Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 4204 ggr
Rafflan
0

Problem vid sadling, hjälp?

Vbl jag rider har en tendens att spänna ut magen när jag ska dra gjorden, och det är inte lite heller!

Det e inte det att jag inte är stark nog, för typ alla som provat får hålla på å krångla precis som jag.

Har ni nåt knepp till oss hur jag ska göra? :)

PS: Jag har redan gjord med resår.

Birke
0

Låt inte hästen sänka huvudet kanske. Har för mig att det ska bli svårare med högt huvud.

lisette
0

Hantera inlägg får ni gjorden till yttersta hålet på stropparna? får ni det så får ni ju dra hål efter hål.

vad ni än gör, slå eller sparka hästen inte i magen!

Rafflan
0

#1 jo han brukar fippla med huvudet när han spänner sig, så brukar be honom backa, stå och klappa lite på honom och sen dra ett håll till.

#2 ja, om man spänner ner till yttersta på vänster sida får man efter mycket om och men till yttersta på höger sida, sen får man jobba sig upp till tredje håller på varje sida. Dock är det jätte krångligt att dra håll efter håll, får liksom hålla på å få honom att rör på sig så han släpper ut magen, sen dra ett håll till, sen får honom att slappna av, dra ett håll till osv.

Nej men gud, skulle aldrig göra nåt sånt, det kan väl inte ha någon effekt? :O

jsca
0

jag brukade ta två fingrar och trycka under magen, där gjorden ska ligga liksom. det funkade för mig :)

bell
0

#0 Är han svår att spänna även om du leder honom en bit efter att du satt i första hålet?

jsca
0

#0 , testa #5, att jag inte tänkte på det ;D

ThunderClap
0

Jag är fjomsig utav mig och tycker inte man kan reda ut problemet innan man vet varför problemet finns. Så; varför spänner hästen ut magen vid sadling? Det låter som ett spänt/stressat beteénde, upplever du hästen som spänd eller stressad? Blir den spänd vid sadling? Är det redan när du lägger på sadeln eller först när du ska spänna gjorden?

Jag skulle prova att ta längre gjord till att börja med, så att du slipper ha några som helst svårigheter med att få upp till första hålen. Gör livet lite lättare iallafall medan du jobbar på att bli av med ovanan…

Rafflan
0

#5 så jag brukar gör, få på första hålet på varje sida, gå tre steg fram, dra ett håll till på ena sidan, backa, dra ett håll till på andra sidan, osv. Asså så fort han känner att jag börjar dra, spänner han magen.

#7 jävlas? :P

Han är fd tävlings travare, så kan ju vara tävlings stressen som vissar sig. Men ja han blir stressad när jag kommer med sadeln, börjar slå med huvudet, och gå frama å tillbaka i gången och när jag lägger på sadeln står han stilla, men tycker han jag är för långsam, tex ställa om lädrarna börjar han slå med huvudet.
Han spänner magen först när han känner att jag ska börjar dra gjorden.

Sen när tränset kommer sträcker han fram huvudet och tar bettet och låter mig krångla tränset över öronen och  checka att allt sitter bra. Sen följer han lungt med ut så jag kan sitta upp. Ibland står han still vid uppsittning, ibland börjar han gå så fort jag fått foten i stigbygeln ;)

Jag har hållit på så här i 3 år, utan förbättring. Det verkar inte som om han tänker sluta med ovanan…

kaka1234567
0

Så va min sköt häst är de fortfarande.jag orkar inter beskriva hur jag gjorde.

Men min kompiss hade samma problem och brukade ha sadelgjorden helt lös så att hon fick spänna på båda sidorna .och gå över från enea till den anndra.och de va bättre sen kan du ju skafa en lite störe sadelgjord.Men de änklaste vore bara att skaffa en dressyr sadel.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

bell
0

#8 Om du spänner ett hål o sedan gör klart resten dvs träns o dyligt o efter det spänner hur reagerar han då? Jag brukar vänta med att spänna det sista tills precis innan jag ska hoppa upp…

ThunderClap
0

Jag tolkar ditt inlägg som att han alltid är lite orolig och rastlös? Isåfall skulle jag träna på att chilla, att han ska kunna stå och bara ta det lugnt. Är ju viktigt för hästen att lära sig ta det lugnt och vänta, kunna stå stilla, inte ha bråttom överallt.

Hur går det om du smyger med gjorden på olika vis, typ bara står och håller i den länge emot magen? Utan att dra åt den eller ens försöka dra åt den, så att han får stå och knipa med magen om han nu vill, någon gång måste han ju sluta och då passar du på att berömma rätt beteénde med klapp och godis, alltså tränar positiv förstärkning, skit i när han gör dåligt och vänta ut honom, beröma när han gör rätt.

