Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 9808 ggr
Tusen
0

Billig hästförsäkring. :)

Idag fick jag besked om hur mycket jag skulle betala i försäkring för våra hästar. Vi har 6 hästar försäkrade och det låter ju dyrt men så fick jag se hur mycker vår billigaste kostar.
Hela 13 kr i månaden!!!FörvånadSkrattande

Han är visserligen 21 år gammal och shettis men han har en liten livförsäkring på 10 000 kr samt full veterinärförsäkring upp till fullvärde.

Jag blir glad när jag ser detta. Skrattande

lisette
0

det är verkligen billigt! för en gångs skull när det gäller hästar. ;)

Alex
0

Haha vad härligt! Skrattande

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

kamp-border
0

haha oj vad billigt!

Men hur mkt ca brukar det kosta vanligt vis i månaden? :P 

Typ en hundring?

Tusen
0

#3 Nej! Det är den summan vi betalar varje månad. Han kostar bara inte mer i försäkring.

kaka1234567
0

va är de för försäkrings bolag ??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
0

Jaha de låter som ett bra försäkrings bolag =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

ThunderClap
0

Gud vad billigt! Skulle alla ligga på sådana priser skulle jag ha råd med en till häst *drömmer*

#3 Jag betlar omkring 1500kr i månaden på försäkrningen jag har nu, försäkrad för 60.000, veterinärvård 60.000, halvblod.

Betalade ca 1000kr i månaden för fullblods om var försäkrat för 10.000, 50.000 i veterinärvård.

ebengtssson
0

vi betalar ca 10 kr på våran 28-åriga fording :P tänk om alla hästar var så billiga i försäkring,  fast då hade det säkert blivit dyrare när hästen väl skadar sig:(

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Zabbio
0

#8 1500kr/månad? O__o

Crow kostar 1800kr/år har jag förmig..100 000kr vet.vård, 10 000kr liv… (känns som om vetvården är viktigast)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

AndreaJonsson
0

Vi har också IF nu :) Nu betalar vi väl på ett år vad det kostade i månaden förut i stort sett ;)

ThunderClap
0

#10 Fast när jag hade tidigare häst försäkrad för 10.000 var det ju inte mkt billigare ärligt talat så jag tyckte det var värt pengarna att kunna få ut en livförsäkring på honom.

Hunden är försäkrad för 17.000, vetvård 40.000, är inte helt hundra på exakt vad den kostar men jag har för mig att vi betalar 1700kr i månaden på hans, han är ofantligt dyr att försäkra med.

Alla är agria.

Jag har nog dumma raser som är skadebenägna.

RubHel
0

Astra kostar drygt 500:-/mån. 20 000:- liv och 110 000:- vetvård om jag inte minns fel.

Tusen
0

Rasen och hästens ålder bestämmer ju mycket av priset så det är ju svårt att jämföra helt och hållet.

ebengtssson
0

sen priset man köpte hästen av bestämmer med, jag köpte min för 8000 och min syster köpte sin för 6500 kr och vi betalar inte lika mycket. sen är min 3 år äldre men samma ras :P

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Alex
0

#15 Nej, vad du köpte hästen för kvittar, om du inte anpassar livförsäkringen efter det, men då är det den summan som avgör.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WinterPrince
0

Jag har en försäkring på min welsh cob kille på 20'000 i Liv-Andvändarhet och dödsfall. Sen en veterinärvård på 100'000. Sen är det Djurambulansbidrag på 5'000. Ersätter också personskador som sker pga hästen upp till 100'000.

Detta kostar mig 2 777kr per år.

ThunderClap
1

#14 Fast det är skrämmande vad stor skillnad det är.

