Anatomisk sadelgjord
Jag har funderat på att skaffa en sadelgjord som är anatomisk till min häst. "Problemet" är att han är så liten (liten B-ponny) att sadelgjorden hamnar så tätt inpå frambenen även om sadeln ligger som den ska.
Men åt vilket håll ska de egentligen sitta (om man vill att sadelgjorden ska hamna längre bak och ge mer plats för benen)? Jag sökte lite på detta men fanns endast få svar och dessa varierade. Hjälp tack!
Hakuna matata!

"uttagen" är för frambenen/armbågaran. Så jag tolkar det som att gjorden på bilden ska vara så att hästens framsida är uppåt/tv medan den stora utbuktningen är bakåt.
Jag tycker också det bord evara så men när jag prövade en liknande gjord så blir ju magen "tjockare" längre bak vilket gjorde att den veks framåt och de kanterna där gjorden börjar bukta inåt petar rakt på armbågarna.
Åt andra håller känns bättre, men då borde den ju ha motsatt verkan? :S
Är efter jag jag tycker inget allternanativ verkar vara bättre än det andra som jag undrar hur det "egentligen" ska vara.
Hakuna matata!
Prova åt andra hållet, ligger sadeln kvar och ligger sadelgjorden mor armbågarna då?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag har prövat åt båda håll antingen så kommer hela långsidan emot, eller så hamnar kanten (det som är uppåt på bilden) emot. Jag antar att de inte är anpassade till små ponnyer =/
Hakuna matata!

Jag använder en sån gjord för att pålle sadelgjordsläge är längre fram än sadelläget. så jag använder den så att böjen pekar framåt. dvs nedre delen på bilden går framåt.
Ska plocka av en av våra anatomiska sadelgjdar. Våra har en annan form än de på bild du visat.
Återkommer med bild på den imorgon.
#6 Jag antar att de inte är böjda utan bara smalnar av vid benen~? =)
Hakuna matata!

Böjen ska normalt sett peka framåt på gjordar som ser ut så där. De kan fungera bättre på hästar som har stor buk som vill knuffa sadel och gjord framåt.