Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4504 ggr
hejsan2
0

Fullfoder & mineralfoder?

Hur många här inne är det som ger sina hästar mineralfoder även vid pelleterade fullfoder som exempelvis grov och likn. foder.

Någon som känner till en sida där man kan se dagsbehovet av olika mineraler generellt?

Cilla89a
0

Jag ger miniraler trotts att krafftfodret är ett såkallt helfoder.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[japptravare]
0

Jag ger också mineraler fast jag också ger vanligt kraftfoder

Gronstedt
0

Jag ger Groov 125, Protein och mineraler. Stora hästar som klarar sig med relativt lite kraftfoder behöver ofta lite mineraltillskott, enligt hästfolk jag känner, och det verkar ju vettigt resonerat.

hejsan2
0

Själv ger jag mina 2 kg kraft grov 60, och ökar på proteinhalten med lusern vid behov.. Har även gett miner blå 1dl till detta.. Hästarna rids för tillfället inte så jag började fundera på om de extra vitaminerna gör någon "verkan" egentligen.?

sus-sharon
0

tanken med fullfoder är att man inte ska behöva tillsätta mineralfoder. om du dessutom ger dem två kg så bör behoven vara tillgodosedda, hästarna får ju i sig en hel del via grovfodret också.

jag skulle akta mig lite för att överutfodra mineraler eftersom överskott av en mineral kan laka ut en likvärd mineral och orsaka bristsjukdomar.

jag tror att Krafft har tabeller över behovet, annars finns det i ett flertal utfodringsböcker.

medarbetare på djurskydd.ifokus

pluttanna
0

Mineraler är nästan ett måste även till fullfoder om man har "normala" mineralvärden i sitt foder. Men däremot vid tillägsfoderen som ex kraft plus grön och röd så är risken stor att överdosera.

Faktum är att 1 kg lusern ger lika mycket kalk som 2,25 kg grund och grov.

Man måste nästan upp i 3 kg fullfoder för att mineralerna ska bli tillgodosedda.

Tusen
0

Våra har fri tillgång på mineraler så de får själva bestämma hur mycket de behöver. Jättepraktiskt.

Gronstedt
0

Jag håller på att försöka räkna ut om hästen behöver mineraltillskott egentligen, men hittar inte några entydiga data för hur mycket av olika mineraler som behövs. Någon som vet?

Cilla89a
0

#8 det räknar man ut för varje häst hur mycket miniraler dem behöver, jag minns inte såhär på rak arm hur man räknar ut det på papper.
men annars prova
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/calc.cfm

skriv in infon om din häst där, så räknar datorn ut hur mycket kalcium, fosfor, magnesium, selen m.m som hästen behöver :)

ThunderClap
0

Jag köper separata mineraler då jag ger så pass lite utav det pelleterade "fullfodret" att det behövs mer.

jeanette
0

Hästar vet inte när de har mineralbrist. Saken är denna, de äter VÅRAT producerade mineralfoder för att det smakar gott. Oftast har dessa mineralfoder tillsatser…som gör att det ska smaka gott = hästen äter.

Svår ekvation eller hur ?

Mineraler är något som överutfodras till våra hästar. Tydligen litar inte hästfolk på grovfodret..(många tar ju inte ens till analys)…OCH även om de gjort analys så ska det proppas i,.

Tusen
0

#11 Det stämmer inte alls. Vi har alltid haft fri tillgång på mineralfoder och de har alltid varit måttlig förbrukning av detta. Det är ju precis som när man ställer ut en mineralbalja på sommaren. Då föräter sig inte hästen sig på denna. Eller hur???!
Dock ska man i dessa fall inte använda sig av pelleterat mineralfoder som inne håller socker för att hästen hellre skall äta det. Granulat är i detta fall helt i sin ordning att använda. De äter inte mer än de behöver, precis som med salt.

Caspianowner
0

# 12

Har samma erfarenhet i det du här berättade.

Cilla89a
0

#11 mina hästar har aldrig fått tillräckligt med miniraler via grovfodret (analyserat i 5 års tid)

pluttanna
0

#11 Hästar har inte det som känner av om dom behöver en viss mineral eller inte. Dom äter på känn, det finns det tydlig forskning om. Dom vet inte om det är kalket eller fosforn eller någon annan mineral dom är ute efter. Och detta bli rdå helt fel beroende på vilken mineral det just är brist på.

Men visst är det praktiskt om det skulle vara möjligt mer än enbart i praktiken att göra så.

pluttanna
0

#11 Samma sak med salt. Även här har du fel då en saltsten inte räckter till att tillgodose ett behov utöver i bästa fall underhållet.

Problemet är att en saltbrist inte syns på utsidan.

pluttanna
0

#8 Mineralbehovet utgår alltid från energitilldelningen. Och för att vet ahur mycket energi du ger din häst så måste man ha en analys för att kunna räkna ut hur mycket mineraler du ger och hur mycket och med vad du måste komplitera med.

pluttanna
0

#14 Samma sak här. Har aldrig stött på ett foder med tilllräckligt med mineraler för att inte behöva tillskottsfodra med någon.

