Vad menas med underhals?
Som rubriken lyder, vad är en underhals? På vilket sätt är det dåligt? Hur får man dän den?
Måste reda ut lite saker för min stackars förvirrade hjärna :P

Underhals är när hästen har utvecklade muskler på undersidan av halsen istället för på översidan. På bilden syns Mangis underhals ganska tydligt. Det är dåligt därför att man vill att hästen ska bära upp sig själv och ryttaren med musklerna på översidan. Om jag har förstått det rätt så jobbar ofta en häst med underhals med en sänkt rygg istället för att lyfta ryttaren med ryggmusklerna.

#1 Ok tack. Ska försöka ladda upp en bild på min häst ngn dag så ni kan berätta för mig ;) Men hur tränar man bort den då?

Underhals är en häst som byggt muskler på undersidan av att gå i fel form, det går att arbeta bort.
Hjorthals är en häst som är formad som en hjort i halsen och det går inte att arbeta bort.
Ibland kan det vara svårt att se skillnad för ett tränat öga, har hästen mycket muskler under halsen och ingen fin överlinje så är den ofta fel bygg och inte lämplig att ridas då den inte kan gå i form och genom det belastar ryggen för mycket.

#1 ser mer ut som en hjorthals för mig, hästen är inte speciellt musklad och man linjen är påtagligt konkav.

#4 Kanske stämmer. Trodde själv på hjorthals ett tag men fick mothugg från bättre utbildat folk. Själv har jag totalt noll förmåga att se exteriör tyvärr… Men man ser ju tydligt på bilden hur hon formats efter sadel iaf. Trots att hon hade en utprovad sadel. Men men… Det är väl ännu ett bevis på hur viktigt det är att göra rätt från början.

Hjorthals är dom födda med och det är inte mycket att göra åt, har dom byggt muskler fel så går det att jobba bort man det tar tid
Nu är häst #1 brunstig så helt hundra på henne är jag inte.

#6 Ja, tokbrunstig :-) Det var det kort jag hittade snabbt. Men det här blev ju intressant, ska försöka hitta en annan bild då så får vi se. Pest eller kolera… :-S

#9 Är lite likt min häst, bara att hon är mer "rak" i det sättet hon håller halsen och tunnare. Ska ladda upp en bild.

Hur avgör men om dem är bra muskalde över? Eller ja hur ser man det?

Man ser musklerna på översidan, alltså hästens hals är tjockare på översidan kan man säga.

#11 Menar du att jag kapade tråden med mitt senaste inlägg
?
#13 okey, om den e jämntjock då?

#14 Nej, jag bad om ursäkt för att jag eventuellt kapade tråden med mina bilder…

#16 Ja, nej det tycker jag inte att du gör. Bilderna kretsar ju kring underhalsar, och jag planerar att göra detsamma sen ;)

merry har väl underhals?
hon står alltid så extremt lyftat med huvudet när hon tittar efter något.

#18 Jag vågar då inte säga ngt. Men om jag vågade så skulle jag kalla det underhals :-S Hoppas Lorita kommer tillbaka. :-P
#18 Underhals ja, men inte hjorthals :)
Hakuna matata!

#21 det borde de definitivt ha gjort tycker jag!
#19,20 tack.. ;)
#21 Det där är inte i närheten av hjorthals ;) Men det var lite svårt att avgöra på de andra bilderna, denna visade dock hennes rätta jag! =) På den bilden har hon varken underhals eller hjorthals ^^
Hakuna matata!

#23 det är inte samma häst. bilden i inlägg 23 är dottern till hästen i de tidigare inläggen. ;)

Ah ok, av det jag kan se på bilderna (även på mamma då) så har hon möjligen lite underhals men inte hjorthals av det jag kan se i.af. Ögatluras nog av att den är aningen dåligt ansatt, men mer än så kan inte jag klaga på i.af =)
Hakuna matata!

#21 är ingen hjorthals.
Men nu är det som det är och Stellisen är ju fantastisk iaf. Ser inte samma halsansättning hos henne och inte heller ngn som har påpekat på utställning eller dragit ner mkt på det. Det borde de väl ha gjort?