Spånåtgång
Som rubriken lyder: Hur mycket spån går det åt för er, och hur stor är boxen? Hur mycket går det åt när ni har bädd?
Har alltid använt halm men nu ska jag flytta hästen och han ska stå på spån, för att han äter upp mycket av halmen och blir bukig.. Hans box kommer vara 8 kvm, han är relativt renlig av sig, kommer ha bädd.. Vill gärna veta hur mycket spån på ett ungefär som går åt :) Pållen är en liten B-ponny..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Beror väl mycket på om det är en en grisig eller renlig häst.
Våra boxar är 4*4 meter, Brimad som är dryga 180 hög är ganska renlig, dock kissar han en hel del! Ingen spånbädd till honom och det går åt 1 bal i veckan numera, har börjat sortera ordentligt mycket bättre efter att spånpriserna skjutit iväg.
Japp har bädd sedan någon månad tillbaka och han är hyffsat renlig och där går det åt ½ bal i veckan, dock så ser det ut som det inte funkar med bädd som jag befarade då han av någon anledning lyckas gräva och välta runt bädden så det stinker amoniak.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Här år et åt ca 1 bal/vecka för de stora och 1 bal räcker i två veckor till de små, till och med uppåt 2½vecka till den renligaste shettisen.
Vi tar ut kisset varje dag och de flesta är renliga i boxarna.
Ungefär en bal i veckan, oftast typ 3 i månaden. Boxen är 4x3 meter ungefär. Hästen är otroligt renlig, bajsar i ett hörn och kissar precis nedanför bajset.

Jag körde på en alternativ spånbädd innan. Mockade ut all skit varje dag men lät det blöta vara i tre veckor innan jag mockade ut det. På så sätt gick det snabbt att mocka om dagarna, hästarna fick en ren fin bädd och när jag väl mockade ut allt var det inte särskilt tungt.
Jag använde en spånbal i veckan till tre hästar i boxar som är 3,5x3,5 meter. Efter jag mockat ut allt blev det antingen en halv- eller helbals påfyllning per box, beroende på vilken häst det var och hur mycket jag behövde mocka ut.
Det var en ganska billig historia.

Jag har bädd, la den i höstas, ska tömma den när det blir lite finare väder eller i sommar, inte riktigt bestämt mig. Som det är nu går det åt en bal varanan vecka ungefär. Jag snål-mockar riktigt petigt då.
Vet inte till hundra vad det är för mått på boxen, men normalt+ för stor häst. Är halvblod på ca 165.
Hade en riktig skitgris förr (D-ponny) Som drog 2 ibland 3 balar i veckan på en 5x5 meters box…
Anledningen var att hon var "hosthäst" och inte fick stå på halm (som vi annars alltid använder) men vi bytte tillbaka då det inte blev ett skäligt pris och det fungerade väldigt bra i.af då hon inte hostade en enda gång efter det.
Hakuna matata!