger, det är inte i sig bara så där att man antinge har det eller inte, utan i hur mkt man har det.
Genom att avla på hästar med kraftig s-kruva i halsen och dålig halsansättning så får man fram mer eller mindre kurva och bättre halsansättning. Genom att avla på de hästarna som är längre ifrån hjorthals så får man inte hjorthals om man inte ahr ofantlig otur å det på något vis slår egenom ändå.

#11 nej det är därför avel är så viktig för att slippa exteriöra fel, vi vilja ju kunna använda våra hästar utan att dom går sönder.

Ok bra att veta…
En fråga. Hjorthals och under hals påstås ofta vara samma sak, sökte efter information om motsatsen att det ena är skelettets utformning och det andra är muskler men hittar inget.
Kan ni hjälpa mig, jag tycker det är intressant att veta. Och jag instämmer med Lorita i inlägg #13.

De blandas ihop utav okunniga personer eftersom det har med halsen att göra och båda gör att underdelen på halsen blir stor och putande…
I bra extriör-böcker och dressyr böcker om biomekanisk dressyr kan du läsa mer om det hela.
tack Snuttan ska studera detta mer. tycker att det är tråkigt när det blir missförstånd. jag vet att vissa raser har större tendens att ha och få, hjorthals och underhals.
Man brukar kunna se att de har hjorthals om även överlinjen av halsen svänger lite neråt (inte bara rakt vid manken). Med andra ord först kommer manken sedan går det neråt och sen upp igen.
Magra hästar kan se ut så men en frisk häst har då ofta hjorthals.
Hästar som inte har hjorthals har då oftast en helt rak (eller ännu helle lätt böjd uppåt) överlinje på halsen som går direkt från manken. Det ser nästan ut som att hela halsen "ramlat ner" och borde sitta lite högre upp.
Hakuna matata!
inge bild på en höäst med hjorthals?
Men.. hur kan själva hjorthalsen hindra att hästen arbetar rätt med ryggen? Halsen är ju trots allt bara ett tecken på att ryggen är rätt.. Även med riktigt dålig halsansättning borde ju hästen kunna länga överlinjen efter sina förutsättningar och arbeta korrekt, även om det kanske inte blir grand prix form så åtminstonde hållbart korrekt?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Tror det kanske inte framgår utav mina tidigare inlägg (snuttan's) att hjorthals inte är att man har det eller ej, utan att det är när hästen har en viss grad (vilken grad tror jag inte det finns någon bestämelse på) som vi människor kallar det för något. Tänk på skolois, det finns allt ifrån helt rak och perfekta ryggradar till super lite sväningning till väldigt kraftig. Det vi kallar hjorthals är ett större fel, men det finns mindre varianter på det.
Akhal tekeer tex brukar ofta tendera till att ha 'hjorthals'.
En häst med dålig ridhästextriör ser urholkad ut på ovansidan, en välbygd dressyrhäst är rundad på ovansidan. Nu är det som så att många av hästarna man ser som ser urholkade ur också är i dåligt skick, inte rids enligt dressyr-principen osv, så känns orättvisst nu att använda denna akhal tekee som exempel, men du ser grovt Countess.
men kan d evara så att han kan ha fel på rygg och hals kotorna? min kompis har arbetat i 2 år nu med att få muskler till halsen men de kommer aldrig några, och han har otroligt svårt att gå och arbeta i form…

#22 första länken fungerar inte
#18: Crows hals överlinje går lite neråt nu..*suck* Har ridit honom fel ett tag, fokuserat på fel sak. Men det betydet väl inte att det är fel på hans skelett, gör det? När jag kommer ihåg att rida vettigt och inte gör en massa fel är den svagt böjd på rätt håll. Men det är svårt att få någon direkt massapå den eller sån där fin böj. Å andra sidan är jag en rätt kass ryttare också.
#22 Svarade du mig (#20)? För ser inte riktigt hur det svarar på hur halsansättningen kan ha någon direkt betdelse på hur musklerna i ryggen och bakdelen kan arbeta rätt eller ej.
#24 Fungerar för mig =)
Hakuna matata!
#25 nej jag är inge bra alls på att varken förklara eller om hur hästens hals ser ut. Ja jag svarade dig
De ända min kompis vill veta är varför hans hals ser ut som den gör, varför han aldrig får några muskler fast än hon har läst på hur man ska göra och gått ridlektioner för en riktigt duktig dressyr ryttare. Han hänger hela tiden i tygeln och har svårt med att gå i form. När v hade läst på ett tag så kom vi fram till att han kanske har "hjorthals" men vi vill få de bekräftat också. finns de något sätt som man kan ta reda på det?
#27 Men du skrev ju inte inlägg 22 som jag svarade på? :3
Jag vet inget om hjorthals, jag frågar ju själv om det..
Aha, jag trodde du svarade mig där över, jag förstod inte så mycket utav de (är trögfattad på kvällarna) :/
de har väl blivit ett missförstånd då ^^

