Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: dressyr
Läst 6970 ggr
Indylover
0

Gå på tygeln

Lite skämmig fråga men hur får man egentligen en häst att gå i form och inte bara böja på nacken? Jag kan böja alla hästars nacke men har bara fått den någon enstaka gång att trampa under sig. Hur gör man?

Jag vill helst inte sitta och pilla hästen i munnen för mycket och jag rider bara på tredelat tränsbett..

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

Cilla89a
0

för att hästen ska trampa under sig behöver den ha bjudning och energin ska komma "bakifrån"
våga rid framåt och pilla inte så mycket i hästens mun, var rörlig i handen.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

Oavsett hur pigg eller slö en häst är och hur villiga de än är att gå ner på nacken krävs det alltid att man sitter och driver med skänkeln! Väldigt små rörelser, men hela tiden att man sitter med kontakt beroende på hur känslig hästen är.

Hakuna matata!

Lorita
0

#2 jag har en annan typ av ridning, där jag bara korigerar hästen när den inte går som jag vill. Passiv matte = nöjd matte Skrattande

Nu har jag genom åren lärt mig att ganska snabbt få undertrap på mina hästar, när hästen faller ur rättar jag direkt.

#0 det bästa är att rida privatlektion för någon som kan och som kan beskriva.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

håller med #3, gör hästen rätt så tjatar jag inte på den…

men jag förstår nog lite vad du menar #2, att man inte bara ska tänka på handen utan att man ska driva. (´även om jag nog hade uttryckt mig annorlunda och lagt betoningen på sätet istället)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

Ja alltså man ska väll kanske inte sitta och gnugga stup i ett, menade väll mera att även om hästen har mycket frmåtbjudning snudd på het så måste man nästan ändå alltid använda skänken. Det var i.af ett misstag jag gjorde i början att jag tänkte "en hästen går ju rakt framåt, jag kan ju inte behöva skänkla ännu mera?!?"

Det vara bara ett tipps och självklart har man olika ridsätt, olika problem och olika sätt att lösa dem, jag sa mitt och nu hoppas jag att någon annan kan komma med andra tipps^^

Hakuna matata!

JOSSE-E
0

#3 och #4. Jag håller faktiskt inte med er. Skänkeln ska finnas där som stöd hela tiden. Det som räknas som just "skänkel" är inte bara hälen, utan också vader och lår. En jämn kontakt till hästen med hela sitsen, dvs. skänkeln är väl det jag skulle rekomendera. Varför sitter man annars ned när man rider dressyr? Jo, för att alltid kunna ge hästen ett jämt stöd med skänkel. Jag hoppas ni förstår min syn på saken. :)

Lorita
0

#6 du har hästen mellan skänkel men skänkeln är passiv så länge du inte vill ha en förändring, det är bästa sättet att få en lyhörd och vaken häst.

Peppe
0

jag sitter ner för att rida med sitsen jag, för att kunna driva med sätet och göra halvhalter osv, inte tjata med några skänklar…

Elshira
0

Man ska ju framför allt driva med sätet men inte alla hästar är så känssliga och itne alla ryttare så duktiga men absolut är det det man strävar efter, inte bara skänkeln, men som #6 säger så ska man ju inte bara använda hälen utan hela vaden. Men lättast i början när man aldrig gjort det ordentligt förr är ju att använda skänkeln, det brukar ta ett tag innan man lär sig att driva med hela sittsen, även om det är det man strävar efter.

Hakuna matata!

isabelle_
0

Jag brukar rida brett med tyglarna så att säga sträcker ut armarna rakt ut, vinklade framåt och styr. Det hjälper,men jobbigt för armarna. Men hästen blir helt underbar i kroppen sen.

Aribigga
0

Min systers häst gick på tygeln en gång, fast den gick av… Flört

lurvponnyn.vimeddjur.se

halludu
0

#11 Haha! Den var bra! :-)

JOSSE-E
1

Haha! #11 den va riktigt bra. helt oväntat Skrattande

Aribigga
0

Den är faktist helt sann också, blev en tripp till hästaffären och skaffa nya tyglar efter den incidenten ^^

lurvponnyn.vimeddjur.se

Hannybee
0

Jag håller med #3 och #4. På med skänkeln en gång, sedan ska hästen gå framåt och då ska skänklarna in ligga emot. Tungan ute Samma i nästan all min hästhantering, när hästen går rätt får den belöning i att trycket försvinner.

Struntar i vad alla ridproffs tycker om det, men det är i alla fall efter pincipen "negativ förstärking" som finns med i Natural Horsemanship.

