"kilpadd" fast inte helt...
Var hittar man kilpaddar som inte är hela, dvs att har jag en sadel som ligger bra förutom att dne glappar en cm i bak så finns det en padd som är uppbyggd där bak men ingenting fram.
någon som har en sådan padd? vad är ert omdöme på padden. själv är jag litet skeptisk mot något som börjar en bit in på ryggen och sedan höjer upp sadeln.
provade en sadel och hon som hade den tyckte att det var ju bara att lägga en sån padd under, inte mer att göra… men jag är litet skeptisk som sagt… tror inte riktigt på det där med att bygga upp hursom helst.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400085&deptid=104&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
borde vara sån du menar, den är ju 1 cm fram och 3 cm bak.
#1 nah, inte riktigt, utan den ska vara helt platt fram som i princip bara dubbelt lager med tyg och sedan halvvägs bak så blir den högre.

Hade sådan i ett av de tävlingsstall jag jobbade i som ung. Men jag är mer för att skaffa en sadel som passar…
Herregud vad det hittas på grejjer… Köp inget som inte passar… Passar sadeln inte så gå till en sadelmakare.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 jo, samma här men när man börjar nå punkten där man känner att man provat allt i ens prisklass (jag studerar, har inte råd med vad som helst och bomlösingen räcker inte längre till för den ridningen jag har idag, jag rider inte bara motionsridning i skogen längre utan ligger mer på lätt tävlingsnivå bara att vi inte tävlar ^^) jag har inte råd med formsydda sadlar eller märkessadlar som stubben, keiffer mfl… även om jag drar in på annat och snålar med allt jag har.
#4 jag strävar efter att hitta en sadel som är så bra som möjligt, men om det inte går, så måste jag se på alternativ och forska litet i det, samtidigt så verkade det ju inte heller som om folk vart helt medvetna om att sådana här sorters paddar finns ^^ alltid trevligt att upplysa om och höra efter vad för erfarenheter som ffinns kring dem. och diskuterar man inget får man inte mer input ^^

Köp den inte eller om det är lite stoppa om sadeln, kil kan man använda om man redan har en sadel och letar ny som en nödlösning.
Jag är ofta inne i tre hästar i Kungälv och där finns hur mycket begagnat som helst. Jag ska dit någon dag och leta dressyrsadel till en smäcker varmblodstravare och vi kommer lägga oss på mycket låg budget så hon har råd att också köpa den hoppsadel som hon rider i nu och som ligger bra på hästen. Det var väldigt mycket OT
Titta på hästnet tex, det bara kryllar av sadlar framför allt dressyrsadlar så mitt råd köp inte denna sadel utan titta på begagnat tills du hittar något som passar. Framför allt om du tänker rida mycket och seriöst i sadeln.
Sen kan man titta lite vidare också, jag har en ribbad islandssadel till Karisma, dom är inte så inne nu så jag då fick en fin märkessadel för 800 kr helt ok pris tycker jag och ribbningen syns inte när ryttaren sitter i sadeln 
#6 jag känner mig skeptisk mot att lägga saker under sadeln förutom schabraket eller så, men just att titta på begagnatmarknaden gör jag dock är ju nackdelen den att man inte direkt brukar kunna låna hem sadeln från privatpersoner och prova.
tre hästar har jag vart och tittat på, men det som verkligen stör mig när man går där bland sadlarna är att det luktar så starkt av mögel. Men sen är jag känslig för mögellukt då jag också är allergisk mot det.
Men rent allmänt så kan man ju säga att det finns en hel del sadlar men det är som vanligt svårt för mig att ta mig någonstans, dels själv och dels med häst iom varken körkort eller bil, eller ens tillgång till släp just nu. så det är litet sisådär… har en kompis med drag på bilen men han vågar inte köra häst.