För mej är det fosfor som offtast saknas. Resten brukar vara ok. Dock ej iår. Odlar själv.

Tusen
0

#15 Du skriver #11 men det ser mer ut på dina svar som du menar mig. Är det så?Obestämd

Tusen
0

#16 Jo, saltbrist märks. Då vi har högpresterande ponnysar i SM-klass (ponnytrav) och även varmblodstravare kan jag faktiskt påstå att de inte skulle kunna prestera bra tävlingsresultat om de led av saltbrist. Saltbrist märks direkt på en tävlingsdag.

Då det gäller mineraler så är det sant att de inte vet exakt vad de ska äta, men det vet inte du heller som människa vad du ska stoppa i dig för mat. Men även där har det visat sig att om du får en mångsidig kost så får du i dig det du behöver utan att behöva en massa tilskott (även om reklamen tycker annorlunda)

En undran bara: Allt mineralfoder innehåller en masa olika mineraler, hur fodrar du för att bara få de mineraler som just din häst behöver och hur kan du veta vad den saknar utan att ta blodprov med jämna mellanrum? Det rekomenderade dagsbehovet är ju bara en schablon för medelhästen.

Gronstedt
0

#9: Tack, har kollat där. Enligt den behöver pållen med Ca, P och Mg, men å andra sidan har vi inte mineralanalys på hösilaget, utan bara energi- och proteinanalys. Finns det några "normalvärden" på mineralinnehållet, eller varierar det lika mycket som energi/stärkelse/protein?

pluttanna
0

#21 TA en mineralanalys så vet du. :)

Mineralvärderna varierar inte lika mycket men överskott/underskott har en större inverkan på övriga hästen än vad en protein brist ev gör. Skillnaden är att den inte syns.

pluttanna
0

#20 MÄrks och syns är två helt olika saker ;) och upptäcks således inte om du inte har en högpresterande häst.

En mineralanalys visar vad ditt foder innehåller och på så sätt vet du vilken/vilka mineraler du behöver komplitera med utefter vilka övriga fodermedel du behöver.

Anledningen till att det finns många mineralfoder med olik amineralinnehål är just att det finns så många olika behov att tilfredställa. Behöver jag enbart fosor för att jag fodrar med mycket lusern så köper jag det.

DU kan inte gämföra en människas kost som VET vad den ska stoppa i sig för att inte få olika brister och en häst som blir serverad det vi tycker den ska äta. Om du inte gör som dej själv och serverar hästen lika många sortes kraft och grovfoder som du äter på en vecka. Det gör vi ju inte då vi hästmäniskor vet att foderbyten är olämpliga och så få fodermedel som möjligt är det bästa.

Och jo, jag skrev svar til fel inlägg så jag menar dej där du tror det..)

Tusen
0

#23 Jag är inte ute efter att säga att det du gör är fel. Jag bara menar att en häst mycket väl känner vad den behöver. Det gäller bara att ge dem möjlighet att välja. Men faktum är att endast en blodanalys kan ge svar på om din häst får sitt behov tillgodosett.
Då jag jämför med människor så har man gjort försök med barn som fått äta vad de vill, varje dag, under en försöksperiod. All sorts mat har dukats fram och efter bara ett par veckor äter de en välbalanserad kost. Och de vet inte heller vad de stoppar i sig. Sen är jag övertygad om att vi i västvärlden äter helt fel mat men vi lever rätt länge ändå.Glad Skulle inte tro att någon annnan människa (förrutom Gunde Svan då han tävladeFlört) sitter och räknar på hur mycket man stoppar i sig av varje födoämne, mineral eller vitamin. Det blir nog både över- och underdoserat skulle jag tro.Flört

Molla
0

Vi har mineralbaljor i hagarna och saltsten, hästarna verkar ordna med det där på ett bra sätt själva.

Tusen
0

Undrar hur många hästägare som tar mineral och vitaminanalys på gräset hästarna äter på sommaren. ObestämdDet är ju inte alls samma gräs som man sedan tar hö på. Och hästarna verkar överleva det också.FlörtSkrattande

Gronstedt
0

Det har säkert skrivits här många gånger förut, men vart kan man skicka hösilaget för mineralanalys?

bell
0

#25 & 26 vad använder ni för baljor?

Tusen
0

#28 Baljor eller hinkar med mineralfoder för hästar. Alltså INTE det som Odal säljer för kor och får. Har köpt av en återförsäljare. Men dessa har jag bara haft som alternativ, under sommarbetet, till vanligt mineralfoder  i granulatform som våra får året runt.

bell
0

#29 ok funderade mest på om det var vanliga häst mineralhinkar eller basiblock eller något annat märke. Glad

pluttanna
0

#27 Hjortens Labb eller Eurofinns (är inte 100 på namnet då dom bytt)

pluttanna
0

#24 Självklart äter vi fel sorts mat. Håller 100% med och inte sitter vi och räknar. Men sillnaden är att det är vi människor dom dukar fram åt hästen och på så sätt bestämmer när den anses som mätt, fin i hullet och musklerna m.m. Medans vi människor själva kan välja, känna och tala om för doktorn att något kanske är galet.

VET jag vad jag stppar i hästen så VET jag ju oxå att den får i sig det den behöver. VET jag att jag stoppar i mej för mycket fett och energi genom godis utan mineraler i s¨å vet jag ju oxå att jag får ett överskott som blir till fett samt mineralbrist utan att ta blodanalys. En blodanalys ljuger dessutom lite då värdrna kan variera mycket beroende på nä runder dagen du tar dom. Så inte ens den är säker.

En häst och människa är väldigt långt ifrån varandra. Det finns forkning att bart klarara av att välaj fast dom inte försår. Liksom att det finns forskning på att hästar INTE kan det.

Prova att lägga ut rent kalk, fosfor och magnesium så får du se vad hästarna väljer. Det är smaklöst. Givetvis väljer hässtar so gillar melass ett foder med melass i vilket mineralstenar mer eller mindre innehåller. Lika så andra mineralfoder och för den delen andra fodersorter. Utan att dom för den delen behöver det. Dom tycker hel enkelt att det är gott!:)

Tusen
0

#32 Pratar inte du om mineralfoder som har sockertillsatser?

Är det socker tillsatser brukar hästar välja det framför annat foder (dock inte alla). Om hästen inte får äta något som har blivit "uppsockrat" så äter den faktiskt det den behöver. I allmänhet äter väl hästar gräs-eller hur? Torrt eller färskt. Mineralerna bör finnas i gräset, träd i hagen eller i marken. Det är när man börjar krångla till det och ge häsar det som de normalt inte ska äta som det blir besvärligt med alla tillsatser av alla de slag.

Våra äter allt i obegränsade mängder, gräs/hö, osockrat mineral, salt, trädbark (fixar de själva) och har stora skogshagar att gå i på kuperad mark. Jag lovar dig att de är i toppkondition, bra hovar, hull, och presterar resultat i SM-klass. Det är ingen slump, utan vi jobbar hårt för att hålla våra i topptrim så nära naturen som möjligt.

PS. Kan tala om att våra inte gillar sötade produkter särskillt mycket. Dä gillar inte betfor, melass, sockerbitar eller knäckebröd. Kanske för att deras behov tillfredställs på ett naturligt vis???Obestämd

pluttanna
0

MIneralbaljor är just smaksatta för att hästarna ska gilla dom.

Skulle du g din häst möjlighet att ge en ett mineralfattigt grovfoder, en hink med rent kalk, en hink med rent fosfor och en hink med ren magnesium som finns att köpa på granngården så ser du att hästen inte kan känna hur mycket den behöver av varje för att komplitera analysen på rätt sätt. Kanske sätter den i sig allt kalk på en gång trotts att det är magnesium den behöver.

Jag tvivlar inte på att du har bra SM hästar. Det är inte det vi diskuterar. Eller att du anser att dom inte har någon synbar brist.

I dom grennar jag sysslar med finns det sm hästar som har synbara brister på både de ena och de andra. Endel brister visar sig senare i livet bla mineralbrister. Andra direkt. Har själv haft hästar med både proteinbrist och mineralbrist men syntes inte alls.   

Sedan om du anser att dina kan välja trotts att allt är inbakat i det dom har att välja på att äta så att dom inte kan urskillja vad det igentligen är dom behöver är upp till dej. överskott av det ena ger brist av det andra i i din tro att hästen äter det den kan tänkas behöva. Det finns forskning angående detta. Men du kanske är en av dom som sätter sig emot Big Bang och förintelsen oxå? Det finns ju folk som gör det med nemar jag.

Din sissta mening: snarare att hästarna inte gillar det helt enkelt elle rär lärd att gilla det. Alla resultat leder inte till det naturliga.

Angående sommarbetes minerakinnehåll:

Betestiden är så liten i förhållande till hästens övriga liv så den bristen den ev får där hiner inte ge så stor skada. Förutsatt att hästen inte lever på betet året runt.

[Angel88]
0

Jag ger Grand mineral?vitanin granulat, Vitafor strong blå tror ja den heter, jätte bra… inte så dyr häller

Tusen
0

#34 Nu är det ju inte enbart kalk, fosfor och magnesium som hästarna behöver. Dessutom är varken fosfor eller kalk mineralämnen.

• Våra hästar får inga mineralbaljor. De får rena mineraler.
  • De betar 6 månader om året. 
  • Vi har hästar som idag är 21 år gamla, och haft äldre hästar som dött vid 30-33 års ålder.

Ingen har lidit av någon mineralbrist utom en som fick järnbrist ett år vilket är ytterst ovanligt. Men det syntes tydligt. Så, jag är övertygad om att våra hästar mår alldeles utmärkt.

Sen får väl du göra det som är bäst för din häst, även om jag är övertygad att du lägger ner allt för mycket tid och pengar på något som är helt onödigt i mina ögon.