Fång
hej!
jag skulle bara vilja veta mer om fång.
Jag vet ju en hel del.
Men om man tänker på foder.
Vad kan en fånghäst äta?
Om en häst får fång, hur länge vila
ska den behöva?
Och lite sånt där då.
Min gamla sköthäst (shettis) har fång och hon verkar
ha otroligt ont i benen just nu och vill inte alls gå ut
på morgonen.
Kanske har det något med fången att göra?
(rätt grupp?, Kanske borde finnas en grupp som heter Sjukdomar?)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
En fånghäst ska i princip endast ha hö, men behöver de lite extra att hålla hullet av kan man ge olja eller liknande. Själv ger jag skalade solrosfrön till min ena ponny som haft fång.
Från det att fångsympromen avtagit helt bör de stå inne i.af 2-3 veckor (den andra veckan ev med mycket korta promenader som man sedan öker på lite) jag brukar ha dem inne 3 veckor för att vara på den säkra sidan då det sista jag vill är att de ska få återfall. Efter det kan man börja ta ut dem i hagen, då utan gräs och så liten som möjligt så de inte rör på sig allt för mycket (vi brukar ha volten eller paddocken till det). Arbeta hästen bör man inte göra inom 3 månader.
Om hon har ont i benen just nu råder jag dig till att ställa in henne och be vet komma och skriva ut antiinflamatoriskt omedelbart. Ju längre de går obehandlade ju större är risken att det blir hovbensrotation (och därmed kanske inte kommer gå att ridas alls eller ens ha kvar i framtiden).
Tills veterinären kommer kan du också kyla benen med vatten i ca 15 min ett par ggr/dag. Antingen sätta ner hovarna i hinkar med vatten vilket är det bästa men alla hästar är ju inte så förtjusta i det så då får det bli slang och spola.
Har du möjligheten att ha hästen ute i en mycket begränsad yta (en utebox eller en provisorisk minihage) där du kan ha snö på marken är det också bra!
Hakuna matata!

min ponny som jag hade när jag va liten hade fång. Hon skulle ha förra säsongens hö och fick inte äta kraftfoder och hon gick i en hage som de knappt fanns gräs i.
Jag minns inte hur länge hon behövde stå och så men jag har för mej att de va längre perioder.. Jag minns att vi använde kyllera på henne en del. Men jag va liten när vi hade henne så jag minns inte så bra.
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
okej, jag har själv inte sätt när hon har gått ut, men kommer troligtvis göra det på söndag.
Och det jag vet med ägaren är att det sista hon gör är att ringa vet.
sålänge det verkligen inte är akut.
Kan även säga att hästen har inte haft svår fång de senaste åren.
Hon fick väl någon 2008 vad jag vet men då höll jag ändå på och red henne.
Har ridit henne i 4 år.
Från 2005-2009 och när jag började rida henne hade hon inte fått röra på sig och stod då bara i sin sandhage och skrotade (om man nu kan säga så).
Så hon har mått bra sedan 2008 iaf.
Medarbetare på Djurfoto
#3 När det är akut så är det dels betydligt större chans för rotation till skilnad från om man gör något åt det direkt då hästen oftast blir så gott som helt återställd i hovarna.
Jag tycker du ska säga att hon åtminstone ska ha hästen inne och försöka kyla benen, men fenylbuttazon eller metacam är det som verkligen gäller tyvärr. Sätts inte behadling in är det stor risk att shettisen kanske inte kommer kunna ridas i framtiden. 2-3 "ordentliga" fångfall brukar vara för mycket tyvärr.
Hakuna matata!
Okej, jag ska se om jag kan få sagt det till henne :)
Vet ju inte heller om hon har kollat över hennes ben eller något.
Imorgon kanske jag kommer kunna se det när hon kommer in.
Isf kanske jag kan säga det till mina systrar som sedan kan säga det till ägaren.
Jag ska göra mitt bästa för att säga det till henne,
Medarbetare på Djurfoto
Du sa att ägaren drar sig för att behandla hästen in i det sista (med vet) och att orsaka hästen onödligt lidande (vilket det verkligen är med smärtan vid fång!) är emot djurskyddslagen.
