Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2449 ggr
Juniflickan
0

Hur gör man?

Hej! :) Satt och kollade rund på en blogg där det var ett test när man skulle kryssa i vad man kunde och inte kunde. Och då var det nåra av dessa saker jag undrar:

1.) Hur kan man få en häst att gå i form med bara skänklarna?

2.) Hur stannar man en häst med enbart sätet?

3.) Hur kan man rida med enbart sätet?

4.) Om hästen drar tyglarna ur handen och gapar, är man för hårdhänt då?

Jättetacksam för svar :D

CelsiusT
1

Det var saker som är svåra att vara på. Inte för att det egentligen är särskilt svårt, när man kan det, men det handlar så mycket om känsla och kan vara svårt att förmedla med ord, men jag ska försöka:

1. Om du kan få en häst i form enbart genom skänklarna vet jag inte riktigt. Det är en sammspel mellan skänkel och säte. Skänkeln aktiverar hästen och gör hästen pigg och frammåt. Sätet bromsar upp och samlar hästen så den inte springer iväg utan är mer aktiv "på stället" = form. Med aktiv på stället menar jag inte att hästen står sill nödvändigtvis, utan att den är aktiv och frammåt med bakbenen under sig (=beredd att springa) utan att dra iväg ifrån dig.

2. Om man stannar en häst med sätet så är det troligtvis så att man skjunker ihop och lutar sig bakåt. Det är signaler som är inlärda och kan ju vara lite individuellt. Men när jag stannar mina hästar med sätet så säpper jag ut luften och liksom sjuknker ihop, viklar ihop bäckenet, lägger vikten lite bakåt.

3. Du kan göra oändligt mkt med ditt säte. Rider du ex vis utan träns så måste du göra allt med säta och skänkel. Jag som rider western strävar alltid mot att så stor del av ridningen som möjligt ska ske från mitt säte då jag rider på långa tyglar. Du kan förändra vikten i olika riktningar och på så sätt påverka hästen. Om jag lägge rmin vikt på mitt högra sittben så vänter min häst åt vänster, hur skarpt och snävt han vänder beror lite på hur mycket vikt jag lägger där och och jag har övrig vikt långt fram eller långt bak. Jag kan be honom, stillastående, att vända på bakbenen 180 grader, eller så kan jag be honom att bara svänga lite, eller till och med bara ställa honom lite.

4. Det är individuellt. Om hästen gapar och tar tygeln skulle jag vilja säga att troligtvis protesterar hästen på något. Vad kan inte jag svara på, det kan vara att bettet är äckligt, övningen är jobbig, du är för hård i handen, att du är otydlig osv osv.

Hoppas du fick lite svar iaf =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Juniflickan
0

#1 Tusen tack! :D