#26 ser du bilden då? för det står no result for this search term hos mig
#28 Islandshästar har ju vanligtvis en ganska så rak linje så jag kan tänka mig att det krävs mycket mindre för att den ska se "fel" ut än för en "vanlig" ridhäst. Sedan beror det ju på hull, ålder osv med :)
Men bara lite lågt ansatt med underhals och hjorthals är en ganska så betydande skillnad, om man tänker folmen på den där Akál Teke hästen så fårsår man nog innebörden lite mer. En lite "hängig" hals får de flesta hästar som inte är perfekt byggda eller har lite "dålig" hållning.
Hakuna matata!

#25 Nä skrev inte direkt till dig, mer att jag gick egenom vad jag skrivit tidigare och gjorde kommentar på vad Countess skrev.
#20 Det beror väll på hur illa hjorthalsen är och vad för defination man lägger i korrekt form och kanske för den delen hållbart…
Tänk HJORT. Förr såg hästar nästan ut så här ibland, har man riktig hjorthals blir det nog väldigt svårt (tänker inte skriva omöjligt då jag inte har några bevis för det) att räta ut den där halsen. Ska hela kruvan rätas ut så kommer det ta emot i andra delar än i skelettet, så som muskler, senor och ligament. Är nog samma problem som vid rollkur, att stretchar man förbi det som djuret är bygt för så tar det emot någonstans och det är inte bra för kroppen att töja vissa saker…
Hur hästen inte kan arbeta korrekt? För att hela hästen sitter ihop.
Ryggen kommer att ha svårt att flexa då andra delar utav kroppen har svårt att flexa i rörelsen, för att ryggen ska ha frihet att röra sig och röra sig avslappnat måste hela kroppen vara avslappnad och röra sig med det.
Tänk att gå och marchera avslappnat och genom hela kroppen, vad som är naturligt då är att röra på ryggen och ta stora kliv, swinga med med armarna osv. Men säg att du sedan inte får/kan röra på någon kroppsdel och den rör sig emot resten utav kroppen, hur kommer det gå då med det fina swinget i din rygg?

#25 Överlinjen kan ha med hull och muskler att göra, det säger inte så där väldans mkt om skelettet många gånger, så gå inte bara på det.
OK :)
#31 Fast nu är Crow vbl travare och inte islänning..:P Solons överlinje har börjat få form :) Men tack för svaret iaf :P
#34 Oj sorry blandade ihop (A) Men travare är ju också lätt att den "hänger ner sig" (eller ja snarare brist på resning), men de är ju mer byggda så, en välmarkerad manke gör ju nästan att det ser ut som en "grop" ibland, och sen brukar de ju dessutom ha rätt tunna halsar :)
Det är nog faktiskt väldigt få hästar som har hjorthals, så jag tror inte ni ska gå och vara oroliga. Skulle alla hästar vara ordentligt musklade och i gott hull samt ha lite resning (dvs inte bara stå och slappa i hagen ungefär) så är det nog väldigt få som skulle ha kvar svackan på ovansidan.
Har de riktig hjorthals så brukar de se ut att ha en lite lustig hållning helt enkelt och den som håller på med avel avlar inte heller på dessa djur så det borde inte "produceras" så många heller.
Hakuna matata!
#35 Jo visst är det så.. men hans nacke är ett ständigt orosmoment, vill ju ha den stor och fin som en PRE,..*lol* inte..kort och svankig..xD De flesta travare har nog snyggare nacke, trots Crows brist på manke :3 Menmen.. är man född med kort hals så är man..jag gör mitt bästa för att sträcka ut den (och han vill helst korta in och krulla ihop..)

#37 Inte som man kan se på bilden nu, men det är svårt att se på en bild som inte är rakt ifrån sidan och som sagt när de bara står och vilar så ser nästan alla ut att ha liite underhals. Det bästa är när de rör sig eller står och är intresserade av något. Då kan man se det :)
Men att de bara står, de är ungefär som att vi vilar. Ingen av oss har ju bra hållning då ;)
Hakuna matata!
Jacobs häst Deztiny i Ponnyakuten tkr jag ser ut att ha underhals, har han det? :P
#39 Men det är ju för att hästen går hoppning med huvudet högt och han aldrig rider dressyr (inte innan ponnyakuten då) och då kommer underhals som ett brev på posten :P
Hakuna matata!
#40 jag vet, men jag tänkte bara om hästen har underhals eller inte, är inte så bra på att se det :)

#41 lita på dina ögon, gör det för dom har rätt 
#42 hihi okej ;)