SLUTA GNÄLL
En sak som jag tycker är riktigt irriterande är folk som gnäller på snön! se det från den ljusa sidan, det är februari, snö och minusgrader, istället för att vara februari, regn och plus. Tänk vad snygga hästar vi komma ha till sommaren tack vara snön!
Visst det är tråkigt när det snöar och är svinkallt men se det från den ljusa sidan och sluta gnäll (gäller alla). Eller ni kanske vill ha regn, leriga hästar, skor som flyger av var och varannan dag? Skulle inte tro det.
Nu när det är snö så kan man göra en massa annat som man inte kan göra när det är snö, så njut av detta :)
Visst jag gillade inte vintern innan, när det kom liiiite snö och sen försvann lika snabbt men nu är det mycket snö och man kan göra så mycket kul med hästarna :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Håller helt och hållet med! Jobbar idag (i butik) och alla kommer in och klagar på att det är för mycket snö! Visst har det kommit väldigt mycket snö, men det är ju mysigt! Kanske inte idag då det är snöstorm. Men Det här är ju såå mycket bättre än slask!
Jag har tom en i stallet som vill ha slask och inte snö. Vet inte hur man tänker då..
Jag gnäller för att det här är första vintern på bra många år som jag är utan häst, och då ska det såklart komma massa snö istället för att vara lerigt! Har jag lite rätt att gnälla då? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#2 - Då har du rätt att gnälla :)
Jag gnäller inte! :D Jag älskar snön. Älskar att det är minusgrader och tjockt med snö överalt, man kan jobba arslet av hästen med en helt vanlig skrittpromenad och det går att trava överallt, i stället för att ha tappskor och skritta skritta skritta i tusen år utan att hästen ens har användt lite av sin energi, lera och regn, regntäcken måste tvättas och nyimpregneras några gonger i månaden, hästen, sadel, träns, skor och ridbyxor inngnidna i lera…. Nej, jag älskar vinter och snö! och det gör hästen med ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag älskar snön, bästa tiden på året är nu!
Men det är jobbigt när man knappt kommer fram med hästtransporten pga. för mycket snö och halka under. Och det är mindre roligt att se när hästarna står i hagen med snö upp till magen.
Också mindre roligt att behöva skotta flera gånger om dagen för att kunna få upp dörren till stallet.
Och det är rätt så jobbigt när man knappt kan gå ut med hunden för att det är för mycket snö så hela han blir begravd.
Men visst, snö är härligt!
I måttlig mängd, inte när det snöar nästan varje dag i sjuka mängder..
det är inte kul att gå i en halvmeter snö varige dag för att komma till stallet. Jag går 1mil om dagen pluss att ja åker tåg. Hela tåg trafiken blir utslagen av snön…
Jag har varit glad hela vintern över hur mycket snö vi haft i skåne, för en gångs skull en riktig vinter. Men nu måste jag säga att jag längtar mer efter våren, vill att det framförallt ska bli varmare. Snön bekymrar mig inte så mycket, det är mer temperaturen som min kropp inte mår bra av alls.
Jag älskar snön! Visst får det gärna sluta snöa så mina upptrampade stigar i skogen håller sig upptrampade för det är lite jobbigt att plumsa ett par timmar varje dag i meterdjup snö med hundarna. det är också lite jobbigt att leda ut halvvilda unghingstar till sina hagar i meterdjup snö…MEN det är så mycket skönare, finare, roligare att rasa omkull i djupsnö än i lera! Hästar och hundar är rena. Landskapet är vacker och hästarna får bra motion av att trampa runt i djupsnö!
För mig får det gärna vara snö varje vinter, det är så Svenska vintrar ska vara!

