täckesbitare!
Behöver verkligen hjälp av er. Min häst har jämt sönderbitna täcken, han får gå med två täcken. Ett "övertäcke" som det är "ok" att hästen biter i. och sen ett "fintäcke"..
Men nu ikväll när jag kom så var övertäcket mer eller minder sönderslitet, även undertäcket hade bitmärken.
Vi har haft på olika antibit sprayer/kladd samt även tabasco. Men hästen biter ändå.
Har ni några tips på hur man ska få honom att sluta?
Börjar bli väldigt dyrt med alla täckesköp…

kan han inte gå utan?=)
kan vara så att han får för mycket mat? har en hjäst i stallet nu som är väldigt undernärd så när han får mat så sparkar, stegrar och skriker han samt att han hugger sig själv och tar tag i täcket. ganska ovanligt men det händer. nu får han nte lika mycket utan ägaren satsar på att öda honom långsamt och han tuggar och hugger inte lika mycket längre
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
eller så tycer han helt enkelt inte om täcket. han kan vara allergisk mot materialet kanske?
// Alexandra
Är det han själv eller andra hästar i hagen ?
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
#2-3 Jag fattade det som att det är hästar i hagen som biter i täcket. Eller fattade jag fel? Är det säkert att det är dom andra hästarna då, det finns inte några grenar eller buskar i hagen som hästen kan komma åt? Går det att lösa situationen i hagen så at hästen hamnar i en flock där den blir uppskattad? Jag ser inte sönderbitna täcken som att det blir dyrt, snarare som stackars häst som blir mobbad hela dagarna.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#2 menar du inte att han får för lite? :S
är hästen undernärd är det inte konstigt att han slåss om maten… han vill ju ha den själv om han är hungrig… ger man honom mer lugner de ofta ner sig efterosm det finns så att han blir mätt
jag fattade som att de va en häst som biter på sina egna täcken?
// Alexandra
Ursäkta om jag var otydlig, det är inte min häst som biter på sig själv. Utan det är en annan häst som biter på honom.
Den hästen biter tydligen även på sina egna täcken också.
Och nej, han kan inte gå utan täcken, för då fryser han samt att då biter hästen på honom.
Finns bara fyra hästar i stallet så går inge bra att dela upp dem.
Skadorna på täcket/hästen är från en annan häst.
Vi ska byta stall i maj, mycket på grund av det här. Men skulle ju ändå vara skönt om man kunde få honom sluta bita sönder täckena.
I ditt fall hade jag hellre haft min häst ensam i en egen hage bredvid till flytten så att jag slapp att ständigt få sönderbitna täcken. Eftersom du vet att det bara är tillfälligt till flytten.
Har de andra hästarna i hagen samma problem eller är det bara din hästs täcke han biter i? Och vad har de för möjlighet att leka eller sysselsätta sig med i hagen? Problemet kan ju ligga i att den andra hästen är uttråkad och beter sig så för att helt enkelt sysselsätta sig med något?
Det andra två är shettisar o de går utan täcken. Han är väl inte på dem så jätte mycket, men han försöker ju jaga om kring på dem och är inte så snäll vid maten.
Så är väl snarare han som borde gå själv i sånt fall eftersom han är på alla de andra tre.
Hästen som biter är fem eller sex år tror jag.
Går det inte att ha den hästen i en egen hage precis intill så dom ser varandra men att han inte kan komma åt att bita. Alternativt (om den ägaren inte vill flytta isn häst) så att du flyttar din häst, det hade jag gjort om jag var du speciellt eftersom du endå ska flytta.
Jag tror inte DU kan få bukt med den hästens beteende på något sätt (dock ägaren). Det är nog så att antingen är den understimulerad eller så är det något som gör att dom inte gillar varandra. Men eftersom den är på dom andra hästarna med så låter det nog mer som något problem med den hästen.
Medarbetare på westernridning.ifokus

hade också satsat på att ha hästen i egen hage.
Du ska ju inte behöva kosta dig bara för någon annan har en häst som är galen i att bita på täcken, och att alla ska ha hästar utan täcken är väll knappast rimligt.
Då är det nog bättre att den bitande hästen går ensam eller så flyttar du din häst någon annan stans så får de försöka hitta någon med häst utan täcke som de kan ha där istället.
Hakuna matata!
Han biter ju även på hästarna som inte har täcke, men täckena smakar tydligen godast.
Flyttar gör vi som sagt 1 maj.
Men är det ingen som vet hur man kan få honom att sluta?

sätta på ett hudhalsband på honom med elstyrda elchocker och varje gång han närmar sig med såna dumhter trycker man till knappen så han får sig en stöt ;)
Vill ha seriösa svar tack!