Eller att du jobbar på att ta gjorden och släppa, att inte varje gång du tar i gjorden eller håller på med den betyder det att gjorden kommer dras åt, han förbereder sig ju i förväg på att 'nu tar matte i gjorden så då spänner jag ut magen'. Men om du fintas med honom och tar i gjorden och inte spänner, utan står liten stund och släpper, så att du lär in ett nytt beteénde, att man kan ta i gjorden utan att den spänns. Värt att pröva, vissa individer kan vara lättlurade.

Elshira
0

När jag sadlar mina hästar så ser jag alltid till att sätta gjorden lite halvlöst från början (se då till att ha en gjord som lätt går att sätta i första hålen, dvs en längre än du har kanske behövs) och sedan ta ett hål i taget. Och så gör jag oavsett om det är världens lugnaste eller en bråkig häst.

Tänk er själva: OM ni tycker att det är konstigt med något hårt runt magen, skulle ni reagera mest om det kommer plöttsligt å snörps ihop eller om man tar lite i taget…?

Var lugn och gör allt för att få hästen avslappnad så ska du se att det kommer bättra sig med tiden. Tvinga inte hästen till något och uppmuntra så fort ni set att den lugnar ner sig. Och när ni ska spänna så kan ni först komma sakta vid sidan, klappa den lite och prata spänn sedan försiktigt och försök hela tiden att lugna hästen. Gå inte heller omkring för att den ska sluta spänna magen utan låt hästen ta sig tid. När ni spänt ett hål så kan ni gärna ge lite godis med om den inte flamsade runt bara.

Gör ni det bara så lugnt och metodiskt så ska ni se att det blir bättre, hur lång tid det är är ju givetvis olika men hästen upplever obehag och vi vill få dem att asociera det med något bra istället.

Hakuna matata!

Rafflan
0

#10 jo då kan jag dra 1 håll till som sagt, men totalt ska jag ju dra 6 håll, 3:dje hålet på varje sida ska det va, än så länge ;)

#11 Då tolka du fel, han verkar försöka stressa mig att göra klart honom snabbare, men är lugn när jag ska spänna om tex tränset eller så, är som om han vet att det tar längre tid annars. Jag brukar sadla och tränsa på, sen har jag armen genom ena tygeln eller har honom helt lös i gången medans jag tar på mig jackan och hjälmen å då står han lugnt still i gången, ev att han försöker nosa på närmaste hästen i boxen.

När vi kommit iväg och han har fått trava en bit kan jag hoppa av, fixa tex lädrerna mitt ute i skogen och sen hoppa upp, då står han still ;)

Tack det var ett bra tips, jag har provat vänta och efter 5-15 minuter slappnar han ju av så jag iaf kan få på den på första hållet. Men ska prova det varje gång nu med beröm och belöning, har tränat honom en heldel att lyssna på röst så när han får beröm att han gjort nåt bra blir han alltid lika glad, så det skulle kunna funka :)

#12 om det inte vora för att han skulle spänna ut magen skulle det vara hur mycket mellanrum mellan gjorden och kroppen, när jag fått på första hålet och han slappnar av så sitter ju sadeln jätte löst :P

Skulle han skacka på hela kroppen skulle sadeln börja glida ;D

Men ska som sagt prova en större gjord ;)

Och han spänner sig inte direkt när jag komemr vid sidan, utan när gjorden rör vid magen, då spänner han ut som en ballong.

Tack för tipsen, ska prova dem, större gjord och ta tid på mig att spänna + godis vid rätt :)

Elshira
0

#13 Självklart kan ju inte sadelgjorden sitta löst, jag menade bara att när du precis ska börja spänna den så får du kanske försöka se till att den sitter löst  - för att sedan spänna den ett hål i taget tills den sitter som den ska.

Och efter som han börjar spänna sig när ni rör vid magen, så börja där med att bara klappa honom tills han inte spänner sig längre. Klappa honom gärna på magen när du tar ut/in honom osv så han vet att det inte är sadeslänning som gäller bara för att man rör där =)

Hakuna matata!

Rafflan
0

#14 klappar kan jag göra utan problem, även när sadeln ligger på, han märker skillnaden ;)

bell
0

#15 Ok har tyvärr inga tips då, eftersom jag alltid brukar spänna löst och sedan tränsa, leda ut på gårdsplanen och spänna det sista precis innan jag hoppar upp. Ofta går jag dess utom de första 5 minutrarna med hästen, så nej inga ideer mer än, ge honom lite godis om det är bråttom med att spänna då brukar de slappna av. Obestämd

EmmaVarg
0

Jag hade en sköthäst som hade samma problem ^^
Jag brukade sätta på sadeln o hålla i sadelgjorden o sen medans ja spänner den flyttar jag honom åt sidan/bak/fram eller hur som helst, bara han rör på sig för då brukade han inte kunna spänna upp sig .   funkade för mig :)

sus-sharon
0

med mina försöker jag se till att "göra nåt" mellan varje håldragning (tränsa, ta på mig jacka, ta på hjälm, ta på handskar, ev reflexer osv osv - men bara en sak i taget!). då hinner hästen "pusta lite" mellan varje hål jag drar och jag riskerar inte att den andas ut när jag suttit upp = för löst dragen sadelgjord och risk att sadeln snurrar.

