Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3713 ggr
Rafflan
0

Sadelutprovare?

Vad är det dem kollar? När man kollar på sadlar kan man ju välja låg, normal elr hög manke + längd, är det vad sadelutprovaren kollar eller?

För annars måste man väl ringa ut en sån vid varje ny sadel för att vara säker på att sadeln ligger rätt + att det blir svårt att själv köpa ny sadel om man ej vet att den ligger rätt…

Alex
0

En sadelutprovare kollar allt. Det finns så mycket mer än mankhöjd och längd. Det ska vara korrekt bredd, rätt svängning efter hästens rygg (och bara där finns hur mycket olika som helst) samt rätt för ryttaren. Så ja, man bör ta ut sadelutprovare varje gång man ska ha ny sadel om man inte har de kunskaperna själv.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rafflan
0

#1 tänkte mest då man köper en begagnad, och måste ju vara sjukt jobbigt, eller om man gillar en vissa modell, då kanske inte den modellen passar ens häst…

Alex
0

#2 Hur menar du? En begagnad sadel måste ju passa hästen den med… Och det finns så mycket olika sadlar idag så det är inga större problem att hitta en sadel som passar både hästen och en själv. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#3 ja men får man tex att du ska ha den här bomviden, så här bred, osv kan jag ju köpa en begagnad sadel som ser ut så, inte behöva ringa efter en sadel utprovare som ska komma och säga att sadeln inte passar XP

Hehe jo men jag har fastnat för just thorowgood sadlarna, hehe får väl bara hålla tummarna att dem passa hästen om man nu ska ha ny sadel ;)

Alex
0

#4 Fast det är som sagt så mycket mer än bomvidden som ska vara rätt, sånt du inte kan läsa dig till på en sadel. Se det ungefär som att du ska köpa nya byxor, bara för att det är rätt storlek behöver de ju inte sitta perfekt på dig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#5 asså jag mena om man fick info som, sån bred bromvid, bom höjd, så lång, denna svägning, osv.

Så skulle det ju vara lättare att hitta sadel, liksom vissa bor ju så långt bort från en sadel utprovare så det måste ju bli lite dyrt för dem :/

Cilla89a
0

#6 finns sadelutprovare som åker ut till dig :) jag vet en som kör i hela landet.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Rafflan
0

#7 jo jag vet, ska jag ha sadel urprovare måste dom komma hem till mitt stall. Men liksom det kostar ju då för resan och så, å bor man då långt bort är det jobbigt :/

Cilla89a
0

#8 den sadelutprovaren jag vet, tar inte mer för att denna får köra långt, det knepiga kan vara att man får vänta tills att det är fler som vill ha sadlar utrpovade i ens trakter, vilket kan göra att det tar lite tid innan han kommer.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mangis
0

Japp, det kostar att ha häst och göra på rätt sätt. Precis som det kan kosta med en bra hovslagare, som faktiskt oftast är dyrare än en sadelprovare. När jag skulle ändra luften i min sadel tog jag ut en tjej från Linköping, kostade 1500:- Många jag känner betalar samma belopp varannan månad för helskoning (om de måste byta ut skorna).

Rafflan
0

#10 pengar är inge problem, 1500:- är liksom ingenting för en bra sadel, jobbigt bara om jag nu köper en begagnad sadel, sadel provaren kommer ut, säger den ligget fel, sälja den och försöka hitta en ny igen, krångel krångel haha XD

Dock lär det väl bli ny sadel om sadelutprovaren kommer ut :P

Mangis
0

1500:- var för sadelutprovaren. För sadeln betalade jag 10 ggr mer undefär. Men det finns ju sadlar i alla prisklasser. Tyckte det lät som om det var dyrt när du kommenterade som du gjorde i #8 men jag kanske missförstod. Oftast kan sadelutprovaren hjälpa till med sadlar, även begagnade. Jag skulle vara försiktig med att köpa från en privatperson när det gäller just en sadel eftersom det är så viktigt att de passar.

Rafflan
0

#12 haha ja det förstod jag, men liksom mena att det var ingenting för att han kom ut å provat ut den, inte att själva sadeln å allt gick på 1500 ;)

Haha, nej bara tycker det verkar krångligt, men men, hästarna förtjänar ju det bäst ^^

ThunderClap
0

Sadelprovare kollar framförallt att sadelns vidd passar med hästen, liksom längt och form. Och form är flera saker, Att den är lägger sig rätt utmed ryggraden, att den lägger sig rätt ner utmed sidorna utmed hela anläggninsytan. Att bomen ligger rätt, att stoppningen är rätt för hästen och att hela sadeln hamnar i balans på hästen. Sedan ska den ligga bra inte bara när hästen står stilla, utan ryggen rör ju på sig och ändrar form och sadeln måste vara utformad som så att den passar hästens rörelser och inte hindrar hästen ifrån att röra sig.

Det är VÄLDIGT svårt att prova ut sadlar, ta all hjälp du kan! De allra flesta sadelprovare säljer även beganade sadlar och tittar på de som kan tänkas finnas hemma, så tar du hem lite begangade sadlar som du kan vara intresserad utav att köpa så bör den hjälpa dig att se om någon utav de passar.

Det är jävligt dyrt och jobbigt att ha häst vissa dagar :( Blä blä blä. Har sadel-problem med nuvarande pålle med och det är inte kul att rida i sadlar som ligger sådär när man kännt hur det kan kännas när det är rätt.