#7 det är ett bra tips, lukta på sadeln för vist det finns en del mögel sadlar och dom går bort för mig.
Jag skulle aldrig köpa en sadel som inte passar hundra men kan tänka mig lösa ett problem som redan finns med padd, jag har faktiskt sytt och fixat till det själv en gång med mycket gott resultat.
Då sydde jag padden så jag fick en kanal över ryggen för för mig är det A&O vid ridning
#8 jag resonerar gärna så också "aldrig köpa en sadel som inte passar hundra" men som jag sa i den andra tråden så verkar det inte vara så lätt i alla prisklasser, jag är den typen av människa som inte har pengar att köpa en formsydd sadel för 20 000 kr plus, jag har inte ens pengar till en sadel i 10 000kr klassen. jag har, om jag skrapar och vänder på vartenda öre ca 5000kr i bästa fall, då får jag lägga mig där även om man letar i begagnatklasserna. ^^
Sen kan man ju fråga sig varför sadeln glappar, eller hanmar i bakvikt, är det pga förlitet muskler eller för att bommen är för svängd/rak osv… jag tänker leta vidare o prova fler sadlar nu framöver men ändå. :D

Jag köper inte heller dyrt när jag köper begagnat 2-3000 är max förutom min westernsadel som jag betalade 5000 för men den var ett riktigt fynd ändå, då den var en riktig märkessadel av välkänd kvalité.
Som sagt islandsadeln 800 kr också en märkes sadel som ligger jättebra på Karisma är ett prisläge som passar mig utmärkt.
Har man som jag tre hästar som ska ha sadlar och normal/för låg lön så gäller det att se sig för när det gäller utgifter. Andra kan få köpa nytt så köper jag begagnat, sen när modellen inte passar dom längre, för ofta är det just det som får folk att byta sadel inte hästen 
Passa och ligga rätt på hästen ska sadeln göra annars så blir det inget köp, hur billig eller fint märke det än är.
#10 mitt bekymmer består ju främst i att harry "bara" har en vidd över manken/ryggen precis bakom manken på nätta 105 grader. Sadlar med kilbossor har legat bra men oftast vart för trånga i fram. Så därför har några gått bort pga detta… eller så är det något annat minimalt som vart åt fanders.
Sen att måtten inte är standardiserade retar jag mig massor på, det som är en strl 38 i ett märke är definitivt inte det i ett annat märke. Mycket dumt.

måttet är standard, från knappen till mitt på bakvalvet i tum är storleken. Sen är sätet olika konstruerade och därför känns det lite olika men standard är det fågelvägen, ur många fågel-rumpor det nu finns 
Det är bara att leta, jag rekommenderar fortfarande tre hästar och gamalt varmt läder luktar inte gott i 20 graders värme och man har mycket bra att välja på till vettigt pris. Om du ska åka runt till privatpersoner låna prova och lämna till baka sadlar så blir det mycket resor som kostar.
Hade kil padd på den gamle när hon var tunn ett tag och det glappade lite bak. Fungerade bra och hon verkade inte alls störa sig, däremot gick det bättre i ridningen då sadelen låg betydligt bättre! Vet hur det e med sadelköp och man inte har pengar. Min sadel köpte jag innan jag fick hästen :) billig sadel a la 800 men super skön och förundransvärt nog passade den! Men är en sadel som passar många hästar, så lite tur där! Börjes har begagnat med ju!
Men tillbaka till kilen, helt ok om glappet försvinner med den men är där litet glapp kvar trotts den så nej nej! Kolla bara så den inte blir för tjock så sadelen blir för tajt! Min padd har en "sömm" i mitten så där är inget tryck över ryggraden, undrar om det var hööks eller börjes jag köpte den på…. lycka till!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#5 Stübben sadlar behöver absolut inte vara dyra… Begagnade i fint skick brukar kosta ca 5 000 kr vilket jag tycker är jätte bra då det är riktiga kvalitétssadlar. Vi har en som är 30 år gammal men hur fin som helst, samt en som är ca 15 som vi köpte begagnad för 4500 kr.
Hakuna matata!

