Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4042 ggr
Valkyrie
0

padd

Vad för padd har ni till era hästar och varför har ni den?

vad för padd passar om man ska ha den på en häst som har lite ont i ryggen och för att stötdämpa så mycket som möjligt. :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

NettanLindholm
0

jag har en "fusk" fårskinnspad p.g.a. att sadeln är liite för vid nu innan musklerna kommit. Så för att fylla ut samt göra det lite mjukare mot ryggen.

Valkyrie
0

okej :) vad gör en teddypadd igentligen? :P

Rest in peace Valkyrie!

Zaphix
0

Har bara renskinn under sadeln, förutom paden till bomlösa sadeln förståss, för att minska skav. Renskinn är det enda som fungerar bra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

NettanLindholm
0

#2 stötdämpning och att fördela tryck.

Valkyrie
0

Vad funkar renskinnet till?

Jag har renhud hemma så kul att veta vad man kan ha det till :P

har du bild på hur du använder den`?

Rest in peace Valkyrie!

Zaphix
0

#5: För att minska skav ifrån sadeln eller schabrakkanten. Har ingen bra bild där det syns, men vi lägger bara renskinnet med håret nedåt under padden till bomlösa sadeln. Inte så mycket att se. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Valkyrie
0

aha :P

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Fårskins psdd är enligt mig bäst och bör användas derekt mot kröpenn (under shabraket)För att kuna ta emot störar och få sadeln att ligga på plats.

De är bra för hästar med öm och med onda i rygg.de ger en kanal för ryggraden så att de inte trycker så mycket.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

elli-kleo
0

Jag har en teddy pad, men ska kanske köpa en äkta fårskinspad snart. Glad

Jag har den för att fördela tryck och för att vara något stötdempande. Använder den under hoppsadeln vid hoppning.

Jag tycker att fårskinnspaddar är bra… och fina. Flört

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Cilla89a
0

Jag använder gelpad (Akton back pad), dyr som tusan, drygt 1200 kr, men den är värd GULD 100 ggr om!
Dels är den supertunn så man behöver inte tänka på att sadeln inte skulle passa för man stoppar in en sådan pad, dels masserar den hästens rygg samt fungerar stötdämpande. Den används även bland människor, främst sängbundna då den förhindrar liggsår samt är skonsam för kroppen.
Så fårskinnspad kan slänga sig i väggen ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

ThunderClap
0

#10 Jag har inga sängliggandes kunder som ligger på någon typ utav gel, de flesta ligger på luftsängar och fåtal ligger på fårskinn. Bara lite OT information ang sängliggandes personer.

Enlit de tester jag läst ang tryckfördelning på häst ifrån sadel så har fårskinn varit bättre än alla gel-sorter de testat, men kan inte minnas alls vilka märken eller sorter på gel-paddar som de har jämfört med.

Mangis
0

Och nu kommer surtanten.

En häst som har ont i ryggen lägger man inte en padd på. Man tömkör, säg ett halvår. Kanske kan köra också. Men man rider inte, inte barbacka och inte med sadel. När man jobbat från backen ett halvår åker man till en duktig sadelutprovare och får hjälp med att hitta en sadel som passar utan padd. Sedan tar man ett par månader till på sig att försiktigt vänja hästen vid sadel igen så att den inte får ont igen.

Om den nu har ont. Min gamla häst Mangis var "öm" i ryggen och vi fick aldrig bort det trots alla möjliga behandlingar. Stella föddes med exakt samma reaktion i länden. Vi har nu kommit fram till att de bara är känsliga och reagerar för tryck. Vilket inte är samma sak som att de har ont i ryggen.

En padd skulle jag använda som Zaphix - för att motverka skav.

Tusen
0
Cilla89a
0

#11 lustigt, för min syster läser omvårdnad och har praktiserat på flera olika äldreboenden och där är ett flertal som ligger på gel, dock vet jag inte vad det är för slags gel om det är akton eller något annat.
sen är det inte av denna anledningen jag skriver att folk ligger på akton back pad utan det har jag läst, och om jag inte minns fel så står det i broschyren man får med när man köper paden :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Valkyrie
0

Hästen har inte ont i ryggen, tänkte bara om man kunde minsta stötarna, känner mig så tung.

Rest in peace Valkyrie!