Visst det är vinter och då ska det vara snö, men att ha 80 cm snö är allt annat än normalt och ställer till det oehört med trafikolyckor, inrasade tak, läckor i husen, akutfordon som inte kommer fram m.m. Så jag tycker inte det är något konstigt med att folk har börjat gnälla på snön.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jätteglad över snön, specielt nu när vi äntligen fårtt snösulor :P (räknar ju inte med snö här nere annars..) men inte alls glad när det snöar dagtid.. det betyder nämligen täcke (snön smälter när den landar på Crow) och mer avskavd päls på bogarna..>< köper snart hårfärg och färgar stubben som är kvar på stackaren! Gillar inte riktigt isgatorna där inte ens broddar hjälper..
Men snön är kul :)
(trav-tölt är iaf väldigt mysigt att sitta på..:P)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Du har tydligt inte mycket utanför din dörr att stå i.
Men det har vi !!!!!
Tack vare mig och andras insattser så kan äldreomsorgen komma sig fram till de äldre. Hör visserligen inte till sak i ett hästforum, men den som lever idag i områden där snön slagit ut samhällen, den talar man inte om för att sluta gnälla och klaga.
jag kör hjullaster dag och natt 5.7 timmar i sträck förutom så ska jag och min man klara av att sköta våra djur. Det handlar då inte om ett par hästar.
snö är okey när det inte är en halvmeter, det är mysigt ett tag men nu är vägarna knappt plogade och att varje morgonen försköka göra en gång in till stallet samt hagarna är inte speciell roligt inte när snön blir över en meter, jag tycker annars det är otroligt mysigt men i en viss måtta 

#10 Väldigt fin bild ! 
Jag älskar snön . Har inget emot mängden som så , men att allt ska komma på en och samma gång känns ju lite tröstlöst .. Speciellt när man har stora ytor som ska skottas och inte traktorn går igång 
När det gäller hästarna här hemma så är det bus i hagen , bara lille Daffy på sina 83 cm som har det lite kämpigt med snön
jag lär nog fortsätta gnälla =P tak som rasar, kallt och inställda träningar. Vattenkoppar som fryser. you name it(!)
men du har faktiskt helt rätt. vi borde inte gnälla. det är ju fint. och hästarna bygger sjukt mycke muskler.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

jag har inte gnällt särskilt mkt när det varit några minus, defintivt itne när det var nysnö för då kunde man rida på som vanligt. sen när det packats mera så blev det att ta det lite lugnare och nu så ligger det på nollan är och väldigt tungt istället. så nu hoppas jag det försvinner och det fort för annars blir det bara ännu tyngre och jobbigare för hästarna.
Jag gnäller för att tåg och bussar inte kan gå som dom ska så jag inte kan ta mig nånstans
Haha och för att pappa och jag inte kan bygga klart Lukas rockard förrän snön försvinner pga att vi måste bygga utomhus.
Kan tyvärr inte använda snön till träning eftersom jag har körhäst. Min medryttarhäst fick vintervila och när jag började sätta igång honom blev han sjuk, så nu är 4 av 5 hästar förkylda med hosta, så det är bara att vänta ut det.. Så jag får inga snygga hästar på vintern :/
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

jag gnäller. hatar verkligne snö när man måste ut och köra eller skotta. är man bara inne så är det väl struntsamma.
tog lite bilder idag när jag fixade stallet…
den uppmärksamme ser att understa tråden inte syns. alltså över 50 cm snö ute i hagen. tycker synd om min ponny som knappt kan gå på vissa ställen.

Jag är överlycklig för den vinter vi har fått! Här har det inte varit en enda tö dag (Uppsala) sedan första snön kom dvs ingen blötsnö, ingen skare och ingen is! Mer än så kan jag inte önska mig!
Här är vi rustade för snö och snöslungan åker fram med jämna mellanrum, dessutom är det ju ingen rå luft här så -15 känns inte alls särskilt farligt ^^
Nej jag har hellre en riktig vinter som denna än en vinter med hälften hälften så det bara blir en massa gegga… Sedan är det både ljust och vackert med snön, tänk vad mört det annars vore!!!
Nog för att jag skulle kunna vara utan snöovädrena som kommit, men det är att det kommit så mycket på engång som jag klagar på, inte mängden =)
Och sedan tänk bara på sommaren men alla dessa hemska mygg, bromsar och alla andra små kräk… Sedan är det ju så olidligt varmt ibland så både höst och ryttare blir ju smicksura vid arbete = ännu mera irriterande insekter…
Nej TACKA VET JAG ORDENTLIG VINTER!
Hakuna matata!

