Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 8638 ggr
joooossan
0

Krubbitning

Trodde mig hade hittat min drömhäst. Dock blev jag otroligt chokad för priset, hade räknat med betydligt mer. Allt klaffar iallafall direkt men så ser jag,

Säljes till lågpris pga sin hobby, milt fall av krubbitning.

Såklart.. Har själv aldrig haft personlig kontakt med krubbitare, någon med erfarenhet som kan göra mig lite klokare?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

ThunderClap
0

Haha, jag vet vilken häst du tittar på, glodde lite extra på den annonsen med, han ser söt ut. Men har mina idéer på varför priset är lågt, personligen så skulle jag vilja se den hästen live innan jag vågade köpa den.

Krubbitning kommer vanligtvis ifrån stress och mental ohälsa, att hästen vantrivs på något vis. Problemet är att när de lärt in ett stress-beteénde så kan det vara svårt att släppa.

joooossan
1

#1 Haha, tror jag säkert. Tycker han är supersnygg! Du får gärna PMa dina idéer om du vill Glad Antgligen står ju hästen i ett stort stall vilket antagligen ger en dålig inverkan på hästen. Tänk om den hade stått i Sverige så man kunnat få lite bättre inblick på hästen!

[Angel88]
0

Tror inte det är så svårt. Det finns ju krubbitar rem. och så kan man göra så att man tar bort krubban ur boxen, och har en vatten hink. och mycket utevistelse, stor box och kanske en leksak..

ThunderClap
0

Detta är ju en väldigt ung individ, så han borde ju inte ha haft vanan länge = lättare att få att sluta

joooossan
0

Ja men precis, dessutom står han nu i ett Stort stall och kommer isåfall komma till ett litet med 3 boxar, fri tillgång till mat ute, mycket utvistelse och stora hagar och kompisar såklart!

Det kanske gör det hela lättare, att han blir tryggare alltså..

Zabbio
1

Även om han inte slutar helt med krubbitningen när han kommer så är det inte skadligt. Kliniska studier visar att de sväljer inte luft, tex. Ffinns däremot risk att de sliter ner framänderna om de tar stöd med dem.

Kolik osv kommer nog snarare från stressen som utlöste ''olaten''.

Men en ung häst som kommer till utevistelse, mat och lugn har ju rätt stora chanser att bli bra igen.

Personligen är jag emot krubbitarremmar. Även om orsaken är åtgärdad känns det elakt att ta bort beteendet som ger dem en chans att klara stressen. Man vet ju aldrig om de fortfarande är stressade, man kan ju ha missat något. Som att hindra någon från att klia på ett myggbett..nästan plågsamt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

Ta inte på dig onödiga bekymmer att få dom att sluta är väldigt svårt och rem är ingen bra lösning.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Tovab]
0

Min kompis har en ponny som är krubbitare. Den är varken stressad eller står inne i boxen mycket. Det är en ovana som den började med när den var liten. Hennes ponny har krubbitarrem och den biter inte när den har på sig remmen =)

CelsiusT
1

En kompis har en krubbitare, han var 8-9 år nar han kom, krubbitit sen han var liten. Detta är en häst som kräver otroligt mkt stimulans. Han behöver få jobba. När ägaren är inne i sin "ridperiod" (han motionerar hela året men har perioder dr han rider å tränar mer) då minskar krubbitningen drastiskt, speciellt om det är under sommarhalvåret när hästen går ute året om.När han inte tränas och aktiveras ordentligt (mentalt) så ökar krubbitningen och blir rent ut sagt förjävligt mkt.

En annan kompis har också en krubbitare, den tränas inte särskilt hårt, också 8-9 år och krubbitit sen hon var liten. Samma här, hon är en häst som behöver mkt stimulans. Men hon är aldrig så extrem utan det är mest när hon äter sin kraft som hon krubbiter numera. Hon står i ett litet stall med stora fina hagar sedan några år och det har gjort susen.

Själv har jag en "trätuggare". Han krubbiter alltså inte, men jag har läst att det kan vara ett förstadie till krubbitning och/eller ett annat stressbeteende. När han inte stimuleras mentalt så ökar det drastiskt, när han får tänka regelbundet så försvinner det helt efter ett tag. När han stog på box förut så försvann det aldrig helt, men nu står han på lösdrift och det ihop med mental träning så försvinner beteendet. Och jag tror det fungerar lika dant med krubbitning (men kanske inte att det försvinner helt io att det kan vara en högre nivå).

