Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6382 ggr
lisette
0

hovböld

idag när jag lunchfodrade hästarna så kom inte ponnyn och började äta. gick en stund och han stod kvar på samma ställe. gick då ut i hagen och fann en häst som inte alls ville gå. fick putta på honom för att han skulle röra sig.

veterinären var ute och konstaterade att han förmodligen har en hovböld, lite förhöjd puls i höger fram. ingen feber alls.

ska nu vänta några dagar för att se om den spricker upp, men jag ska ändå ha ut hovslagaren för att verka hästarna. så då ska jag be honom att karva upp bölden (om det nu är en böld).

nu till frågan: hur sköter man om en hovböld på vintern? eller en böld överhuvudtaget?

Alex
0

Jodopaxomslag. Det kan du lägga direkt nu innan hovslagaren kommer också, då det kan hjälpa bölden att komma ut. Sen tror jag väl inte att det är någon skillnad att sköta en hovböld på vintern eller sommaren?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Ett tipps för att den ska verka ut snabbare är att koka linfrön och ta denna ljumna "slime" i en plastpåse (eller ja två st) och sätt ner hoven i det. Sedan tejpar du fast hela paketet så gott det går med t.ex silvertejp eller något liknande så det sitter ordentligt i.af. Låt sitta på över natten eller så.

Det är ett tips från grannen som haft 3 hästar genom åren som fått återkommande hovbölder stup i ett pga lite olika saker!

Men som sagt det hjälper att driva ut den =)

Hakuna matata!

lisette
0

#1 nej jag har ingenaning. aldrig varit med om hovbölder.

#2 tack! då får jag köpa lite linfrön imorgon. hur mycket ska man ta måntro?

Alex
0

#3 Nähä okej. Tungan ute Men som Elshira beskrev kan du göra ungefär samma sak fast med jodopax. Dränk in bomull i utspädd jodopax, och lägg runt hoven (undersidan framför allt) och linda med en självhäftande linda runt. Kan ju krävas plastpåse och silvertejp om hästen ska gå ute.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

#3 Det är bara att göra lite lagom om du tänker att när hästen står i det så ska det täcka hoven. Så vad kan man tänkas ha, en liten kastrull? Det beror ju helt på hur noga du sätter på det osv =)

Kanske kan man kombinera genom att blanda i lite jodopax i den redan färdigkokta linfröna? ^^

Och vad det gäller fastsättning tror jag nog ändå silvertejp ät det bättre alternativet. En påsa kokt linfrö väger ju lite så man måste vara säker på att det sitter där man satt det. Och silvertejp om något är ju hållbart! :D

Hakuna matata!

lisette
0

en kraftig påse (från jobb) och kokta linfrö, sedan tejp och vetflex utanpå det. men när han belastar hoven så trycks det ju ändå upp längs benet på honom…

hur funkar det egentligen? hur kan det hjälpa bölden att spricka snabbare?

Elshira
0

#6 Det ska inte sitta så tajt att det väller upp, bara det "rörs om" lite när han går (det ser jätte roligt ut med en stor påse på foten~). Men att få det helt perfekt är ju svårt, men bättre det är för mycket och täcker upp ordentlig än för lite. Det är ju inte farligt om de skulle slicka i sig i.af :)

Jag vet inte exakt vad det är men jag var där förut när de hade en ponny med hovböld, och dessutom var en veterinär där som tyckte det var bra (hade med andra ord hört talas om/gjort det förr vad jag fattade). Så någon form av utdrivande effekt måste det ju ha, men vad som händer rent fysikaliskt vet jag tyvärr inte.

Hakuna matata!

lisette
0

men om det inte sitter "tajt" så åker det ju av. =) själva påsen är ju lös, men sen är påsen tejpad kring benet på honom.

han gillade fröna ivf. ;)

Elshira
0

#8 Ja ok jag fattade det som att du lindat runt hela hoven med. Men tänk såhär, då vet du att det verkligen täcker upp runt kronranden med ^^ SÅ att hela hoven får vad den behöver :)

Hakuna matata!

lillsandra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min häst vart precis av med en hovböld. hovslagaren trodde att det var röta och han gick inpacketerad med omslag som byttes dagligen, enl ordination från hovslagaren. problemet var att det vart för tätt enl veterinären. däför vandrade hovbölden uppåt och inåt. Han vart blockhalt och sen vart det åtskilliga besök hos veterinären som fick skära upp och hålla på med hovbölden. det var hos veterinären som jag fick reda på att det var för tätt. Han gick i gips och ordinerad boxvila i nästan 1 månad, som tur var så kunde min andra häst stå som sällskapsdam. inte så himla roligt med en 1,5årig häst att stå själv i en box. Nu ska han vara helt återställd, sånär som att hoven fortfarande smörjs in 1 gång om dagen med perubalsam och att det de skar bort får växa ut. bifogar en liten bild på hur det såg ut vid andra besöket.

problemet med min var att det hade aldrig kunnat komma ut av sig själv då bölden gick åt fel håll. de var nästan ända inne vid strålen och hovköttet.

det vart en väldigt dyr hovböld pga av en felordination. jag skulle nog rekommendera dig till att du ber veterinären karva upp hovbölden då du kan ta detta på din försäkring vilket jag hoppas du har. jag är ganska säker på att försäkringen inte täcker om du ber hovslagaren göra det. om du kan be veterinären om en direktreglering så skickar veterinären en faktura på det du ska betala så slipper du skicka in kvitton hela tiden till försäkringsbolaget.

lisette
0

har nyss bytt försäkringsbolag, så jag undrar om de tar en hovböld. så himla typiskt!!!

hur lång tid har det tagit för din häst att bli bra?