#21 snön ska bort med… det blir ju hur lerigt som helst snart!
#22 Bättre allt försvinner snabbt och man har en lerig period istället för att ha is om vart annat eller gegga en längre tid… ^^
Hakuna matata!

ja det kan jag iofs hålla med om. men en jag pratade med berättade att det (ivf i skåne) är jättemycket tjäle.
Jag personligen hatar snön just nu, är så fruktansvärt trött på att skotta fram trådar, inte kunna släppa ut hästar pga att hagarna inte har ström, vattenledningar som fryser mm. Lite snö är okej, hellre snö än regn har jag alltid sagt med nu har jag ändrat mig.
#0 Jag vet inte om du personligen påverkas så mycket av snön men du får tänka på att den stället till med mycket problem, fööör mycket för att ens dra upp men bla begränsad framkomlighet i trafiken och tak som rasar. Tycker vi har rätt att gnälla nu!
..men visst är det fint..
#25 fyra av sex tak i stallet har idag skottats för att de inte ska rasa. alla husen i området där jag bor är skottade och en tennishall i närheten har taket rasst i natt. håller med dig. jag ärsjukt trött på snön nu.
// Alexandra
#25 jag har inga problem, visst vårat vatten fryser med även om vi har värmeledningar i vattnet, brunnen fär vattnet rinner ner har fryst, spiller man vatten (som jag är väldigt duktigt på att göra) blir det is, vattenspännerna går lyckas jag göra sönder varje dag.
Men varför ha ström i hagen på vintern? Min häst rymmer så fort vi har på hagarna under sommaren men inte på vintern så varför har du ström egentligen? Jag skottar också fram trådarna, skottar vägen ut till hagen. Men jag gnäller inte, sånt är liksom livet.
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#27 om din hästinte smiter så är det väl för att den inte vill/orkar för all snön. alla hästar är inte sådana. vi har en riktig utbrytarkung i stallet nu har det visat sig. han står i sin egen haga annars men inte nu när det är snö. då drar han till andra hästar trots elen.
för mig är det en självklarhet att ha ström även på vintern. jag vill iaf inte riskera att hästarna tappar respekt för eltråden och trasslar in sig i den.
// Alexandra
#11: Tack och lov för folk som du och alla som kör snöplogar idag och inatt och imorgon! Tack vare er har hästarna i mitt stall fått mat och fått komma ut och in och fått mockat idag också - utan er hade vi fått vara glada om en granne hade kunnat fodra dem medan någon av oss som har hästar där fått pulsa den sista kilometern genom drivorna för att sköta resten.
#0: En sak som gör mig irriterad är folk som talar om för mig vad jag får tycka och inte. Har man egen elräkning, egen vattenledning och egen väg att röja så är man måttligt road en sådan här vinter.
jag älskar snön så länge det går att rida i den :) här blåser det som attan och då ger jag mig inte ut! så lite gnäll tills det går att rida får ni ta :)
// Vanessa
något annat som är positivt med snön är ju om man ramlar av så kommer man ju mjukare än på sommaren iaf :)
// Vanessa
Håller helt och hållet med trådskaparen har hellre metervis av snö nu än att ha det som det brukar..blött,grått och leriga hagar usch o fy!
Ja älskar snön,kyllan och spesielt när de är storm.Sen är de så härligt att va i stallet och gossa med hästen pyssla med den. Och en fin vinter uterit är de härligaste.Vid ca vid19.00 tiden är den bästa rida ut tiden.
Sen så får man klä på sig så gosiga kläder och ha massa kul jag har oc är ute på en för kal dag en att va ute på en för varm dag suh.J
jag gillar sommaren med men inte när de är för varmt.Men snön är bäst.
Så fint och de flästa hästarna trivs bättre i kyla en i värme.
Visst föredrar även jag snö framför regn och lera. MEN i måttlig mängd!
Igår låg mittentråden begravd under snö och imorgon lär det inte finnas ett spår av den övre!!!
Vi har haft -15 grader med full snöstorm i sidled hela dagen och som har ökat i styrka under kvällen. Vi har fått mellan 3-4dm snö under dagen, och tidigare i veckan hade vi snö upp på halva låren. Undrar hur det är imorgon!?
Om man har som på inlägg#10 kan jag förstå att man tycker det är mysigt att rida i snön, men vi har nu så mycket snö så det går inte rida på annat än plogade vägar!

