Fast i snödrivor.... har ni klarat er?
Idag så gick en av hästarna ner sig i en snödriva när vi vart ute o red. Litet läskgit vart det men han blev inte skadad, inte ens upprörd. Han hade snyggt vikt in sina framben under sig och likaså bakbenen så när väl matte hade tagit sig bort från honom så reste han sig upp.
Sen för några veckor sen höll jag och harry på att gå ner oss i ett översnöat dike.
har ni vart nära ett totalt kaos nu i vinter?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

kan väl inte kalla det kaos, men nog har det blivit alltför få dagar som vi kommit/kommer iväg till ridhuset, årsdebut om 2 veckor och jag har varit i ridhuset 5 ggr de senaste 2 månaderna ;) Visserligen var det lite planerad vintervila, men nog hade jag räknat med att kunna köra till ridhuset som vanligt ett par dagar i veckan nu och trimma. så vi får väl se hurvida det blir någon årsdebut eller ej om 2 veckor, för vi ligger ju lite efter i träningen.
tjåligt som tusan. men, men, jag ska inte gnälla, finns dem som har det betydligt värre med takras o.s.v.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Siktar på de djupaste snödrivorna kjag kan hitta, är ju kul :P Verkar Crow också tycka. Fast det är j inte så djupa drivor här nere, fastnat har vi i alla fall inte gjort..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Låter läskigt :O
Jag och min kompis var ute och red på Cykelvägen, så skulle vi upp för en backe som vi alltid brukar rida upp för. I början gick det bra, där var ungefär 40cm hög snö, men sen längre upp blev det mer och mer snö, och det var jättetjock skare, så vi människor hade kunnat gå ovanpå, men hästarna skönk igenom, och där var nog 75cm djut! Riktigt läskigt var det!
Jag och min D-ponny fick panik, för hästarnas ben fastnade i varje steg. Så jag hoppade av och sprang bredvid, och jag fastnade också i snön och tappade hästen, men som tur var han jag ifatt igen.
Bysen tappade 2 benskydd också som fastnade i snön.
Sen när jag kom ut till "fast mark" igen så lugnade Bysen ner sig, och då vände jag mig om och såg Bella och Nastja typ lunka runt helt lugna i den värsta snön :O
Vi va sjukt förvånade över att Nastja höll sig lugn, hon är bara 6 år och bara riden och regelbundet hanterad i ett halvår + att hon kan stegra när hon inte får som hon vill.
Men iaf. Nastja trillade i snön och allt, men hon brydde sig inte, utan fortsatte ta sig igenom snön i sakta mak :')
Bella blev lite rädd i början, men sen var hon lika lugn som Nastja.
Haha, lite komiskt att jag och Bysen (han är snart 13år) som är mest erfarna fick panik, men inte Bella och Nastja som inte är jättesäkra och erfarna.
Det kanske beror på att Bysen är hälften fullblod, och Nastja är Basjkir? För de kommer ju från snöiga ryssland, men det borde inte bero på rasen, för hon visar inga andra tecken på att vara en Basjkir mer än att det står i papprena :P
Som tur var hände det inget med hästarna, Bysen var bara riktigt uppstissad och flåsig, så vi fick gå med dem ganska länge :)
Bilden är på Bella och Nastja :)
Själv var jag ute och red idag och för att komma till de fina plogade travbanorna måste jag rida över en av våra åkrer. Snön drog i magen på häststackarn hela vägen men som tur var har vi inte fått någon skare i.af. Och vad det gäller snödrivor så är det det bästa min kille vet… Bestiga dem för att sedan rulla sig i dem! xD
Hakuna matata!

Nä, både bilen och jag tar oss fram överallt. Och hästen med. Men vi undviker djupsnön med all underliggande skare, tycker visserligen det är härligt men lite oschysst med tanke på skaderisken.