Så jag hoppas för allas bästa att hästen får stå inne om den är halt (det borde de ju göra i princip oavset fång eller inte).
Hakuna matata!
okej, men om en häst har ont i benen måste man väl ändå inte ta dit vet med en gång?
Och det med att det sista hon gör är att ringa vet. menade jag mer att hon brukar oftast kolla hästen innan och se om det går utan vet.
Jag tycker dom flesta gör så.
Jag får se om jag kan göra något, jag kan säga till så får vi se vad som händer, det beror på henne om hon vill lyssna på mig eller inte.
Medarbetare på Djurfoto
En häst med fång ska helst inte stå inne knappt nånting alls. Utan man ska röra på den så mycket som möjligt.
#8 Då har du missuppfattadet det helt galet (eller hört det från någon okunnig). För vid fång ska man absolut hålla dem så stilla som möjligt!
Hakuna matata!
Har också hör att man ska försöka få hästen att röra på sig vid fång, kanske inte när dom precis fått den, men kanske efter några veckor så dom får röra på sig.
Det hjälpte på min sköthäst iaf ;)
Medarbetare på Djurfoto
#9 När hästen har fång och står still försvinner cirkulationen i benet och ner i hoven vilket behövs för att det ska läka ordentligt, och vissa saker (kommer inte ihåg vad) blir skadat och dör i hoven vilket inte alls är bra och kan därför göra mer skada än nytta.
Hästar i det vilda? de kan inte direkt gå på boxvila när de fått fång
Fått höra detta av en myyycket duktig hovslagare som håller på just med fånghästar och "räddat livet" på sin egen nordis som hade problem med både fång och annat.
Jag har oxå hört det. Man ska inte ut och gå under det akuta skedet men sen är det bra att dom rör på sig. Tror att jag även har läst om det i ngn tidning som handlade om ny forskning om fång.
#10 Ja när de börjat komma på bättringsvägen ska man börja ut och skritta dem lite försiktigt. Det värsta man kan göra är att släppa ut dem i en hage så de galloperar omkring det första de gör. Vet man med sig att ens häst antagligen kommer leva loppan när de kommer ut är det bättre att vänta någon vecka till då de annars lätt får tillbaka fången (även om det kanske är i mildare form, dock onödigt ändå).
Men de första 2 veckorna är det boxkonvalecens som gäller och jag tvivlar på att Ulltuna och 2 lokala veterinärer har fel om den saken då vi har behandlat flertalet fångponnyer (och hästar) genoom tiderna.
Hakuna matata!
självklart ska man väl inte tvinga hästen att gå när det är som värst och precis i början, men så fort som möjligt ska man röra på den, så att det inte står still för mkt.
Har hört både och, att de ska vila helt, och detta och måste säga att när han berättade om det så verkade faktiskt detta mer vettigt.
själv har jag bara hört att man ska röra på dom så mycket som möjligt, Men självklart inte när det är som värst men så snabbt som möjligt som #14 säger ;)
Medarbetare på Djurfoto
Även om inflamationen börjat avta och de inte känner smärta längre så är de fortfarande mycket kännsliga, kan räkna en handfull hästar som fått mindre återfall pga att de både fått rört sig för mycket i början och senaare (ca 1.5 månad) av att de börjat rida igen.
Hakuna matata!
TS>> om hästen misstänks ha fång, vilket det ju låter som, så ska veterinär tillkallas för att så fort som möjligt sätta in behandling.
Hästen ska stå på box under det akuta skedet och helst på sandbädd för att få ordentligt stöd under hovarna.
Vid fång har hovarna ökad värme och puls, men det kan ibland vara svårt att känna som ovan.
Visst kan man avvakta när en häst är lite halt, men du skriver att hon knappt vill gå öht och då är de3t emot djurskyddslagen att inte ge djuret vård!
