Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 10169 ggr
lisette
0

himalaya vs vanlig saltsten

stod och tittade på en himalaya saltsten idag och funderade över skillnaderna på dem.

någon som vet?

exitingsvillemo
0

det råde delade meningar huruvida himalayastenen är b ra för hästen eller inte.

Den innehåller ngt, som jag för allt i världen, inte kan omma på just nuObestämd

Alex
0

Vad är en himalaya saltsten?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

såna här

ingen som har testat till sina hästar?

Alex
0

Vad läskiga de såg ut, vad innehåller de? Måste ju vara nåt mer än salt med den färgen…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zadeira
0

Sån där har ett par av privathästarna i stallet, ska vara väldigt omtyckta av hästarna.

Vi har en lampa i sån sten här hemma, ska tydligen ge bra energier.

lisette
0

här står lite om den.

den är ju mycket mer kompaktare än en vanlig saltsten, så hästarna kan väl inte gnaga av på samma sätt misstänker jag.

Alex
0

Då bör man alltså veta om hästen har högt blodtryck innan man ger sånt? Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zaphix
0

Två i stallet har såna, de verkar mer omtyckta än vanliga saltstenar i alla fall.

Hemma använder jag alltid himalayasalt istället för vanligt salt, mycket godare. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

exitingsvillemo
0

hästarna kan gnaga lika mkt på en himalayasten som en vanlig saltsten.

lisette
0

#10 jaha, därserman. en myt spräckt! =)

[trollduva]
0

har sådana till hästarna hemma och på jobbet,hästarna älskar dom och dom varar längre än en vanlig=)

lisette
0

smakar det vanligt salt?

[trollduva]
0

har smakat på en och jag tyckte det smakade extremt mycket salt

Zadeira
0

Jag tycker de är mycket saltare än en vanlig saltsten, men min tunga är inte alltid att lita på ;)

lisette
0

fast jag tycker ju att en vanlig saltsten är riktigt salt!

#14 har du jämfört himalayasten med en saltsten? ;)

Zaphix
0

Tycker inte himalayasaltstenen smakar så mycket mer salt, men godare. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[trollduva]
0

16#jappTungan ute

Linnea
0

Hurivida den är bättre eller inte vet jag inte men sen kan man u fundera över miljöaspekten lite. Köra salt från himalaya?? Nja..

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

#19 Jag tror nog de flesta bordssalt kommer en bra bit bortifrån med…

Jozo salt är väll de bästa ut transportsynpunkt då de tar från england, tyskland och danmark. Men andra märken kanske kommer från saltöknen i Bolivia (Sydamerika) som är enorma producenter av salt.

Ska man tänka ur miljösynpunkt är det de varor man använder dagligen (typ mjölk, kött, grönsaker) som man ska försöka få närproducerat. Det är det som gör skillnad i längden :)

Hakuna matata!

Linnea
0

#20 Jo men ändå är det här saltet så mycket bättre så det väger upp ändå? Jag menar man ska kanske inte köpa bara för att det verkar bättre, dom säger ju det men det gör väl alla som försöker sälja nåt? Det låter ju bra med himalayasalt men frågan är ju hur pass mycket bättre det egentligen är. Jag köper jozosalt..

Elshira
0

Ja jag tänker då inte köpa himalayasalt. De extra vitaminer och mineraler hästarna behöver ger jag vid sidan om istället. Men måste hålla med om att himalayasaltet är godare trots allt (köper dock ckså vanliga jozo salt).

Hakuna matata!

Linnea
0

#22 Jag har alltid mineralstenar till mina. Det är inte Krafft utan nåt annat jag inte kommer ihåg namnet på..

Elshira
0

#23 Jag vet inte om du tänker på dessa mineralpottor…? För saltstenar med mineral i innehåller så pass lite och kostar så pass mycket mer att det blir bättre att köpa det som behövs vid sidan om annars :P

Hakuna matata!

Alex
0

Det jag funderar på är varför det ska vara godare, vad som är bra med det (om det inte är en häst som får i sig för lite salt)? För en häst ska väl inte slicka på saltsten för att det är gott, utan för att de behöver salt… Är väl knappast bra om de får i sig för mycket?

Och just det där med hög natriumhalt, så det inte bör ges till personer med högt blodtryck skrämde mig lite, då ser jag faktiskt inte vad som ska vara bättre med det, tvärtom…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

Håller med alex, har hästar här hemma som har perioder då de äter salt som godis… Vore knappast bra med ett ännu godare salt då :P

Hakuna matata!

Gronstedt
0

#8: Himalayasalt innehåller är lika bra eller illa som vanligt salt för blodtrycket. Som de skriver i länken "… bör därför inte användas som ett mer hälsosamt alternativ till vanligt salt ". Det är NaCl som allt annat salt, men precis som Murray River-saltet innehåller det lite mer mineraler och har en friskare smak, just för att det inte är absolut ren NaCl. Jag ger min tjej lite Murray River-salt i maten, eftersom hon inte slickar på sin saltsten när det är så här kallt.

Alex
0

#27 Fast i länken står det "Tillskillnad från mineralsalt är halten av natrium hög vilket gör det till ett sämre alternativ för den med högt blodtryck." vilket jag tolkar som att det är högre natriumhalt i Himalayasaltet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gronstedt
0

#28: Men "mineralsalt" är inte detsamma som det man brukar kalla "salt", det är till exempel kaliumklorid eller magnesiumklorid i stället för natriumklorid. Dessa salter smakar salt men har inte samma verkan i kroppen på vätskebalans, cellfunktion etc. som natriumklorid. Att ge hästarna mineralsalt verkar ju lite fånigt, eftersom det är natriumklorid de behöver för att reglera blodsalthalten och därmed vätskebalansen.

Himalyasaltet, liksom Murray River-saltet är i stället "natursalt", vilket betyder NaCl med lite extra mineraler. De innehåller lika mycket natrium (eller lite mindre) än bordssalt, men mer än "mineralsalt", som alltså är fysiologiskt overksamt (eller i alla fall inte ger högt blodtryck).

Förresten undrar jag om hästar har problem med för mycket natrium i maten, deras saltbalans fungerar ju inte som vår. Om vi äter för mycket salt binder vi vatten i kroppen och sväller upp, men om hästar äter för mycket salt dricker de mer och kissar mer.

Alex
0

#29 Ah, det är sant! Koksalt är det väl i "vanligt" salt och saltstenar? Tänkte lite fel där jag, då ska det ju inte ha någon betydelse. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

sweet-moira
0

jag hade himalaya salt i sommras till mina hästar. för det funkar bättre att ha ute, det "smälter" inte som vanliga saltstenar gör när det regnar.

Elshira
0

Om det inte smälter lika mycket är det ju ju mindre salt (natrium) i det i.af.

Hakuna matata!

[chriistina]
0

Vi hade det till ponnyn innan, och hon tyckte den var godare än den "vandliga" saltstenen.
Själv smaka jag ingen skillnad, smakar på allt jag ger till hästarna :P

bebbe
0

Var finns denna sten att köpa?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

[chriistina]
0

#34 Här finns den på granngården, horze och de flesta andra hästaffärer där de säljer foder.

[trollduva]
0

34#har köpt min på citygross

[Tovab]
0

Jag har en Himalaya saltsen :) Men den har hon inte fri tillgång på eftersom hon går på lösdrift med andra hästar som äter andra stenar.. Men när jag tar in henne brukar hon få slicka på stenen i nån timme :)

lisette
0

#34 eko hade en som var 1 dm i diameter som kostade 80:-

Linnea
0

#24 Mina ser ut som vanliga saltstenar fast dom är gula. Testade en sån där "potta" en gång men det vägrade dom slicka på.

Elshira
0

#39 Ja om man tittar på innehållet är det endast ett fåtal saker där, så då är nog mineraler (pelets eller liknande) bättre om du tror det behöver extra.

För övrigt kan vi inte ha mineralpottor då dom kastar i seg allt på en gång xD Dom är tokiga i mineralpottorna haha. Så vi använder vanliga pellets istället :)

Hakuna matata!