Svårfångad i hagen..
Behöver lite hjälp.. Min häst är ibland svår fångad från hagen. Vill inte låta han gå med grimma på sig jämt! Men det blir svårare att få tag i honom..
Ibland har jag jagat bort han från resten av flocken istället för att jaga honom.. och då har han tillslut ställt sig 10 m från mig och lagt ner huvudet mot marken och sedan gått sakta mot mig..
Men man har ju inte alltid tid att göra sånt..
Har ni några tips eller förslag?
Finns inga genvägar som sen består. Forstätt som du har gjort.
Okej.. Är så himla jobbigt bara!
# 2
Jag vet hur det är. Sliter själv. Men det har gått framåt. Stegvist.
Som #1 sa, det finns inga genvägar med såna problem.
Det bästa är helt enkelt att träna, träna och åter träna.
Ett tips är att du inte går rakt mot honom när du ska hämta honom. "Sicksacka" mot honom, gå ett par meter parallellt med hans sida och vänd sedan mot andra hållet så att du sakta förflyttar dig mot honom om du förstår. Titta inte på honom utan titta dit du rakt fram. När du fått hans intresse stannar du upp och låter han komma mot dig. Sätt dig ner på huk och vänta. Tappar han intresset fortsätter du gå mot honom på detta viset. Ha gärna en morot med så att när han slutligen kommer fram till dig får han mycket beröm och en godsak, men ge den bara till honom om det är han som kommer fram till dig!
Gör också så att inte ta honom från hagen varje gång, utan just träna på att kunna gå fram till honom i hagen, sätta på grimman, kela lite och släpp sen lös honom utan att han behövt jobba. Då förknippar han inte dig med att behöva jobba eller göra något varje gång.
Det tar tid att träna sådant här, men om du istället för att rida bestämmer dig för att låta all den tiden gå till att träna just hagmomentet ett par gånger så får du ige det senare när han kommer direkt till dig. Visst är det inte lika kul, men tränar du intensvit på detta kommer du kunna ägna den tiden åt roligare saker i framtiden.
Ta hjälp av en NH-tränare är mitt råd!
Har haft samma problem som dig, men den hästen gav sig inte på flera timmar.. Dock när jag hade bråttom så tog jag in alla andra hästar först och väntade ut honom.
Men för mig löste sig problemet med träning av NH.

Brukar göra som #4 gör. Prova de tipsen, det brukar funka!
Kan tillägga att jag har gjort en långsam metod, det tog några dagar och nu har jag kommit så pass långt att han står stilla och det är ok att jag kommer fram till honom! Så är jätte nöjd!! : )
Har du först och främst tagit reda på varför han inte ville komma in från hagen?
Min dotter brukar helt enkelt bara sätta sig på någon sten i hagen och grejja med något hon råkar ha i fickan. Ofta är då hästarna så nyfikna att de kommer för att kolla vad hon gör.
Jag tror att det är viktigt för en sådan häst att du ofta går in i hagen utan att vilja fånga hästen. Dvs bara gå in, se om hästen kommer, klappa den lite om den kommer (ev. ge den en liten godisbit) och sedan gå. Att ibland besöka din häst utan villkor gör den mer villig att komma en annan gång.
Annars gör du nog som man bara måste göra ifall man nte har tid att vänta.