Jag har inte gnällt. Jag gillar snön. Är glad att slippa leriga hundar och hästar. MEN det som kom i dag och fortfarande kommer hade inte behövt komma. Det räcker faktist nu.
Har ni läst att ca 1800 kaniner dog pga snö för att taket inte höll.
För några timmar sedan var det 100 kor som fick tak över sig.
Senare i dag var det visst ca 500 grisar också. Sedan är det ju många fler djur som fått sätta livet till pga snön.
Tänk på alla djur och småfåglar i skogen som dör pga kylan och snön just nu.
Vilken översvämning vi kommer att få när detta börjar smälta. Suck!
Så nu får det banne mig vara slut på snöandet. Eftersom inte ens taken håller längre.
Roligt för er som inte har mycket utanför era dörrar. Men just nu vet vi minst en handfull hästägare som sliter med att få in sina hästar till stallarna. Vägarna är helt igenbommade som stalldörrar in. Hagar som rasat. Takras som omöjliggör att kunna släppa in sina hästar. Hästar hittats insnodda med trådar, (galvtrådar ) runt benen. skador till följd. Tyvärr kan vi inte ta oss till dem då de ligger minst 3 timmars körväg med hjullastare, kan max köra fram i 20 - 30 km. Hjälp finns inte i deras närhet då deras grannar själva är på andra platser och röjer.
Hästägare som sitter och gråter efter hjälp då deras hästar inte kan tas in. Talade med två senast kl 23. 45 då ännu ingen hjälp funnits för dem att få tag på.
Själv fick vi in våra sista hästar alldeles till nyligt. Tog oss tre timmar bara att få undan runt om och röja mellan hagar till stallar som redan igår var röjt. Ett jobb som normalt tas på 15 min. Imorgon står alla våra i stallarna. kommer alltså inte att få komma sig ut alls. kommer köra dynga med skopa från dörrarna. Då skottkärra inte är framkomlig.
Ska på röjning från kl 03 inatt. När kl är runt 09 ska en annan ta över och jag hem och fodra vattna. sen går jag i säng och då tar min gubbe över dagens sysslor.
God Natt !
Nu tar jag en tupplur ett par timmar. med ombytt ull underställ på, och hoppas att mina arbetskläder har hunnit torka något sån när med en kupevärmares hjälp.

Jag gillar snö normalt, men inte så mycket som vi har just nu…..mina lösdriftshästar jag vill inte ha dom ute nu med risk att dom kommer lösa.
Det är inte det värsta, vår granne ligger mycket sjuk hemma och behöver hemtjänst två gånger om dagen, dom stackarna ställer bilen hos oss och sen traskar dom 300 meter i vinande snö och upp för den branta backen för att se till honom hemma. Han kan alltså inte flyttas heller, nu vill han dö hemma och jag hoppas han får det också.
Gärna snö men inte snöoväder som det är nu, en dag kan vara OK men nu räcker det
leriga hagar har jag inte för vi har grusat vinterhagen 
De hästar som tvingats vara kvar utomhus inatt har nu äntligen kommit in i stall. De kom in kl. 05. 15. Tre störttrötta hästägare ligger förhoppningsvis i sina sängar. Grannar till stallet ska visst se till hästarna under dagen med mat och vatten. Deras hästar kommer inte att kunna komma sig mer ut de närmaste dagana. Skotta skit blir det inte på tal om. Det blir att kasta in halm på skiten.
Hästägaren som fått sin häst i staketet inlindad av galvtråd är avlivad.
Två hästtjejer som aldrig kom fram till sina stallar för kvällsfodring igårkväll med sina bilar. Har i morse kunnat fått givit sina hästar mat o vatten. men problemen kvarstår för dem hur de ska kunna komma sig dit fler gånger idag.
Våra hästar är nu några ute i de omkringliggande hagarna intill stallet. De andra får stå inne till kvällen och ta byte då. om vädret tillåter det vill säga.
Men det blir när jag har vaknat. Nu tar gubben över dagens sysslor.
Hjullastarn är illafall nytankad och står på motorvärmning igen.
Ja, mer finns att kunna berätta, men nu är jag så trött att jag måste lägga mig.
God Natt !
Förlåt, det är verkligen hemskt, men det var ett sådant klockrent syftningsfel … "Hästägaren som fått sin häst i staketet inlindad av galvtråd är avlivad."
Nu verkar det ha snöat av sig det värsta här, ska gräva ut bilen och ta med snöskyfflarna bort till stallet och gräva gångar till hagarna. För första gången är man glad att stallet ligger i ett jämra blåshål, det betyder nämligen att det inte ligger mer än någon decimeter snö på ridhustak, stalltak och logtak. Drivorna längs vägen dit får vi på köpet …

