Smörjning av läder
Jag fick lite "inspiration" av den andra läder-tråden, men tänkte det är bättre jag skapar en egen.
Jag har aldrig riktigt hittat hur och vad man ska använda vid lädervård, och i vilken ordning? Vilka som återfettar och vilka som rengör så långt är jag med, men inte ens från samma tillverkare står det i vilken ordning sakerna ska användas och vad resultetet blir.
Så jag skulle vilja ha en "ordentlig" genomgång av hur man tar hand om sina läderprodukter. Vilken typ av rengöring man helst använder, vad som återfettar bra, och vad det finns som gör det blankt. Samt hur man använder det och hur ofta man ska, och om man ska variera mellan "ordentlig genomgång" och vård som man gör ett par ggr/veckan.
Som det ser ut idag använder jag Ko-Chao-Line till sadlarna och ekol läderolja för allt annat. Men som sagt, behöver en ordentlig genomgång och förklaring!
Tack!
Hakuna matata!
Det bästa vore om någon orkade skriva en artikel ^^.
Jag är också intresserad av detta!

Jag smörjer först med vanlig lädertvål och sedan fett eller ekololja :)
ridstövlarna smörjer jag med spraylädertvål :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#1 Ja det har du absolut rätt i!
Finns det någon som kan tänka sig att köra en atrikel om detta? Vore jätte kul!
Hakuna matata!
#1 håller med :D
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Det fanns en artikel i hästmagazinet för ett tag sen, jag skulle kunna skriva ihop det till en artikel med det som källa om man får det? :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#5 Det skulle jag gärna se! ^^
Hakuna matata!

#5 gör gärna det! =)
jag har alltid använt ekols lädertvål och sedan deras olja. men jag köpte läderbalsam för ett tag sen och det var kanon!! så nu blir det inget mer olja för mig… =)