var seriöst, funkar på hundar så varför inte hästar? tar nog inte många gånger innan han lär sig.
jag har själv varit med om en häst som gjorde så lagom roligt att ett nytt täcke för 900 kr varade nån timme, hade jag kunnat hade jag själv provat den metoden.
Ber dig lämna min tråd nu tack! :)

varför då? för att jag kommer med tips?
#17 Om man inte har tänkt att stå ute och glo på hästarna 10-15 timmar/dag så tror jag knappast att det kommer fungera i längden… Hästarna är inte dummare än att de kommer förstå det bara är när du är där~ Och om du inte är där kommer de defenitivt pröva igen.
Titta bara på hästar som går med elstaket, även om de flesta vet mkt väl det är el i staketen så brukar det av någon "konstig" anledning märka väldigt snabbt om det inte är el - trots att vi aldrig ser dem gå på tråden.
Hakuna matata!

om man är gömd så hästen inte ser en då? det var bara ett tips som kan vara värt att pröva. eller så låter man helt enkelt hästen gå själv.
Tycker inte det med elstötar låter så bra ;S inte på hundar heller…..
och sen fattar jag inte biter han på andra hästar och dom biter även sönder hans täcke ? eller? :S
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

#22 nej dte gör dte inte men om inget annat funkar? man använder ju oftasr elstängsel fast det är kanske inte heller är så snällt igentligen.
Har redat bett en gång, men kan ni ta och lämna snacket om elchocker.
Hästen biter på täcken och även på andra hästar. Men mest på täcken.

visst. men jag undrar bara en sak, vrf går inte den hästen som biter på alla ,själv?
Viktoria91: Elhalsband är olagligt att använda på hundar i Sverige, och så vitt jag vet även olaglig träningsmetod att använda på andra djur, så det är absolut ingenting man ska använda sig av!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#26 vistte inte dte med hund då jag inte har någon, är kattmänniska;) men var det inte lagligt ett tag? eller dte är bara dem med citron i?
#27 De med citronlukt är antiskällhalsband och fullt lagliga då de inte skadar djuret, ungefär som att man kan spruta vatten på en katt när den gör fel… Elchocker är något helt annat och absolut förbjudet! Se t.ex hela grisfösarhistorien med Åke Svanstedt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#28 Och ändå är de ju lagliga att anväda på grisar ;( vad det gället att spruta vatten så har det fungerat bra på några av våra hästar som haft fula ovanor. Mycket effektivare och snällare än att göra dem illa^^ Kör med en vanlig spruta som jag fyller med vatten. Men dessa saker har ju endast varit vid t.ex fodring osv, aldrig hela tiden.
Hakuna matata!

#28 tror min hade blivit sur av vattnet=) kmr ihåg en gång när hon själv råkade doppa svansen i vattenhinken sen vänder sig mot mig och kollar jättesurt på mig som om dte var mitt fel XD
#30 Ja det är klart. Att de får vatten på sig är ju obehagligt, men det gör ju inte ont på något vis de brukar mest bli ställda/förvånade och undrade vad som hände och då glömmer de att de häll på med något "dumt" innan.
Hakuna matata!

#31 jag förstår att dem blir fundersamma av var det kan komma ifrån=)
Ett tips, nåt som smakar illa men inte är farligt för hästen?
Tex om hunden biter i koppel kan man smeta in äppelcider vinäger(tror jag det var?), för då lära dom sig koppel=smakar äckligt
Samma med gangare som gnager på gallret, där tror jag det var citron man kunde smeta på :)
Så hitta nåt inte för dyrt på pensla på ett rejält lager på nåt gammalt skit täcka å prova? :)

sånt man har till hästar kanske. cribhalt, no bite m.m.
#34 varför inte lite äppelcidervinäger utblandat med vattem? Lär ju smaka hemskt hehe XD

Min häst biter på andras täcken, grimmor och allt annat. vet ej hur man ska få honom att sluta. So tur är har han mestadels gått med hästar som inte behövt täcken. Just nu går han ensam. Han biter inte på sina egna grejer.
Vad gäller hundar och katter är det citron som gäller. Dom gillar inte lukten, kanske funkar på häst också?
Skynda långsamt så går det fortare.
#36 Mina hästar tycker om att äta citron så det tror jag knappast :P
Hakuna matata!
det finns ju såna medel som man sprayar på täcken, har ni testat det ? no bite eller något heter dom..
// Vanessa

#37 min älskar citronmuffins=P

Bara en fundering nu om man "råkar tappa" en frottéhandduk i hagen. Kanske har man sådan tur att täckesätaren blir syselsatt med att vifta med handduken istället för täcken? För äter täcker gör den ju redan så det borde inte leda till mer täckesätning i alla fall….
Jag har en "antislick" spray till hunden, Borde fungera på hästen oxå?
Jag tycker det låter tveksamt om det finns någon annan lösning än att sära på hästarna. För som jag förstått det så biter den här hästen andra hästar, oavsett täcke eller ej? Alltså är det ju knappast täcket han vill åt, utan biter av andra anledningar. Då är det väl antingen större hage, mer sysselsättning (om hästen biter pga understimulering) eller delning som fungerar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport