Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3302 ggr
Zabbio
0

Varför måste reflexer vara så tråkiga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller måste de? :P

Satt och gjorde lite reflexer till Solons sele nyss. Lite konstskinn och en slaktad reflexväst á 25kr gick åt :)

Snyggt? Kanske inte, men lite roligare än de vanliga reflexerna iaf :P Har förresten inte sett några reflexer anpassade tillkörselar, har ni? Lägg gärna upp bild på snygga, roliga, egengjorda eller bara lite annorlunda reflexer! :P Kul att se!

Lite sent på säsongen kanske men den klarar sig nog en säsong till..förresten är det bara bra att synas på sommarkvällarna okså :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Jag håller med dig! Sedan tycker jag att det borde finnas fler varianter och framför allt bättre (kvalitén)!

Jätte kul att du gjort något som detta! ^^

OT: Är det någon som vet vart man kan köpa lösa reflexband och sy på saker osv? Har inte hittat något ställe :S

Hakuna matata!

Zabbio
0

#1 Tack :)

Jag slaktade som sagt en reflexväst, men har sett korta bitar i syaffärer o så.

Birke
0

#0 Blev riktigt snyggt ja. Håller med om att kvalitén skulle kunna va bättre #1 - Fick 2 par benreflexer i julas och efter första ridturen var det bara trasor kvar.

Skulle va kul om det fanns ngt företag som kunde tillverka lite häftigare saker som det du gjorde Zabbio.

NettanLindholm
0

#2 Här hittade jag nått.. vet dock inte om det var sånt i menade. Glad

Zabbio
0

#3 :P Eller så gör man lite själv ;)

Mangis
0

Reflexband finns hos sybehörsaffärer, brukar finnas i olika stl. Zabbio - nice!

Elshira
0

#6 Jag har tittat in i några sybutiker i Uppsala och där hittade jag inte ett jota :o

Hakuna matata!

Mangis
0

Mysko! Här i Flen hade vi tre olika varianter. Men jag tyckte Uppsala var dåliga på sytillbehör överlag…

Rafflan
0

Jepp dålig kvaliet och tråkigt :(

Ang reflexer på vagnar, det går ju att hänga/fästa såna man har på benen eller såna hård man slår som fastnar på armarne eller såna man har på stigläderarna, lite runt om :P

Dock skulle det ju vara bra om det fanns speciellt anpassade. Vi har reflex på vagnen och fäster bara lite fram på hästen ;)

Hur syde du fast dem?

bell
0

#0 Jag gillar din sele.

Finns så mycket man kan göra med reflexgarn oxå Glad Lite Off häst men det bjuder jag på SkrattandeReflexkappa  Skulle kunna brodera med reflex på allt möjligt. Tyvärr en finsk sida med produkterna finns säkert i sverige ochså

Finns många postorder firmor med reflexband oxå.

Zabbio
0

Var hittar man reflexgarn? :P

Edit: såg sidan :)

Elshira
0

Jackan i reflexgarn för 10 000 kr…??! Reflexer blir ju sämre på bara ett par år :S

Hakuna matata!

Zabbio
0

#9 På själva vagnen finns två röda trekanter bak + cykelbakljus, och självhäftande gula fyrkantiga på sidorna. Lagom diskret och sitter förvånansvärt bra (biltema)

Fast det var ju en bra ide med att hänga på lite..kan ju hänga på skaklar med :P Tänkte jag inte på :P

Jag limmade bara fast reflexbitarna på fusklädret med trälim.. verkar hålla.. annars är det ju lätt att bara sy ett par stygn, inte svårt att sy i komstskinn :)

Ett tps är att spraya baksidan av konstskinnet svart med sprayfärg, så ser det mer äkta ut ifall det skulle få för sig att vända på sig när man rider/kör :P

Zabbio
0

Funderar på att göra ett matchande pannband, kanske tygel-smycken.. och så nåt liknande till Crow. Lite reflex-riddar utrustning med baksele, brösta och allt.. Tar ju bara ett par timmar allt som alltoch var rätt kul..