Själv lider jag av tvångsyndrom. Det innebär att man gör vissa saker tvångsmässigt och enligt vissa rutiner, när man utför tvånget så blir man tillfreds, om man hindras så uppstår otrolig stress. Tvången ökar drastiskt vid undertimulering och vid stress (vilket lätt uppstår vid under- och överstimulering). Tvångsyndrom och krubbitning (och andra stressrelaterade problem hos hästar) är väldigt lika, både när jag själv studerat hstarna och när jag läst om det. Jag känner verkligen igen mig i en häst som krubbiter, väver osv. Jag kan ju jämföra med att sätta på en krubbitarrem, hade man kunnat gjort det för mina tvång så hade jag blivit otroligt stressad=tvånget ökar. Det man får tänka på är att detta är något i hjärnan, inte ett beteende. Beteendet är bara ett symtom på hjärnans funktion. Det enda sättet att få hjärnan att sluta producera tvångstankar är genom att se till att man mår så bra som möjligt, både fysiskt men framförallt psykiskt. Minska stress, se till att stimuleringen ligger på lagom nivå (varken för mkt eller för lite), motion fungerar dämpande, hindra/bestraffa inte beteendet!, ha kul!

Eftersom beteendet faktikt inte är farligt i sig så finns det ingen anledning till att hindra detta. För att bli av med beteendet så gäller det att man mår bra och har rätt/passande miljö. Man ska också tänka på att en gång tvång, alltid tvång, därremot så kan man bli fri från att behöva utföra det. Men hamnar man i sämre dagar så kommer troligtvis tvånget tillbaka. Utvecklar man tvång så är man en sådan individ som har den funktionen och funktionen blir man inte av med, men tankarna kan försvinna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

joooossan
0

#9 Tack för ett intressant inlägg!

Hästen i fråga är en 3åring som nu står för inridnig i ett väldigt stort stall utan att få vara ute särskillt mycket, därav har beteendet kommit. Han biter endast i krubban när den är inne, tar man ut den ska det inte vara någonting..

CelsiusT
0

#10 Om hästen tas därifrån så snart som möjligt så finns det goda chanser att det går att bli av med relativt enkelt (kanske bara miljöbytet är tillräckligt). Men även en individ som haft ett tvång länge kan bli av med det om man får rätt omständigheter. Det handlar om att ha rätt balans i kropp och själ.

Elshira
0

Även jag tycker du ska ta bort krubba i boxen (bättre än rem), arbeta och röra sig mycket, pyssla gärna extra och tillbringa så mycket tid som möjligt med hästen, både i arbete och med mys.

Och ni som säger att de "bara" kan få problem med tänderna tycker jag ska tänka er lite för… Jag vet 2 ponnyer som varit krubbitare i flera år (dock slutade båda när de kom till nytt hem så småning om efter dåliga förhållanden). Men båda dessa ponyer har så nedlitna tänder att de har problem att beta gräs. Att äta vanligt hö är ju inte något problem, men när de behöver "knipsa av" grässtråna så går de inte som det är tänkt.

Sedan finns det faktiskt även de som sväljer luft (har varit med om en själv) men då hör man hur de grejar och låter genom att svälja luften~, men det är dock inte särskiltl vanligt.

Så jag tycker du i.af ska försöka ditt bästa med att få hästen att sluta men låt det ta den tid det tar, förvinner det inte så blir det i.af med största sannolikhet bättre =)

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Ja jag kan också tycka att man kan ta bort krubban i boxen (innan hästen första gången kommer in i boxen), ju färre ställen att utföra det på desto bättre (sålänge man ser att hästen kan hantera det och inte blir mer stressad). Men man ska inte hindra den att utföra det i övrigt.

[Angel88]
0

Det som händer när en häst krubbiter är att h*n drågar sig själv. När hästen trycker tandköttet mot krubban hårt gör det ont, detta frigör såkallade glada endorfiner  hjärnan som så att säga gör hästen "hög". så man kan kalla hästen för att vara en "knarkare".

CelsiusT
0

#14 Haha, ja det var ett roligt sätt att se på det =) Visst är det så att när beteendet utförs (både krubbitning, vävning och andra tvång) så utsöndras endorfiner som gör att man känner sig tillfreds. Kanske lite att ta i när man säger att man blir hög och att det är som att knarka, men visst är det lite samma princip.