Elshira
0

#11 Om hästen var försäkrad innan och du bara flyttat försäkringen (dvs hästen har inte varit utan försäkring där i mellan)  så ska det inte vara några problem :)

Hakuna matata!

lillsandra
0

han vart dålig den 24 nov och vi åkte till atg kliniken mellan 1-2 gånger i veckan i ca 3-4 veckor. då har jag inte räknat in de veckorna som han vart inpacketerad pga av felbehandlingen av hovslagaren. för det var åtskilliga veckor innan den 24 nov. håller fortfarande på att smörja in hoven 1 gång om dagen med perubalsam. vid sista besöket så var han helt återställd. så nu e han ute och leker om dagarna och inne i box på kvällarna. hoven kommer att växa ut igen och man ska inte se någon skillnad på den här hoven mot någon av de andra hovarna. skulle tro att alla försäkringsbolag tar hovböld, men det är bra om du har en försäkring som även täcker för mediciner. perubalsamet specialbeställd och kostade över 800:- för 100ml. jag e himla glad att jag har tecknat värstingförsäkringar på alla mina hästar och katter för annars hade det blivit dyrt. slutnotan för mig vart runt 13 000:- inkl hästtransport, bensin, veterinärkost och medecin etc. det hade säkert blivit billigare om hovslagaren sagt något tidigare. men man får tänka att det skulle ha kostat mig mycket mer om jag inte haft en försäkring. då är inte dagarna räknade som jag tog semester för att ta honom till veterinären. varför finns det inga vård av sjukt djur dagar för???? om du vill så kan jag ta en bild av hur hoven ser ut nu. vi har även verkat hoven lite då och då men just bara denna hov då den har varit gipsad så länge och strålen åkt ner en bit.

bifogar en bild på honom som gipsad. han ser litegrann ut som en leksakshäst på denna bild.

lisette
0

ja du får gärna ta en bild på hur det ser ut nu! bilden i inlägg 10 är ju inte speciellt trevlig.

ringde hovslagaren idag och han ville avvakta tills vädret var lite bättre, tydligen snöstorm hos oss.

lillsandra
0

kanske inte en sån himla bra bild. men här kan du se att det har växt ner väldigt mycket och att det har blivit hårt där de skar. när de skar så var de nästan vid pälsen.

Racoon kan vara lite kinkig om någon annan lyfter just den här hoven, han är nog lite rädd att det ska göra ont. men för mig så lyfter han så fort jag böjer mig ner vid hoven. för att han vet att han ska smörjas in.

har du kollat så att du får tillbaka från försäkringen om du ber hovis skära upp den? annars gör det så att du inte åker på en smäll. på atg kliniken så gjorde en hovis det men då var det i samråd med veterinären, därför så gick det på försärkringen.

lisette
0

nej det har jag iofs inte gjort, tack för påminnelsen!

lillsandra
0

så synd om du åker på penga smällen. det är nog dyrt ändå. ring på stört vet jag innan du glömmer det.

lisette
0

jag har en självrisk på 4000 så jag undrar om det blir så mycket billigare ändå att ta det via försäkringsbolaget. men det är ju bäst att ringa och höra med dem.

Alex
0

Att ta ut en hovslagare att kolla på det blir inte värst dyrt och de ska kunna sånt. Så jag råder dig att ta ut hovslagare först, kan inte hovslagaren lär han/hon skicka dig till klinik.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

hovis kommer imorgon och kollar på det.

ringde och pratade med if. de ersätter ju veterinärvård, så hovslagaren ersätter de inte. ett sjukbeslag ordninerat av vet ersätter de dock.

lillsandra
0

trodde nästan att det var så. vilken hög självrisk du har. min e på 1800 sen 20% av kostnaden. men det kan löna sig ändå.

lisette
0

ja jag valde det medvetet för att få ner årskostnaden på försäkringen. min häst är ju aldrig dålig tänkte jag. har haft honom i fem år nu (inte nyttjat försäkringen alls) och nu givetvis så blir han dålig. så himla typiskt!

Alex
0

#22 Haha så är det alltid! Flört Men det går nog ganska jämnt ut ändå, framför allt om han håller sig frisk sen. En hovböld är ju inget allvarligt direkt, om det inte gått långt. Man behöver ju sällan använda veterinär alls, om inte hoven behöver röntgas.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

ingen hovböld vad hovis kunde hitta. ingen förhöjd puls idag heller.

ska ringa min vet och se vad han säger… =(

pippa__
0

Men om den sitter högre upp kan inte hovis se det väl?

lisette
0

nej precis, han tyckte jag skulle prova ett jodopaxomslag över en natt så började den kanske vandra neråt om det finns en längre upp.

men han reagerade inte på visitertången heller.

pippa__
0

ok, hmm..kan inte vara så att han bara var allmänt Brago och har rullat sej på en isklump eller liknande så han har tryckt till något uppe på manken, ryggen eller i närheten?

