Snabbhjälp?
Oj oj, känns som att jag är den som lägger ut mest inlägg här just nu, men men! ;)
Det är såhär att jag ska köpa ny sadelgjord imorgon, men glömde såklart att mäta min gjord som jag använder just nu, tänkte om någon har en häst som liknar min i kroppstyp, och har liknande sadel, som skulle kunna säga sadelgjordsmått på ett ungefär.
Grovt varmblod ca 165cm, till en allround sadel.
Bara på ett ungefär, det går ju att ställa litegrann också, och om det skulle bli helt tokigt så får jag ju helt enkelt byta ut den. Bättre att kolla här om någon har något liknande, än att bara köpa en helt på gissning :) Kan ju iofs fråga på hööks också men :)

Inte helt säker men jag tror min har 120 cm. Eller 130..
Skynda långsamt så går det fortare.
Mina D-ponyer som var stora om magen hade 110 så jag skulle också gissa på 120-130 (om h*n nu är grov), men 1 dm gör ganska så stor skilnad om man inte har jätte långa stroppar.
Jag fick precis på gjorden på första hålet på mina men slutade med att de satt halvvägs upp på båda sidorna. Så risken finns ju att du kommer behöva sätta på absolut sista hålet om du tar för stor, och blir den för liten kommer du få kämpa ihjäl dig för att få den til första hålet.
Finns ingen möjlighet att åka förbi stallet och mäta i morgon/idag? Känns som att det blir en billigare resa än att åka tillbaka till affären och byta (fast det beror väll på hur långt du har iofs). Kanske känner du någon i stallet du kan ringa och kolla det om inte annat? =)
Hakuna matata!
Vi har 110 på ett varmblod, men vanligtvis har de flesta 120-130.
Du har ingen bild på höst med sadel du kan lägga upp?^^
Hakuna matata!
mitt fullblod har 120 och hon är rätt tunn och är 164.. så skulle nog gissa på 130 faktiskt.
mitt varmblod är 152 men har bara 110 cm på sadel gjord och ponny på övrig utrustning…

Haha, Japp som är 147 cm hade på den tiden han redas 120 i sadelgjord ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Åker förbi hööks ganska ofta när jag alltid glömmer vad jag ska köpa när jag är där ;) jag köpte en 130, för det var en som mätte min till ungefär 120, men nu sitter den på spännena längst ut, så jag tog en 130 ihopp om att det ska passa :)
Tack för alla förslag ! :)