Jag hade problem förut med min häst, men sen jag började träna nh med honom så är alla såna dumheter väck.
Har du jagat bort hästen från dom andra för att få tag i honom? :/
"Vi skapar en så dålig relation till hästen genom att jaga den. Du blir den opålitliga partnern i er relation - eftersom du är den som skapar rädslan."
Andrew McLean
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Liknande/samma metod som #4 beskrev amvänder jag på svårfånde hästar. Har aldrig misslyckats hittils för mig.
Det går ut på att gå mot hästen, aldrig springa, då ger man ett psykiskt tryck. När h'ästen svarar rätt på trycket - tittar på dig och står kvar, vänder sig mot dig (eller om den håller på att gå iväg är rätt beteende att den stannar oavsett om den tittar på dig eller inte) - så ger du eftergift på trycket genom att stanna själv. Om hästen reagerat duktigt, tex stannat och börjat titta på dig, eller står kvar och tittar uppmärksamt, så ger du mer eftergift genom att backa ett par steg. Gör hästen 'fel' till exempel börjar gå ifrån dig igen eller tittar bort om det tittat på dig, så börjar du gå framåt igen. Det handlar om att helt enkelt belöna rätt beteende och vara konsekvent med trycket vid fel, timingen är viktig.
Det kan ta ett tag de första gångerna, men brukar gå framåt väldigt snabbt. På tre dagar kunde jag lätt gå fram till en unghäst som blivit svårt misshandlad och vanskött och var rädd för människor, i en flera hektar stor hage. Tar det lite längre tid så låt det göra det.
En bra detalj är att du inte ens måste lyckas med infångandet av hästen för att få bra resultat av träningen. Se bara till att är du inte orkar mer eller tiden börjar rinna ut, gå efter hästen tills den stannar och/eller tittar på dig. Sen kan du bara gå hem igen. Ofta kan hästen till och med föklja efter dig en bit, men det är lika bra att bara fortsätta gå, avsluta när det går bra.
Om du är van att ge godis och vet hur häsaten kan få det uan att bli nafsig eller skapa problöem så använd gärna det. Men ge/visa det inte som muta, utan belöning. Annars är det lika bra att låta bli, huvudsaken är att hästen får eftergift av trycket du lägger på den när du går mot den, när den gör rätt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag gör ungefär som #4 men inte riktigt.
Jag går i halvcirklar (nästan 180 grader från hästen sett) då brukar de behöva flytta på hela kroppen för att kunna titta på mig (dock bara något enstaka steg). Så fort de gör det (eller åtminstone tittar ordentligt mot dig) går jag i en halvcirkel (något mindre denna gången) mot andra sidan av hästen och vill att den ska flytta sig mot mig där med.
Sedan fortsätter jag på detta viset genom att gå närmare och närmare, dock bara om de verkar intresserade av dig (eller snarare vill hålla koll på dig). Och som sagt titta inte på hästen direkt.
Sedan kan man antingen försöka fånga dem när man kommit så pass nära att man kan röra vid dem, eller som fungerade bäst för min hingst - att bara börja gå mot grinden. Han var sådan som följde med med hela kroppen efter mig och då följde han också med när jag gick. Då kunde jag snällt sätta på honom grimman vid grinden då han stod och puffade på mig, men om jag gjorde det direkt när jag kom nära honom stack han.
Men det har varit olika från häst till häst när det är bäst att "haffa dem". Men som redan sagt, träna på detta även när du inte ska ta in honom och ha med dig lite godis att belöna honom med. Belöna dock när han varit duktig och kommit, gör inte som en del - locka med godiset för att de ska komma. Då får man till slut en häst som ibland inte vill komma alls om man inte har godis…
Hakuna matata!

Min häst har varit svårfångad. Det jag gjorde var att när han sprang ifrån mig, då drev jag på, alltså smackade som om det var det jag ville, för då blir det ju inte roligt längre för honom.
Sen har jag alltid godis med mig som han får som belöning när grimman är på, nu förtiden sätter han nästan på sig grimman själv.
Han hade varit svårfångad i han förra hem (där han hade bott i 7½ år), det tog mig max 1½ månad innan jag inte hade problem fast ingen annan kunde ta honom. Men bara någon månad senare började det gå bra för andra och nu (7 månader sen) har ingen problem att ta honom 
Från att han stog själv i en lite hage där det kunde ta 20 min att ta honom till att han nu går i en gigantisk lösdrifthage med andra hästar där han har börjat möta en när man kommer och hjälper till att sätta på grimman.
kissmekate.blogg.se

Hade problem med båda mina hästar då både tidigare gått på lösdrift och att man kom och hämta för att ta in dom elr rida blev ju helt knäppt :o
vbl va omöjlig i början man ja bruka sätta mig på huk med ryggen åt dom/henne och efter en liten stund kom hon fram och nosa i nacken och när ja inte rörde mig blev hon ännu mer nyfiken och ställde sig framför mig och då kunde ja fånga henne
de tog några månader innan ja kunde hämta henne i hagen utan problem men hon kan va svårflörtad än idag och då sätter ja mig på huk med ryggen emot henne!
Shettisen ja har är hemsk
han kan inte gå utan grimma i hagen han fick av sig den en gång och jag höll på med pappas hjälp i över 1h till slut fick ja tag i man lååånga man och bromsade in honom när han kom i trav förbi mig så han får gå med grimma jämn tar av den i boxen ibland…, han kommer direkt man har fångat vbl och börjat gå annars vill han gärna springa iväg och "leka" -.-'
Men so sagt mitt tips är att sätta dig på huk med ryggen mot hästen och vänta ut h*n de kan ta tid innan hästen kommer fram men för mig har de funkat super :)