Erfarenheter av spatt?
Har fått spatt diagnostierad på min 7-åriga ridhäst.
Ingen hälta finns och kunde ej heller böjas fram vid böjprov utan det man ser är en ovilja till att trava. Skritt och galopp är som "vanligt" därav att han röntgades ochdär kunde man konstatera spatt i mellersta glidleden.
Vetrinären kunde bara ge en oviss prognos, vilket tydligen inte är så ovanligt vid just spatt.
Fick Metacam utskrivet, vilket jag känner mig en smula tveksam till att ge eftersom han inte påvisar smärta, vare sig i rörelse eller i hantering.
Har försökt att läsa på lite mer om spatt. Men vill höra om era erfarenheter av arbete vid konstaterad spatt.
Det där med spatt är knepigt. Vi har en shettis som idag är 21 år gammal och han har, vad vi förstått nu, förmodligen haft spatt i större delen av sitt liv. Han har trots detta aldrig varit halt eller visat någon som helst smärta. (Han har kanske haft ont ändå men inget som märkts). I somras röntgades han och veterinären frågade då förvånat om han överhuvud taget kunde gå. Oja! Han är som en busig unghäst. Han har dessutom varit en elittravare och även deltagit i galopp-SM, vunnit monté-SM 2 ggr varav det ena på nytt världsrekord (då) och dessutom deltagit i flera andra SM.
En orsak til att det inte har märkt är att han har gått på lösdrift i hela sitt liv. Det är det bästa för spatthästar då de inte stelnar till. De behöver regelbunden motion och helst kunna röra sig mycket under resten av dygnet också. Då spatten läkt ut har hästarna ingen smärta men om spatten är aktiv så kan den få leder att stelna till. En slags reumatism skule man kunna säga.
Även jag har haft ett ridponnysto med spat. Hon stod dock inne på box och kunde hållas i tävlingskondition samt gå på hoppträning regerlbundet utan minsta anmärkning tecken på hälta eller liknande =)
Hakuna matata!
Mina erfarenheter är tyvärr inte lika positiva som övrigas. Men i två av fallen var hästarna rejält halta, som man sen upptäckte berodde på spatt. Båda vilade i 1-1,5 år men fick tas bort sen då de inte blev bra.
En annan hade konstaterad spatt och hade haft det i några år, men aldrig varit halt. Det blev hon dock senare, även om det aldrig blev fastställt att det berodde på spatten, så var det ganska övertygande då det var i det benet, och flera hältomgångar under ett år. Mellan hältorna kunde hon dock ridas utan problem. Hon dog dock i en olycka strax efter, så hur det skulle ha utvecklat sig är svårt att säga.
Så det beror mycket från fall till fall. Att din häst inte är halt ska du ta som positivt i alla fall, men var uppmärksam då vissa hästar är väldigt bra på att dölja smärta. Och det är ju i traven som de har som svårast för att dölja en hälta, så är han ovillig att trava kan han ju mycket väl ha ont.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

vill du göra något åt stelheten så rekomenderar jag litovet nyponpulver, ger dte till min som haft glidledsinflammtion, som kommer innan hästen får spatt, och hon har fått ett jättefint steg av det! sträcker ut ordentligt i traven, alla som ser henn nu tycker att hon ser ut som en helt ny ponny=) hoppas dte kan hjälpa^^

spatt är väl ganska lurigt, om jag inte missminner mig är det ganska vanligt att hästen inte behöver ha problem med spatten men helt plötsligt en dag så slår spatten till ordentligt.
vet flera hästar som rids och tävlas som vanligt med spatt, men att man får hålla ett vakande öga för det kan som sagt blossa upp en dag.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag har också ägt en häst med spatt. Hon gick att rida som vanligt, var aldrig hallt, men var alltid stel i bakbenen och liksom paddlade fram utan att böja i hasleden. Som jag har förstått så är det mycket individuellt, många hästar tas bort pga smärtan, många hästar kan leva ett långt liv, bara de hålls igång. Att låta en spatthäst vila en vecka är inte snällt.
Vi har en häst med spatt i stallet nu, det märks ingenting på henne. Hon är grymt pigg och springer fortast av alla våra hästar! Det gäller sunt förnuft här alltså!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se