Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sajtenifokus
Läst 5573 ggr
Maja
0

Vad vill ni läsa om?

Vi som jobbar med sajten är intresserade av att höra vad ni medlemmar vill läsa om för någonting.

Har ni något förslag på vad vi kan göra artiklar om? Alla förslag är välkomna!

Marrsson
0

Ni skrev ju flera artiklar i våras om stora tävlingsryttare som tävlade i "islandsgrenar" ..

Kan ni inte fortsätta med några av de större hopp, dressyr och tex fälttävlandsryttarna?

Sen vill jag ge er cred för alla fina artiklar som varit nu de senaste! Det har varit jättekul att läsa och dem har varit kanonbra!

Jag ser fram emot en trevlig höst med massor av spännande läsning!

Tack för en trevlig sajt!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Loa-bg
0

Skriva om American Curlys? x)   (skämt åsido)

Nej, men det hade varit roligt att läsa mer om ovanliga raser. Ännu roligare hade det varit att lära sig mer om urhästen.

Alex
0

#1 Det var flera såna ryttare som kontaktades också, men det var enbart islandsryttarna som svarade… Så därför blev det enbart artiklar om islandsryttare, tyvärr.

Men ge gärna förslag på några ryttare ur varje kategori så kanske vi kan försöka igen! Glad

#2 Det kan vi absolut göra, är säkert fler som är intresserade av rasen. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

f97lintro
0

Lärorika och intressanta artiklar t.ex:

- Roliga ridövningar

- Passar din sadel?

- Någon artikel bett

- Någon artikel om hovar

- Någon artikel om vad för kläder som är tillåtet på olika tävlingar.

- Någon artikl om hur en tävling går till i dressyr/hoppning

- Någon articel om hur en tävling går till i t.ex voltige eller western eller något annat kul.

- Hur man lastar en häst säkert.

Kommer säkert på fler saker! Kom på nu:

- Hur man bygger upp hästens muskler rätt och bra:)

Invisible
0

Jag säger som #4; artiklar!

Och så typ "månadens rekipage", eller nåt, där ett ekipage utses varje månad och får berätta om sig själv och hästen oså, och som sedan sätts ihop som en artikel.

[Nesslan]
0

Utställning.

WinterPrince
0

På welshponny.ifokus dök det upp önskningar om artiklar om körning. Jag har givetvis kontaktat sajtvärden där, men inget svar än.

Tänkte att det kanske kunde vara intressant för er här också. Än finns bara en artikel om dressyrmomentet, som är skriven utifrån TR och Kuskringens hemsida.

Nappar någon på förslaget gör jag givetvis delar om maraton och precision också.

Alex
0

#7 Är du intresserad av att skriva såna artiklar? Det får du jättegärna göra i så fall! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

f97lintro
0

kom på fler saker:

- Artikel om nosgrimmor (hihi, kom på det nu…)

- Artikel om sadlar (Hoppsadel, dressyrsadel, bomlös, islandssadel, barbackasadel, barbackagjord osv)

f97lintro
0

En artikel om olika rekord inom ridsporten skulle vara superkul!!!

Alex
0

Jättebra tips, tack! Bara att fylla på, med allt som dyker upp i huvudet! Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

WinterPrince
0

#8. dressyrdelen finns redan klar. Vart skickar jag filen?

Maja
0

#12 - Jag lägger till dig som artikelskrivare!

f97lintro
0

När jag läste "Yrke: Hästmassör"  kom jag på att ni kan skriva om yrken där man jobbar med hästar.

Tänkaer så det knakar. hihi

Maja
0

#14 - Det är planerna! =)

f97lintro
0

wow, jag följer planerna, hihi skojja!

kom på mer:

- "trick" man kan lära hästen

- Hur man bygger upp förtoende mellan häst och ryttare

Tänker fortfarande så det knakar…hihi

f97lintro
0

kom på till till sak typ hur en dag för en uppfödare ser ut…, ja ni fattar;)

lisette
0

sammanställer här:

- Roliga ridövningar

- Passar din sadel?

- Någon artikel bett

- Någon artikel om hovar

- Någon artikel om vad för kläder som är tillåtet på olika tävlingar.

- Någon artikl om hur en tävling går till i dressyr/hoppning

- Någon articel om hur en tävling går till i t.ex voltige eller western eller något annat kul.