Peppe
0

#15 ridproffsen håller med om att man inte ska tjata när hästen gör rätt ;)  så jag vet inte riktigt vartifrån det kommer att man alltid ska tjata med skänkeln…

Hannybee
0

#16 Det fattar inte jag heller… Flört

emmyhansson
0

11# hahahhaha den var ju bäst!

kamp-border
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det är ju för att ha energin kvar och att inte hästen ska gå fram..

här är när jag rider ridskole SM i övik- uttagning och jag vann^^ :D

men här ser man att hästen är igång i kroppen och har energi och bra form :P

Ratchaburi
0

SkrattandeMånga innan mig som beskrivit det hela bra tycker jag.

Det bästa (och enda rätta sätet;-)9 är att man använder skänkel när man vill ändra något.

Att sitta på plats och ha skänklar på plats är inte det samma som att man har ett tryck i skänkeln.

För att få hästan att "gå på tygeln" skall man se till att man har energi och att hästen bjuder mer eller mindre av sig själv. Energin skall komma bakifrån och "samlas upp" i fronten.

Innan hästen har bakkärran under sig är det ingen idé att försöka få huvudet på plats.

Rider man hästen på rätt sätt och får till allt med energin och att hästen får sina bakben under sig ramlar huvudet på plats av sig själv.

#19. Man ser att hästen är i gång och dels att den har energi, dock skulle man önska att den var mer på bakdelen och att den inte gick så "tungt" på framdelen. Och att sadelen låg längre bak med resultaet att du satt längre bak också.  Om man nu skall vara petigTyst

kaka1234567
0

#10.Men om man gör så så ligger bettet på  fel sätt i hästens mun. Man ska inte rida brätt med händerna då bettet ligger felaktigt.Och då vill hästen undervika den obekväma stälningen genom att bli sladrig och kröka på nacken de har jag fott lära mig av mina ridlärare.Och jag har 3 olika.De blir inte ärlgt när man gör så.

Man ska inte behöva bräda händerna för då blir de bara en krök på nacken allt kommer backirfån .Först innan man äns tänker på formen så värmer man upp hästen i skrit och trav sen kan mab börja med lösgörande rörelser och sen kan man börja kräva avden.När hästen fot värma upp kan man börja be den att bli mjuk och fin utan att lägga bettet på fel sätt.Allt ska va rätt och de ska gå att få hästen att gå fint utan några fusk medle.

Du förklara jag lite dåligt men jag hoppas någon anna gör de åt mig.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Valkyrie
0

10# håller med 21, man ska inte bredda händerna.

Men hur vet man att hästen går på tygeln? förlåt att jag lånar tråden

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

#22.Ja men man brukar känna de när hästen höjer sig och de känns som att hästen blir en tiger enligt mig .Men de känns som att bakdelen börjar flyga.Och orkar med mer de är svårt att förklara men man ska rida på känsla.

Men. tex när du släpper äfter på iner tygel(lättar/mjuknar/ska klappa/eftergift) ska hästen gå kvar då vet man att man gjort rätt. och när man ställer upp den ska alla fyra stå korekt.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zabbio
0

Måste vara otroligt jobbigt för era hästar att ständigt ha något tjatande på i munn och sida för att påminna dem om något de redan gör..lyssnar de verkligen på er efter 10 minuters ridning på det sättet? Lite undran över vissa inlägg om att ständigt ha skänkel på. Jag antar att ni ständigt påminner med tygeln också, för det verkar ologiskt stt det inte går att hästen har rätt framåtbjudning själv utan att ständigt påminna den med skänkling men att det skulle gå att den behåller rätt ställning/böjning/form utan att ständigt ha även handen där och påminna..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Valkyrie
0

Hmhm jag brukar inte känna när de höjer ryggen? har ju fråat ridläraren om den gick i form och då sa hon ja stundtals men jag kände inget…

Rest in peace Valkyrie!

Lorita
0

#25 när jag ger ridlektioner så brukar jag säga till ryttaren när hästen går i rätt form, just för att dom ska känna det. Är det nybörjare så är det ofta bara ett två steg men det är så viktigt att få lära sig hur dom stegen känns.

[Tovab]
0

Sätet är väldigt viktigt att rida med om du vill få nån effekt på hästen. Man måste "rida" hästen, inte bara åka häst =) Sitter du bara och pillar i munnen, så händer ingenting. Du måste rida med sätet, röra på handen. (bli inte stel i handlederna, för då blir du hård i handen) så, mjuka händer, men rörliga. Rida med sätet och driva framåt :)

Lycka till!

//Tova

Lorita
0

Ni som pillar med handen hela tiden, hur förklarar ni då att vi som rider western kan rida med undertramp och mycket rygg (på tygeln) men på långa tyglar.

