Inför våren?
Hehe, ja förhoppningsvis närmar sig våren och här omkring har vi ett hemskt väder med regn å blåst, usch.
Då jag rider oavsett väder så länge det inte är farligt, så oftast blir både jag och hästen plask blöta
¤ Nu till min fråga, bör jag ha nåt ländtäckte till hästen?
¤ Finns det ev nåt skydd för sadeln och vojlocken så dem inte blir så blöta?

Beror mycket på om hästen är klippt, är den klippt över rygg, länd och kors, så behöver den ha ett ländtäcke för att hålla muskulaturen varm, är hästen inte klippt måste den inte tvugnet ha ett ländtäcke, men jag hade haft det.
Det finns "rid regntäcken", sök på google.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 går det att trava och galoppera med dem?
Funderade också på nåt ridländtäcke pga att han blir ganska varm men sen kan vi skritta länge pga dålig väg och vill inte att han ska bli kall och sen varm igen när vi sätter iång,
#2 Går ju att galoppera med reflextäcke så varför inte regn täcke?
Värmande täcke behövs nog inte, och skritt är väl tillräckligt för att hålla värmen i musklerna. Att stå stilla och sen galoppera hade nog varit oklokt däremot.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 jag rider endast med reflex-ländtäck, så därför jag fråga om det går med ridtäcka ;)
Vi galopperar inte, inte ännu, utan travar mest och länge.
Men vad är det för posetivt med ridtäcke då?
#4 REGN-täcke är ju positivt för att hästen inte blir blöt och kall om det regnar :P Ridtäcke ser jag ingen vits med om hästen inte är helklippt.
#5 haha regntäcke e meninglöst i sånt fall då han går på lösdrift å blir blöt iaf :P
ok, var ju du själv som skrev att ni bägge blev plaskblöta. Men då finns knappast anledning till ridtäcke alls.
#7 nej, inte om det är för att han ska hålla sig torr, men e ju som sagt rädd för att han blir varmare-kallare-varmare-kallare ;)

Jag har ett tävlingstäcke från Jacson, ifall att det skulle regna rejält en dag på travbanan..Det är ett helt täcke i genomskinlig plast som man kan ha utanpå sadel eller sele..etc :)
Sen finns det även detta rid-regntäcke som är suveränt! skyddar också hela hästen! :)
länkar sidan och lägger upp bilder så ser du…tror inte jacson täcket är ute på sidan men det finns att beställa om man mejlar…Det är normala storlekar på det finns från 115 tror jag :)

finns det egentligen reflexländtäcken som är regntäta?
#10 jag har då aldrig sett nåt sånt :/

nej inte jag heller, lite synd tycker jag. de få reflexbanden som finns på ländtäckena gör inte så mycket för synlighetens skull.

#9, har funderat på att köpa det men hindrar det inte bogrörelserna?=)
#12 ja men täcket å reflexerna syns ju även om det e blött ;)