Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3949 ggr
ObelixStar
0

Massageapparat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en häst som har ryggproblem och som han alltid kommer ha.. dock vet ingen vad det beror på och jag har förstås inte råd att röntga han och sånt, eftersom jag fortfarande går i skolan och så. Men hur som helst så har jag haft honom i två år och jag lyckades få hans rygg rätt bra och spänningarna försvann iaf. Men sen la en viss person inte på honom täcke (vilket är superviktigt!) så då kom spänningarna tillbaka. Så han har inte blivit riden på 2 månader och jag har haft ut hans massör ett par gånger och jag står själv och masserar han varje dag. Dock utan framgång och nu har han jätteont i ryggen :'(

Så jag funderar skarpt på att köpa en sån "massageaparat" till Obbe (har spanat in en på Hööks). Den kostar flera tusen, så det är därför jag tvekar lite. Men den kan ju säkert hjälpa och dessutom slipper jag stå och massera honom varje dag i en halvtimme (det är ju mysigt och så, men kan bli tråkigt i längden och är man stressad så är det lite jobbigt..)

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag chansa och köpa en sån eller ska jag skita i det?

viktoria91
0

skulle hellre lagt dem pengarnatill röntgen, ingår inte röntgrn i försäkring? gör det i min iaf.

Elshira
0

Jag tycker du ska rådfråga med din massör om den verkar lämplig eller inte. Det krävs ju relativt hårda tag för att masera muskler på djupet och att spänna den där på hästen så pass hårt tror jag inte allt för många skulle gilla :P

Det finns ju andra massageapparater eller infraröd strålning som man brukar behandla med vid muskelproblem. Kanske det skulle vara ett bättre alternativ. Vet dock inte om man måste ha något speciellt tillstånd för det men får man ha det så kan du ju bara fråga någon teraput om hur och hur länge man bör behandla med den =)

Hakuna matata!

ObelixStar
0

Röntgen ingår inte i min försäkring.. o.O

Ja, får nog prata med henne ^^

För som sagt, det verkar inte som att min massage + massörens massage hjälper, han verkar behöva något mer..

Någon som vet vad en röntgen kan kosta?

viktoria91
0

katt är dte 500 tror jag=P

det är billigare än den massageapparaten iaf,

http://www.stenestadhastklinik.se/default.asp?pid=83

kolla länken!

ThunderClap
0

Jag skulle inte lägga ut pengarna på massageapparater, utan hellre spara pengarna till att göra utredning på vad som är fel på hästen.

Ryggröntgen i typ 3 plåtar kostar inte mer än ett par tusen.

Cilla89a
0

Hade också sparat dem pengarna och sett till att komma iväg till klinik och ta reda på varför hästen har ont i ryggen.

Hästen är väl försäkrad? Du betalar ju bara självrisken.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Angel88]
0

Ja röntga ryggen, kan kan ju ha fel på ryggraden. Kissingspines ja vad som hällst.. Man ska inte leka docktor med en hästs rygg…

ObelixStar
0

Jag pratade med min massör och hon vill också att jag ska göra en ordentlig undersökning på honom.

#6 jadå, han är försäkrad. Okej, då borde det ju inte bli så dyrt ^^

#7 leka doktor med en hästs rygg? Det gör jag ju dock inte. Bara för att jag masserar honom varje dag och försöker komma på saker som kan göra att spänningarna lossnar lite, så betyder det inte att jag leker doktor med hans rygg. Men okej.. x)