Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1126 ggr
emsems
0

bakvikt

mirran har fått skav från sadeln, längst bak. alltså kan ju även jag räkna ut att min vikt kommer för långt bak i sadeln och att jag borde på något sätt padda upp sadeln bak för att flytta vikten något frammåt.. men hur? fårskinn och andra paddar flyttar ju inte fram vikten? tips och råd?

Alex
0

Tycker nog att det bästa vore att köpa en ny sadel. Får de skav av den så sitter den inte bra. Har tyvärr inget annat tips.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

emsems
0

jag har sadeln bara nu för att hon musklar om sig. den sitter ju bra egentligen, är absolut den bästa jag provat på henne..

Alex
0

Okej.. Men du kan inte rida utan sadel ett tag då? Går ju att träna hästen lika bra, bara att det är lite mer ansträngande för en själv. ;) Eller testa en barbacka sadel kanske? :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Snuttan
0

Den sitter inte bra om den ger skav bak, då ligger den inte an rätt.

emsems
0

vad är felet när den glappar bak då? den ligger super när man lägger på den. precis lagom efter ryggen, manken och neråt… men någonstans i ridningen glider sadeln bakåt och där bak skaver den..

går inte rida barbacka på henne, för skumpig, plus att hon ska ju tävlas och tränas och då måste man ha sadel. barbackasadel är dels jättedåliga och dels ej godkända för tävling.

Alex
0

#5 Har du testat en anti-glid pad för att hålla sadeln på plats?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

emsems
0

ej faktiskt inte! kanske man skulle testa! tack för tipset!

gejsa
0

#5# Kan inte mycket heller men om den glappar bak är väl sadeln för trång fram va?

Alex
0

#7 Ja gör det, vet många som använt det och det har funkat bra för dem. De har visserligen haft problemet med att sadeln glidit fram, men det borde ju inte vara nån skillnad. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

reddie
0

Glappar den bak kan du prova en kilformad pad

MiaMaria
0

#5 Att sadeln glappar bak beror vanligtvis på att den är för vid. Jag skulle i ditt fall testat med en fårskinnspadd tills hon musklat om sig.

emsems
0

#8, #11. jag funderar åxå på det… det är en wintec och jag hade först det vita järnet (största, X-vid) men den gled ner på manken. sedan bytte jag till röda (vid) som jag har nu och det ligger bra förutom att den glider bak och skaver bak. har provat nästa storlek (mörkblå?) i en hoppsadel men den var för trång över manken.. kanske ska testa den igen och lägga den längre bak.. hm..

MiaMaria
0

Nä jag tycker inte du ska minsta storleken, hon behöver plats att bredda sig på. Ta däremot en fårskinnspadd och lägg emellan. Den låter henne musklas samt är stötdämpande.

emsems
0

men jag funderar om det inte bara blir så att padden blir mjuk, den påverkar ju itne läget? och blir det inte för trångt runt manken då om sadeln ligger bra nu?

emsems
0

putt

MiaMaria
0

Om du har en riktig fårskinnspadd så kommer den att lyfta hela sadeln och då blir sadeln isf inte för trång

emsems
0

ok! ska testa!