Zabbio
0

Dacke var plötsligt blockhalt och vi misstänkte hovböld eller så. Tog ut hovslagaren siom inte hittade nåt direkt, och det gick ner. ''Kanske nån liten blödning'' sa han och tyckte vi skulle avvakta lite till. Dacke blev helt bra igen på ett par dagar med boxvila, efter att som sagt plötsligt vlivit blockhalt utan synliga skador men varm i hoven..

Hoppas det blir lika lätt för dig :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

#27 jag vet inte. kom ut i fredags och skulle ge honom mat, då kom han inte utan stod längst ner i hagen. tyckte det var lite skumt så jag gick in i hagen o fick dra in honom (40 cm snö förvisso). han har stått inne sedan dess och igår tyckte jag det var bättre. tänkte med om han klantat sig lite och funderade på en massör/Et som kan kolla över honom. vet kände på honom i fredags och då reagerade han inte över ryggen. inte varm i hovarna heller. reagerar inte alls när man känner över honom på ben osv.

#28 pratade med vet igår och han var inne på samma spår som dig. han kommer förbi ikväll o kikar på ponnyn så får vi se vad han säger sen.

lillsandra
0

hur har det gått med din häst? Racoon var väldigt öm när man höll runt hoven och tryckte ihop.

lisette
0

veterinären hann inte komma ut igår. ska ringa idag igen och påminna honom.

brago är inte öm ett dugg, det är det som är det konstiga. igår var han dessutom ute och spatserade lite i stallet på eget bevåg när jag mockade och fixade till honom. kanske är det på bättringsvägen?

lillsandra
0

ja, det får vi hoppas. det är lite mycket pyssel med en hovböld.

Alex
0

Reagerade han inte alls på visitertången är det nog stor chans att det är nåt annat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

vet var här nu ikväll. idag reagerade han på visitertången och hade förhöjd puls igen. vet säger hovböld eller blödning.

som sagt så verkar han vara mer pigg på att gå nu än han varit tidigare.

vet ringer in vinadyne till mitt jobb imorgon mot smärtan. han sa att det kvittade om hästen var inne eller ute. så imorgon när jag kommer hme från jobb får han komma ut några timmar.

två frågor:

hur snabbt växer en hovböld ner egentligen?

ÄR det verkligen så att en böld kan komma ut snabbare om man gör ett omslag?

veterinären sa nej, hovslagaren ja…

Elshira
0

#34 Jag tror nog vet vill ha mer konkreta bevis medan hovslagaren väll borde se saker lite oftare med egna ögon och där kunna säga sin åsikt.

Hur som helst är det ju inget som skadar =)

Hakuna matata!

lisette
0

jag tycker verkligne det är skitsvårt med vad man ska göra. det borde ju inte skada att sätta på ett omslag över natten ändå… har aldrig haft en häst med hovböld eller en halt häst överhuvudtaget.

Alex
0

#34 Att det går snabbare med omslag har jag alltid fått höra från hovslagare, eller åtminstone att man ska lägga ett när man upptäcker det… Och när det gäller sånt tror jag faktiskt mer på hovslagare än veterinärer. Sen hur snabbt det går vet jag inte, jag är van vid islandshästar som oftast inte visar smärta förrän bölden är mogen och därmed blir blockhalta direkt… Antagligen upptäcktes Bragos tidigt, om det nu är en hovböld, vilket väl bara är positivt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

har du då lagt jodopaxomslag över natten eller?

Alex
0

#38 Japp, jodopaxomslag, tills hovslagaren kommit (har enbart vart med om fall där hovslagaren kommit dagen efter, så då har hästen fått stå inne). Men vill du ha ut honom bör det ju räcka under natten, hjälper ju lite i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bebbe
0

Ett gammalt knep som jag har hört om är att man ska tugga grovbröd så det blir en gröt av bröd och saliv, det lägger man mot bölden och lägger om det med gasbind eller dyl. Min Mamma gjorde faktiskt så om någon hade en inflamation av t.ex en sticka i fingret och det drog ut varet, vet inte om det funkar på hovböld, men allt är ju värt att prova

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Elshira
0

#40 I det fallet skulle jag tro det är kapilärverkan som får det att dras ut (ungefär som man gör med sockerbit vid getingstick). Isf fungerar det nog inte på hovböld, men det är ju givetvis bara en gissning =)

Hakuna matata!

lillsandra
0

vi får hoppas att det går bra. det enda jag kan säga är att när jag gjorde mina omslag så lindrade då han var inpackad. men när jag tog av det vart han blockhalt och iväg till kliniken. jag skulle nog ta rätt på det hos veterinären innan det går för långt.