caspianowner det är så hemskt att läsa det du skriver! man inser verkligen hur lätt man har kommit undan, fast vi har väldigt mycket snö…
all heder åt dig (och alla andra) som ser till att hjälpa folk i detta väder!

#38 jisses, vilken mardröm, trodde inte på långa vägar att det var så illa.
vi har 80 cm snö, och tack och lov att jag har så usla hopphästar som jag har ;) vårt staket är drygt 60 cm högt nu på sina ställen :O
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#38 usch va hemskt =( jag hoppas verkligen att snön försvinner snart. jag är livrädd att det ska börja snöa igen så att taket rasar över hästarna.
här har vi ca.70-80 cm nu. lär väl bli mer antar jag eftersom det tydligen ska snöa hela veckan =( fy va jag HATAR snö!
// Alexandra
#38 va ledsen jag blir av att läsa dagens inlägg. Kände din förtvivlan i gårdagens inlägg och all heder åt er.
Här skottade vi fram stalldörren och pulsade fram med hästarna från stall till hagarna med snö upp över låren på vägen som tidigare var plogad och fin.
Hingsten som har sin hage direkt i anslutning till stallet var vi tvugna att "rädda" från ett kommande snöras från taket. Dvs skottade bort snön som hängde ut 2meter över takkanten och som var 1,20meter högt!
Så de som verkligen drabbats FÅR GNÄLLA på all denna snö!
Just hemma från stallet. 2 bilar var fastkörda i varsin ände av ett par hundra meter igenyrd väg där snön var meterdjup. Bara att parkera bilen och gå och pulsa, och sedan skotta fram vägen till de hagar som gick någorlunda lätt att ta sig till, så att i alla fall de flesta hästarna kunde få komma ut och lufta sig.
Kan ju tillägga att hästarna uppskattade snön. Det låg rullande hästar i rader!
Själv är jag mindre nöjd, hade tänkt bli klar i stallet till 16 och sedan jobba. Nu har jag 6 timmars jobb kvar idag … fast det är inomhus i värmen, så det är inte så illa som det kunde ha varit
.

Kart man gnäller. Snön ställer till besvär, trafiken stoppas upp, vattnet i stallet fryser, huset är svinkallt, jag kan knappt ens rida för att det är för djupt och ingen lust har man att gå ut mer än nödvändigt. Stackars pappa som får ploga överallt. Måste dock säga att det är vackert och kul att leka i (a). Var ute ett gäng igår kväll och brottades. Men tänk när allt sk*t smälter