verkar dock som att du fått en hel hop med tips som kan vara värt att testa. det enda jag kan säga (utöver mina egna rutiner) är att se till att ha tid att gå i slow-motion-mode under sadlingsmomentet.

medarbetare på djurskydd.ifokus

poppysmarsvin
0

Jag har bara snabbläst inläggen och vet inte om någon redan har skrivit (har inte sett det i alla fall…). Men jag börjar ju tänka ifall det är själva sadeln som han reagerar emot eftersom blotta åsynen av sadeln får honom att irriterat vifta med huvudet. Har du kollat om sadeln verkligen passar?? Det kan vara ganska stor skillnad på hästens rygg från det att den står still utan ryttare till att ryttaren rider.

Om du har kollat att hästen inte har ont så skulle nog jag låta en sadelexpert titta på sadeln! Min lilla pålla hade ett mycket tydligt irritationsbeteende tidigare när jag sadlade, Jag trodde det berodde på att hon hade svimmat ett par gånger som unghäst när jag drog sadelgjorden i stallet. Men det visade sig (vid en hältutredning) att sadeln var sned i bommen (köpte den ny!) och väldigt ojämn i bossorna… Sadeln måste naturligtvis ha varit otroligt obekväm!

Rafflan
0

#19 inte irriterat, snarare upphetsad och stressad, jag tror han blir lite ivgrig att komma iväg då han älskar att ridas och blir alltid lika glad när vi ska ut, han börjar typ gå innan jag hunnit upp och taktar hela tiden i början tills han fått trava av sig lite ;)

+ att han slutar ju när jag ska lägga sadeln på honom :)

Och ja vi har kollat, sen passar ;)

Vi har även en annan sadel, dressyr sadel, speciellt utprovad åt honom av en expert, och han regerar lika när jag ska använda den ;)

lisette
0

#3 jag säger inte att ni gör det. men det finns faktiskt de som dunkar upp ett knä i magen på hästen för att hästen ska dra in magen. det har ju effekt, men man borde lösa problemet istället för att ta en genväg.

Linnea
0

Min ponny var lite spänd när jag skulle börja rida honom här på nya stället. Han ville inte stå still och han spände upp magen vilket han aldrig gjort innan. Tilläggas bör att hans gamla sadel var för vid och gled. Han blev bättre efter några dagar faktiskt, då hade jag jobbat med uppsittnig också. Jag spände bara så pass att sadeln satt kvar. Sen gick jag ut i ridhuset, gick ett varv och spände sen ett hål till. Gick ett varv till och spände det sista sen kunde jag hoppa upp.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

#21 shit, ja vet att det finns idioter, men liksom om något borde det ju göra hästen rädd för att bli sadlad liksom :S

#22 på stallplan är han inte så mycket för att stå till å låta mig fippla med gjorden å stiglädrerna, då vill han bara komma iväg ;)

Sen är det typ samma jag gör fast i gången, går några steg fram, spänner ett håll, backar honom, spänner ett håll till osv ;P

KaninenWilma
0

Vet inte om någon skrivit detta då jag inte läst alla inlägg.. Min medryttarhäst jag hade spännde jämt ut magen, så jag spände ett hål i taget, brukade oftast bara gå och spänna 2 hål.. När jag hade spännt så mkt som det gick så lädde jag utt henne till stallplanen och spände så mkt som jag kunde där, och sedan spände jag det sista, (om det behövdes) när jag hadde hoppat upp !  :)

Smex
0

Använd större sadelgjord!

Linnea
0

#25 Funkar inte alltid om hästen spänner ut magen för då blir den för lång när hästen slappnar av.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

haha kan ju uppdatera hur det har gått ;D

Infe funka XP länge gjord = den blev för stor så sadeln gled, inge bra.

Sen väntade jag ut honom, ja han slappna av och jag berömer/ger godis, men så fort jag försöker dra gjorden lungt spänner han sig igen, han e nog lite envis å hopplös, men vi får väl fortasätta prova och hoppas han skärper sig ;P

Klasselover
0

Han har inte sadeltvång då? Så att han tycker det är obehagligt när du ska spänna gjorden?

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Rafflan
0

#28 vet ej, hur märker jag det?

så fort han märker att den sitter på (jag har fått till första hålet) spänner han inte ut magen lika mycket ;)

Klasselover
0

Det kan märkas både lite och mycket, tex. att hästen blir stressad, vissa får panik, kan inte stå stilla utan måste gå runt hela tiden. I så fall bör hästen stå lös när man spänner gjorden för att den ska ha möjlighet att gå runt om den skulle få panik, och man får spänna ett hål i taget med lång tid emellan.. Kan vara så att han fått det pga att man spänt sadelgjorden för fort :p

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.