Elshira
0

#15 Det är samma endorfiner som utgörs då man skär sig (bland annat), som dämpar smärta och då lugnar över huvu taget. Så ja, det är som en något mildare form av knark men det är olika från individ till individ hur man reagerar. Endel märker det knappt medan andra nästan kan bli smått "höga" på det.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#16 Är det att knarka att man skär sig? Även att man skadar sig kan vara en tvångshandling.

Elshira
0

#17 Jag använder "knarka" som ett ord för attr man ska förstå innebörden. Det har ju samma effekt rent kropsligt som diverse droger. Dvs olika endorfiner och ämnen påverkar olika delar av hjärnan och på olika sätt. En del så man blir pigg, endel så man blir "borta" endel så man blir lugn.

Har man aktiverat sig fysiskt eller skrattat utsöndras "må-bra-endorfiner". Och de fungerar på precis samma sett, man blir (mer eller midnre då) "hög" på lycka.

Men just när man gör illa sig (medvetet eller inte) så utsöndras ju dessa endorfiner för att vi inte ska få panik, fungera som smörtstillande och för att få såret att sluta blöda.

Det är vad jag menar som händer i kroppen med alla ämnen som jag syftade på helt enkelt. Och dessa kan ju komma från både tvångssyndrom och helt naturligt.

Hakuna matata!

Zadeira
0

Vi har två krubb-bitare på jobb, både är ponnier. Den ena är en mycket känslig och ganska lätt-stressad häst med många små konstiga ideer för sig. Den andra är en riktig buffel som vi fick billigt pga krubb-bitningen.

Vad vi upplevt är att den senast nämnda hästen krubb-biter mindre då han inte har sin rem på sig. Den är något han har lärt sig förknippa med sitt beteende eftersom remmen alltid varit på sedan han började med ovanan, och verkar tänka att "nu har jag remmen på mig, då ska jag bita".

Vad som också minskar deras beteende är att gå ute mycket med flera hästkompisar och aktiveras mycket, då blir det lite som att de glömmer bort sitt behov eftersom de har så mycket annat att tänka på.

I ditt fall skulle jag säga att det är en mycket ung häst med ett nytt beteende. Du sa själv att den står i ett stort stall men får inte vara ute mycket, och bara genom att ändra de förhållandena i tid kan man avhjälpa problemet och minimera risken att beteendet utvecklas.

lisette
0

har du pratat med dem? frågat dem om krubbitningen? hur länge har de haft hästen? om detta nu är drömhästen så kanske det kan vara värt att ta hem hästen på prov ett tag och se om det fungerar? ett miljöombyte är kanske precis vad hästen behöver.

joooossan
0

Problemet är att hästen står i Tyskland. Men jag har frågat dem om krubbitningen, det är alltså endast när krubban är inne i boxen, efter att den har fått mat som den börjar. Men när den tas bort gör den ingenting. Den har ett bra psyke och temperament. De tror att det har mycket att göra med det stora stallet och den bristande utvistelsen.

Han är rönkad UA som 2-åring.

Birke
0

Kände ngr som hade ett halbblod som krubb-bet. Dom ställdein hästen på box, gav den minimalt med hö och på med den där j*vla remmen.

Tkr man borde försöka att stimulera hästen istället - låts den vara ute längre, låta den ha det lugnt, ge den mycket grovfoder och kanske hänga upp/slänga in ngn leksak att sysselsätta sig med.

Har för mig att det var ngn tråd för rätt länge sen om sånna här olater, men väldigt intressanta artiklar.

joooossan
0

Så vad säger ni, det är alltså ingen katastrof eller? Det bör väl inte bli värre iallafall? Visst kan man aldrig garantera däremot..

[Tovab]
0

Näe, jag tycker inte att det är nån katastrof :) Men försök att ha hästen ute så mycket som möjligt, häng upp nån leksak till hästen och kanske ge den lite extra hö då den har något annat att bita på? ;)

Lorita
0

Jag har haft en inackorderad krubbitare, mitt stall är mycket lugnt och dom som sålde hästen sa att det inte var så farligt

Hon bet jämt och på allt (knäckte staketstolpar) hon blev också sur och grinig om någon gjorde något med henne för då var hon tvungen att avbryta sin krubbitning. Något som fick henne att bita mer var mat, när hon åt ville hon bita mellan varven som en rökare som vill ha sin cigarett.

