Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3738 ggr
[vamir]
0

Lädervård !

Hej hej, har lite frågor om läder som jag nu hoppas få svar på :)
Det är såhär att jag har tyvärr aldrig varit speciellt duktig med att putsa och smörja min läderutrustning, så jag kan inte så mycket om det, men vet att det är nödvändigt och jag vet även hur man ska göra.
Men jag har kallstall och en allergisk pappa, så jag får inte ta in mina saker och smörja inne, utan ska jag smörja måste jag göra det i stallet. Men då till frågan, nu såhär i vinter så är det ju några minusgrader i mitt stall, och är det då bra om lädret blir fuktigt och sedan hänger kallt därute?

Hoppas på svar :)

kaka1234567
0

Jag brukar smörja i stallet ovs.Då jag ej har tillgång till ett värme rum.Men ta varmt vatten och och riktigt bra läder tvål och fett(stubben eller equifix).Och ta en svamp och börja med att doppa den sdan smörja av skit och sådant.Sen tar du fettet stubben tvålen är en tub. Så ha tuben i en hink med varm,t vaten och sed går de bra.Smörj hela sadel tränset mm de du har. Är de utorkat ska du förköka smörja tille oftare tills de blir nprmalt igen.Annars är de bra om du smörjer 1-2 ggr veckan.och smörj av med tvål efter varje rid tur för att skyda mot svet och onödiga sallter och vaten skader av snön.

Och när du fättar ta inte för mycket utan i lagom .De gör inget om dina saker är stela kan du låta överflödet va kvat låta de åka in och torka ov de nästa da om inte allt har ågt in.Efter ett tag när du känner att utrustningen blivigt mjuk kan man sedan fetta en ggr månaden.Men smörja(med tvål) av bör man varje da.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

halludu
0

Risken är väl att det torkar och spricker? Fast osäker?

Får jag lägga en fråga? Hur får man brunt läder blankt?

kaka1234567
0

De gäller att ha bra fett equifix brukar va bra på att få all salgs läder att bli blankt.

De man kan göra är att pollera i små sitklar efter fettningen.

Och vill man ha finna spännen är de bara att ta stålull.

_Mvh kaka
_

[vamir]
0

#1 okej

#2 Det var så jag tänkte också…

halludu
0

#3 Stålet, har jag köpt puts till, från hööks! Hoppas det är bra! :)

kaka1234567
0

#4.Men de har de äldrig gjort och de fins många tjejer i stallet som smörjer ovs osh de har al´drig sprukit.men för att va säker.

kan man ju ta bort shabraket(fuktiga skaker eller som kan orska fukt).Och ha ett sadel överdrag i fler och sen i sådan där plast eller vad de är för matreal på.Och ha shabraket ovan sadeln.

Kan länka som exempel.en sådan i fles och sedan een sådan över

Jag skulle nog ha en sådan och en sån överst

#5.Jag vill också ha sådant men de blir typ lika bra resultat har jag hört stål ull är typ lika bra =)

Hoppas du blir nöjd.

_Mvh kaka
_

Alex
0

Vattnet som blir när du tvålat in sadeln torkar du ju bort, fettet brukar sjunka in väldigt snabbt i lädret, så det är ingen fara. Fett torkar ju inte ut lädret heller.

Det går väl utmärkt att rida med sadel ute när det snöar (=blött och minusgrader)? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

kaka1234567
0

Så bara nu hur dåligt jag hade stavat för låt dislexy.

_Mvh kaka
_

lisette
0

det enda som är jobbigt att smörja ute nu är att det är så förbenat kallt om fingrarna. jag smorde mitt läder för ett tag sedan och det gick hur bra som helst. har med ett kallstall.

Valkyrie
0

När du smörjer kan du börja med vanlig lädertvål och sedan om det blir för skummit eller för mycket vatten kan du torka med en handuk.

Sedan kan du fetta efter men inte alla dagar, om man fettar för mycket så ändras storleken på lädret, tex om man smörjer varje dag med fett kan tränset bli större. Så inte för mycket fett och heller inte så det blir kladdigt.

Om man tar för mycket fett lägger det sig som en hinna över tränset vilket inte är bra.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Men de blir ändast störe  om man drar i tränser för att få in fettet.Och eftersom de värkar som att du inte smort på ett tag kan man smör ja all utrustning i en hel vekcka varje dag och efter.har ju lädret oftast fot sin naturliga fetter tillbacka så kan man minska ner till en gg veckan och sen en ggr i månaden de fick jag tipps av en av mina ridlärare.

Men efter dena behandling bör man inte smörja varje dag.

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

11# nej tränset kan bli större om man fettar för mycket.

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

#12.Ja de kan de men de är om man har smort ett tag de tar tid inan tränset blir så över mettat så att de blir lager.Tro mig jag har gjort de själv.

Och de är oftast inte fettet utan att när man smörjer brukar man dra och de töjer ut sig.Och eftersom fettet mjukgör blir de lättare att töja ut.

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

Jag vet att det tar ett tag innan det blir hinna. Om mna fettar för mycket blir tränset större ;)

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Ja de blir störe pgv att de är redan mjukt(antagligen) och de är redan lätt att töja ut.Så om man tar mer blir de inte för att man tar myckett fett för vid den tiden är oftast tränset mättat.Så de kan inte på verka.Så pgav att man har ett mjukt träns så sen tar man fett för att man tror att de gör de mjukare.Så förköker man få in de gen om att själv med b´bara händer töja ut de =)

De finns en artikel om de i en tining jag har och de stod exakt så som jag påstar vara =)

_Mvh kaka
_

Emelie89
0

Jag tycker att Tackcleaner steg 1 och steg 2 på pray är väldigt simpelt! :) Finns också på wipes.. då är det lädertvål i steg ett och balsam i steg2… Rekomenderar varmt.. Fast nackdelen är ju att det kan frysa om man inte kan förvara det varmt på något sätt…Men smörjan kanske du kan ha varmt någonstans? :)

STEG 1 och 2 , spray och wipes hittar ni HÄR

[vamir]
0

Tack alla ! :D

#16 Ja, alla "smörjor" har jag inne i huset så :)

Emelie89
0

Då rekommenderar jag verkligen dem, så lätta att smörja med och räcker länge :) lätt att komma åt också och blir inte lika kladdigt :)