- Hur man bygger upp hästens muskler rätt och bra

- UtställningarArtikel om nosgrimmor

- Artikel om sadlar (Hoppsadel, dressyrsadel, bomlös, islandssadel, barbackasadel, barbackagjord osv)- trickträning

- Trickträning

- Hur bygga förtroende mellan människa/häst

- Olika rekord inom ridsport

- En dag som uppfödare

lisette
0

jätteroligt att se vad ni vill läsa om. och tack winterprice för din artikel! =)

f97lintro
0

#18 haha, tack!

WinterPrince
0

varsågod//WinterPrince

lisette
0

haha, missade ett n.. förlåt! ;)

f97lintro
0

#22 Jaha, märkte det inte äns, hihi

Ebbachinook
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 4 st American curlys=)

f97lintro
0

Kom på två till sakerr typ:

- Trick man kan lära hästen steg för steg:)

- Hur man gör en snygg boxskylt:)

RubHel
0

- Olika fodermedel :)

AnnaLundin
0

Jag kan skriva en artikel om "yrke: hovslagare" om jag får lite tid på mig - behöver fixa lite bilder och sånt… (men ni får gärna påminna mig lite fint om det tar för lång tid… Glad)

Möjligen även en artikel om hovar - önskemål om inriktning på artikeln? Hovar är ett bredare område än man kan tro….

Maja
0

#27 - Det vore toppen! Det är roligare när någon med stor kunskap om området får skriva, så vi väntar med spänning! =) Det är ingen brådska, utan du kan ta den tid du behöver!

Kanske en artikel om olika skor? Det finns ju en hel del olika.. =)

Alex
0

Åh det vore ju kanon, Anna! Kanske nåt om några olika hovproblem, -skador och/eller -sjukdomar, och vad man gör åt dem?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

JoyBysen
0

Många bra förlslag tycker jag Glad Här är några fler artikelförslag:

- Fakta om olika klippningar/rakningar och hur man gör

- Sy och fixa egna hästsaker

- Olika sorters täcke och hur/var/när man ska använda dem

f97lintro
0

#30 håller själv på att fundera på vad jag ska sy….

Pia-Lena
0

Olika raser är det ju alltid intressant att lär sig lite mer om.

lisette
0

- Roliga ridövningar

- Passar din sadel?

- artikel om bett

- hovar

- vilka kläder är tillåtna på olika tävlingar.

- hur går en tävling går till i alla olika grenar?

- Hur man bygger upp hästens muskler rätt och bra

- Utställningar

- nosgrimmor

- Artikel om sadlar (Hoppsadel, dressyrsadel, bomlös, islandssadel, barbackasadel, barbackagjord osv)- trickträning

- Trickträning

- Hur bygga förtroende mellan människa/häst

- Olika rekord inom ridsport

- En dag som uppfödare

- Trick man kan lära hästen steg för steg

- Hur man gör en snygg boxskylt

- Olika fodermedel

- hästyrken, hovslagare, veterinär, travkusk, jockey, distansryttare etc.

- Fakta om olika klippningar/rakningar och hur man gör

- Sy och fixa egna hästsaker

- Olika sorters täcke och hur/var/när man ska använda dem

Micky
0

Håller med #9 Artikel om sadlar

Mellliie
0

För och nackdelar med att vara hästägare och fodervärd

isabelle_
0

#33 Megabra! Det där vill jag läsa om.

• Renovering av stall (förklaring,bästa sätt,mm)
  • Renovering av hästtransport (samma som ovan)

Detta tror jag vore intressant!

Gronstedt
0

Olika sorters hjälptyglar, hur och när man ska använda dem och hur och när man INTE ska använda dem.

halludu
0

-ridövningar
-raka/klippa hästen + man och svans, stubb osv.

halludu
0

Kom på en till.

- tömköring

Alma-G
0

Det mesta om: sadlar, träns, bett och övriga hjälptyglar mm skulle jag vilja läsa mera om! ;)
Sedan skulle det inte sitta fel med någon artikel om "hur vet du att din sadel passar?" och dylikt med andra saker.
Även om när man ska och när man inte ska andvända olika hjälptyglar!

halludu
0

Tycker faktist det har varit lite artiklar de senaste..

Men de är super bra!