Släpp fokus på halsen utan arbeta hästen så den trampar under sig och blir bärkraftig. Hästen måste kunna gå i en låg form sen kan man arbeta upp den, det gäller alla ridgrenar och hästar. Kan man inte rida hästen i form lågt så är den inte musklad för att gå högt. Då blir resultatet att man kröker halsen och tappar undertramp och rygg, hästen ljuger (eller ryttare fuskar är mer rätt för en häst kan inte ljuga)

TovaHult
0

Håller med #27, är så jag fått lära mig. Skänklarna är också viktiga, inte för att tjata på hästen, men för att ha kontakt och rida med hela kroppen, de behöver finnas där de också.

Valkyrie
0

aa okej, men om de säger "nu är han fin i formen" eller "fin form" menar de att den går i form då?

Rest in peace Valkyrie!

Faidra
0

#30 Ja, jag skulle tolka det så :P

Faidra
0

#26 Nybörjare som rider hästen i form? Då måste dom vara grymma ^^ Eller också är du grym som tränare ;) Fast sen kan man ju definera nybörjare

Peppe
0

#32 på en välriden och schysst häst är det inte omöjligt =)

Lorita
0

#30 man kan också tolka det som så att efter ryttaren och hästens förutsättingar är formen fin och bra. Man behöver inte var i mål med sin ridning för att få beröm man kan vara på god och rätt väg.

Valkyrie
0

okej tack för svaren :D kan man se på bilder om hästen går i form? kan i så fall lägga ut en här :)

Rest in peace Valkyrie!

Zabbio
0

#35 Ja, till viss del kan man det :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Valkyrie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet nog helt säkert att den inte går i form så kanske lite onödigt att lägga ut ^^

men kan inte någon lägga ut bilder på när hästen inte går i form och när den går i form så ser man skillnaden? :D

Rest in peace Valkyrie!

Birke
0

#37 Fel bild antar jag :)

poppysmarsvin
0

Jag kan lova att man märker när hästen går i form! Som någon redan har påpekat så har "formen" ingnenting med halsens form att göra alls egentligen. Det är bara ett "billigt" sätt för relativt okunniga ryttare att försöka förstå. Det är ju så mycket enklare att se hur halsen ser ut än hur bakbensaktiviteten ser ut…

"Formen" kommer ifrån motorn. Motorn sitter främst i bakbenen. När hästen går i form rör den sig med lätthet och har en lugn fotförflyttning med ett bra "tramp" i backen. Man kan säga att känslan är att den dröjer en aning med foten i backen innan den kliver vidare.

När bakbenen bär upp vikten kan man få en känsla av att hästen blir högre och att man sitter på den högsta punkten på hästen, bortsett ifrån öronen Flört. Tänk hästens rygg som en gammal stenbro! Den är välvd för att varje sten ska stödja den andra i en båge. Precis detta händer med hästens rygg - den blir välvd i en båge och höjer sig alltås. Motsatsen är hängbro… De flesta hästar går med sänkt rygg, men kan för det ändå ha en krökt nacke.

Det blir dessutom en helt annan aktion i gångarterna, och tex traven blir både gungigare, större och betydligt mer energirik. På en del storgående hästar kan det faktiskt vara svårt att sitta med i rörelserna - och jag skulle vilja hävda att för att kunna rida en häst i bra form behöver man vara i god form själv…! Annars motverkar ryttarens sits hästens form.

Hästen känns dessutom mycket mer lättmanövrerad och "tappar inte balansen" så fort man förändrar något i sin ridning. Avsaktningarna blir inte ett "stötande" från frampartiet, utan mer som en nigning av bakpartiet. Övergångar från en långsam gångart till en snabbare känns som om man kommit åt jetmotorer! Det är energin som känns och det går egentligen inte fortare, men man riktigt KÄNNER hur hästen tar i hela vägen bakifrån bakbenen - genom ryggen - i halsen - för att slutligen komma i hand.

Hästen erbjuder ett mjukt men hyfsat stadigt stöd i munnen. Minsta rörelse du gör - medvetet eller omedvetet - får hästen att vilja utföra det du önskar. Och det är väl här som vi ryttare oftast kommer till korta!! Vi TROR att vi är tydliga och noga, men om man filmar sin ritt så ser man allt för ofta vilka dubbla budskap vi ger våra hästar utan att ens själva veta om det. En häst som går i form är alltså dessutom väldigt känslig för hjälperna!

