Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8951 ggr
Cilla89a
0

B-vitamin spruta.

Någon som har erfarenhet utav B-vitamin spruta?
Japp är ju gammal och sätter så enormt mycket päls vintertid som tar väldigt lång tid att fälla på vårkanten och jag undrar om han verkligen får fällt all den päls som skulle behövas, tycker han de senaste 2 sommrarna haft enormt mycket mer päls än tidigare sommrar.
Och det är ju självklart kämpigt för honom att ha så mycket päls sommartid.
Han har fällt kopiöst mycket den senaste månaden och jag ger honom nu foderjäst, ren B-vit tycker jag inte hjälper ett smack. Men frågan är om man ska be vet komma och ge honom B-vit spruta?
Han är inte "skabbig" i pälsen, utan pälsen är "jämn" och glansig, vissa hästar får ju problem då dem blir "fläckiga".

Ni som har gammlingar, har ni märkt att dem har rejält mycket tjockare päls sommartid?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Alex
0

Hjälper inte B-vitamin bör ju inte en B-vitamin spruta hjälpa heller? Det är ju samma sak, bara att det blir mer på en gång med spruta och tas upp direkt av kroppen. Så handlar det om något tillfälligt och akut (t.ex kolik, där B-vitamin spruta kan hjälpa) så har det ju verkan, men pälsfällning är ju något som pågår under längre tid och ska b-vitaminen göra någon nytta behövs den ju ges regelbundet under den tiden. Så jag har svårt att se hur det skulle hjälpa…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cilla89a
0

#1 Hm, okej. Har nämligen fått för mig att jag hört talas om folk som gett B-vitamin spruta till sina hästar som har problem att fälla sin päls. Men det är ju sant det du säger, att hjälper inte ren B-vitamin i fodret bör ju inte B-vitamin spruta hjälpa heller.
Knepigt.

[Angel88]
0

#2 har du klippt honom? för då kan du ha råkat göra det vid fel tillfälle. då han börjat fälla eller sätta päls. Då rubbas hela pälsfällning/ sättningen för flera år…

lisette
0

min vet sa att en b-vitaminspruta måste sättas in vid rätt tillfälle för att den ska hjälpa pälsfällningen.

annars tycker jag faktiskt du kan klippa honom på försommaren. fjordstoet som merry går med blev klippt förra året och det var en helt annan häst än förrförra sommaren. pälsen växte ut som den skulle nu till vintern.

de lägger ju så mycket kraft till att fälla pälsen. från att ha varit halvdöd sommaren 08 blev majsan (fjordingen) en pigg häst på 29 år sommaren 09 tack vare att de klippte henne.

Caspianowner
0

Jag fodrar med jäst från tidig höst genom hela vintern.

Våra fäller sen början på feb. trotts att kylan legat på över - 20 i veckotal. Även de på 20 år och 22 år fäller av sig idag.

Fidelia
0

Jag har ett russto på 20år som de senaste 3åren fått B-vitamin injecerat för att börja fälla. En injektion gör för henne att hon börjar fälla ordentligt inom 2v. Utan kommer hennes fällning och brunst inte igång förrän i slutet av april. Då det tas upp direkt av kroppen och inte försvinner ut den naturliga vägen skulle jag tippa att man får ge nån liter i fodret på en gång för samma effekt. Vilket inte kan vara att rekommendera.

Tess-W
0

Mitt 22åriga arabsto fick alltid 2 sprutor/ år (höst och vår), av förra ägaren som hade henne i 15 år. Detta efter ett anfall då hon bara låg och skakade och svettades kopiösa mängder pga brist av b-vitamin. Och det hjälpte tydligen på henne då.

När jag tog ut vetrinären för detta första gången, så sa hon att en häst som har sånt behov som min häst hade, bör hon få dagligen under perioden höst, vinter och vår. Det har jag gjort och hon har sett ut att må bara toppen av det. Fäller gör hon förstås, men jag upplever det som att hon tålt kylan bättre, än när hon kom. Ingen aning om det kan ha något samband, men… Hon har iaf inte fått något "anfall" eller vad man skall kalla det pga b-vitamin brist.

Men, som sagt, både sprutor 2ggr/år, och daglig ranson av det har fungerat på henne. Om inte din häst svarar på daglig ranson, så kan det kanske hjälpa att ge en extra puff-start med en spruta, och sen fortsätta med att ge dagligen?? Bara en tanke. Överskott hamnar ju, som Fidelia skrev, i urinen och åker ut. Alltså inget skadligt.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Zahara
0

min tant på 26 har betydligt mer päls nu på sommrarna än hon hade förr. detta trotts att hon är svart och blir väldigt varm :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Zahara
0

min tant på 26 har betydligt mer päls nu på sommrarna än hon hade förr. detta trotts att hon är svart och blir väldigt varm :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

poppysmarsvin
0

Skillnaden mellan att hästen äter B-vitamin och får det i srutform är ju att när de äter måste det passera tarmkanalerna först innan det kommer ut i kroppen. När de får en spruta så kommer det ju lixom direkt in Glad… Det KAN ju vara så att vissa hästar har svårare att tillgodogöra sig B-vitamin som först måste igenom tarmarna - bara en tanke…

B-vitaminsprutor går relativt snabbt ur kroppen, så visst behöver man "pricka in" rätt tillfälle så de verkligen får nytta av det.

Bävar för övrigt för pälsfällningsperioden… Det brukar vara MOLN av päls i stallet som ofelbart följer med kläderna hur man än gör. Far är dessutom hästallergiker, så han har ju väldigt svårt att hälsa på under den värsta perioden….

Cilla89a
0

#3 han är inte klippt och har inte varit klippt sedan han blev pensionär för sådär 5 år sedan.

#4 ja, jag funderade ju på att klippa honom i sommras, problemet är bara att han blir så väldigt biten av insekterna främst på bringan, bogen och mellan frambenen, och jag kan tänka mig att det kommer bli mycket värre om han inte har pälsen som skyddar. sedan flugtäcke är uteslutet, han verkligen hatar att ha täcke på sig. får väl antagligen bli så att jag tar in hästarna i år igen när det är som varmast på dagarna, men det är ett himmla rännande eftersom dem sover inne nattetid också.

ska minsann ta och ringa vet, hon har följt honom nu under 10 år och reagerade också på att hanhade otroligt mycket mer päls förra sommaren, men sa inget om B-vitamin spruta.

lisette
0

#11 absorbine? =) om han är påverkad av pälsfällningen tycker jag faktiskt du ska raka honom. trodde som sagt att det skulle påverka fjordingens päls till vintern, men det har det inte gjort,

electra
0

Jag har inte gett Beviplex för pälsens skull, däremot i andra sammanhang, och har då kunnat konstatera att de hästar som fått det har bytt päls snabbare och dessutom fått snyggare päls.

Cilla89a
0

#12 Han sprayas och smörjs in med en hel del på sommaren, bla Absorbine, men han blir ändå krafftigt biten framme på bringa, bog och mellan frambenen :( Fast det är klart är han klippt är det ju lättare att hålla bringan, bogen och det rent och smörja.