Att stoppa henne med rem hade varit djurplågeri, vad jag då läst mig fram till var att hästar som inte får sova som föl kan blir krubbitare och denna häst var född hon två flickor som överaktiverat henne som föl. Dom hade också väckt hästen ofta när hon sov för att kolla att hon inte var död…………

Jag säger köp inte problem och många stall tar inte emot krubbitare då många tror att det smittar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

sus-sharon
1

#12 det ljudet du beskriver innebär inte att hästen sväljer luft.
krubbitare sväljer ingen luft, däremot så kan det låta så då luften "smäller" mot struplocket och går tillbaka igen.

rem är ingen lösning - snarare en quick fix som får oss människor att tro att vi löst problemet (och kan klappa oss på huvet).

TS, om du tycker att du kan hantera hästen med problemet och är villig att jobba för att åtminstone minska det (det kanske inte går att eliminera) så ser jag inget fel i att köpa hästen. jag skulle däremot kolla över foderstaten ordentligt - det finns tecken som tyder på att krubbitare inte sällan har problem med magsår och att det kan vara en orsak till krubbitning.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Browny
2

Har själv ett krubbitar-sto. Krubbitning uppstår vanligtvis på sysslolöshet, stress eller att de mår dåligt på annat sätt. Vissa hästar besväras inte av det, andra gör det. Mitt sto blev väldigt spänd i hals och strupe p.g.a. krubbitningen i sig. Dock gav hon inga som helst andra tecken på sysslolöshet, stress eller att hon mådde dåligt. Hon var lugn och positiv, men hennes spända muskler gjorde att hon  blev hård i munnen vid ridningen. Troligen så var det inte särskilt roligt för henne heller att ha spända muskler eftersom hon blev så hård i munnen!

Min gissning är att det är "beroendeframkallande". Det blir ungefär som en människa som knäcker fingrarna. Även fast hon inte är stressad, sysslolös eller mår dåligt så fortsätter hon för att det är "roande". Troligtvis var hon stressad eller sysslolös innan hon kom till oss, men krubbitningen hade redan blivit en vana, så hon fortsatte.

Jag försökte sysselsätta henne med hönät, leksaker, utspridd halm, pinnar och kvistar o.s.v. Hon lekte lite med det, men hon fortsatte fortfarande att krubbita. Hon var inte sysslolös i alla fall. Hon gav inga tecken på stress överhuvudtaget, så, stressad var hon inte. Och hon var fullt frisk.  

Till slut köpte vi en krubbitarrem. Denna rem hette Miracle Collar. Det som är positivt med den är att den inte behöver spännas minsta hårt och hästen kan naturligtvis fortfarande äta och röra sig obehindrat. Mitt sto krubbiter inte längre och musklerna är inte minsta spända. I ridningen är hon som en ny häst, mjuk och fin. Faktum är att, tro det eller ej, hon verkar mer positiv till omgivningen än hon någonsin varit. Vi ger henne även extra mycket halm i hagen, hon har en gul boll i boxen och en slicksten som smakar morot. Det i kombination med krubbitarremmen gör att hon fortfarande är sysselsatt, men har slutat med krubbitningen. Vi har helt enkelt ersatt beteendet. När hon inte krubbiter så kan hon sysselsätta sig med halmen, bollen och slickstenen istället! Se det såhär: En knarkare som knarkar eller en rökare som röker vill väl egentligen inte göra det? Och man behöver hjälp att sluta. Visst blir man gladare och positivare om man inte har någon dålig vana eller "drog"?

Men det första man ska göra är att ta reda på varför hästen gör som den gör. Se över stallmiljön. Är det lugnt med fasta rutiner o.s.v.? Är hästen sysslolös? Är den frisk?

Och nej, krubbitning smittar inte. Inte ens ett föl med en "krubbitarmamma" smittar det till.

kaka1234567
0

Man kan ta på krubb bitar salva de har en tjej i salet som har de.

men krubbitning brukar va ett täcken på dålig stimulans eller hunger.Skulle jag ha en krubb bitare hade jag nog haft halm som strö.De syselsätter hästen och ger den stimulans många har halm till ung hästar och spesielt krubisar.De käller att även ka lite kvistar men även halm.Och salva med de fins många ja känner som har fott sinna krubisar att sluta med krubb bitningen

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus