Lås på stallskåp?
Hur ser era stallskåp ut och vad för sorts låsanordningar har ni på dem?
Ser gärna bilder för inspiration och idéer :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

i mitt stall så ska sadelkammaren byggas om, nu har vi olika skåp och det finns lås på tre av dem. det ska bli 6 st garderober som ska delas på hälften så man får en halv garderob var, tror inte något kommer att ha lås då, blir det några så blir det såna ledhaspar med hänglås.

Jag har bara mina stallkläder i skåpet, så har inget lås på det. Men sadelkammaren där vi har alla hästgrejer, sadlar och sådant, är låst. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

ett vanligt hängelås är ju egentligen ingen match för en tjuv med bultsax. borde vara bättre med ett riktigt lås. typ sådana som finns i omklädningsrum med en metallbit som låser.
bra förklaring.
#3 Sådanna lås är ina problem med en kofot de heller. Har haft tillgång till 3 sånna skåp på olika skolor och där har alla gått att dra upp (låsta) med endast handkraft. Om låset sitter i dörren akn man ju inte dra med händerna men är det så enkelt att dra upp tvivlar jag på att en kofot skulle misslyckas…
Dom är tyvärr inte så bra som de ser ut. Det bästa alternativet man kan ha är att låsa med någon form av lås (typ hänglås) men se till att dörren till sadelkammaren har ett riktigt lås som låses på kvällen.
Hakuna matata!

alltså, man kommer ju alltid in om man vill. men det borde låta mer med en kofot och tjuvar är rädda för ljud.
I vårt stall har vi ju inte lås på ytterdörren (vilket jag inte alls gillar, men stallägaren tycker att jo men vi märker om det kör in någon obehörig. För två veckor sedan så lämnade en kompis en banankartong full med frukt kl 22 på kvällen och de körde in på gårdsplan med helljus på. Men ingen märkte att de varit där alls, förutom att det stod en kartong med frukt åt hästarna på sadelkammarbordet)
men framförallt så tänker jag på hur man ska lösa det på sommaren iom att vi får en hel del sommargäster och saker har en förmåga att få ben då. inga dyra saker, men småsaker, ridvantar, borstar, bandageunderlägg. sådana småsaker… och jag vill inte att folk snokar i mitt skåp heller. så vill sätta lås på som inte bara är att rycka upp.

Vi har inte lås på våra skåp.
Men vi har lås till boden där skåpen är, så om något skulle försvinna har man en oärlig stallkamrat.
kissmekate.blogg.se

Vi har inte lås på våra skåp.
Men vi har lås till boden där skåpen är, så om något skulle försvinna har man en oärlig stallkamrat.
kissmekate.blogg.se

Vi har lite olika skåp i olika delar utav stallet, man blir tilldelad skåp. Jag har plåtskåp, vanligt hänglås med kod på. Har även en ikea-garderob på loftet som jag satt hänglås med kod på. Är små ushcliga lättuppbrytliga lås, men det förhindrar att iallafall bara stoppa in handen och se vad som finns.
#9 vi hade plåtskåp innan men man fick plats med i princip en ridhjälm, ridspöt, ett fleecetäcke coh ett träns sen vart det knökfullt. idag får jag plats med bra mkt mer, även om jag måste städa skåpet igen ^^ av någon anledning blir det lätt stökigt i skåpen… märklish….

Kan ta bild på mitt imorgon, är hyffsat stort. Jag har däremot bara sådant jag använder just nu i skåpet, allt extra, sådant man använder mer sällan, så som sårvård, extra täcken osv har jag i mitt skåp på loftet.
Mitt är aldrig i ordning heller 
Vi har bara skåp för kläderna, resten är i hyllor. Har inget lås för klädskåpen. Vi är två som delar samma skåp.. Är knökfullt, vi båda är mindre bra på att städa ur det, så dörren går inte att stänga helt så lås kanske hade varit bra för vår del så man kan trycka igen dörren och sedan låsa. :)
jag har ett skåp med mina extra saker i utan lås, sedan har vi sadelkammaren med hänglås med kod. men stallet sitter ihop med stallägarnas hus så dem hör minsta ljud från stall plan.
Till er som använder hänglås med kod… Tänk på att använda kodlås med MINST 4 siffror. Har ni bara 3 så tar det ca 5-10 min att gå igenom talen från 000-999, dvs man behöver inte ens klippa upp det~
Hakuna matata!
Jag vet inte var stallet garderober är köpta, men de har en praktisk funktion där en metalögla sitter i garderoben och liksom går genom ett hål i dörren och där man själv kan fästa ett hänglås på utsidan. (tyvärr ingen bild)
Säkert går de är bryta upp om man vill utan problem, men är syftet bara att inte andra folk ska rota bland ens grejjer så funkar ju ett hänglås jättebra.
#14 det tar inte ens 10 min med 3 siffrigt kodlås!
Tar max 15 - 20 sek om man vet hur man ska göra dvs

#16 fast det är ju jobbigt att fiffla med siffrorna när det oftast räcker med att ta typ en hovkrats och bara sprätta upp själva låset. Jag brukar göra så iallafall när jag glömt kod eller nyckel :P
Gäller det "riktiga" tjuvar är lås nog ganska värdelöst, ja. Snarare att det bara talar om att "här finns något värdefullt" ungefär…
Första stallet jag hade hästen i hade jag lås på skåpet (det hade alla), då det var ett stort stall med mycket folk i omlopp utifrån (ridskola, läger m.m.), så det var ju mest för att hålla såna obehöriga ute. I andra stallet hade vi inga lås, då det var ett litet stall där vi alla kände varandra väl och låg ute på en bondgård där knappast nån annan skulle komma och kika.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

De stora finns så man kan sätta hänglås. De lilla skåpet är de iget lås på men där inne brukar vi bara förvara foder, småburkar me vitlökspulver och sånna saker..
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
#17 nej då ;) Det är lätt! :D
Jag själv skulle inte vilja ha ett kodlås,
man vet ju vad som hände under högstadiet när man hade kodlås.
Saker försvann :/

Fast det är ju ännu lättare att ha ett hårt objekt och knäcka låset med, och då kan man lätt ta sönder båda kodlås och de med nyckel.
Det vi villa eäga med kodlåsen att med dem behöver du inte bända eller bryta ocg föra "oväsen" tar inte allt för ång tid att få upp det på ett diskret sätt.
Hakuna matata!
Vi har inte lås till sadelkammaren, där hänger 3 sadlar, massa träns, täcken, selar osv.. Jag har en stor box som jag gjort själv på ca 130x60x60 där jag har mina täcken, tillskott till hästen, hjälm och lite smått, den är låsbar men jag har inget lås på just nu.
Ska flytta om 2 veckor och när jag var där och kollade fanns det 2 stora garderober som var till inackorderingarna (jag blir den första som flyttar in), och vad jag såg så var det lås på dörren.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.