#14 mina tre huvudsadlar är från -83 (Kiara) en jag fick av pappa i julklapp, säljer den aldrig och fin som ny, välanväns då jag använder den då den passar en av mina hästar -91 (Ametist) westernsadeln, 5000:-, ny pris ca 30 000 och -99 (karisma) islandssadeln för 800:- ny pris ca 20 000
en har jag haft och köpt sadlar till alla mina hästar för att få sadlar som passar och det är inga problem att hitta och jag har har ägt bedda nodsvenskar och smala ponnyer
#15 Lite trött idag? ;) Antar det skulle vara #5 och inte #14 =)
Hakuna matata!
#12 Tum-måtten är standard men inte bomvidden, det är olika bredd på samma storlek på olika märken. det är den styorleken jag syftar på.
även om jag är litet rund så passar min rumpa hjälpligt i en 17" iom att jag sitter så pass bra att jag inte sitter o hänger på arslet. har tittat på 18 men de blir för stora, så det kommer bli en 17½" i slutändan för då håller den även när jag gått ner i vikt igen :D
Jag använder en sån här: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400025&deptid=104&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Köpte ny häst som kom i torsdags, fick inte med nån sadel. Med denna padden så kan jag ha min gamla sadel tills jag köper en ny. Den har funkat bra, det är i princip bara tyg längst fram och sen är det 2 cm skum längst bak. Kostar inte en förmögenhet heller :)

LinaN, det finns massor med begagnade märkessadlar för omkring 5000kr!
Men är som du säger svårt om du inte kan ta dig til folk för att låna hem sadlar (de flesta brukar gå med på öppet köp så kan man prova hur de ligger).
Sadelmagasinet skickar sina sadlar på öppetköp så att du kan prova och skicka tillbaka om de ej passade, de har ofta inne billigare sadlar även, mkt värt att kolla!
Vet du hur vid din häst är så har du kommit långt med att iallafall kolla på rätt bomvidd, så slå på nätet allt vad du kan efter hur vida olika märken är i grader på sina storlekar så kan du utesluta det sedan när du tittar på annonser.
#19 jo jag vet, det är ett steg på vägen :D och jag är glad att jag idag har den kunskapen jag har kring sadlar annars hade han nog gått med en för trång en och fått ont i ryggen.
Men som sagt, bekymret står ju iatt ta sig dit eller få hem sadlarna, en sadel är inte helt billig att skicka heller dessvärre…
jag hade tänkt att rita av Harrys rygg med hjälp av en flexicurve, rita av på papper, som jag sedan för över på kartong, och på så sätt får en tredimensionell mall av hans rygg som man kan ta med till sadelställena och lägga sadlar på den och s hur det ser ut, ligger de hyfsat på pappkartongsmallen så kan man låna hem dem till hästen och se hur de ligger på det levande djuret :D
Ska visa sen hur jag tänktmig, känner att det är knepigt o förklara.
Sen när jag säger märken som tex stubben o liknande så utgår jag ifrån nya sadlar, men jag letar nästan uteslutande på begagnatmarknaden. nästa nya helnya sadel jag ska prova är en wintec wide som jag ska låna hem bland andra (förhoppningsvis) till nästa helg från Sandris som också är ett sadelställe inte alltför långt iväg då jag har en kompis som ändå ska åka på det hållet till.

Vet inte om du tänkt bygga något för att få det tredimensionellt, vet däremot en sadelutprovare som har en speciell sticka för att forma på hästs rygg, försökt rita upp hur den ser ut, borde gå att tillverka själv med kraftigare ståltrådar. Gör att du får tredimensonellt väldigt enkelt, men råkar man lägga det hårt så formar det om sig däremot ;)
Är alltså en formbar pinne utmed ryggens form ifrån sidan och flera som sitter fast i den som man formar efter hur hästen är utmed sidorna, så man får med både bredd och form åt alla håll. Jätte fin bild nu, säg till om du inte hajar…
#21 hag är helt med på vad du menar, det jag ska "bygga" har samma princip men efter att man mätt hästen och att det tål att man lägger en sadel på för att se om den verkar ligga ok nog att ta hem den och prova. För med den här modellen jag ska bygga så räcker det inte att den ligger bra på modellen utan man får ju se så den inte hamnar i bakvikt mm när sadeln ifråga sedan ligger på hästen. och även när ryttaren sitter på.
Jag har sett en kilpadd på h**ks som är 0,5 cm fram och 2 cm bak. Den är i vit teddy.
Vet inte om det är en sådan du är ute efter men den är tunn i fram, som en vojlock eller schabrak i tjocklek.
Hoppas att du hittar det du söker 
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus