Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 1020 ggr
AusaBausa
0

Brun sadel

skulle vilja ha en billigare ljusbrun sadel, allround o st.16-17 Ngn som säljer eller vet var det finns????

AusaBausa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hästen närmast kamran…sadeln ska iallafall passa det tränset..

Snuttan
0

du hade inte tänkt använda den till någon häst..?

-För i såfall borde du kanske inte börja med att kolla på färgen, utan efter en som övht PASSAR din häst…

AusaBausa
0

Varför ???

Snuttan
0

svar kom i ett tillägg i tidigare inlägg…

AusaBausa
0

jo självklart ska den passa hästen först o främst men undrar om ngn sett ngn sadel med de färgerna i ngn tidning eller affär. eller en begagnad som jag självklart provar innan köp.

Snuttan
0

Finns ju massor med märken som gör sadlar i Tabacco-färgat läder, borde ju inte vara några problem?

Är väll bara rakt egenom fel ände att börja i när man köper sadel…???

AusaBausa
0

håller inte med o finns det då så mga olika märken som säljer dem så ska det ju  inte vara ngr problem o hitta ngn som passar min pålle eller hur!?!Flört

har inte letat eller kollat efter sadlar innan bara slängde ut en förfrågan till de som har koll på sadlar. Den sadel jag har ingick i köpet av honom.

bubbelbubbel
0

*harkel*

jag tycker faktiskt inte det kan vara fel att kolla lite på färgen, om man vill ha en speciell färg på sin sadel, så är det ju en liten start i att hitta en som passar också.
då vet man ju mer vad man söker, och hittar man då ett ställe som gör sadlar i den färgen, borde det finnas en sadel för denna hästen med.

AusaBausa
0

precis#8 vill man att hästen ska ha en snygg enhetlig utrustning få rman ju kolla färg också! Även om passformen är viktigast.

Vet ni om Börjes har utprovning av sadlar på stället eller man lånar hem???

Snuttan
0

Är det inte alltid svårt att hitta någon sadel som passar..?

Kan rabbla utantill att bla Kieffer har eller har tidigare tillverkat tabacoo-färgade sadlar, J Rudge, Childeric, Stübben, Equipe, Prestige, Passier, HdR, Jacson, M&N, Globus, Appalosa, Frank Baines, Pessoa mfl…

Zaldi tror jag även har en mkt närliggande färg om inte två till tobacco.

Wintec har någon mkt snarliknande även. 

Lemetex borde även ha, inte det att jag sett någon nån gång, men de känns helt enkelt som att de borde ha. 

Behöver jag börja tänka efter på fler märken eller börja slå upp lite..? 

Som sagt MASSOR av märken har tabacco färgade sadlar eller snarliknande/närligande färger, och den rätta änden att börja i är knappast färg, utan passform eftersom det är klart svårare att hitta och så väldigt mkt viktigare…

Snuttan
0

Bubbelbubbel, hur tänker du nu? De flesta märken har SAMMA bom i alla sina sadlar!

Alltså så börjar man istället leta efter en sadel som passar och vänder sig sedan till återförsäljaren/tillverkaren och frågar om den finns i rätt färg är VÄLDIGT mkt enklare än att börja i den andra änden.

Inget fel på att matcha, jag är pro matchning ;) Men inpassning utav sadlar är klart mkt viktigare, absolut när man kan göra en sån liten justering i hur man letar för att få det rätt vs katastrof.

Lina
0

köp en sadel som passar och anpassa tränset efter den:P mkt lättare

Lina
0

köp en sadel som passar och anpassa tränset efter den:P mkt lättare

SarahPeace
0

köp ett nytt träns i fägen du har sadeln i nu :P  biligare ; P  hihi fast du kanske helt enkelt vill ha den färgen som du har på tränset nu ,, aja ; P  lycka till iaf =]

AusaBausa
0

# 10 tack för hjälpen!!!

har komplett utrustning egentligen men vill verkligen ha brun sadel till honom. Och efter mkt provande ska väl jag hitta ngn. som passar o har rätt färg!!!

bubbelbubbel
0

men snuttan, det är väl ingen som sagt att det måste bli katastrof ifall hon börjar i den änden att kolla färgen ?
om det nu finns så många som tillverkar sadlar i den färgen, så säger jag fortfarande att det inte borde bli några problem att hitta en sadel som passar.

vill jag köpa en rosa tröjja kollar jag ju efter en tröjja som är rosa, och om den passar, jag letar ju inte efter en tröjja som passar och sen kollar om den finns i rosa.
passar den sen inte, så får jag väl köpa en svart som passar.

och sen är det väl ändå upp till ausabausa hur hon vill leta efter sin sadel, om hon vill gå på färgen eller formen.
i slutklämmen vill hon ju ändå ha en bra fungerande, passande sadel.

AusaBausa
0

Tack för det # 16!

emsems
0

har en hoppsadel hemma på prov nu, den är typ den färgen. den är en Wintec

Snuttan
0

Du kan väll ändå inte jämföra att köpa en tröja med att köpa en sadel!

Gör du det och tror alvarligt att det fungerar lika bra så är det slutdiskuterat med dig ifrån min sida då du uppenbarligen inte kan något om sadelutprovning och inpassning isåfall.

Lina
0

#19 Jag tror att hon förstår det men hon gjorde en jämförelse bara.. =)

Snuttan
0

Gör man den jämförelsen så är det så kraftigt generaliserat och ihopklumpat så att du nästan kan jämföra det med vad som helst ju.

gejsa
0

#19# Hon tog det som ett exempel bara. Jag förstod vad hon menade. Det borde väl du med göra snuttan?

bubbelbubbel
0

oj oj oj så du överreagerade snuttan.

JA, jag tog det som ett generellt exempel, så att det lättast skulle gå att förstå vad jag menade.
nej, jag kan inte heller påstå att jag kan något om sadlar och utprovning heller för den delen, men jag tycker inte att du ska nästan hoppa på någon som vill kolla färgen på sin sadel först.

AusaBausa
0

Oj då det blev ju en trevlig tråd! Min enda fråga var om ngn hade en brun sadel eller om ngn visste var det fanns billigare bruna sadlar. Min fråga var inte om jag var knasig som började leta efter färg först på sadeln. Det är väl upp till mig eller hur? Fundersam

emsems
0

http://www.blocket.se/vi/10539484.htm?ca=2_s sådan här jag tar hemma nu. det är väl typ samma färg? och billiga!

Ahnna
0

Nu hoppar jag in lite… Jag har alltid velat ha en brun hoppsadel, men hittade aldrig någon till kallblodet. Nu, 10 år senare, har jag ett fullblod som jag inte heller har hittat någon brun hoppsadel till på alla år jag haft henne - förrän precis nu! Sadelmakaren har kollat henne 5-6 gånger under åren (alltså cirka en gång i halvåret) och har kommit med tips och idéer på sadelmodeller som kan tänkas passa. Och nu, ÄNTLIGEN, har jag hittat en brun sadel som verkar passa. (Tur att man fyller år…!)

Min poäng är att det är inte fel att söka en specifik färg, så länge man inte gör avkall på passformen. Jag har hittat ett 10-tal svarta sadlar som säkert skulle ha passat, både till kallblodet och fullblodet, men jag ville ha en brun, och jag hade också kriteriet hoppsadel, inget annat. Det jag menar är att trådskaparen kanske inte finner sin sadel precis nu på momangen, men om hon ska lyckas så måste hon ju få veta vilka märken som tillverkar sadlar i den färgen hon vill ha. Har hon sen kollat alla dessa märken utan att hitta en enda sadel som passar hästen, ja då kanske hon måste byta till en annan färg och ett annat märke/modell…? Men hon måste ju få börja någonstans - som sagt, för mig tog det 10 år att "träffa rätt"!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

bubbelbubbel
0

självklart är det upp till dig ausabausa, det är vad jag försökt få fram hela tiden…

AusaBausa
0

Tackar för det!!! Självklart gör jag inte avkall på passformen för en färg utan väntar till rätt dyker upp. Har ju svart sadel här hemma som passar perfekt (dock dressyr)så jag har inte bråttom…men usch inte 10 år!