#46 var bor du egentligen?
# 47 Jag undrar det också !
Men vad jag har trott mig bo så är det i Örebro län. men nu undrar jag själv. . . Kanske måste läsa om kartan lite bättre . . Ursäkta min ironi. Jag är bara så sliten.
# 49
Ursäkta, ta det rätt. Jag måste säga att jag gillar din bild. Den säger allt. Snyggt taget i vinkel, en bild som beskriver exact den känsla av vanmakt, precis som vardagen står och är. Spara de bilden. Själv har jag inte kameran med mig ute på jobb. Att sitta i maskin som inte är direkt någon värme i kan ödelägga kameran.
Har kört 4 timmar inatt, lite efterarbete sådant som man får ta när det inte gäller det akuta farvägarna. Ska om någon timma ta mig på tak. Skrämmer mig lite, men det måste göras. Jag är inte höjdrädd, men ett snedsteg så är man snart hängandes. Har hänt mig en gång i år. Har kvar känslan av det fallet. Men jobbet måste göras av någon. Det är ju ens egna byggnader som gäller och jag vill verkligen inte bli ståendes med takras. Vill ha mina hästar på hemmaplan och inte inhysta hos andra. Det är det som får mig att ta mig upp igen. Alltså mitt sett att hämta till mig modet.
Jag har gått igenom selet och sett till att inget ser ut att vara naggat eller annat som ser svagt ut.
SäkerhetsLinan är ny, sen efter sista fallet. Ett måste. För i fallet gnagdes linan rejält på plåtkantsidan. Detta är ett jobb som jag endast ger mig på när det är vindstilla som det nu är idag. Skulle linan mot alla odds gå av landar jag på sköna snövallarna som ligger omkring.
Lägger med en bild på en av hästarna jag släppte ut idag. De går sig inte något vidare framåt. Men ut måste de få komma om så bara för några timmar.
Jag måste trots allt "klagande" säga att jag fortfarande gillar vintern bättre än sommaren. Är man bara utrustad ordentligt så är det inte så svårt att ta hand om åtminstone sin egen gård.
I år har fi fått runt 80 cm snö här i nord uppland, men i år utspritt över en lång tid. Däremot fick vi det värsta förra året när det kom runt 55-60 cm innom 48 timmar. Jag kan ändå inte säga att vi hade några större problem med varken folk eller fä.
Vi har kallstall så kylan löser vi med att hästarna får stå inne några timar extra och att vi har en fläkt på.
Vi har både traktor och snöslunga, men då vi tycker snöslungan är så pass effektiv och tyggar rakt igenom 50 cm snö utan minsta problem så har traktorn inte åkt fram varken förra året eller i år. En mycket bra investering med andra ord. Dessutom blir det inte halt för hästarna efter snöslungan!
Vad det gäller taken så hare vi ordentliga tak men givetvis har vi fått skotta av de tacken tlll t.ex carporten etc. Det finns väll inte så mycket annat att göra än snöskyfffel, men å andra sidan behövs det ju inte göras särskillt ofta heller.
Vad det gäller hagarna så har vi inte haft något större problem med dem bortsett från att strömmen inte går fram lika mycket som vanligt, men vi har elband (som de brukar tycka är nästan lika "illa" som trästaket)och trästaket "hemmåt". Visst hänger trådarna ner sig men staketen är över runt 1.5m höga (där ser ni varför höga staket är bra att ha, gör det ordentligt från början!).
Så nej även trots både förra årets och årets oväder kan jag inte säga att jag vill bli av med den!
På fotot ser nu hur mycket snö som kom på 2 dygn på stallbacken då det innan hade varit plogat.
Hakuna matata!
Vi har ca -25 idag och vi öppnade mellan sommarhagen och vinterhagen där shettisarna går för skojs skull. Mellan 70-90cm snö (och jag bor i Östergötland), hästarna syntes knappt.. Dom fick hoppa fram för att komma nånstans, innan dom insåg att den upptrampade vinterhagen var bättre..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
vi har det endå ganska bra då, inte så kallt ligger runt nollan nu dock mycket snö :P men det plogas dag som natt här ute och de flesta taken skottas så har inte vart några större problem :P
Jag tycker att folk sa få gnälla om dom nu vill det…(!?) Vissa tål kylan bättre än andra, jag som har problem med leder, och blir värre i kyla har dagar då jag har begränsad rörelse, kvittar hur jag klär mig. Sedan när taket börjar rasa in för att taket blir förtungt belastade, dom inte hinner röja vägarna, trottoarer. Man hittar den ena efter den andra bilen på stället som dom inte ska vara på… Blåsten drar in ny snö på vägarna, och vid stallet som en lärare suttit och plogat rent vägar upp till alla hagar och stallplanen, vid snö och blåst hade 1m ny snö lagt sig på plats under dagen (från vallar, tak allt) Vid såhär mycket snö är trottoarerna gömda under vallarna (som f.ö trycks riktigt dåligt på sina ställen)
Och snön ska bort sedan ändå, det här med lera och allt kommer man inte ifrån. Det är så med hästar, det kvittar väder, men man är aldrig riktigt nöjd.
Att folk har rätt att gnälla på detta for södern extrema snöoväder, blåst eller halka det tål jag att höra. Men när folk säger att vintern i sig är hemsk (om man inte som #55 har problem av det) och gnäller över att det är lite kalt och det kommer någon cm snö (ja det finns folk som gnäller över minsta lilla) då blir jag irriterad xD
Hakuna matata!