Att en nybörjare skulle kunna RIDA sin häst i form är ju bara nys…! Men däremot finns det välutbildade hästar som själva räknar ut att ryttarna antagligen önskar något särskilt och levererar det också. Kyra Kyrklund har ett superuttryck tycker jag; Oerfarna ryttare ska rida på erfarna förlåtande hästar!

Som ett resultat av rätt form så välver hästen även på halsen. En mycket samlad häst välver halsen mycket och höjer dessutom huvudet, medan en längre form ger i stället ett lägre huvud och något rakare hals. Men hästar är individer!! Det finns hästar som har räknat ut att vi ryttare nöjer oss bara de kryllar ihop sin hals, och gör det också utan att jobba med vare sig bakbensaktivitet eller ryggverkan. Då går hästen INTE i form hur böjd/välvd halsen än må vara. Min dressyrtränare (Ulla Wadeborn) brukar säga att halsen ska växa ut mellan bogbladen och bli LÅNG. Och jag kan garantera att det är EXAKT så som det känns när hästen börjar gå i form! Halsen blir riktigt lång om än välvd! Inget ihopknycklat bakom hand eller lodplanet!

Hoppas det spred något litet ljus över dunklet Glad

kamp-border
0

#39 så som du skrivit, så är det! :D

kortfattat och bra :D

[Colina]
0

#19, sticker ut halsen lite och vill påstå att jag tycker hästen på din bild ser ut att gå på bogarna och ramla fram och bli tung i handen. Men kanske luras man av vinkeln?

[Colina]
0

Angående hur mycket gjälper som skall användas i ridning så är jag av den uppfattningen att gör hästen det den skall- låt den vara!

Aktiv ridning där skänklarna hela tiden trycker eller petar och handen kramar eller tar tror jag ger okänsliga hästar. Vill jag att hästen skall flytta för skänkeln ger jag skänkeln en gång. I samma stund som hästen flyttar släpper trycket 8skänkeln) och hästen blir därmed belönad.

xero88
0

För att hästen ska kunna "Gå på tygeln"krävs att hästen rids bakifrån och framåt.

Dvs. att energin ska komma från att hästen trampar inunder sig med bakbenen, höjer ryggen och söker sig framåt nedåt med nosen. Hästen ska bjuda framåt men vara avspänd och ha ett lätt stöd på bettet. Oavsett hur pigg hästen är så går det inte om man inte rider framåt. Givetvis så får man anpassa sig till hästens egen energi så att det sas blir "lagom" och inte överilat. En lat häst behöver klart mera drivning än en som går mera av sig själv. Men det ska finnas tillräckligt med energi i steget för att du ska kunna få ett överskott att fånga upp i handen.

Ett vanligt fel om ryttaren har en väldigt pigg och framåt häst är att det blir för mychet broms och för lite gas. Det går inte att rida en häst "på tygeln" om man bara sitter och plockar i tyglarna.

Så skänklarna ska användas. Man kan tänka sig att grundformen på hästen ska vara lång och låg. Med framåtbjudning och övertramp. Allt eftersom hästen utbildas och hittar form,bärighet och balans ökar man samlingen lite i taget. Hästen höjer då nacken och blir succesivt lättare i fram delen. Detta genom att hästens tyngdpunkt flyttas bakåt och bärs upp mer av bakdelen. Den blir då lättare i handen och trevligare att sitta på.

Detta är väl lite kort det grundläggande för att så småningom leda till högre grad av samling samt att på lång sikt bygga upp styrkan hos hästen att kunna bära sig själv och ryttaren på rätt sätt. Man måste också se till hästens fysiska förutsättningsr och anpassa grundformen efter detta. Vissa hästar kan ha en högre grundform än andra. Likaså ska man komma ihåg att detta gör man inte på en eftermiddag utan det tar lååååång tid att bygga upp.

MVH. Carro.Glad

TovaHult
0

#43 Mycket bra beskrivning!! :)

Salish
0

Mycket roligt att se kommentarerna! Hade nästan väntat mig att de flesta skulle vara "lek med tyglarna" eller liknande. Det är bra att se att så många är medvetna om bakbens- och ryggaktiviteten.

Jag brukar i alla fall när jag vill att hästen ska göra något försöka styra den med skänkel och säte först och främst, lite med tygel om det behövs. Men om jag inte vill att hästen ska utföra något speciellt håller jag bara om med skänkeln utan att trycka, bara för att visa att hästen inte behöver göra nåt speciellt men ändå hålla igång.

Brukar inte bry mig så mycket om nacken, men när jag känner att hästen har "schvung" i steget och lyssnar på minsta lilla grej så är jag nöjd! ^^

xero88
0

#44. Tack så mycket!

Jag hoppas att det inte blev för krångligt.

MVH.Carro.Skrattande