Maja
0

#41 - Jag skriver och skriver, men har dels fem sajter att sköta och har massor i skolan och på jobbet just nu.. :)

halludu
0

Men är det ingen annan som skriver?, förstår om du inte hinner om du skriver allt själv.. Är det ingen annan som kan skriva? : ) Bra artiklar har du iaf : )

Alex
0

Just nu är det väl Maja som har vart duktigast när det gäller skrivandet. Tungan ute Jag har vart nåt extremt dålig på det det senaste, har haft lite annat. Men ska försöka komma igång strax! Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kickan74
0

Jag kommer bara på 2 saker och det är:1 Hur man sköter om små sår som hästar kan få när dom är i hagen och det andra är:Hur man sköter om när hästen har fått Mugg(Min ena häst har nu Mugg) och jag har fått så många olika tips hur man ska sköta om det så jag vet inte vilket som är rätt och fel.Skulle vara jätte glad om ni skrev hur man sköter om små sår och MuggGlad

Tack för en jätte bra sida/Cissi

Salish
0

Natural Horsemanship! :)

ellinorrasmusson
0

#46, vill du läsa/diskutera om det kan du ju gå in på Natural Horsemanships egen iFokus sida ;D

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Birke
0

Läste ovan ngn stans, "hur vet du att din sadel passar" - yes please. Mitt varmblod är rund som en tunna (inte för att hon är särskilt tjock) och har knappt ngn manke ;)

Kanske även till hörande om hur du sköter sadeln på bästa sätt - syntet som läder, och hur du lägger den rätt.

f97lintro
0

Hur man tvättar borstar!

Jag kan ev skiva en sån artikel i ett word-dokument och skicka till någon som kan lägga in det om det skulle behövas…

Kjellman
0

Voltige! Hur man bedöms på tävlingar, hur ser träningen ut för häst och ''ryttaren'' innan tävlingarna, utrustning och klädsel, vilka som ligger på svenska toppen osv. :)

Såg även några klipp på Youtube för någon månad sen om att i Japan (tror jag..) tävlade man om vems shettis som kunde hoppa en kombination snabbast (löshoppning). Kanske skulle vara kul att läsa som andra roliga hästsporter som är mindre kända? :)

Det var allt jag kom på, det mesta är ju redan sagt! ;)

IdaT
0

Färggenetik skulle jag vilja läsa om.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

lisette
0

#51 det finns artiklar om färger

IdaT
0

#52 Fast jag är inte ute efter färgerna i sig, mer genetiken bakom, och hur dom nedärvs, vilka anlag som är dominanta osv…

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Alex
0

#53 Såna artiklar ska jag fixa snart har jag tänkt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Salish
0

Finns en bra artikel om bett på naturalhorsmanship iFokus.

Alma-G
0

Finns det articklar om vilka täckes-storlekar och sådant det finns..? Eller om alla andra saker, grimmor, benskydd osv.

f97lintro
0

Hur man mäter ut hästens vikt!

lisette
0

#57 finns här

Smex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ni vill och har lust att ha en artikel om klippning på hästar så kan jag gärna ställa upp då min stallkompis åker runt till många olika personer och klipper många olika klippningar.

Då kan jag få me lite bra bilder också =) och få lite tips och trix ifrån henne. Hon har hållit på med klippning i snart 20 år och hon kan få vilken bångstryig häst som helst att vara snäll och stå lugnt på gången. Hon har bara behövt klippa EN häst som behövde lugnande. Annars har det alltid gått bra.

Så vad sägs?

Alex
0

#59 Det låter väl jättebra, det får du jättegärna göra! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Smex
0

#60 då ska jag prata lite med henne och se vad hon säger =)

Ahnna
0

#4 Om ingen har påpekat det redan… en artikelserie om hur man tränar hästars kondition och muskler finns redan, för de skrev jag för ett par år sen! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Smex
0

har fått tag på bilder till min klippnings artikel nu. Så fixar ni in mig som artikelskrivare så fixar jag det på ett nafs =)

Maja
0

#63 - Du ligger redan inne! :)

Millie
0

Om ni skulle vara intresserad av en voltige artikel skulle jag kunna skriva det, tränar i laholms voltige :)

Linnea
0

Hästen i historien, alltså hur man använde hästen förr i jordbruket, som transportmedel, i krig mm.

Eftersom det inte finns nån sajt om körning så, ja lite körning, artiklar om olika sorters vagnar och lite sånt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Klasselover
0

Jag kan ev. använda ett skolarbete om hästens historia inriktat på kallblod, varmblod, ponny och svensk lanthäst och lägga ut som artikel  :)

Om det är intressant kan jag skriva om hur en dag på ett hästgymnasie ser ut?
Och även om någon vill se inkörning i bilder så kan jag fixa det :) Vet att det nyss kom ut en artikel om inkörning, men inte så många bilder..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.