Jag råkade styra ner Kalle i ett ganska djupt dike, men vi tog oss upp utan några men.
Annars inga olyckor.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Jag rider inte mkt alls nu. Dessutom blir hästen så svettig i så här djup snö, och jag så kall :P
Jo, min häst började busa och for ner i diket man var snabbt upp igen på vägen, och han slutade genast att busa och gick snällt resten av turen ;P
Sen är det djupare på vissa ställe när man rider i skogen, mer snö liksom så då sjunker han ner mer, men det e inget han bryr sig om ;)
när jag var ute i stenskogen och red för ett par dagar sedan råkade vi gå rakt på en stor sten som inte syntes,så vi hamnade på marken båda två,tur att det är vadderat iaf^^
Min häst försökte komma undan min drivande "hjälp" när vi var ute och gick. Han flyttade sig i sidled gick han ner i ett dike/driva. Står med snö upp till magen, men ingen panik, snarare tvärtom. Han stoppar ner halva huvudet i snödrivan.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Mja, några större missöden har vi inte råkat ut för, som tur är. Herrn skrämdes av ett rådjur härrom dagen och for ner i ett dike med snö upp till magen, men mer än så har det inte blivit.
… Men däremot är jag så förbaskat trött på den här snön nu att jag skulle vilja spy.:P Hästen skulle börjat tas igång inför årets säsong redan i december, men iom att det antingen är helt glashalt eller upp till magen med snö så blir det bara nån timmas skritt ett par gånger i veckan, mer funkar helt enkelt inte.
Nu har det dessutom börjat tryta med ridvägar då skottaren helt sonika skottat upp stora vallar vid infarterna på mina små ridvägar i skogen. Försökte komma upp på ett par nära stallet idag, men då de mätte sisådär 1,20-1,30 i höjd och hästen mäter dryga 1,46 i mankhöjd kändes ekvationen lite hopplös.;) Nog för att han är en ganska stark liten rackare, men även han har sina begränsningar!
Jag och ponnyn har varit ute och dykt i ett par snödriver den här vintern.
Så jag börjar bli van vid att sitta på en häst som helt plötsligt försvinner under en, men är snabbt tillbaka igen så jag slipper flyga av.
Idag var ponnyn så het också att hon gång på gång snubbla i snön och fick bada nosen också. Sprang ner i ett och annat dike gjorde hon också, eller dikesliknande hål. Hon verkar dock lika glad ändå.
Försöker bara skritta där jag inte vet hur djup snön är, men ponnyn är hetare än någonsin och sticker i full galopp såfort man tappar fokus en sekund.

Jag har lite motsatt problem med min kille han vill ju inget annat än hoppa ut i djupsnön-.-
Han älskar detta och hoppar ut i djupsnön så fort han får chansen. Ju djupare ju bättre enligt honom-.-
Tippar man i djupsnön är det i hans ögon ett plus det är ju mysigt som ryttare är jag kanske inte lika övertygad
Med hästen fastnar jag inte, går inte ens nära en snödriva men när jag själv går blir det lätt att jag inte ser drivan och fastnar x)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Härom dagen när jag var ute på en mys ridtur så blev jag skapligt förvånad. Hästen, ca 150, hög fick snö upp över magen! Mina fötter var begravda i snö… Har inte varit med om det sedan shettis tiden för ca 30 år sedan! Vi vände fort därifrån. Hon ska inte behöva gå i så djup snö min lilla tjockis.
Men inga olyckor tack o lov.

ute o red häromdan, då fick vi gå igenom snö som var upp till armbågarna på hästarna på någon bit. men de verkade inte besväras så mycket av det.
#16 här har vi snö upp till magen på hästarna, och på vissa vägar i skogen bara till armbågarna på hästarna ;)
Nej fastnat har jag inte gjort.
Däremot har jag ridit halvvägs ner i samma dike 2 ggr eftersom bonden plogat lite för långt ut. Var på väg ner i ett dike på ett annat ställe också, men det var pålles egna fel eftersom han inte vände ordentligt.