Jag tänker fortsätta gnälla på snön. varken tåg eller bussar har gått i helgen=inte ens kommit ut till hästarna.
När jag väl kommer dit så är det snö upp till låren i hagen, kul att försöka komma ikapp en häst som bara vänder och går åt andra hållet. Alla ridvägar är igensnöade, vilket gör att jag bara kan rida på en smal väg ca 500 m och sen vända, där det dessutom kommer massa bilar.
Och när till och med bankomaterna har fryst så man inte ens kan få ut pengar då önskar jag verkligen att det vore regn och lera överallt =)
Igår blev vårt ridhus också avstängt på grund av snö på taket. Det har klarat sig länge, men nu har det samlats tjockare snö i ena änden, så ägaren väljer (mycket klokt!) att ta det säkra för det osäkra och ställa in all verksamhet. Förhoppningsvis blir det skottat idag.
#58, skolans ridhus är också stängd, men de ska skotta där idag och har vi otur så måste vi rida där idag på lektionen x) jag vill rida ut :P haha

Jag fortsätter gnälla vi har över 1m snö här hästarna tar sig inte ut till hagen om inte pappa plogar och kör med snöslungan! vi har fått kört upp vägar med traktorn i hagen för att dom ska kunna röra sig, staketen är helt nersnöade vid let till hästarna går tråden till knäa på vbl i vanliga fall upp en liten bit över bogen. shettisen tar sig ingenstans han är 107cm i manken och när de är 1meter med snö så kan man räkna ut resten själv, vbl som är 3ggr så stor har problem att ta sig någonstans utan pappas plogade vägar,
Vi har fått ställa in kossorna i år pga snön och en lägger sig ner hela tiden och kan inte resa sig upp så henne har vi livräddning på minst 1 gång om dagen och de går inte att släppa ut dom pga all snö! Hennes liv svävar i livsfara varje dag och vi kan inget göra mer än att kolla till dom så ofta vi kan, vattnet fryser hästarna blir som energibomer för i hagen är de inte lätt att busa och ja kan inte rida dom så som väglaget är här nu, får gå promenader men dom men de hjälper föga!
Tak ska skottas för att de inte ska rasa in och ödelägga allt som finns, Nej jag har hellre regn och slask än 1meter med snö! Jag tar hellre leriga hästar än inget alls!
Jag tänker inte sluta gnälla och tänka "Åh så gott med snö, rena hästsra tjoho!" aldrig i livet…
Vi är nu uppe i 1 meter snö efter att det snöat ännu mera, dock har vi fortfarande inga problem. Elbanden sitter fortfarande där de ska och hästarna har inget emot djupsnön, de rör sig varken mer eller mindre än vanligt :) Inte heller vattnet har vi haft problem med trots -30 grader flera nätter.
När all snö kommer samtidigt kan jag förstå er (dvs panikskotta), men när snön väl är där ser jag inga problem med det ^^ Jag hppas att snön ligger kvar ett tag till i.af!
Hakuna matata!