Tusen
0

#18 Visst är det så. Kanske alla här skulle skaffa shettisar och russ. De är små, äter mindre och är billiga att försäkra.Skrattande
Nej, skämt åtsidao. Självklart kostar de olika beroende på hur mycket skadade de är som ras. Shettisar är väl den ras som har minst skador av alla raser tror jag. Därav den låga premien.

fridak
0

jag betalar 1192 om året till IF. 10' i liv men begränsad vet. vård på 50'

Men sen står i det i papprena att går vet-vårdskostnaderna över livförsäkringen så är det livföräskringen som går istället. det gällde alla vet.vårdsförsäkringar hos IF. Jag funderade på att byta till vet.vård extra men eftersom samma sak gäller där så känns det rätt meningslöst. Jag kan iten höja livförsäkringen alltför mkt heller eftersom den ska vara skälig enligt marknadsvärde och köpesumma, och jag har en travare som enligt marknaden inte är värd mer än 10'…

Tusen
0

#20 Stämmer detta verkligen för den upplysning jag har fått är precis tvärt om. Hästens livvärde har inget att göra med hur mycket veterinärvården kostar. Då skulle man ju inte kunna ha enbart veterinärförsäkring på häst.

fridak
0

Är hästen så svårt skadad eller sjuk att ersättningsbara

veterinärvårdskostnader kan förväntas

överstiga det belopp hästen är livförsäkrad

för i If kan If medge att livförsäkringen tas i

anspråk i stället för behandling av hästen.

står sist på villkoren för varje vet.vårdsförsäkring….

Zabbio
0

#22 Så..vad är det för mening att ha veterinärförsäkring?

Ah.. '''kan If medge''.. betyder ju att det är ägarens val inte Ifs. :) Om ägaren känner att det inte är värt det (tex benbrott kan ju läkas men är inte alltid snällast mot hästen) så kan if gå med på det..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fridak
0

#23 jaha, jag läste inte heller kan IF medge… då kändes det lite bättre nu. Jag trodde att de alltid gjorde så av girighet….

Elshira
0

Här betalar vi strax över tusenlappen/månad för 5 Welsh Mountains som alla är livförsäkrade för runt 20 000 och vet. vård för 50 000-70 000 kr. Då har vi sveland, billigt och bra tycker jag med! ^^

Hakuna matata!

alskadeida
0

Hästförsäkringar är rasbundet dvs att om du har en hästras som generellt inte är riskgruppen så blir den lägre. Dvs varmblod och fullblod och liknande ligger ganska högt. Medans Exmoor,dartmoor och liknande raser ligger lågt.

Sedan är detta beroende vart du bor, vad du har hästen till med mera samt vad hästen kostade. Över en viss inköpssumma behöver man även ha en vetbesiktning på hästen eftersom en så stor summa är inblandad.

Detta är olika från bolag till bolag.

Jag betalar ca 300 kr månaden för Allt som man kan ha i höga skydd i Agria. Jag har kollar alla hästförsäkringar och jämfört premier samt vad de har för skydd och Agria vann det Sedan kommer Folksam. Folksam billigast i premie men inte lika omfattande som Agria har samt att Agria har en incidentförsäkring som täcker alla inblandade med hästen. Den finns bara att teckna hos Agria.

Tusen
0

#26 Stämmer nog inte. Vi har också den typen av försäkring.

Vad har du för ras, ålder och försäkringsvärde är nog det enda som är avgörand för din premie. Var du bor har väl ingen betydelse, inte i IF i alla fall. Vi har t.o.m. en travare som är både liv- och veterinärförsäkrad i IF. Det fick vi inte ens ha i Agria.

Elshira
0

Glömde säga att vi dessutom betalar noll kronor i självrisk what so ever^^

Hakuna matata!

Tusen
0

#28 Har också hört att Sveland  är bra.Glad

Elshira
0

#29 Vi har i.af aldrig haft något som helst problem att få ut pengar eller liknande =)

Hakuna matata!

fridak
0

#28 ingen självrisk alls? det är itne vad som står på svelands hemsida. där står det 1900 + 20% men sen finns ett tilläg för att få bört den rörliga delen. Jag valde IF, dels för att han hade det innan och för att de var ensamma om fast självrisk.

palomia
0

Jag har 5 st russ/shettis försäkrade för mellan 10-20000 i ett lokalt försäkringsbolag och betalar 5500:-/år för alla!  Får tillbaka 50% av all vet.vård inkl. vacc.

Elshira
0

#131 Det kanske inte finns att välja längre då, vad vet jag men när ena ponnyn var inne akut så kostade det oss 0kr ^^

Hakuna matata!

alskadeida
0

#33 Hur kan det bli 0 kr? vilket bolag? vad har du för försäkring. Då måste du ha inget i rörlig självrisk bara fast.

Elshira
0

#34 läs mina tidigare inlägg…

Hakuna matata!