#17 De ska stå mjukt gärna på bädd eller liknande ;P Står dessutom på grias hemsida om folk inte tror mig
Hakuna matata!
det är ju det vi inte vet,, det behöver ju inte ha med fången att göra. eller ? ;P
Medarbetare på Djurfoto
#19 Har hästen puls i alla fyra och är varm om hovarna (samt ev svullen) så är det nog ganska säkert fång. Och om ägaren inte tittat efter dessa två saker (som är bland det första man gör när de är halta, fång eller inte) så tycker jag det är oansvarigt.
Hakuna matata!
jag tror att hon har kollat.
jag vet inte då dom inte måste säga allt som händer ;)
Medarbetare på Djurfoto
En häst som inte vill röra på sig, oavsett fång eller annan hälta, behöver veterinärvård.
#18 det allra bästa att ställa en fånghäst på är just sand, för mjukt underlag ger inte bra stöd. Sand formar sig helt efter hovens undersida och ger maximal dämpning och stöd.

#18 agria är ett försäkringsbolag. det finns bättre källor än så att ta till om man anser sig vilja bevisa något.
när det gäller fång är det extrem omtvistat hur man "ska" göra, vi vet ännu inte tillräckligt mycket om sjukdomen för att veta exakt.
däremot är det så att man i gamla läran sa att hästen skulle stå på box 2-4 månader, det vet man idag inte är optimalt, eftersom man behöver se till att cirkulationen behålls, som #11 sa.
min egen fånghäst dömdes ut av veterinären när jag köpte och tog hem honom. den hästen släpptes ut i sin hage med sin kompis, så att han själv kunde välja när han ville ligga, stå och gå. han medicinerades under 14 dagar och ställdes sedan på foderstat som innebar så stor hjälp som möjligt att hålla tarmfloran (hö, en morot, ett äpple, ½ dl betfor och 1½ dl proviva). idag är han precis lika pigg och fin som de andra hästarna på gården.
Ts: din häst verkar definitivt vara i behov av veterinärvård. sök hjälp hos veterinär och berätta sedan gärna hur det gått.
medarbetare på djurskydd.ifokus
När jag kom till stallet så såg jag medicin ligga på bänken vid vattnet.
Läste och det stod då ägarens namn. Alltså betyder detta att hon har pratat med vet och så. Hon sa själv att hon har fått …. och ska gå på det i några dagar och se om det hjälper något.
Hon går nu i paddocken med hö och det är ju massa snö där.
ägarens pappa sa att det kan bero på hösilaget och att hon inte blivit riden på ett bra tag och då blivit lite tjock.
Dom tror att det är fång på något sätt.
Detta är vad jag har fått höra. Kan berätta mer så fort jag har fått reda på mer.
Medarbetare på Djurfoto
Va bra att det verkar lösa sig då i.af :) Överviktiga löper ju alltid större risk för fång, men av någon anledning brukar silage utlösa fång lättare av okänd anledning.
Hakuna matata!
japp :)
Medarbetare på Djurfoto

Hur kmr det sig att hästarna ska stå inne (#1)? Hästarna måste ju bli rastlösa och vandra runt där. Borde inte hästarna känna sina begränsningar i hagen och inte röra sig mer än nödvändigt? Känner en veterinär som också anser att det är onödigt att ha dom inne så länge.
#27 Har man en liten hage där de står dygnet runt (då brukar de ju knappast röra sig så mycket) så är det ju helt ok. Men de allra flesta hästar travar/galopperar iväg när man släpper ut dem i hagen varje dag. Gör man det precis när när de slutat känna smärta så kommer de ju inte känna sig hindrade utav springa iväg som vanligt och dämed belasta hovarna onödigt mycket. Så antingen går de ute dygnet runt på en begränsad yta eller så går man ut och går med dem.
Jag har haft hästar som har fått stå inne en längre tid (inte bara av fång) och ingen haer börjat boxvandra eller gjort något annat onormalt. Dock har de inte varit nerviga hästar som blir en bomb om man låter dem stå inne en dag som vissa kan bli utan lugna hästar.
Hakuna matata!

#28 Ok tack.