Fast då måste jag köpa mer konstskinn och det är det lite ont om just nu, pengar alltså.. kanske kan fråga pappa om nåt blev över efter vagnen.. och så kanske jag borde skaffa ett bättre lim..:P

Funderar påå att göra det enkelt för mig nästa gång och bara smycka med fyrkanter.. lite som selen i denna tråden: http://www.horseforum.com/driving/best-harness-42584/http://www.horseforum.com/driving/best-harness-42584/

fast med reflex då..och köpa lite såna nitar man stryker dit, de har hållt flera år på min musmatta iaf som jag använder flera timmar om dagen :P

Bara ha mer utarbetade mönster typ i mitten på grejjerna.. *babblar*

bell
0

#12 Tror att en handvävd jacka kostar det med eller utan reflex.Glad Tyckte bara det var lite kul.  Inspiration så att säga. Det är ju bara vi själva som sätter gränser.

#14 Ser inga bilder då jag inte är medlem men det låter som en kul idé :)

LinaN
0

#14 verkar som om man måste vara inlogad för att se bilderna där…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ThunderClap
0

Vad tjusigt! Jätte kul och inspererande att se :)

lisette
0
lisette
0
Birke
0

#20 Den där sprayen var häftig. Frågan är ju bara hur pass vnlig den är mot hästen, hur bra den lyser och om den fungerar i regnväder.

Rita-S
0

Åh, zabbio, tack för tipset! Nu vet jag vad JAG skal göra sen! köpa lite reflex i metervara eller högar med reflexvästar, lite konstläder kanske, eller tyg i tilsvarande färg som selen, nitar, spännen och annat mums och göra egna sele-reflexer!! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rafflan
0

Hur syr man i konstläder? :O

Eller ja hur får man fast reflexerna? :P

Mangis
0

#23 se #13

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15+16 Aj då, visste jag inte! det är iaf en väl utsmyckad sele med fyrkantiga metall clips :)

#23 Som du syr i tyg, fast kanske symaskinen tycker att det är lite jobbigt.. konstlädret är bara en mm tjockt och lätt att sticka nålar i. Man an ju också limma och fästa med nitar eller liknande som extra säkerhet. :) Fast jag limmade bara. Ska nog ha ett vettigare lim dock, kanske textillim eller ..nåt..tips?

#22 Vassegod, visa vad du gör! :P

--------

Nya bilder, testade det på Solon idag :)

Han slet sig när vi var nästan hemma och förstörde sin frisyr :( Allt annat inklusve häst och sele klarade sig utmärkt :) Det var bara att tömköra upp från hagen igen, då uppförde han sig utmärkt. Vet inte vad som flög i honom men sånt händer väl :P

Rafflan
0

Var har du köpt din sele? :D

Zabbio
0

#26 washap.se :)

Rafflan
0

#27 Älska den ;)

Var har du köpt den där du fäste reflexerna på? :)

Zabbio
0

#28 Konstlädret? :P Finns på Biltema, 159kr för 70cm x 140cm eller nåt :P

Rafflan
0

#29 klippte du o ordning det själv å fäste det på selen?

Zabbio
0

#30 Yapp…

Rafflan
0

#31 wow, vad duktig du är :D

Zabbio
0

Tack :)

Rafflan
0

#33 inte tänkt böra göra till försäljning? (a) hihi ^^,

Zabbio
0

Nope :P

Zabbio
0

#34 Ett tips är att göra en mall i papper först, eller vika konstskinnet på mitten och klippa bägge sidorna på en gång. Så blir det symmetriskt. :)  Sen spraya baksidan av konstskinnet med svart spray, så ser det inte lika dumt ut om något fladdrar upp, baksidan är nämligen vit när man köper det.

bell
0

Zabbio Vad fint det blev. Jag skulle rekomendera textil lim vi brukar använda casio´s märke men vet inte om det är någon direkt skilland på märkena :=) När ni ska sy finns det ochså skinn nålar som är lätta att arbeta med, trekantiga i spetsen o grymt vassa. Finns på sybehörsaffären.